  • 21. Data: 2018-05-10 02:47:27
    Temat: Re: Film poklatkowy
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-05-09, Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> wrote:

    > No normalnie, jak się robi animację w zwolnionym tempie, to jest wiele
    > możliwości zrobienia przejść. Film ma np. 25 albo 30 itp.
    > klatek/sekundę, a materiał ma np. 1 kl/s albo mniej. Robi się np. tak,
    > że właściwe zdjęcie jest przez połowę czasu (0,5 s - kilkanaście klatek
    > filmu), następnie zdjęcie powoli zamienia się w następne (kolejne 0,5 s)
    > itd.

    No to wygląda jak morfowanie/blendowanie. Z takim czymś to sie często
    borykam w nieco innej sytuacji gdy mam zrobiony film np. 24kl/s i chcę
    to zamienić na 25kl/s.

    > To dość podstawowa technika tak w ogóle, praktycznie zawsze robimy coś
    > takiego, jeśli serię zdjęć chcemy zamienić w film. Chyba każdy program
    > do nieliniowego montażu ma takich efektów na pęczki (chociaż te
    > najprostsze mogą być tu najlepsze).

    Nadal nie wykluczone, ze czegoś nie rozumiem, ale generalnie nie mam za
    dużo doświadczenia z robieniem filmów poklatkowych z kilkudziesięciu
    klatek. To co zwykle robię to dostosowuję częstotliwość robienia zdjęć
    do planowanej dynamiki zmian (o ile się da) i długości filmu.
    Przykładowo, chodzą mi w tej chwili 3 aparaty "pogodowe", które generuje
    4-5tys zdjęć dziennie, każdy. To sie przekłada na te 3 min filmu,
    25kl/s.

    > Google "telecine". Nie żebym dokładnie to tu proponował, ale zasada jest
    > podobna.

    I to sie robi takim zwykłym 2:2, 2:3 puldown i daje to zadowalające efekty?

    > Zakładam, że tych zdjęć jest mniej niż myślisz i że różnice między nimi
    > są bardzo duże (zarówno w samej roślinie, jak i w warunkach ich
    > wykonania, kątach itd). Dlatego zaproponowałem ujednolicenie sceny
    > np. w GIMPie (bardzo łatwe przy takiej liczbie zdjęć, i efekty powinny
    > być bardzo przyzwoite). Oczywiście moje założenia mogą być mylne, autor
    > może wyjaśnić szczegóły.
    >
    > Stabilizacja nie ma tu żadnego zastosowania, poza eliminacją poruszeń.

    No jeśli to jest morfowanie-blendowanie to ok, rozumiem.

    --
    Marcin

  • 22. Data: 2018-05-10 17:36:56
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    On 2018-05-09, Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> wrote:

    >No to wygląda jak morfowanie/blendowanie. Z takim czymś to sie często
    >borykam w nieco innej sytuacji gdy mam zrobiony film np. 24kl/s i
    >chcę
    >to zamienić na 25kl/s.

    Hm, przy 24 - 25 kl/s to chyba nie ma co zmieniac, chyba ze bardzo
    chcesz synchronizm utrzymac.

    Za to jak u zrodla jest 1kl/s to faktycznie trzeba...

> [...]
    >generuje
    >4-5tys zdjęć dziennie, każdy. To sie przekłada na te 3 min filmu,

    No i to wystarczy pokazac klatka po klatce.
    Jak jednak nie masz automatu, ktory robi zdjecie co sekunde, tylko
    robisz raz dziennie, i chcesz z tego przynajmniej 30s filmu, to
    trzeba..

    J.

  • 23. Data: 2018-05-10 19:12:29
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

> [...]

    > No to wygląda jak morfowanie/blendowanie. Z takim czymś to sie często
    > borykam w nieco innej sytuacji gdy mam zrobiony film np. 24kl/s i chcę

    Nie spotkałem się z inną metodą robienia tego niż przez zwykłe
    przyspieszenie odtwarzania i resampling audio (połączony ew. z korektą
    (przesunięciem) widma dzwięku (pitch correction)).
    W każdym razie tak się załatwia filmy kinowe, to właśnie dlatego
    w wersji m.in. EU są krótsze (nie napiszę że PAL, bo z PAL to tam jest
    głównie frame rate, ale potocznie tak się mówi - PAL i NTSC).

