  • 31. Data: 2018-10-18 17:50:56
    Temat: Re: Elektryk po dunsku
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2018-10-18 o 06:39, Shrek pisze:

    > Z całym szacunkiem dla nauki i naukowców, ale wszystko wskazuje na to,
    > ze układ klimatyczny Ziemi jest układem stabilnym

    Mówisz jak Trump do niedawna. :-)

    > i występują procesy
    > które z powrotem pchną go w punkt stabilny. Inaczej mielibyśmy już
    > Crematorię z kronik Riddicka.

    Obecnie Trump twierdzi inaczej: ocieplenie jest faktem i nie ma sensu
    dbać o emisję CO2 bo i tak już nie unikniemy zagłady :-)

    > Skoro układ jest stabilny to wypadałoby żeby było jakieś sprzężenie
    > ujemne. Potrafisz je wymienić?

    Obecnie co stabilizuje klimat? W zasadzie przypadek. Czynników jest
    sporo. Właściwa odległość od Słońca, ani nie za duża, ani nie za mała.
    Ruch obrotowy Ziemi. Średnia temperatura, która do niedawna nie
    rozpuszczała czap lodowych na biegunach. Prądy oceaniczne istniejące
    właśnie dzięki istnieniu powyższych. Istnienie płynnego metalicznego
    jądra, które generuje pole magnetyczne chroniące atmosferę przed
    zdmuchnięciem przez wiatr słoneczny. Nie za duża ilość chmur, które
    powodowałyby efekt szybkowaru. Pewnie jeszcze mnóstwo składowych.

    > Bo wszystkie jakie znamy są dodatnie.
    > Układy z samymi sprężeniami dodatnimi są na ogół wybitnie niestabilne.

    I tak właśnie zaczyna się dziać. Zmieniamy się w układ z dodatnimi
    sprężynami.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 32. Data: 2018-10-18 17:55:38
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2018-10-18 o 07:49, Dominik Ałaszewski pisze:

    > W okresie karbońskim, skąd pochodzi większość węgla tak
    > ochoczo obecnie utlenianego do CO2, przy dużym efekcie
    > cieplarnianym, życie na Ziemi miało się znakomicie ;-)

    Chciałbym zauważyć, że w tamtym okresie ilość tlenu w atmosferze do 30%
    :-) Było więc czym oddychać.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 33. Data: 2018-10-18 18:08:32
    Od: Kaczin <j...@p...interia.pl>

    W dniu 18.10.2018 o 17:03, Marek S pisze:

    > w programach naukowych twierdzono. Pomijam wpływ zwiększającego się ciśnienia
    > atmosferycznego wskutek tego procesu - on też ma znaczenie.

    Zwiększającego się.. czego?
    I skoro ten efekt ma znaczenie to dlaczego go pomijasz?
    "programach naukowych"? - podaj przykład takiego programu.

    Co za brednie.

    --
    Kaczin

  • 34. Data: 2018-10-18 18:37:26
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2018-10-18 o 17:20, T. pisze:

    > A tak z ciekawości zapytam - obejrzałeś ten film, co podałem wyżej link?

    Tak, parę lat temu.

    > Co sądzisz o argumentach naukowców, którzy twierdzą, że to ocieplenie
    > wpływa na uwalnianie CO2 i metanu,

    To prawda. Nazwane to zostało dodatnim sprzężeniem zwrotnym. Głównie
    metan przy ociepleniu rzutuje na jeszcze szybsze ocieplanie. A
    topniejącym lodzie jest go cała masa - jak i w odsłaniających się lądach
    i podgrzanych dnach morskich.

    > a nie odwrotnie...

    To nieprawda. CO2 czy metan wpompowany w atmosferę nie różni się
    właściwościami od naturalnie uwolnionego. Oba gazy mają fatalny wpływ na
    średnią temperaturę niezależnie skąd pochodzą.

    > Swoją drogą historycy twierdzą, że takie ocieplenia są cykliczne.

    Takie? Czy są w stanie pokazać choć jeden okres w przeszłości, w którym
    tak szybko rosła temperatura? Oczywiście pomijając upadek komety, który
    spalił ziemię. Nigdy w historii planety nie było nawet zbliżonego
    ocieplenia takiego jakie nastało w erze przemysłowej.

