  • 151. Data: 2017-12-19 12:08:08
    Temat: Re: Ginie jeden z ostatnich bastionów tradycyjnego telefonu
    Od: s...@g...com

    W dniu wtorek, 19 grudnia 2017 12:03:50 UTC+1 użytkownik Jarosław Sokołowski napisał:

    > 15 lat temu roaming był niedostępny w prepaidach, był tylko w abonamencie.
    > Ale karty logowały się do zagranicznych sieci i można było słać z nich
    > SMS-y po stawkach krajowych.

    Ja miałem abonament w Erze. I też z tego właśnie tak korzystałem. Wtedy operatorzy
    OIDP nie rozróżniali cennikowo SMSów krajowych i międzynarodowych.

    Z Globtela był za 24 gr SMS dokądkolwiek.

  • 152. Data: 2017-12-19 12:17:40
    Od: s...@g...com

    W dniu wtorek, 19 grudnia 2017 12:03:50 UTC+1 użytkownik Jarosław Sokołowski napisał:

    > 15 lat temu roaming był niedostępny w prepaidach, był tylko w abonamencie.

    ... dodajmy - w zacofanej Polszcze. W Czechach już w 1999 był roaming w prepaidach -
    na zasadzie callbacku, według stawek operatora macierzystego.
    Potem wymyślono CAMELa i można z prepaida dzwonić w roamingu normalnie.

  • 153. Data: 2017-12-19 12:27:10
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    s...@g...com pisze:

    > CO innego połączenie *technicznie* *międzynarodowe* a co innego *cennikowo*.
    >
    > Z *technicznego* punktu widzenia, gdy jesteś w Czechach, to połączenie
    > do Czech jest krajowe

    Ale przecież my teraz o cennikach, nie o technice. A konkretnie o tym,
    jak operatorzy wykorzystuj nieznajomość techniki u abonentów. Jasne,
    że jak dzwonię w hotelu do recepcji piętro niżej, to wszystko odbywa
    się w obrębie jednego BTS-u, ale *cennikowo* jest to "połączenie
    w roamingu do strefy euro" (czy jaoś tak), co może oznaczać nawet dwa
    złocisze za minutę.

    --
    Jarek

  • 154. Data: 2017-12-19 12:40:55
    Od: s...@g...com

    W dniu wtorek, 19 grudnia 2017 12:27:12 UTC+1 użytkownik Jarosław Sokołowski napisał:

    > w roamingu do strefy euro" (czy jaoś tak), co może oznaczać nawet dwa
    > złocisze za minutę.

    Nie może.

    Gdy jesteś zalogowany do polskiej sieci i dzwonisz do UE - owszem, może być 2 zł/min
    - i tylko rynkowa konkurencja może to zmniejszyć (no chyba, żę UE się i za to weźmie)

    Natomiast już od ładnych kilku lat połączenia *roamingowe* do strefy euro podpadają
    pod unijne dyrektywy i już 6 lat temu były to stawki niewiele ponad 1 zł. Potem
    kilkadziesiąt groszy a *od czerwca* na zasadzie RLAH traktowane sa na równi z
    krajowymi.

  • 155. Data: 2017-12-19 12:57:24
    Od: s...@g...com

    W dniu wtorek, 19 grudnia 2017 12:27:12 UTC+1 użytkownik Jarosław Sokołowski napisał:
    co może oznaczać nawet dwa
    > złocisze za minutę.

    I jeszcze jeszcze jedna bardzo ważna sprawa.

    To, o czym pisze Liwiusz i ja dotyczy tylko połączeń *głosowych* - kod teleusługi 11.
    *wideorozmowy* na przykład (teleusługa 24) nie podpadają pod unijne dyrektywy i będąc
    gdzieś w UE poza Polską i dzwoniąc wideo do Polski czy Portugalii...

    płacimy tyle, ile byśmy płacili, gdyby się UE za to nie wzięła. W Play na ten
    przykład jest to 5 zł/min

    Podejrzewam, że z połączeniami typu *faks* (teleusługa 13) byłoby identycznie, choć
    nie wiem, czy jeszcze w ogóle takie połączenia są możliwe.

  • 156. Data: 2017-12-19 13:21:21
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik ssd.edysk napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...

    >Nie może.
    >Gdy jesteś zalogowany do polskiej sieci i dzwonisz do UE - owszem,
    >może być 2 zł/min - i tylko rynkowa konkurencja może to zmniejszyć
    >(no chyba, żę UE się i za to weźmie)

    Pewnie wezmie, ale bez pospiechu.

> [...]
    >niewiele ponad 1 zł. Potem kilkadziesiąt groszy a *od czerwca* na
    >zasadzie RLAH traktowane sa na równi z krajowymi.

