  • 11. Data: 2023-06-16 16:13:57
    Temat: Re: Elektryka, TN-C, różnicówka
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .06.2023 o 15:37 Arnold Ziffel <a...@h...invalid> pisze:

    > A mając osobne uziemienie trzeba w ogóle rozdzielać PEN na PE i N?
    >
    > U siebie na działce (cała nasza trójka ma działki na tych samych
    > ogrodach)
    > zrobiłem osobny uziom, pomierzyłem (nie pamiętam już jaka rezystancja
    > wyszła, ale akceptowalna) i używam go jako PE. PEN używam tylko jako N.

    Czyli rozdzieliłeś właśnie PEN na PE i N?

    > Sprawdziło się to już raz, jak miałem przebicie w grzałce do grilla (faza
    > poszła do PEN i różnicówka ładnie zadziałała; bez żadnego uziemienia
    > miałbym grillowanie, ale mnie, jakbym dotknął grilla).

    Różnicówka wykryła różnicę prądu - część poszła przez obudowę grilla do
    ziemi, takie jej zadanie.
    Do różnicówki masz podłączony L i N, jak powstaje różnica między L i N
    (czyli prąd gdzieś ucieka, przez obudowę urządzenia lub skórę człowieka do
    ziemi) i ten uciekający prąd przekracza wartość prądu zadziałania
    różnicówki (30, 100mA) to ona rozłącza obwód.
    Do zadziałania różnicówki nie potrzeba więc uziomu. Ale trzeba pamiętać,
    że różnicówka rozłączy też N.

    > Powinienem ten uziom przed różnicówką zewrzeć z PEN? Jaką to miałoby
    > zaletę?

    Powinieneś przewód PEN przychodzący ze słupa rozdzielić (czyli w miejscu
    rozdziału przychodzi jeden przewód PEN, wychodzą dwa - PE i N) i ten punkt
    połączyć do uziomu, który Ci podlinkowałem.
    Wtedy jesteś zabezpieczony na wypadek "upalenia", awarii przewodu PEN.
    Jak na jakimś obwodzie w Twojej sieci, urządzenie będzie miało awarię i w
    wyniku tej awarii pojawi się napięcie na metalowej obudowie (np. grill) to
    dzięki temu, że będziesz miał swój uziom, znacząco spadnie rezystancja
    obwodu obudowa-ziemia (bo metalowe obudowy są podłączone do PE) i
    zwiększysz prawdopodobieństwo i skrócisz czas zadziałania zwykłego B16 czy
    B10 w Twojej lokalnej rozdzielni.
    W takiej sytuacji, mimo braku lub awarii różnicówki i tak będziesz
    skutecznie zabezpieczony przed porażeniem.

    TG

  • 12. Data: 2023-06-16 16:14:57
    Od: M M <m...@g...com>

    piątek, 16 czerwca 2023 o 15:38:57 UTC+2 Arnold Ziffel napisał(a):
    > U siebie na działce (cała nasza trójka ma działki na tych samych ogrodach)
    > zrobiłem osobny uziom, pomierzyłem (nie pamiętam już jaka rezystancja
    > wyszła, ale akceptowalna) i używam go jako PE. PEN używam tylko jako N.
    To zdaje się będzie "wyspa TT w sieci TN".
    > Wszystko rośnie, tylko pensja nie chce.
    Jak to, minimalna już co pół roku rośnie :)

  • 13. Data: 2023-06-16 17:17:48
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2023-06-16 o 00:57, Arnold Ziffel pisze:
> [...]
    >
    > Takie pytanie.
    >
    > Jest działka. Na działce są latarnie, a do każdej doprowadzone trzy fazy i
    > PEN. Z tych latarni do domków idą po dwa przewody (jedna z faz i PEN).
    >
    > Na jednej z działek jest PEN podzielony na PE i N, za tym jest różnicówka,
    > i za różnicówką bezpieczniki i odbiory (lampa, dwa gniazdka). Jest tam
    > jeszcze podlicznik, ale nie wiem gdzie dokładnie wpięty (czy przed
    > różnicówką czy za, czy przed punktem rozdziału PEN na PE i N czy za) i
    > chyba nie ma to znaczenia.
    >
    > Czy ten przewód PE, rozdzielony z PEN przed różnicówką, jest bezpieczny?