    Natomiast długookresowe fluktuacje średniej temperatury w okresach
    1-10tys letnich to faktycznie coś normalnego. Mała epoka lodowcowa w 16
    wieku czy ocieplenie kilkaset lat wcześniej. Nie następują one skokowo -
    jak obecnie - lecz są rozciągnięte na setki lat. I nie są aż tak ogromne
    amplitudowo.

    > Za
    > Sobieskiego były ponoć takie mrozy, że z Polski do Szwecji jechało się
    > saniami, a na środku Bałtyku stawiano zimą gospodę na lodzie. To chyba
    > musiał być niezły mróz :-)

    Ba, w 3mieście też bywały zimy :-)

    > Ps. Czy z globalnym oziębieniem, które zapewne za jakiś czas nastąpi,
    > też będziemy tak walecznie walczyć?

    Raczej nie będzie komu z tym walczyć. Ziemia już doświadczała w
    przeszłości sporych ociepleń z różnych powodów, co m.in. spowodowało w
    konsekwencji masowe wymieranie. Pytanie - jak doszło do ochłodzenia się
    klimatu potem? Ponoć pokrywa się to czasowo z wielkimi erupcjami
    wulkanów (Syberia), czy nawet ze wspomnianym kataklizmem wywołanym
    upadkiem komety. Pierwotne tym spowodowane mega ocieplenia
    przekształciły się po wielu latach w zlodowacenia. Ilość pyłów
    spowodowała wieczną noc. Promienie światła słonecznego nie docierały do
    powierzchni. Oczywiście nie było tam ekipy TVN aby to udokumentować i
    potwierdzić wnioski lecz przekonuje mnie koincydencja czasowa obu zdarzeń.

    A tak na marginesie: nawet Trump, zagorzały przeciwnik istnienia
    ocieplenia, przyznał niedawno, że ma ono jednak miejsce i już jest za
    późno by ratować planetę :-)

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 35. Data: 2018-10-18 19:18:36
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 18.10.2018 o 08:16, cyklista pisze:

    > Jednym ze sprzężeń jest powłoka chmur, jak cieplej i większe parowanie
    > to większe zachmurzenie więc mniej słońca dociera do ziemi.

    Niestety nie. Jedynym znanym mi "sprzężeniem" ujemnym jest
    wypromiemieniowanie ciepła w kosmos, ale jest ono w cudzysłowiu, gdyż
    może ustawić wyższy punkt równowagi, ale nie może samodzielnie tego
    punktu obniżyć, więc... wynika, że z człowiekami czy nie Ziemia się może
    tylko ocieplać:P

    Shrek

  • 36. Data: 2018-10-18 19:18:54
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 18.10.2018 o 19:18, Shrek pisze:

> [...]
    > może ustawić wyższy punkt równowagi, ale nie może samodzielnie tego
    > punktu obniżyć, więc... wynika, że z człowiekami czy nie Ziemia się może

    link jeszcze:

    http://naukaoklimacie.pl/fakty-i-mity/mit-chmury-zap
    ewniaja-ujemne-sprzezenie-zwrotne-56

  • 37. Data: 2018-10-18 19:41:19
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 18.10.2018 o 17:50, Marek S pisze:

    > Obecnie co stabilizuje klimat? W zasadzie przypadek. Czynników jest
    > sporo. Właściwa odległość od Słońca, ani nie za duża, ani nie za mała.

    Układ stabilizują sprzężenia - to co napisałeś nie jest sprzężeniem.
    Zmiana odległośi od Słońca nie jest funkcja temperatury Ziemi.

    > Ruch obrotowy Ziemi.

    Ten to akurat per saldo raczej nie wpływa. Przynajmniej nie w tym
    zakresie zmian tego ruchu jaki mamy.

> [...]
    > zdmuchnięciem przez wiatr słoneczny. Nie za duża ilość chmur, które
    > powodowałyby efekt szybkowaru. Pewnie jeszcze mnóstwo składowych.

    Ale pytam o sprężenia zwrotne ujemne. Bez nich szansa na stabilny układ
    jest raczej niska w długim okresie czasu.

