  • 1. Data: 2006-07-30 21:40:06
    Temat: Firma w UK, uslugi w UE, ale glównie w Polsce!
    Od: "H5N1" <h...@g...com>

    Witam

    Wykonuje na zlecenia rózne projekty IT na umowe o dzielo, albo
    poprzez firme-posrednika, ale ze trace na posrednictwie czuje,
    ze warto by bylo zalozyc firme. Neci mnie pomysl zalozenia
    firmy w Anglii, slyszalem, ze to znacznie korzystniejsze niz w
    Polsce (oplaty tylko po przekroczeniu pewnego dochodu, mniej
    formalnosci, mniejsze podatki), a co wazniejsze umozliwiloby mi bez
    problemu swiadczenie uslug np. we Francji.

    Moje pytania dotycza glównie tego, czy mogloby to byc utrudnieniem
    dla polskich kontrahentów takowej firmy (natury prawnej,
    biurokratycznej, finansowej...), czy tez moze firma zamawiajaca
    jakis produkt w Polsce moze równie dobrze przyjac fakture z
    Polski, jak z innych krajów UE?
    (ale gdyby tak bylo, to za granice przerejestrowywalaby sie masa
    naszych przedsiebiorców, nieprawdaz? a moze to juz ma miejsce?)

    dzieki wielkie, pozdrawiam
    HP

  • 2. Data: 2006-07-30 21:58:58
    Temat: Re: Firma w UK, uslugi w UE, ale glównie w Polsce!
    Od: pc <"pchlodny <remove_this>

    H5N1 wrote:
> [...]
    > (ale gdyby tak bylo, to za granice przerejestrowywalaby sie masa
    > naszych przedsiebiorców, nieprawdaz? a moze to juz ma miejsce?)

    Napisze Ci to co kolega Fotech dal do kiedys do zrozumienia w swoim
    poscie: wyguglaj sobie bo inofrmacje o ktore pytasz sa ogolnie dostapne
    na "tu wstaw co tam Ci pasuje" stronach w internecie i osoba ktora sie
    pokusi odpowiedzic na Twoje pytanie nic znaczacego nie wniesie na te
    liste. Znasz Catch 22? - polecam.

    Erion

  • 3. Data: 2006-07-30 22:39:39
    Od: "H5N1" <h...@g...com>

> [...]
    > na "tu wstaw co tam Ci pasuje" stronach w internecie i osoba ktora sie
    > pokusi odpowiedzic na Twoje pytanie nic znaczacego nie wniesie na te

    Gugyl jest moim przyjacielem, a i owszem, ale to o co pytam to dosc
    ogolna (i obszerna) kwestia, a czlowiek zaznajomiony z tematem od razu
    wskaze mi konkretne miejsce w ktorym moga sie pojawic ew. problemy,
    jednym slowem zarysuje mi ogolny obraz sytuacji - wowczas ja juz moge
    sobie ten obraz uszczegolowic w wybranych obszarach.
    Podobnie jest na uniwersytetach, gdzie wyklady (w przeciwienstwie do
    samodzielnego czytania ksiazek) maja sens wlasnie przy "Wstępach
    do..." "Wprowadzeniach..." kiedy studenci za malo jeszcze wiedza, zeby
    zdobyc samodzielnie potrzebne informacje.

    Z Gugla nie rezygnuje, ale czemu nie zasiegnac rady przedsiebiorczych
    rodakow?

    > liste. Znasz Catch 22? - polecam.

    Znam, mam nadzieje, ze nie sugerujesz, ze natkne sie nan w sytuacji
    przedstawionej w moim pytaniu?

  • 4. Data: 2006-07-31 07:53:38
    Od: pc <"pchlodny <remove_this>

    H5N1 wrote:

    > Znam, mam nadzieje, ze nie sugerujesz, ze natkne sie nan w sytuacji
    > przedstawionej w moim pytaniu?

