  • 41. Data: 2018-10-18 23:03:03
    Temat: Re: Elektryk po dunsku
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2018-10-18 o 19:41, Shrek pisze:

    > Układ stabilizują sprzężenia - to co napisałeś nie jest sprzężeniem.
    > Zmiana odległośi od Słońca nie jest funkcja temperatury Ziemi.

    Powiąż sobie to co wpada i to co ucieka, co odbija, a co pochłania.
    Referatu nie chcę tu pisać. Uznałem, że złożysz sobie te czynniki do
    kupy + dopiszesz jeszcze parę innych ewentualnie. Niżej o tym więcej
    napisałem.

    > Ten to akurat per saldo raczej nie wpływa. Przynajmniej nie w tym
    > zakresie zmian tego ruchu jaki mamy.

    Bardzo wpływa - planeta ogrzewa się z różnych stron. Powstają dzięki
    temu wiatry, prądy oceaniczne a te bardzo wpływają na klimat.

    > Ale pytam o sprężenia zwrotne ujemne. Bez nich szansa na stabilny układ
    > jest raczej niska w długim okresie czasu.

    Kłopot jest w tym, że ujemnym sprzężeniem jest cała architektura
    klimatyczna Ziemi, której nikt do końca nie ogarnia. Przykładowo weźmy
    pod uwagę gaz cieplarniany jakim jest para wodna (chmury). Jest ich
    więcej - robi się cieplej. Ale wtedy wieje mocniej i rozprasza te
    chmury. Tak to sobie jakoś wyobrażam. Ale to tylko na szybko i amatorsko
    przygotowałem. Łatwiej wydaje się definiować sprzężenia dodatnie, które
    zwykle były skutkiem katastrof. Próbka czegoś tam wykopanego obrazuje co
    się wydarzyło pierdylion lat temu i jak to termicznie zadziałało na
    podstawie innej próbki.

    > i właśnie teraz się zmieniamy?

    Skoro te zmiany widoczne są już z roku na rok, to można przyjąć, że tak.

    > Wcześniej były również ujemne ale
    > zniknęły, bo ludzie zaczęli spalać węgiel? Bez jaj - fizyki nie
    > oszukasz.

    Ponoć ta fizyka mówi, że warstwa CO2 w atmosferze to zaledwie 0.04% -
    czy jakoś tak. Średnia temperatura Ziemi to 14 stopni. I ponoć gdyby
    usunąć tę warstwę, to średnia temperatura spadłaby do -18.

    > Skoro jest układ o jak zauwazyłeś ogromnej ilości silnych
    > sprzężeń dodatnich to praktycznie niemożliwością jest, żeby był stabilny
    > bez istnienia sprzężeń ujemnych. A jest stabilny, bo chyba nie sądzisz,
    > że układ był niestabilny od zawsze, tylko z "przewrotem" czekał na
    > pojawienie się człowieka;)

    Bolączką człowieka jest to, że musi ponosić konsekwencje cudzych
    grzechów. Taka jego natura. Dlatego nie jestem zwolennikiem walki o
    klimat. Człowiek sam się unicestwi swoją własną ignorancją i wtedy
    klimat zyska szansę na stabilizację. Choć obawiam się, że będzie to
    stabilizacja na poziomie tego, co mamy na Marsie. Przypuszczam, że tam
    również Shrek Pierwszy w podobnym stylu dawno temu przemawiał, po czym
    odparował :-)

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 42. Data: 2018-10-19 07:24:42
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 18.10.2018 o 23:03, Marek S pisze:

> [...]
    > Referatu nie chcę tu pisać. Uznałem, że złożysz sobie te czynniki do
    > kupy + dopiszesz jeszcze parę innych ewentualnie. Niżej o tym więcej

    Dalej - nie jest to zmienna zależna od temperatury. Są to zmiany
    cykliczne i rzeczywiście wpływają na temperaturę. Ale jak dodasz
    dodatkowy czynnik i to ze sprężeniem dodatnim, to nie ma bata - musi być
    tylko cieplej.