    > Przykładowo, chodzą mi w tej chwili 3 aparaty "pogodowe", które generuje
    > 4-5tys zdjęć dziennie, każdy. To sie przekłada na te 3 min filmu,
    > 25kl/s.

    No, tak oczywiście też można zrobić, ale rozumiem, że to nie jest obecny
    przypadek, no i takie coś wymaga dużo więcej zachodu.

    > I to sie robi takim zwykłym 2:2, 2:3 puldown i daje to zadowalające
    > efekty?

    To jest zwykła, standardowa procedura. Jasne że teoretycznie lepiej
    robić zdjęcia (i montaż itd) 600 FPS progressive i wtedy niczego
    podobnego nie potrzebowalibyśmy. Kiedyś może tak będzie (modulo ilość
    światła w obiektywach).

    Tzn. od momentu pojawienia się telewizorów LCD i plazmowych (a także
    kineskopowych z podwajaniem itp. częstotliwości odchylania - "100 Hz")
    dochodzi tu jeszcze problem taki, że obraz jest wyświetlany
    progresywnie, więc cały ten przeplot to jest trochę zawracanie głowy.
    Właściwie lepiej byłoby nie robić deinterlacingu w TV, tylko połączyć
    telecine i deinterlacing w masteringu (czy co to tam jest - od czasów
    DVD tak się często robi z filmami na płytach, chociaż bez dwukrotnego
    zwiększenia frame rate). No ale inercja w przemyśle.

    W gruncie rzeczy, o ile rozumiem przeniesienie interlacingu do kolorowej
    TV (z B&W), o tyle nie powinno to mieć miejsca w jakiejkolwiek TV
    cyfrowej. No i wygląda na to, że to w końcu całkiem umrze.

    To tak na marginesie.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 24. Data: 2018-05-11 02:39:27
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-05-10, Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> wrote:

> [...]
    > w wersji m.in. EU są krótsze (nie napiszę że PAL, bo z PAL to tam jest
    > głównie frame rate, ale potocznie tak się mówi - PAL i NTSC).

    Problem wystepuje. Nie potrafię powiedziec czy przy powaznych
    zastosowaniach komercyjnych, ale przy amatorskich jest dośc realny,
    wystarczy, że ma się aparaty/kamery z różnych regionów (systemów).

    Mam np. takiego Olympusa TG-2, który potrafi tylko 60/30fps. Pozostały
    sprzet to w większości 50/25fps. I jak to teraz porządnie razem
    zmontować bez utraty jakości? Tańsze programy po prostu pominą co którąś
    klatkę. W scenach z płynnym, powolnym ruchem będzie to koszmar.

    Ostatni raz sprawdzałem z 5 lat temu, ale było dostępne oprogramoanie
    robiące takie rzeczy. Kosztowało sporo (kilkaset $ i w górę). Z bardziej
    przystepnych, jedyny, który jakoś sobie (podobno) z tym radził, to
    Applowski Compressor, dostepny wyłącznie na OSX a i z nim nie udało mi
    się uzyskać aż tak zadawalających wyników.

    --
    Marcin

  • 25. Data: 2018-05-13 00:19:34
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

> [...]

    > zmontować bez utraty jakości? Tańsze programy po prostu pominą co którąś
    > klatkę. W scenach z płynnym, powolnym ruchem będzie to koszmar.

    Owszem, to jest problem i w gruncie rzeczy nie da się go naprawdę dobrze
    rozwiązać.
    Jakimś rozwiązaniem jest zmiana parametrów w locie, ale nie wszystkie
    urządzenia / programy radzą sobie z tym. Gorzej, jeśli trzeba
    wyprodukować coś w wersjach 25 i 30 FPS. Z drugiej strony, sprzęt
    120 FPS (jakiś) jest dostępny od pewnego czasu, da się z tego ładnie
    zrobić 25p (24p z lekkim rozciągnięciem i audio pitch correction) oraz
    30p.

