  • 31. Data: 2016-09-22 08:47:41
    Temat: Re: Energooszczędna pamięć
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 20 Sep 2016 21:29:10 +0200, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Niektore zrodla twierdza, ze na takiej karcie blok pamieci Flash ma
    > nawet i 256kB.
    > Zapisywanie mniejszymi porcjami oznacza koniecznosc przydzielenia
    > nowego bloku i przepisania do niego zawartosci starego z nowa
    > modyfikacja.

    I co z tego? Co ta nieistotna informacja tym kontekście sprawy wnosi
    do wątku?

    --
    Marek

  • 32. Data: 2016-09-22 08:48:51
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 20 Sep 2016 22:31:08 +0200, slawek <f...@f...com> wrote:
    > Dodatkowo będzie cyrk z filesystemem: karta SD się budzi, być może
    > była wymieniana, otwierany jest plik.... Dużo różnych rzeczy. Ale
    raz
    > na parę minut (godzin?) nie powinno to być problemem. Ważne jest że
    > każdy potrafi: wymienić kartę SD; przeczytać co na niej jest; kupić
    > takową w supermarkecie.

    Po f_write robisz f_sync i nie będzie problemu.

    --
    Marek

  • 33. Data: 2016-09-22 08:52:33
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 21 Sep 2016 14:32:50 +0200, slawek <f...@f...com> wrote:
    > Jednak sytuacja, w której użytkownik wkłada kartę, a urządzenie
    > weryfikuje i od razu odrzuca ją jako niedobrą, jest akceptowalna.
    > Owszem, jakiś tam problem jest: albo potrzeba innej karty, albo te
    > urządzenie wywalić i zastąpić czymś innym, może jest jakaś trzecia
    > możliwość. Jednak bez paniki: właściwa decyzja może być podjęta
    zanim
    > będzie za późno.

    Ale po co tak filozofować? Przy takiej ilości danych i tak musisz
    zapisywać co jakiś czas na kartę SD. Karta przy zapisie szarpie
    20-50mA. Musisz to uwzględnić.

    --
    Marek

  • 34. Data: 2016-09-22 08:59:58
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 20 Sep 2016 21:23:54 +0200, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Nie - nie myl sektora "dyskowego" z tym ktory jest w rzeczywistej
    > pamieci.

    Mylisz z rozmiarem page erase, który jest wew. cechą kontrolera sd,
    page erase to nie sektor, nie wolno tego mylić.
    Rozmiar sektora jest _analogiczny_ z sektorem dyskowym (od 512 do
    4096) , bo inaczej nie byłoby to przezroczyste dla warstwy drivera
    fs.

    --
    Marek

  • 35. Data: 2016-09-22 09:04:57
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Wed, 21 Sep 2016 18:36:11 +0100, AlexY <a...@i...pl> wrote:
    > .. i śmieszne pojemności.

    8kB wystarczy.

  • 36. Data: 2016-09-22 09:09:21
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Wed, 21 Sep 2016 18:38:09 +0100, AlexY <a...@i...pl> wrote:
    > To może "parasitic power harvesting" że tak z angielska
    zawieśniaczę.

    Po co? Wystarczy porządne ogniwo lub bateria ogniw.

  • 37. Data: 2016-09-22 09:10:42
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Thu, 22 Sep 2016 08:47:41 +0200, Marek <f...@f...com> wrote:
    > I co z tego? Co ta nieistotna informacja tym kontekście sprawy
    wnosi
    > do wątku?

    Że zapis np. 8 bajtów kosztuje w energii tyle co zapis 512 bajtów?

  • 38. Data: 2016-09-22 09:16:13
    Od: "HF5BS" <h...@j...pl>

    .
    > współczesne
    >
    > Bo trzeba stosować markowe pamięci. Zdajesz sobie sprawę co by powiedział
    > fotoreporter np. takiego Nikona D3X, gdyby mu karta pamięci "zgubiła"
    > Bardzo Ważne Zdjęcia?? A taki aparat czochra taką

    I co zrobiłby z nim Redaktor Naczelny? :P

    > karta GB danych dziennie. I w instrukcji aparatu nie ma słowa o tym, by
    > nie stosować kart flash, bo są mało trwale.

    Myślę, ze rozsądny fotograf, nawet mający zwykłą "małpkę" wie, że nie można
    bezmyślnie kupować na Allegro pamięci, których cena wypada po 1 PLN za 1 GB,
    chyba, że dzieciom do pierwszych pstrykadeł, czy śmiardfonów, no, może
    awaryjnie na wakacjach w kiosku... i liczyć na pomyślne dotarcie z nimi do
    domu, zanim dane wyparują, oraz, że nie jest to fake, gdzie widać pełną
    pojemność, a ... no, wiecie, chyba nie muszę już pisać, co mam na myśli?

    --
    Gdy więc wszystkie sposoby ratunku upadły,
    Wśród SERDECZNYCH PRZYJACIÓŁ, psy zająca zjadły. - I.Krasicki "Przyjaciele"

  • 39. Data: 2016-09-22 09:22:16
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Thu, 22 Sep 2016 08:52:33 +0200, Marek <f...@f...com> wrote:
    > zapisywać co jakiś czas na kartę SD. Karta przy zapisie szarpie
    > 20-50mA. Musisz to uwzględnić.

    Jeżeli zapis trwa 10 ms i powtarza się co parę minut to nie będzie
    tragedii.

    Gorzej jeżeli 10 mA miałoby płynąć non stop. I aby temu zapobiec
    myślę o jakimś sprytnym buforowaniu "kapiących" danych. Być może w
    SRAM. Tu znowu ciekawy myk: czy jest sens oddzielnej pamięci, czy po
    prostu użyć innego MCU? Trzeba zobaczyć czy są tanie z np. 16kB.

  • 40. Data: 2016-09-22 09:28:06
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Thu, 22 Sep 2016 08:45:46 +0200, Marek <f...@f...com> wrote:
    > Bo trzeba stosować markowe pamięci. Zdajesz sobie sprawę co by
    > powiedział fotoreporter np. takiego Nikona D3X, gdyby mu karta
    > pamięci "zgubiła" Bardzo Ważne Zdjęcia?? A taki aparat czochra taką

    Wiem co powiedziałem gdy w Nikonie padła karta BASF: "mamy zdjęcia z
    Olympusa".