    > Bardzo wpływa - planeta ogrzewa się z różnych stron. Powstają dzięki
    > temu wiatry, prądy oceaniczne a te bardzo wpływają na klimat.

    I twierdzisz, że jak będzie się obracać o dwie sekundy szybciej albo
    wolniej to wpłynie to w zauważalny sposób na temperaturę?

    > Kłopot jest w tym, że ujemnym sprzężeniem jest cała architektura
    > klimatyczna Ziemi, której nikt do końca nie ogarnia.

    Kłopot w tym, że spece od globcia twierdzą że mają doskonale
    sprawdzające się modele, więc muszą wiedzieć. Jeszcze kilka lat temu
    twierdzili, że chmury są per saldo sprzężeniem ujemnym, ale okazało się
    że nie. Więc albo mamy dokładne modele i wiem, alebo nie wiemy, ale
    wtedy ktoś nas okłamuje, że wiemy. Albo ktoś wie, ale nie powie;)

    > Przykładowo weźmy
    > pod uwagę gaz cieplarniany jakim jest para wodna (chmury). Jest ich
    > więcej - robi się cieplej. Ale wtedy wieje mocniej i rozprasza te
    > chmury. Tak to sobie jakoś wyobrażam.

    Źle sobie wyobrażasz - im cieplej tym większe parowanie > więcej chmur >
    jeszcze cieplej (bo chmury Co2 uwalnia się z oceanów i metrn z lodówców)
> [...]

    > czy jakoś tak. Średnia temperatura Ziemi to 14 stopni. I ponoć gdyby
    > usunąć tę warstwę, to średnia temperatura spadłaby do -18.

    To nie jest odpowiedź na pytanie.

> [...]
    > stabilizacja na poziomie tego, co mamy na Marsie. Przypuszczam, że tam
    > również Shrek Pierwszy w podobnym stylu dawno temu przemawiał, po czym

    To również nie jest odpowiedź na pytanie o ujemne sprzężenia zwrotne;) A
    co do ludzkości - historia mówi, że generalnie im cieplej było tym
    lepiej się jej powodziło, wiec nie jestem taki pewny tych
    katastroficznych wizji.

    Shrek

    Shrek

  • 43. Data: 2018-10-19 12:12:31
    Od: "T." <k...@i...pl>

    W dniu 2018-10-18 o 18:37, Marek S pisze:

> [...]
    > topniejącym lodzie jest go cała masa - jak i w odsłaniających się lądach
    > i podgrzanych dnach morskich.

    > To nieprawda. CO2 czy metan wpompowany w atmosferę nie różni się
    > właściwościami od naturalnie uwolnionego. Oba gazy mają fatalny wpływ na
    > średnią temperaturę niezależnie skąd pochodzą.

    > Takie? Czy są w stanie pokazać choć jeden okres w przeszłości, w którym
    > tak szybko rosła temperatura? Oczywiście pomijając upadek komety, który
    > spalił ziemię. Nigdy w historii planety nie było nawet zbliżonego
    > ocieplenia takiego jakie nastało w erze przemysłowej.

    W takim razie dlaczego ocieplenie nie nastąpiło w erze największego
    rozwoju przemysłu, kiedy to nikt się nie przejmował czystością powietrza
    i emisją gazów - w latach 50. i 60. Co ciekawe - w latach 80. znów
    mieliśmy mroźne zimy i chłodne lata. Dlaczego akurat teraz?
    Czytałem też, że człowiek ma wpływ na emisję góra 5% gazów
    cieplarnianych (reszta to naturalne uwalnianie - wulkany i oceany), z
    czego można wywalczyć ok. 10%, zatem możemy wpływać na 0,5% uwalnianych
    gazów. Jakie to ma zatem znaczenie? Dziś gospodarki są bardziej
    ekologiczne, a najwięcej ponoć truje Afryka - głównie przez spalanie
    węgla i drewna. Nawet Azjaci się ograniczają, a elektrownie mają
    przeważnie wodne.
    T.

  • 44. Data: 2018-10-19 13:54:38
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2018-10-19 o 12:12, T. pisze:

    > W takim razie dlaczego ocieplenie nie nastąpiło w erze największego
    > rozwoju przemysłu, kiedy to nikt się nie przejmował czystością powietrza
    > i emisją gazów - w latach 50. i 60.