    Ale w jakim sensie "roamingowe" ?
    Jak Polak bedac w Niemczech odbiera rozmowe, dzwoni do Polski, do
    Niemiec, do trzeciego panstwa UE ?

    W nju jest np tak.

    4. Korzystanie z połączeń głosowych, SMS-ów i MMS-ów podczas pobytu w
    Strefie 1 odbywa się na następujących zasadach:
    1) połączenia głosowe, w tym Wideo Rozmowa, SMS-y lub MMS-y wykonane z
    numeru Abonenta w ramach Strefy 1 oraz do Polski będą
    traktowane, jak połączenia wykonane z numeru Abonenta na terenie
    Polski na numer komórkowy krajowych operatorów sieci komórkowych z
    uwzględnieniem tych samych warunków, które obowiązują Abonenta na tym
    numerze na terenie Polski.

    2) za połączenia głosowe odebrane na numerze Abonenta w Strefie 1
    opłaty nie są naliczane

    A strefa 1 to UE i Norwegia i Liechtenstein, ale nie Szwajcaria ani
    Andorra.
    Do Strefy 1 jest tez zaliczana Martynika, ale nie Jersey :-)

    A rozmowy miedzynarodowe z Polski nadal wysoko platne.
    Wychodzi na to, ze mieszkancy terenow przygranicznych maja opcje
    tanszych polaczen :-)
    A mieszkancy dalszych terenow powinni sobie kupic zagranicznego
    prepaida :-)

    P.S. Inne kraje UE nie zlikwidowaly MTR tak jak my ?
    To czemu do Niemiec na stacjonane 1.48+0.19, a na komorki 1.91+0.19 ?
    Na hiszpanskie komorki 2.30+0.19, a na portugalskie nawet 2.58+0.19

    J.

  • 157. Data: 2017-12-19 13:57:41
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2017-12-19 o 12:17, s...@g...com pisze:

    > ... dodajmy - w zacofanej Polszcze. W Czechach już w 1999 był roaming w prepaidach
    - na zasadzie callbacku, według stawek operatora macierzystego.
    > Potem wymyślono CAMELa i można z prepaida dzwonić w roamingu normalnie.

    15 lat temu to był rok 2002, miałem wówczas taktaka, i roaming był.
    Jarkowi znów się coś pomieszało. Przejściowe problemy z roamingiem mogły
    być w początkowym okresie wprowadzania prepaidów, czyli gdzieś w roku 1998+.

    --
    Liwiusz

  • 158. Data: 2017-12-19 14:00:44
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2017-12-19 o 13:21, J.F. pisze:
    > Ale w jakim sensie "roamingowe" ?

    Tak się te połączenia nazywają, w odróżnieniu od połączeń zagranicznych.

    > Jak Polak bedac w Niemczech odbiera rozmowe, dzwoni do Polski, do
    > Niemiec, do trzeciego panstwa UE ?

    To są połączenia w roamingu, a nie połączenia międzynarodowe. Szukasz
    stawki "do sieci Euro", a że oferty pakietów minut krajowych obowiązują
    również przy połączeniach w roamingu do strefy Euro (strefy 1, czy jak
    sobie ją operator nazywa), to abonent już nic poza ceną za nolimit nie
    płaci.

    --
    Liwiusz

  • 159. Data: 2017-12-19 14:01:58
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

> [...]
    > się w obrębie jednego BTS-u, ale *cennikowo* jest to "połączenie
    > w roamingu do strefy euro" (czy jaoś tak), co może oznaczać nawet dwa

    Pokażesz mi jakikolwiek cennik, gdzie połączenie w roamingu ze strefy
    euro do strefy euro kosztuje 2zł?

    --
    Liwiusz

  • 160. Data: 2017-12-19 14:08:46
    Od: s...@g...com

    W dniu wtorek, 19 grudnia 2017 13:21:25 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:

    > P.S. Inne kraje UE nie zlikwidowaly MTR tak jak my ?
    > To czemu do Niemiec na stacjonane 1.48+0.19, a na komorki 1.91+0.19 ?
    > Na hiszpanskie komorki 2.30+0.19, a na portugalskie nawet 2.58+0.19

    Od roku 1990, Panie kolego, mamy w RP kapitalizm i gospodarkę rynkową.

    A gospodarka rynkowa tym się charakteryzuje, że ceny nijak mają się do kosztów. Można
    i dumpingować i osiągać nieprzyzwoite przebitki. Nie przyjdzie IRCha i nie dowali
    kary za spekulanctwo.

    Po prostu taki sobie jakiś operator wymyślił cennik, że na komórki drożej niż na
    stacjonarne i już. Z MTRami nie ma to wiele wspólnego.