    Dla mnie po czesci tak ;) Dam Ci rade, zwroc sie bezposrednio do Fotecha
    - to taki koles, ktory wie wszystko a jesli nie wie osobiscie to zna
    "ogolnodostepne" strony gdzie zawarte sa informacje potrzebne Ci. Sam
    jestem ciekawy dokad Cie odesle ;)

    Erion

  • 5. Data: 2006-07-31 15:28:55
    Od: "H5N1" <h...@g...com>

> [...]
    > - to taki koles, ktory wie wszystko a jesli nie wie osobiscie to zna
    > "ogolnodostepne" strony gdzie zawarte sa informacje potrzebne Ci. Sam

    wskazal mi http://www.alphalimited.co.uk/start_business/sole_tr
    ader.htm
    za co jestem wdzieczny, ale dziekuje juz za rady dotyczace kontaktow na
    priva, bo mijaja sie kompletnie z idea grup newsowych - chodzi o to,
    zeby korzystali wszyscy.

    przechodzac do moich watpliwosci:
    z watkow ktore znalazlem tu, na grupie, wywnioskowalem, ze prowadzenie
    przez zagraniczna spolke dzialalnosci w Polsce wiaze sie z
    koniecznoscia otwarcia lokalnej filii - rozumiem, ze tak nie jest? czy
    wystawiajac polskiej firmie fakture za wykonanie dziela przez firme
    angielska place tutaj tylko VAT, a dla firmy polskiej wyglada to tak,
    jakby zlecala innej firmie polskiej?

    jeszcze jedna sprawa - czy jezeli chodzi o transgraniczne swiadczenie
    uslug w UE sa jeszcze jakies podzialy na kraje starej/nowej Unii? Tzn.
    czy majac firme zarejestrowana w Anglii latwiej moglbym realiozowac
    zlecenia np. we Francji, niz rejestrujac firme w Polsce, czy tez nie
    robiloby to zadnej roznicy?

    dzieki, pozdrawiam
    H.

  • 6. Data: 2006-07-31 16:16:31
    Od: pc <"pchlodny <remove_this>

    H5N1 wrote:
> [...]
    > za co jestem wdzieczny, ale dziekuje juz za rady dotyczace kontaktow na
    > priva, bo mijaja sie kompletnie z idea grup newsowych - chodzi o to,

    Fajnie, ze jest tutaj ktos kto wie do czego jest lista ;) Fotech dal Ci
    link (powyzej) opisujacy instytucje Sole Trader - czyli Jednoosobowa
    dzialalnosc gospodarcza. Taka dzialalnosc zakladasz dzwoniac do Inland
    Revenue (odpowiednik polskiego urzedu skarbowego) i informujesz ich o
    tym, ze chcesz takowa prowadzic. W tym przypaku musisz miec tylko adres
    w UK, na ktory zarejestruja Twoja dzialalnosc. Wszystko odbywa sie przez
    telefon. Powiem wiecej mozesz w tym moemncie takowa prowadzc ;) Wymysl
    nazwe, branze i adres w UK i juz - mozesz fakturowac ! Kiedys bedziesz
    musial o tym (albo i nie ;) ) poinformowac Inland Revenue, jesli nie
    bedziesz mial szczescia i nie wykazesz skruchy to zaplacisz kare w
    wysokosci ?100. Pamietaj ze w tym przypadku odpowiadasz calym majatkiem.
    Jak widac jednak kolega Fotech nie bardzo jest jednak zorientowany - wie
    ze cos dzwoni ale nie bardzo wie gdzie. Radze przeczytac jeszcze ze 30
    "ogolnodostepnych" stron www ;)

    W UK, mozesz dzialac jako:

    1. Sole Trader (self emloyed) - praktycznie zero rejestracji, smieszna
    ksiegowosc (o ile nie wskoczysz w VAT. (odpowiednik DG w Polsce)
    2. Partnership - czyli dawna nasza spolka cywilna a teraz spolka jawna
    bodajze.
    3. Limited Comapny - odpowiednik z o.o.
    4. Public Limited Company - odpowiednik polskiej akcyjnej
    i kilka inych innych tworow, bardziej specyficznych ale to np. do
    prowadzenia praktyki medycznej, prawnej etc.. wiec zakladam ze Ciebie
    nie dotyczy.

> [...]
    > wystawiajac polskiej firmie fakture za wykonanie dziela przez firme
    > angielska place tutaj tylko VAT, a dla firmy polskiej wyglada to tak,

    I tak i nie. Mozesz..
    1. Miec w Polsce swojego przedstawiciela, ktory pracuje dla firmy w UK
    (tutaj ostroznie z tym jaki bedzie zakres dzialania takiego
    przedstawiciela bo polski US moze sie wkurzyc),
    2. Otworzyc oddzial,
    3. Otworzyc przedstawicielstwo,
    4. Nic nie miec - ale bedziesz musial udowodnic przed Polskim US jak
    pozyskujesz klientow i gdzie wykonujesz zlecenie (bo przeciez nie
    bedziesz mial w Polsce zadnej bazy prawnej w postaci podmiotu lub
    przedstawiciela.
    5. Mozesz znalezc zaprzyjazniona firme Polska (znajomy), ktora bedzie
    Cie fakturowala (jakies symboliczne pieniadze) za znalezienie klienta i
    jego obsluge.