> [...]
    > Applowski Compressor, dostepny wyłącznie na OSX a i z nim nie udało mi
    > się uzyskać aż tak zadawalających wyników.

    Zasadniczo cena nie gra tu wielkiej roli, bo to kwestia teoretyczna -
    nie ma naprawdę dobrego algorytmu dla ogólnego zastosowania.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 26. Data: 2018-05-18 14:48:35
    Od: Piotrne <p...@p...onet.pl>

    W dniu 2018-05-11 o 02:39, Marcin Debowski pisze:

> [...]
    > Applowski Compressor, dostepny wyłącznie na OSX a i z nim nie udało mi
    > się uzyskać aż tak zadawalających wyników.

    Do konwersji fps używałem AviSynth z różnymi pluginami. Przerabiałem
    stare filmy z kamery PAL z 576i50 (576 linii, 50 obrazów na sekundę
    z przeplotem - czyli każdy z 50 ma połowę linii) na 720p60 (720 linii,
    w każdym obrazie wszystkie linie).

    Przykłady wysłane na YT (trzeba upewnić się, że wyświetla w trybie 720p60):
    https://youtu.be/AjYxHfMZJaU
    https://youtu.be/tHiLMcznuR4

    Konwersja jest staranna, tzn. najpierw usuwa się przeplot uzyskując 576p50,
    potem interpoluje się 50 fps do 60 fps przez wykrywanie ruchu obiektów
    i generowanie brakujących ramek (ruchome obiekty są na tych wygenerowanych
    kadrach w pozycjach pośrednich), potem skaluje się do 720 linii (inaczej
    YouTube zmniejszy obraz do 480 linii). Jest to czasochłonna operacja,
    trwa nawet kilka razy dłużej niż przerabiany film.

    P.

  • 27. Data: 2018-05-19 14:51:52
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Piotrne <p...@p...onet.pl> writes:

> [...]
    > kadrach w pozycjach pośrednich), potem skaluje się do 720 linii (inaczej

    Można tak robić, ale wiąże się to ze stratą jakości (w porównaniu do
    oryginalnego 704/720x576 50i). Artefakty są widoczne oczywiście przy
    ruchu - powstają "cienie". Z tym, że może dla youtuba nie ma lepszej
    możliwości, nie wiem. Akurat tu wyszło nieźle moim zdaniem.

    W każdym razie generalnie lepiej zostawić materiał w formacie, w jakim
    jest, i wszelkie operacje przeprowadzać dopiero podczas wyświetlania -
    nie trzeba wtedy robić zmiany szybkości (obecny sprzęt potrafi zwykle
    pracować z dowolną szybkością wyświetlania), potrzebny jest tylko
    deinterlacing z podwojeniem FPS + (tylko jeden) upscaling.

    > Jest to czasochłonna operacja,
    > trwa nawet kilka razy dłużej niż przerabiany film.

    To akurat jest bardzo bardzo szybko :-)
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 28. Data: 2018-05-19 18:32:07
    Od: Piotrne <p...@p...onet.pl>

    W dniu 2018-05-19 o 14:51, Krzysztof Halasa pisze:

> [...]
    > pracować z dowolną szybkością wyświetlania), potrzebny jest tylko
    > deinterlacing z podwojeniem FPS + (tylko jeden) upscaling.

    Oczywiście oryginalnego materiału nie niszczę. Do oglądania na telewizorze
    nadaje się bardzo dobrze. Ale po wysłaniu takiego nagrania na YouTube
    zauważalnie spada jakość: przeprowadzana jest bardzo prosta konwersja
    na 30 fps przez powielanie niektórych ramek (czasem w dziwny, nierównomierny
    sposób) i obraz jest pomniejszany do 480 linii. Jedyne rozwiązanie
    to przerobienie filmu lepszymi metodami przed wysłaniem.