    O to pytaj klimatologów, którzy i tak nie rozumieją zależności do końca.
    Ja mogę jedynie domyślać się.

    Ja widzę coś innego:
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Globalne_ocieplenie#/m
    edia/File:Zmierzone_temperatury_globalne2.png

    Ocieplenie pnie się w górę od 1910. Lata 80te, jakie przywołujesz, nie
    mają jakiegoś specjalnego znaczenia na tym wykresie. Zapewne nakładają
    się na to dwa czynniki: naturalny + nasza działalność. Mnie martwi nie
    tylko bezwzględna wartość ale szybkość narastania krzywej. Nigdy w
    historii Ziemi tak jeszcze nie było. Jasne, można to zbagatelizować i
    nic nie robić.

    > Co ciekawe - w latach 80. znów
    > mieliśmy mroźne zimy i chłodne lata.

    Ba! Nawet w zeszłym roku śnieg zasypał USA w takim stopniu, że wgrzebać
    się nie mogli. Argument nie ma sensu gdyż to, że gdzieś było zimno przez
    krótki czas (np. 10 lat) nie w chodzi w skład definicji ocieplenia.

> [...]
    > cieplarnianych (reszta to naturalne uwalnianie - wulkany i oceany), z
    > czego można wywalczyć ok. 10%, zatem możemy wpływać na 0,5% uwalnianych
    Tak to prawda. Też mnie to zastanawia. Ponoć jest na to wytłumaczenie
    poparte badaniami. O ich prawdziwości nie będę dyskutował bo badaczem
    nie jestem. Chodzi o to, że bardzo niewielkie zmiany w ilości gazów
    cieplarnianych powodują bardzo duże zmiany cieplarniane. Głównie metan
    potrafi spustoszeń dokonać. Warstwa CO2 zajmuje ponoć zaledwie 0.04%
    grubości atmosfery. Gdyby ją usunąć, to średnia temperatura na Ziemi z
    +14 spadłaby do -18. Przy metanie ta zależność jest wielokrotnie
    większa. A im trochę cieplej tym więcej metanu jest uwalnianego w sposób
    naturalny więc efekt potęguje się.

    Faktem jest, że wulkany sporo wnoszą do klimatu. W końcu one przyczyniły
    się kiedyś do masowego wymierania, ocieplenia jak i ... zlodowacenia. A
    wtedy nas nie było.

    > Dziś gospodarki są bardziej
    > ekologiczne, a najwięcej ponoć truje Afryka - głównie przez spalanie
    > węgla i drewna. Nawet Azjaci się ograniczają, a elektrownie mają
    > przeważnie wodne.

    Z punktu widzenia emisji CO2 jest to nieprawdą. Emisja CO2 rośnie z roku
    na rok eksponencjalnie.

    Zadam teraz pytanie. Postulujesz nic nie robić w tej sprawie i biernie
    przyglądać się? Ja do tego podchodzę inaczej: jedyny czynnik na jaki
    mamy wpływ w jakimś procencie to emisja gazów cieplarnianych. Nic więcej
    nie potrafimy póki co zrobić. Jedni twierdzą, że to nic nie da, inni
    (ponoć zdecydowana większość świata nauki) - że da bardzo dużo.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 45. Data: 2018-10-19 17:53:57
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    W dniu 18.10.2018 o 19:42, J.F. pisze:

    >W sensie oscyluje wokół punktu stabilnego - zwykle tak się dzieje gdy
    >działają sprzężenia ujemne. Gdy działają tylko dodatnie układ na
    >ogółe jest niestabilny. Jak kulka - jak ją puścisz do dołka, to jak
    >ją tracisz, to sprężenie ujemne (tu akurat grawitacja i odziaływanie
    >podłoża) spowoduje że wróci do punktu równowagi. I tak było do tej
    >pory z klimatem na Ziemi - raz cieplej raz zimniej, ale wokół
    >jakiegoś stabilnego punktu. Przeciwńetwem jest kulka na górce - wtedy
    >grawitacja robi za sprzeżenie dodatnie i jak lekko trącisz, to nie
    >wróci tylko poleci wpisdu.