    Najlepiej jak dowiesz sie w US jak oni na to sie zapatruja. Wiem, ze nie
    lubia sciemy jak zakladasz w UK firme i np. klepeisz programy siedzac w
    Polsce i uciekasz tym samym przed np. ZUSem. Moga zinterpretowac to tak,
    ze pracujesz w Polsce i tu musisz placic ZUS.

> [...]
    > czy majac firme zarejestrowana w Anglii latwiej moglbym realiozowac
    > zlecenia np. we Francji, niz rejestrujac firme w Polsce, czy tez nie

    Nie, to by byla dyskryminacja co jest scigane prawnie - przynajmniej w
    UK (podejzewam, ze w calej Unii wylaczajac Polske - bo tam wszystko
    mozliwe).

    > dzieki, pozdrawiam
    > H.

    A prosze i rowniez pozdrawiam

    Zeby nie bylo niejasnosci - to co napisalem rowniez znajduje sie na
    "ogolnodostepnych" stronach internetowych.
    Erion

  • 7. Data: 2006-07-31 17:16:44
    Od: "H5N1" <h...@g...com>

    pc wrote:

    > Fajnie, ze jest tutaj ktos kto wie do czego jest lista ;) Fotech dal Ci
    > link (powyzej) opisujacy instytucje Sole Trader - czyli Jednoosobowa
    > dzialalnosc gospodarcza.

    (nie tylko ST, tu jest wszystko:
    http://www.alphalimited.co.uk/start_business/start_y
    our_own_business.htm
    )

> [...]
    > bedziesz mial szczescia i nie wykazesz skruchy to zaplacisz kare w
    > wysokosci ?100. Pamietaj ze w tym przypadku odpowiadasz calym majatkiem.

    O czym poinformowac, o tym ze fakturuje? Kara jest za fikcyjny adres,
    rozumiem? Jeszcze odnosnie adresu - zeby wszystko bylo na legalu, to
    trzeba by cos wynajac, albo dogadac sie z kims kto tam mieszka, zeby
    mowil, ze ma u siebie w WC biuro tej firmy?

    > Jak widac jednak kolega Fotech nie bardzo jest jednak zorientowany - wie
    > ze cos dzwoni ale nie bardzo wie gdzie. Radze przeczytac jeszcze ze 30
    > "ogolnodostepnych" stron www ;)

    trudno z tego wywnioskowac, ze nie jest zorientowany, statystycznie
    rzecz biorac on podal jednego linka, a Ty - zero ;)

    zeby sie jakos usprawiedliwic z tymi ogolnodostepnymi stronami: jezeli
    chodzi o samo prowadzenie DG w Anglii, to latwo jest cos takiego
    znalezc, i nie mam tu problemu (chociaz sugestie, ze mozna to zalatwic
    przez telefon nie majac adresu z duza szansa, ze nikt sie nie dowie,
    raczej bylyby trudne do znalezienia na urzedowych stronach).

    trudniej byloby znalezc informacje o ktorych piszesz ponizej np.
    odnosnie tego czego czepia sie US i czym mozna go uspokoic, bo to
    raczej "miekka wiedza" ( a zarazem najbardziej wartosciowa).

    > I tak i nie. Mozesz..
    > 1. Miec w Polsce swojego przedstawiciela, ktory pracuje dla firmy w UK
    > (tutaj ostroznie z tym jaki bedzie zakres dzialania takiego
    > przedstawiciela bo polski US moze sie wkurzyc),

    w sensie, zeby nie odbiegal od zakresu firmy matki?

> [...]
    > 5. Mozesz znalezc zaprzyjazniona firme Polska (znajomy), ktora bedzie
    > Cie fakturowala (jakies symboliczne pieniadze) za znalezienie klienta i

    rozumiem, ze wszystkie mozliwosci oprocz 4 i 5 wiaza sie z placeniem
    ZUSu w Polsce?
    te faktury w 5), to tylko zeby wykazac przed US w razie ich
    watpliwosci?

    a do samego faktu, ze jestem w Polsce zameldowany (albo ze sa dowody ze
    tu przebywam, np. mandat) moga sie przyczepic, czy chodzi tylko o to
    gdzie wykonuje czynnosci zwiazane z DG?

> [...]
    >
    > Nie, to by byla dyskryminacja co jest scigane prawnie - przynajmniej w
    > UK (podejzewam, ze w calej Unii wylaczajac Polske - bo tam wszystko

    pokrzepiajace.

