  • 11. Data: 2015-04-20 17:13:44
    Temat: Re: Eliminacja czasu martwego częstościomierza TTL - bramkowanie 10s
    Od: "jedrek" <jedrek@jedrek>

    "J.F."
    > A bufory licznikow masz, czy widac jak liczy, potem sie wynik zatrzymuje
    > na sekunde ?

    Oczywiście, że są :) W zależności od potrzeby włączasz lub wyłączasz i są
    przeźroczyste - typowe zatrzaski 7475.

    > To sie daje zrobic bardzo szybko (~100ns), tylko jest problem z ukladem
    > generujacym odpowiednia sekwencje krotkich impulsow.

    Aż taki martwy czas nie jest dla mnie wymagany.
    Dla brami 1s wystarczy 0,1s a dla 10s nie obraże się o 1s.
    Impuls przepisania do zatrzasku i zerowania liczników generowany jest na
    dwóch 74123.

    > Musi byc na TTL ? Na FPGA byloby latwiej :-)

    Moja wiedza na razie zatrzymała się na TTL i nie mam dobrego nauczyciela aby
    łyknąć FPGA :) A nieraz przeczytanie samej książki bez przeprowadzenia za
    rączkę jest takie mdłe, że człowiek po 10 kartkach lektury nie ma ochoty
    dalej w to brnąć - odpuszcza, bo go nie ma kto, co motywować.

  • 12. Data: 2015-04-20 22:31:36
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 20 Apr 2015 17:13:44 +0200, "jedrek" <jedrek@jedrek> wrote:
> [...]
    ochoty
    > dalej w to brnąć - odpuszcza, bo go nie ma kto, co motywować.

    A nie lepiej wybrać mikrokobtroler jako coś pośredniego między ttl a
    fpga? Kiedyś nieznając mcu budowałem układy z ttl, zupełnie
    niepotrzebnie, teraz jednym mcu zastępuję to, co kiedyś relizowałem z
    wykorzystaniem kilkunastu ttl, nie wspominając o takich układach,
    które ttlami się nawet nie da praktycznie zrobić.

    --
    Marek

  • 13. Data: 2015-04-21 01:36:03
    Od: butek <email.is@invalid>

    W dniu 20.04.2015 o 22:31, Marek pisze:

> [...]
    > wykorzystaniem kilkunastu ttl, nie wspominając o takich układach, które
    > ttlami się nawet nie da praktycznie zrobić.

    MCU jako front-end do poważnego częstościomierza raczej słabo się nadaje.

    --
    butek
    bucket. Use at least two or three buckets and keep them in separate

  • 14. Data: 2015-04-21 08:19:31
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2015-04-20 o 17:06, jedrek pisze:
    > Bez dodatkowych pętli PLL z długim czasem, uśredniających ewentualną
    > niestabilność taktu 1PPS z odbiornika GPS uzyskuję dokładność 0,2Hz
    > Odbiornik FGPMMOPA6C
    > https://www.adafruit.com/datasheets/GlobalTop-FGPMMO
    PA6H-Datasheet-V0A.pdf
    > gwarantuje stałość taktu +/-10ns
    > Co w najgorszym wypadku daje błąd na poziomie 0,2Hz. Każdy kolejny
    > odczyt trzyma wynika jak skała, nie widzę pływania, skakania.

    Teoretycznie dałoby się jeszcze tę sekundę odjąć godząc się na
    pogorszenie dokładności przy użyciu monostabla do wytworzenia bardzo
    krótkiego impulsu, ale według mnie zysk w czasie nie zrekompensuje
    zmniejszenia dokładności.
    Impuls musiałby być na tyle długi, żeby miernik go zauważył i tylko
    tyle. Być może mógłby to być impuls zerujący licznik (nie sygnał
    przeniesienia).
    Lepszy wynik mógłbyś uzyskać tylko gdybyś mógł podać impuls startowy do
    odbiornika, ale takiej możliwości pewnie nie masz.

    Pozdrawiam

    DD

  • 15. Data: 2015-04-21 09:54:59
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "jedrek" <jedrek@jedrek> napisał w wiadomości
    b.com...
    > "J.F."
    >
    > Oczywiście, że są :) W zależności od potrzeby włączasz lub wyłączasz i są
    > przeźroczyste - typowe zatrzaski 7475.