    To nie calkiem tak - bo do generatora jest potrzebne wlasnie dodatnie
    sprzezenie zwrotne.
    Ale z taka "bezwladnoscia" , zeby nie ucieklo w jedna strone, tak jak
    piszesz, i w sumie jak sie zastanowic - to wlasnie z jakims nadrzednym
    sprzezeniem ujemnym.

    >Ale mniej więcej podobnej od milionów lat. Więc jesli ocieplenie
    >powoduje dalsze ocieplenie przez sprężenia dodatnie to powinno się to
    >stać jeszcze zanim się pojawił człowiek. A nie wróc - tak właśnie
    >było, ale już nie jest.

    Trudno powiedziec - cywilizacja czlowieka to ledwie ulamek w skali
    czasu chocby zlodowacen, a kopanie wegla i ropy to juz w ogole tyle co
    nic ...

    >Więc co spowodowało, ze nie mamy już tak goraco jak w karbonie? Dobre
    >pytanie, na które chętnie poznałbym odpowiedź, ale jeszcze żaden
    >fanatyk globcia mnie nie odpowiedział.

    No ale moze wlasnie karbon usunal tyle CO2 z atmosfery, ze sie zaczelo
    ochladzac.

    J.

  • 46. Data: 2018-10-19 18:09:05
    Od: Cavallino <c...@k...pl>

    W dniu 18-10-2018 o 17:10, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Marek S"  napisał w wiadomości grup

    > Ano tak jest.
    >
    > Ale ... energia ze Slonca nie dociera nisko.
    > Jak sa chmury, to jest zimno :-)

    Dzisiaj rano, z chmurami, było 12 stopni.
    Wczoraj bez chmur - ze 6.

    Czyli Twoja teoria nie do końca się sprawdza w praktyce....

  • 47. Data: 2018-10-19 18:10:54
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2018-10-19 o 07:24, Shrek pisze:

> [...]
    > cykliczne i rzeczywiście wpływają na temperaturę. Ale jak dodasz
    > dodatkowy czynnik i to ze sprężeniem dodatnim, to nie ma bata - musi być

    Ok, jeśli jest tak jak mówisz, to czy możesz przytoczyć choćby jeden
    przypadek, w którym tak szybko zmieniał się klimat i nie było to
    konsekwencją katastrofy typu upadek meteorytu?

    > I twierdzisz, że jak będzie się obracać o dwie sekundy szybciej albo
    > wolniej to wpłynie to w zauważalny sposób na temperaturę?

    Nic takiego nie napisałem.

> [...]
    > że nie. Więc albo mamy dokładne modele i wiem, alebo nie wiemy, ale
    > wtedy ktoś nas okłamuje, że wiemy. Albo ktoś wie, ale nie powie;)

    Nie znam tej historii szczerze mówiąc. Od czasu gdy zaczęło się o
    klimacie powszechnie mówić, to słyszałem jedynie, że para wodna jest
    gazem cieplarnianym.

    > Źle sobie wyobrażasz - im cieplej tym większe parowanie > więcej chmur >
    > jeszcze cieplej (bo chmury Co2 uwalnia się z oceanów i metrn z lodówców)

    Czyli wygląda to na sprzężenie dodatnie.

    > To nie jest odpowiedź na pytanie.

    Nie wymagaj ode mnie odpowiedzi na pytanie, na które naukowcy z w/w
    branży nie potrafią odpowiedzieć.

> [...]
    > co do ludzkości - historia mówi, że generalnie im cieplej było tym
    > lepiej się jej powodziło, wiec nie jestem taki pewny tych

    Zleży z czyjej perspektywy patrzeć. Dinozaurom słabo się wiodło w
    ociepleniu. Przetrwało to, co potrafiło jamę wykopać i tam zamieszkiwać.