    > Zeby nie bylo niejasnosci - to co napisalem rowniez znajduje sie na
    > "ogolnodostepnych" stronach internetowych.

    chyba nie do konca, ale jak mi pokazesz takie z sugestiami co do
    wystawiania faktur przez zaprzyjaznione firmy itd. to nie bede
    protestowal.

    dzieki wielkie
    pozdrawiam
    H.

  • 8. Data: 2006-07-31 19:39:56
    Od: pc <"pchlodny <remove_this>

    H5N1 wrote:

    > (nie tylko ST, tu jest wszystko:
    > http://www.alphalimited.co.uk/start_business/start_y
    our_own_business.htm

    popatrzylem na to co podeslales, nie przeszukuje wszystkich stron ktore
    dostaje.

> [...]
    > trzeba by cos wynajac, albo dogadac sie z kims kto tam mieszka, zeby
    > mowil, ze ma u siebie w WC biuro tej firmy?

    Poinformowac, ze prowadzisz dzialalnosc. Nie, nie musisz z nikim nic
    kombinowac.
    Wystarczy, ze bedzie Cie taka osoba informowac lub przesylac Ci
    przychodzaca korespondencje.
    Takie sa wymogi.

    > trudno z tego wywnioskowac, ze nie jest zorientowany, statystycznie
    > rzecz biorac on podal jednego linka, a Ty - zero ;)

    Od tego sa przeciez goole ;) poza tym ja nie siedze i nie szukam w
    sieci. Wiec gdybym Ci chial zapodac link to: musialbym wklepac w google
    co chce znalezc i wkleic Ci to w poscie i po co? Przeciez sam mozesz
    wklepac to w google.

> [...]
    > przez telefon nie majac adresu z duza szansa, ze nikt sie nie dowie,
    > raczej bylyby trudne do znalezienia na urzedowych stronach).

    A o czym sie tu dowiadywac. To nie jest karalne ;) To nie Polska.

    > trudniej byloby znalezc informacje o ktorych piszesz ponizej np.
    > odnosnie tego czego czepia sie US i czym mozna go uspokoic, bo to
    > raczej "miekka wiedza" ( a zarazem najbardziej wartosciowa).

    Wiedza "miekka" pochodzi z wkladni polskich US. Jesli chcesz zdobyc te
    miekka wiedze, napisz zapytanie i popros o interpretacje US w Twojej
    dzielnicy.

    > w sensie, zeby nie odbiegal od zakresu firmy matki?

    powstrzymam sie teraz od odpowiedzi. W zwiazku z iloscia zapytan
    wyslalem zapytanie z prosba o
    wykladnie do US w Warszawie.

    > rozumiem, ze wszystkie mozliwosci oprocz 4 i 5 wiaza sie z placeniem
    > ZUSu w Polsce?

    Tak.

    > te faktury w 5), to tylko zeby wykazac przed US w razie ich
    > watpliwosci?

    Po to, zeby US nie posadzil Cie ze masz firme w UK a naprawde pracujesz
    w Polsce. Robisz fizycznie wszystko sam i na terenie Polski anie chcesz
    placic podatkow.

    > a do samego faktu, ze jestem w Polsce zameldowany (albo ze sa dowody ze
    > tu przebywam, np. mandat) moga sie przyczepic, czy chodzi tylko o to
    > gdzie wykonuje czynnosci zwiazane z DG?

    Meldunek nie swiadczy o niczym. Wazne ile przebywasz w kraju i gdzie
    wykonywana jest fizycznie dzialalnosc.

    > pokrzepiajace.

    Normalne.

    > chyba nie do konca, ale jak mi pokazesz takie z sugestiami co do
    > wystawiania faktur przez zaprzyjaznione firmy itd. to nie bede
    > protestowal.

    Pamietaj, najwazniejsza rzecza jest przekonanie US. Wiec podejdz do tego
    tak, zeby stworzyc przed US na tyle wiarygodne przeslanki zeby nie mogli
    ich obalic.

    > dzieki wielkie
    > pozdrawiam
    > H.

    ps. Napisz jaka dzialalnosc prowadzisz, jak to wyglada na dzien
    dzisiejszy. Dlaczego chcialbys to zmienic - co Ci nie apsuje w
    rowiazaniach w Polskich, na co liczysz otwierajac spolke w UK, od czego
    chcesz uciec a co osiagnac etc.. Wtedy bede mogl Ci podsunac gotowe
    rozwiazanie.

    Pozdrawiam rowniez
    Erion