    Jak robiłem sobie częstościomierz na TTL-ach (serii UCY) to zamiast 8
    zatrzasków 4 bitowych i 4 dekoderów 8 na 1 (wyświetlanie multipleksowe)
    dałem 4 rejestry szeregowe (równoległy wpis 8 bitów). Zapętlenie rejestrów
    pozwalało uzyskać sygnał dla kolejnych cyfr wyświetlacza.
    Każdy scalak wtedy brał około 20mA (nie było HC) więc użycie 5 scalaków
    (układ sterujący musiał mieć o jakiś jeden z przerzutnikami JK więcej)
    zamiast 12 dawało znaczące zmniejszenie poboru prądu.
    Pamiętam, że zrobiłem jakiś błąd logiczny w układzie sterującym i
    wyświetlacz pokazywał albo dobry wynik, albo przesunięty o 1 cyfrę -
    zależało to od momentu w którym nacisnęło się przełącznik zmiany zakresu -
    prawdopodobieństwo dobrego wyniku było 7/8. Jakoś to poprawiłem jedynie
    zmieniając połączenia między już użytymi scalakami.
    P.G.

  • 16. Data: 2015-04-21 10:01:02
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "jedrek" <jedrek@jedrek> napisał w wiadomości
    b.com...

    > O takiej stabilności mogłem pomarzyć gdy próbowałem wykorzystać nośną Wawy
    > 1 225kHz na falach długich z Solca. Wzorzec dobry jak ktoś mieszka
    > kilkadziesiąt km od Solca :)
    > W najlepszym wypadku miałem skakania wyników o 2-3Hz przy pomiarze 1MHz
    > (za dużo śmieci w miejskim eterze).

    Nigdy nie próbowałem. Przypuszczałbym, że samo istnienie modulacja AM już
    utrudnia dokładne wyłapanie przejść przez 0.
    Użyłem kiedyś jako wzorca nośnej DCF wstrzeliwując się odpowiednio z
    obserwacją zboczy aby modulacja mi nie przeszkadzała.
    P.G.

  • 17. Data: 2015-04-21 12:13:04
    Od: s...@g...com

    użytkownik Marek napisał:

    > A nie lepiej wybrać mikrokobtroler

    Pewnie lepiej:
    http://lea.hamradio.si/~s53mv/counter/counter.html
    Są jeszcze lepsze, ale 10x bardziej rozbudowane.

    Tylko problem dalej pozostaje, jak ustawić rezonator
    na właściwą częstotliwość nie mając wzorca albo innego miernika:)

  • 18. Data: 2015-04-21 12:17:47
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    >Nigdy nie próbowałem. Przypuszczałbym, że samo istnienie modulacja AM
    >już utrudnia dokładne wyłapanie przejść przez 0.

    teoretycznie nie - akurat przejsc przez zero to nie dotyczy.
    One sa przestawiane przez wszelkie inne zaklocenia :-)

    Tak czy inaczej - to sie raczej robi inaczej, lokalny generator, petla
    fazowa, jest stabilnie.

    W dodatku - Wawa 1 ma jakies dodatkowe modulacje fazowe.

    J.

  • 19. Data: 2015-04-21 12:20:50
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Marek" napisał w wiadomości
> [...]

    A chcesz miec taki czestosciomierz ?
    Bo to jest bardzo dobry projekt na start ...
    i zawsze mozna poprawic projekt, jak sie okaze ze cos zle dziala :-)

    >A nie lepiej wybrać mikrokobtroler jako coś pośredniego między ttl a
    >fpga?

    Czestotliwosc rzedu 10 MHz i w dodatku dokladnie ?
    To juz nie kazdy.

    J.

  • 20. Data: 2015-04-21 13:27:08
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 21 Apr 2015 12:20:50 +0200, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Czestotliwosc rzedu 10 MHz i w dodatku dokladnie ?
    > To juz nie kazdy.

    Uwaga była natury ogólnej a nie stricte w związku z f-miarką.

    --
    Marek