    To może najpierw przykładowa literatura
    https://ise.pl/phpbb3/download/file.php?id=4008

> [...]
    > się popaliły), to pojawi się na nim faza (szeregowo z innych domków, które
    > są wpięte do tego samego obwodu i nie mają różnicówki). Niech wybije im
    > wszystkie bezpieczniki i różnicówkę, a ta faza i tak na bolcu będzie.
    >
    > Generalnie wspomniany kolega będzie montował kolejne gniazdko i chce
    > podłączyć przewód ochronny (bolec). Ja stoję na stanowisku, że lepiej tego
    > bolca w tej sytuacji nie podłączać. Jest większa szansa, że coś się w tych
    > zaparszywiałych skrzynkach poluzuje, niż że np. nowoczesna kosiarka,
    > ładowarka, lodówka, czy co tam będzie podłączane, będzie miała przebicie.

    Wyobraź sobie sytuację: masz gniazdo z bolcem i masz urządzenie
    wymagające gniazda z bolcem. Ale nie wiesz że ten bolec wisi sobie
    radośnie. Jak już, to gniazdo bez bolca. I wiedza że tam bolec nie jest
    podłączony za parę lat ulegnie zapomnieniu. Oczywiście pozostaje zawsze
    kolejny problem pt nie ma bolca to podłączymy pralkę i tak.
    Ogólnie trudna sprawa.

    > Działka nie jest ani moja, ani jego. Wspólnych znajomych. To fajni znajomi
    > i nie chciałbym, żeby zakończyli życie porażeni prądem.
    >
    > Osobnego uziomu nie ma i nie chcą instalować (chyba że ich się przekona,
    > że trzeba, i im go zrobi, pomierzy i weźmie odpowiedzialność; ja nie mam
    > uprawnień, kolega z uprawnieniami nie widzi potrzeby, a oni się na tym
    > zupełnie nie znają).

    Mam ten sam problem. Instalacja jest w strasznym stanie, na dodatek
    robiona tak, że strach o tym myśleć. Rok temu iluś sąsiadów miało
    właśnie przerwę na PEN. To teraz wyobraź sobie że tych sąsiadów jest np
    pięciu. I każdy ma 20A bezpiecznik. I tylko jeden ma uziemiony PEN. A
    kabelek jest taki jak na 20A. Rozrysuj to sobie... Ja zwątpiłem, ale na
    wszelki wypadek uziemienie mam już zrobione, czeka tylko na podłączenie.
    Tylko że piasek pod spodem, 20 omów się robi dopiero na 7,5m, wcześniej
    jest 40. Udało się zejść do jakichś 12 omów z kilkoma szpilami i
    bednarką między nimi. Nie jest źle, bo to nie do instalacji odgromowej,
    ale chciałoby się mniej.

    Pozdrawiam

    DD

  • 14. Data: 2023-06-16 18:14:46
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:e35b4aa3-7cf4-424c-9290-a94922daf011@hootervil
    le.invalid>
    user Arnold Ziffel pisze tak:

    > Ja nic nie podłączam. Ja jestem taki Zenek, który patrzy i daje
    > nieproszone rady :) Nie chcę się do tego dotykać, żeby w razie
    > czego nie było na mnie. Ale istniejące gniazdka są podłączone z
    > tym PE.

    no to czy dasz nieproszoną radę żeby istniejące gniazdka
    poodłączać od PE? radę żeby np bolce wyłamać?

    bo jestem ciekaw ;)

    --
    Piter

  • 15. Data: 2023-06-16 18:43:10
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:17ef2f48-9190-4aee-98e5-60d21a55e9ca@hootervil
    le.invalid>
    user Arnold Ziffel pisze tak:

    > Oni odżałują, jak im się powie, że trzeba. No ale co ja mogę, jak
    > kolega elektryk mówi, że nie trzeba?

    dziwny ten elektryk, niebojący, chyba w sądzie jeszcze nie był.

    > A jak kolega elektryk mówi,
    > że nie trzeba, to kolega elektryk ręki do tego nie przyłoży, więc
    > przyłożyć będę musiał ja. A jak ja przyłożę, to automatycznie
    > wezmę za to odpowiedzialność. Tak to jest.

    Oczywiście. Jest nawet typ podludzi, którzy rozwiązują swoje problemy
    wrabiając w nie innych.