    Przy poprawnej konwersji 50 fps -> 60 fps "cienie" nie powstają.
    To nie jest nakładanie / przenikanie sąsiednich kadrów, tylko wykrywanie
    ruchu obiektów i generowanie pośrednich obrazów przez wyznaczenie
    pozycji obiektów w "międzyczasie". Wykorzystywane są m.in. te same
    biblioteki, co przy stabilizacji drgań obrazu na podstawie analizy
    jego treści. Przy prawidłowym wykrywaniu ruchu możliwe jest dowolne
    zwiększanie fps.

    Poniżej - skrypt dla AviSynth wykonujący konwersję PAL -> 720p60.
    Znalazłem kiedyś tutaj:
    http://forum.doom9.org/archive/index.php/t-138285.ht
    ml
    i uzupełniłem o ładowanie niezbędnych pluginów (których trzeba poszukać
    samodzielnie):

    # start
    # oryginalny film: DV PAL 720x576 4:3 50fps z przeplotem (interlaced)
    # docelowy: 720p60 (720 linii, 4:3, 60 fps bez przeplotu)
    PluginPath = "c:\Programy\AviSynth\plugins\"
    LoadPlugin(PluginPath+"nnedi3.dll")
    LoadPlugin(PluginPath+"masktools2-25.dll")
    LoadPlugin(PluginPath+"RemoveGrain.dll")
    LoadPlugin(PluginPath+"gradfun2db.dll")
    LoadPlugin(PluginPath+"AddGrainC.dll")
    LoadPlugin(PluginPath+"SmoothDeinterlacer.dll")
    LoadPlugin(PluginPath+"mt_masktools-26.dll")
    LoadPlugin(PluginPath+"nnedi3.dll")
    LoadPlugin(PluginPath+"mvtools2.dll")
    LoadPlugin(PluginPath+"nnedi2.dll")
    LoadPlugin(PluginPath+"dfttest.dll")
    LoadPlugin(PluginPath+"VerticalCleanerSSE2.dll")
    LoadPlugin(PluginPath+"nnedi.dll")
    LoadPlugin(PluginPath+"FFT3DFilter.dll")
    LoadPlugin(PluginPath+"TDeint.dll")
    LoadPlugin(PluginPath+"EEDI2.dll")
    LoadPlugin(PluginPath+"RepairSSE2.dll")
    LoadPlugin(PluginPath+"RemoveGrainSSE2.dll")
    LoadPlugin(PluginPath+"SSE2Tools.dll")
    Import(PluginPath+"LimitedSharpenFaster.avsi")
    Import(PluginPath+"GradFunkMirror.avsi")
    Import(PluginPath+"QTGMC-3.32.avsi")
    LoadPlugin(PluginPath+"svpflow1.dll")
    LoadPlugin(PluginPath+"svpflow2.dll")
    LoadPlugin(PluginPath+"mvtools2.dll")
    Import(PluginPath+"TempGaussMC_beta2.avsi")
    Import(PluginPath+"InterFrame2.avsi")
    directshowsource("Naganie_PAL_z_kamery_DV.avi")
    #AssumeTFF()
    AssumeBFF()
    ConvertToYV12()
    QTGMC( Preset="Slow" )
    USS(960,720)
    #Addborders(160,0,160,0)
    #USS(1280,720)
    Cores=2
    SetMemoryMax(512)
    #SetMTMode(3,Cores)
    InterFrame(Cores=Cores,NewNum=60000, NewDen=1000)
    Subtitle("2001-01-01 11:41:33", 40,650,90,119,"Arial",40,$ffffff)
    Subtitle("2001-01-01 11:41:34", 40,650,120,149,"Arial",40,$ffffff)
    Subtitle("Nagrał Piotr Fabian", 40,650,180,210,"Arial",40,$ffffff)
    ###
    ### function Ultimate Super Sample : USS()
    ### by LaTo INV.
    ###
    ### Need : nnedi, limitedsharpenfaster, gradfunkmirror, addgrain
    ###
    ### USS(input, ox, oy, PP1, PP2, PP3)
    ### ox = destination width
    ### oy = destination height
    ### PP1 = "Limited Sharpen Faster" post-processing
    ### PP2 = "GradFun2DB" post-processing
    ### PP3 = "Add Grain" post-processing
    ###
    ### Default : USS(last, 1280, 720, 100, 1.2, 5)
    ###