    > I tak właśnie zaczyna się dziać. Zmieniamy się w układ z dodatnimi
    > sprężynami.

    i właśnie teraz się zmieniamy? Wcześniej były również ujemne ale
    zniknęły, bo ludzie zaczęli spalać węgiel? Bez jaj - fizyki nie
    oszukasz. Skoro jest układ o jak zauwazyłeś ogromnej ilości silnych
    sprzężeń dodatnich to praktycznie niemożliwością jest, żeby był stabilny
    bez istnienia sprzężeń ujemnych. A jest stabilny, bo chyba nie sądzisz,
    że układ był niestabilny od zawsze, tylko z "przewrotem" czekał na
    pojawienie się człowieka;)

    Shrek

  • 38. Data: 2018-10-18 19:42:43
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    W dniu 18.10.2018 o 00:15, Marek S pisze:
    > To nie jest nic niezwykłego. Metan w procesach produkcyjnych spalamy
    > a CO2 nie. Nie ten metan jest groźny. Poziom CO2 ma gigantyczny
    > wpływ na ilość metanu jaki jest uwalniany do atmosfery. Ciutek
    > ocieplisz klimat - stopnieją lodowce. A metanu jest w nich od groma.
    > Odsłonią się też

    Naprawde ?

    A ten metan to taki grozny, czy jednak wkrotce sie w atmosferze utleni
    i zostawi tylko CO2 ?

> [...]
    >procesy które z powrotem pchną go w punkt stabilny. Inaczej
    >mielibyśmy już Crematorię z kronik Riddicka.

    Ale w jakim sensie stabilnym ?
    Bo tu niedawno byl lodowiec, przed nim byl drugi lodowiec, przed nim
    trzeci lodowiec ... i trudno te lodowce zliczyc ...

    >Skoro układ jest stabilny to wypadałoby żeby było jakieś sprzężenie
    >ujemne. Potrafisz je wymienić? Bo wszystkie jakie znamy są dodatnie.
    >Układy z samymi sprężeniami dodatnimi są na ogół wybitnie
    >niestabilne. Więc czegoś mi tu brakuje i chętnie bym się dowiedział
    >gdzie jest błąd;)

    One moga byc dodatnie w zakresie paru stopni, no moze kilkunastu, a
    bardziej fundamentalnej fizyki sie nie przeskoczy - Sloneczko nam
    umiarkowanej mocy dostarcza.

    J.

  • 39. Data: 2018-10-18 19:48:00
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "T." napisał w wiadomości grup
    pl...
> [...]
    >chyba musiał być niezły mróz :-)
    >Ps. Czy z globalnym oziębieniem, które zapewne za jakiś czas nastąpi,

    Jesli pojdziemy w kierunku sekwestracji (łapania/przechowywania) CO2,
    to walka moze byc prosta - wystarczy odkrecic zawory :-)

    A patrzac na dluzsze wykresy ... najwyzszy czas na kolejne
    zlodowacenie ... wiec moze dobra robote zrobilismy :-)

    J.

  • 40. Data: 2018-10-18 20:03:17
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 18.10.2018 o 19:42, J.F. pisze:

    > Ale w jakim sensie stabilnym ?
    > Bo tu niedawno byl lodowiec, przed nim byl drugi lodowiec, przed nim
    > trzeci lodowiec ... i trudno te lodowce zliczyc ...

    W sensie oscyluje wokół punktu stabilnego - zwykle tak się dzieje gdy
    działają sprzężenia ujemne. Gdy działają tylko dodatnie układ na ogółe
    jest niestabilny. Jak kulka - jak ją puścisz do dołka, to jak ją
    tracisz, to sprężenie ujemne (tu akurat grawitacja i odziaływanie
    podłoża) spowoduje że wróci do punktu równowagi. I tak było do tej pory
    z klimatem na Ziemi - raz cieplej raz zimniej, ale wokół jakiegoś
    stabilnego punktu. Przeciwńetwem jest kulka na górce - wtedy grawitacja
    robi za sprzeżenie dodatnie i jak lekko trącisz, to nie wróci tylko
    poleci wpisdu.

    > One moga byc dodatnie w zakresie paru stopni, no moze kilkunastu, a
    > bardziej fundamentalnej fizyki sie nie przeskoczy - Sloneczko nam
    > umiarkowanej mocy dostarcza.

    Ale mniej więcej podobnej od milionów lat. Więc jesli ocieplenie
    powoduje dalsze ocieplenie przez sprężenia dodatnie to powinno się to
    stać jeszcze zanim się pojawił człowiek. A nie wróc - tak właśnie było,
    ale już nie jest. Więc co spowodowało, ze nie mamy już tak goraco jak w
    karbonie? Dobre pytanie, na które chętnie poznałbym odpowiedź, ale
    jeszcze żaden fanatyk globcia mnie nie odpowiedział.

    Shrek.