    Co do wizji .. sądzę, że sam doczekasz się tornad silniejszych niż
    najsilniejsze z obecnych. Zapewne nawet niezbyt długo będziesz musiał
    czekać i co roku nowe rekordy będziesz odhaczał. Nie sposób nie
    dostrzegać takich rzeczy:

    https://www.gosc.pl/doc/4855670.Azja-wysycha

    To już się przecież dzieje.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 48. Data: 2018-10-20 08:48:19
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 19.10.2018 o 18:09, Cavallino pisze:

    > Dzisiaj rano, z chmurami, było 12 stopni.
    > Wczoraj bez chmur - ze 6.
    >
    > Czyli Twoja teoria nie do końca się sprawdza w praktyce....

    Ale pogody z klimatem to nie mieszajcie.

    Shrek

  • 49. Data: 2018-10-20 09:08:32
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 19.10.2018 o 18:10, Marek S pisze:

    > Ok, jeśli jest tak jak mówisz, to czy możesz przytoczyć choćby jeden
    > przypadek, w którym tak szybko zmieniał się klimat i nie było to
    > konsekwencją katastrofy typu upadek meteorytu?

    Nie wiem czy mógłbym, bo musiałbym sprawdzić, natomiast z modelowania
    układów wiem, ze układy z samymi silnymi dodatnimi sprzężeniami
    zwrotnymi są z natury niestabilne. Nie ma to nic wspólnego z twoim pytaniem.

    > Nic takiego nie napisałem.

    Za to ja napisałem, że zmiany ruchu obrotowego w takim zakresie, w jakim
    zachodzą nie wpływają nijak na klimat. I skoro się zgadzamy to nie
    widzę, powodu do dalszej dyskusji na ten temat.

    > Nie znam tej historii szczerze mówiąc. Od czasu gdy zaczęło się o
    > klimacie powszechnie mówić, to słyszałem jedynie, że para wodna jest
    > gazem cieplarnianym.

    Sama para wodna tak (zresztą stosunkowo słabe odziaływanie ma, ale jest
    jej dużo wuięc per saldo coś znaczy). Chmury to tylko jeden ze sposobów
    istnienia pary wodnej. Przy poprzednim obrocie internetów na temat
    globcia zdanie jeszcze były podzielone - co stało w sprzeczności z tym
    że mamy doskonałe modele numeryczne klimatu. No bo jak, skoro nie wiemy
    jak działają choćby chmury?

    > Czyli wygląda to na sprzężenie dodatnie.

    No właśnie - a my szukamy ujemnego - zna ktoś?

    > Nie wymagaj ode mnie odpowiedzi na pytanie, na które naukowcy z w/w
    > branży nie potrafią odpowiedzieć.

    No to skoro nie potrafią, to skąd mają modele klimatu?

    > Zleży z czyjej perspektywy patrzeć. Dinozaurom słabo się wiodło w
    > ociepleniu. Przetrwało to, co potrafiło jamę wykopać i tam zamieszkiwać.

    OIDP to własnie w ciepełku im się dobrze wiodło. Gwałtowne ochłodzenie
    im zaszkodziło i nie tylko im.

> [...]
    > najsilniejsze z obecnych. Zapewne nawet niezbyt długo będziesz musiał
    > czekać i co roku nowe rekordy będziesz odhaczał.  Nie sposób nie

    Gdzieś wyschnie, gdzieś spadnie. Klimat się zmieniał i będzie się zmieniał.

    Shrek

  • 50. Data: 2018-10-20 09:15:56
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 19.10.2018 o 17:53, J.F. pisze:

> [...]
    > Ale z taka "bezwladnoscia" , zeby nie ucieklo w jedna strone, tak jak
    > piszesz, i w sumie jak sie zastanowic - to wlasnie z jakims nadrzednym

    Wybacz - rozumiem każde pojedyncze słowo, ale całości już nie;)

    > Trudno powiedziec

    No własnie - a podobno w kwesti modeli klimatu jest wszystko jasne i
    wyjaśnione. Więc?

    > No ale moze wlasnie karbon usunal tyle CO2 z atmosfery, ze sie zaczelo
    > ochladzac.

    Może. Dalej poszukuję sprzężenia ujemnego, które stabilizowałoby układ.

    Shrek