    > Ktoś cię prosi o pomoc np. z komputerem, pomagasz mu, to potem
    > cokolwiek się stanie, jest na ciebie, bo przecież grzebałeś. A tu
    > nawet nikt mnie nie prosi, bo im ten prąd działa, tylko mi to
    > spokoju nie daje.

    postawa godna nagrody

    > Wspomniany kolega wymieniał innemu facetowi na innej działce
    > licznik i po roku tamten facet przyszedł do niego z gębą, że mu
    > bezpiecznik wywaliło i puszka się pali w ścianie, a ostatnim,
    > który grzebał w instalacji, był on, więc to na pewno on coś
    > namieszał.

    potrafią o 22oo przyjechać z reklamacją, 14km nad jezioro do domku,
    lodowki się nie rozmrazają.

    > Natomiast on ma uprawnienia i wziął za wymianę tego
    > licznika pieniądze, więc to jest inna sytuacja.

    wziął pieniadze, po nim

    Dlatego teraz jestem elektromonterem. W pracy nie ma w ogóle prądu
    230v, gdzieniegdzie jest 110v. Montuję rozdzielnicę, urządzenia i mam
    na wszystko w.

    żeby dostać gniazdko trzeba być team liderem i wysłać wniosek.
    spuszczają z sufitu gniazko z różnicówką.

    Tutaj elektryk to jest osoba, której praca polega na tym, że w razie
    czego idzie do więzienia :)

    --
    Piter

  • 16. Data: 2023-06-16 19:05:55
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    PiteR <e...@f...pl> wrote:

    > no to czy dasz nieproszoną radę żeby istniejące gniazdka
    > poodłączać od PE? radę żeby np bolce wyłamać?
    >
    > bo jestem ciekaw ;)

    Ja bym u siebie wyłamał bolce albo pozakładał gniazdka bez bolców.
    Gniazdko z bolcem sugeruje, że jest uziom, więc jak bolec ma być
    niepodłączony to lepiej, żeby go nie było (wg mnie).

    --
    Jesteśmy bardzo biedni. Żona musiała sprzedać nerkę żebyśmy mieli co
    jeść w Boże Narodzenie. Jak tak dalej pójdzie będę musiał zrezygnować z

  • 17. Data: 2023-06-16 20:04:33
    Od: PeJot <s...@n...pl>

> [...]
    > ja. A jak ja przyłożę, to automatycznie wezmę za to odpowiedzialność. Tak

    To znajdź takiego elektryka który zrobi uziemienie i podpisze papier.
    Łatwo nie będzie, tanio też nie.

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza

  • 18. Data: 2023-06-16 20:44:08
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    > Czyli rozdzieliłeś właśnie PEN na PE i N?
    No nie, rozdzielił na N, PE sobie sam zrobił :)

    --
    Janusz

  • 19. Data: 2023-06-16 21:28:08
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 16.06.2023 15:58, Arnold Ziffel wrote:
    [...]
    > Pamiętam, że sam chciałem zrobić (żeby w razie czego mieć), ale entuzjazm
    > mi opadł jak się dowiedziałem, że trzeba je odnawiać co 5 lat. Przez
    > najbliższe 5 lat prawdopodobnie i tak nigdy bym z nich nie skorzystał,
    > a wiedzę to mogę sobie i bez uprawnień zdobyć, więc dałem sobie spokój.

    Takiej wiedzy jak na egzaminie sepowskim możesz nie zdobyć. Ja np.
    dowiedziałem się się, że w gigaomach no niby mierzy się rezystancję i
    impedancję, ale nie tak do końca. Bo w gigaomach mierzy się rezystancję
    izolacji. :-)

  • 20. Data: 2023-06-16 22:28:55
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:72ad6789-2106-4ecb-b468-0f757485b701@hootervil
> [...]

    > Gniazdko z bolcem sugeruje, że jest uziom, więc jak bolec ma być
    > niepodłączony to lepiej, żeby go nie było (wg mnie).

    to ja wiem

    ale czy będziesz napierał na nich żeby zlikwidowali bolce
    a nie "u siebie" czy machniesz ręką bo mur nie do przebicia
    i padasz z sił?

    --
    Piter

    Miłość rak i wojna są jak sraczka. Przychodzą znienacka.
    https://www.youtube.com/@hromadske_ua/videos