    function USS(clip input, int "ox", int "oy", int "PP1", float "PP2", int "PP3") {
    ox = default(ox, 1280)
    oy = default(oy, 720)
    PP1 = default(PP1, 100)
    PP2 = default(PP2, 1.2)
    PP3 = default(PP3, 5)
    ix = input.width
    iy = input.height
    scaleX = ceil(float(ox)/float(2 * ix))*2
    scaleY = ceil(float(oy)/float(2 * iy))*2
    scale = scaleX > scaleY ? scaleX : scaleY
    upscale2 = scale > 1 ? input
    \ .nnedi3(dh=true,Y=true,U=true,V=true,field=1).turnle
    ft()
    \ .nnedi3(dh=true,Y=true,U=true,V=true,field=0).turnri
    ght()
    \ : input
    upscale4 = scale > 2 ? upscale2
    \ .nnedi3(dh=true,Y=true,U=true,V=true,field=1).turnle
    ft()
    \ .nnedi3(dh=true,Y=true,U=true,V=true,field=0).turnri
    ght()
    \ : upscale2
    upscale8 = scale > 4 ? upscale4
    \ .nnedi3(dh=true,Y=true,U=true,V=true,field=1).turnle
    ft()
    \ .nnedi3(dh=true,Y=true,U=true,V=true,field=0).turnri
    ght()
    \ : upscale4
    upscale16 = scale > 8 ? upscale8
    \ .nnedi3(dh=true,Y=true,U=true,V=true,field=1).turnle
    ft()
    \ .nnedi3(dh=true,Y=true,U=true,V=true,field=0).turnri
    ght()
    \ : upscale8
    process = upscale16
    \ .LimitedSharpenFaster(ss_x=1.0,ss_y=1.0,strength=PP1
    )
    \ .gradfunkmirror(PP2)
    \ .addgrain(PP3,0,0)
    output = process.spline36resize(ox,oy)
    return output
    }
    ###

    P.

  • 29. Data: 2018-05-20 03:25:57
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Piotrne <p...@p...onet.pl> writes:

    > Oczywiście oryginalnego materiału nie niszczę.

    Tego nie miałem zamiaru sugerować :-)

    > Przy poprawnej konwersji 50 fps -> 60 fps "cienie" nie powstają.

    Sprawdziłem na pierwszym linku który podałeś, przy szybkim ruchu muszą
    powstawać i powstają. Przecież tych informacji tam nie ma i bardzo
    często nie ma ich skąd wziąć (np. z innych klatek). Jeśli np. obiekt
    obraca się w czasie ruchu, to co algorytm ma zrobić?

    > Przy prawidłowym wykrywaniu ruchu możliwe jest dowolne
    > zwiększanie fps.

    W animacjach może. Zresztą co tu mówić o interpolacji, jeśli artefakty
    pojawiają się nawet w deinterlacingu, i to w normalnej, komercyjnej
    produkcji.

    Przy zwiększaniu np. 25 lub 30 -> 60 FPS problem jest o tyle mały, że
    materiał źródłowy jest względnie stacjonarny (25 FPS to wciąż jest dość
    szybko). Człowiek praktycznie nie widzi krótkich artefaktów (trwających
    np. 1/60 s). Nawet 24 FPS jest normalnie wystarczające.

    Faktem jest, że taki film po konwersji wygląda ładniej niż gdyby
    oryginalny film wyświetlać z 25 FPS (pseudo p, bez usunięcia przeplotu)
    na wyświetlaczu 60p, ale nie można tego porównywać do nagrania z kamery
    np. 720x576p60.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 30. Data: 2018-05-21 11:53:48

    Fri, 18 May 2018 14:48:35 +0200, w <pdmi35$ui8$1@node2.news.atman.pl>, Piotrne

    > Konwersja jest staranna, tzn. najpierw usuwa się przeplot uzyskując 576p50,
    > potem interpoluje się 50 fps do 60 fps przez wykrywanie ruchu obiektów

    Ale po co zmieniasz liczbę klatek? To dosyć fajny sposób, ale na zepsucie
    ruchu.