  • 31. Data: 2017-12-14 00:31:49
    Temat: Re: Ginie jeden z ostatnich bastionów tradycyjnego telefonu
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    s...@g...com pisze:

    > A nie zajmie to przypadkiem linii? Bo w stanie hook off to raczej się 3,5W
    > z linii nie wyciśnie. Oczywiście można temu zaradzić wykonując jakieś
    > bezpłatne połączenie i odbierać na CW.

    Zajmie, oczywiście, że zajmie. Ale ja tej linii do niczego więcej nie
    potrzebuję. Aparatu telefonicznego nie mam podłączonego (dzwonili tylko
    sprzedawcy kołder wełnianych i garnków blaszanych).

    --
    Jarek

  • 32. Data: 2017-12-14 00:38:21
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    HF5BS pisze:

    > Ja się pochwalę, że ~18 lat temu, to robiłem telefon przez internet
    > przez telefon :)
    >
    > I już tłumaczę jak:
    > Połączenie modemowe, słynne 0202122, program NetMeeting, zestawione
    > połączenie głosowe do znajomego z takimże programem.

    Czy NetMeeting to było takie coś dołączone do Windowsa 95 czy 98?
    Jeśli tak, to ja to sobie też raz odpaliłem. Gdzieś przy tym się
    pojawiała lista, na której podobno byli *wszyscy* zalogowani w danym
    momencie. Tak ze dwadzieścia osób tam było, połowa z USA, reszta
    równo ze wszystkich kontynentów. Zaraz ktoś się zgłosił, narysował
    mi domek na takiej tablicy do rysowania, coś tam próbował gadać,
    ale tylko trzeszczało. Z Argentyny był czy też Brazylii. Chyba nie
    była to zbyt trafiona w tynek usługa.

    --
    Jarek

  • 33. Data: 2017-12-14 00:39:27
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 13 Dec 2017 15:25:26 -0800 (PST), s...@g...com

    > A nie zajmie to przypadkiem linii?

    Zajmie, ale lepiej miec swiatlo czy telefon ? :-)

    A centrala po paru minutach nie odetnie tego zasilania ?

    Jeszcze mozna zmniejszyc prad - pare mA z tych 60V mozna wyciagnac.
    Duzo mocy to nie jest, ale drobiazgi mozna zasilic.

    Musze sprawdzic w firmie stara linie ISDN. Pare lat po wypowiedzeniu
    byla ciagle pod pradem. A tam wiecej pradu :-)

    J.

  • 34. Data: 2017-12-14 00:44:30
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 14 Dec 2017 00:11:51 +0100, Jarosław Sokołowski napisał(a):

    > Kabel do internetu/tv jest *jeden* dla wszystkich lokatorów budynku.

    Bywa. A jednak telefonie czesto wykorzystuja swoje kable od centrali.

    > To znaczy kiedyś był kabel koncentryczny, teraz przeważnie światłowód.
    > A wewnątrz budynku też koncentryk porozgałęziany trójnikami, przy
    > łączeniu których nie trzeba się wiele zastanawiać. Tu wychodzi jedna
    > z przewag komutacji pakietów nad komutacją obwodów -- okablowanie
    > jest prostsze i tańsze. Jak sobie myślę, że kiedyś od każdego telefonu
    > do centrali odległej o kilka kilometrów musiała iść osobna para
    > drutów, to niedowierzam, że żyłem w tak zamierzchłej przeszłości.

    Przeciez to ciagle terazniejszosc. Tzn dzis nie musi, ale czesto
    idzie.

    A teraz ... prad wylacza, i jak sie dodzwonisz na pogotowie
    energetyczne ? :-)
    A prawda - mozna z komorki ... a jak BTS jest na dachu ?

    Tak czy inaczej - nowe technologie duzo zmienily.

    J.

  • 35. Data: 2017-12-14 00:46:11
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Zajmie, ale lepiej miec swiatlo czy telefon ? :-)
    >
    > A centrala po paru minutach nie odetnie tego zasilania ?

    Nie odcina. Po kilkunastu sekundach włącza sygnał zajętości. A gdyby
    nawet chciała odciąć z powodu niegadania, to przecież mogę zadzwonić
    z komórki na stacjonarny, "odebrać" żarówką, a potem udawać, że trzy
    godziny gadam.

    > Jeszcze mozna zmniejszyc prad - pare mA z tych 60V mozna wyciagnac.
    > Duzo mocy to nie jest, ale drobiazgi mozna zasilic.

    Przetwornice w typowych lampach LED świetnie sobie z tym radzą.

    > Musze sprawdzic w firmie stara linie ISDN. Pare lat po wypowiedzeniu
    > byla ciagle pod pradem. A tam wiecej pradu :-)

    U mnie w domu w zlikwidowanej drugiej linii analogowej też jeszcze
    długo był prąd (i sygnał przerywany).

    --
    Jarek

  • 36. Data: 2017-12-14 00:46:43
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 2017-12-13 o 23:51, s...@g...com pisze:

    > Wlasciwie to kilka warstw tej cyfryzacji jest. Bo wymiana Pentaconty
    > na centralę *cyfrową* to też była cyfryzacja. Teraz się okazało, że
    > może być kolejny poziom cyfryzacji.

    Mam na myśli cyfryzację w TPSA, mniej więcej w latach 1998-2002 był szał
    na wymianę central analogowych na cyfrowe. Każdy chciał ISDN-a bo raz,
    że prędkość większa, dwa modem nie zrywał połączenia jak w przypadku
    analogowego. W tym, też okresie pojawiły się już HIS/SDI, ale na
    początku jedynie w większych aglomeracjach, wsie i małe miasta
    traktowano po macoszemu.

    > Właśnie - a przy komutowanych połączeniach tradycyjnej telefonii via
    > cyfrowe centrale - jest możliwe, że będę się słyszał z rozmówca bez
    > kodeka? Jak za starych czasów? Załóżmy, że do tej samej centrali jest
    > podłączony na naturalnym łączu. A co gdy inna centrala?

    Nawet w obrębie jednej centrali jest to już PCM.

  • 37. Data: 2017-12-14 00:50:10
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Przeciez to ciagle terazniejszosc. Tzn dzis nie musi, ale czesto idzie.

    Ale ile tych linii zostało? A kiedyś w krajach rozwiniętych był więcej
    niż jeden telefon (stacjonarny) na jednego mieszkańca.

    > A teraz ... prad wylacza, i jak sie dodzwonisz na pogotowie
    > energetyczne ? :-)
    > A prawda - mozna z komorki ... a jak BTS jest na dachu ?
    >
    > Tak czy inaczej - nowe technologie duzo zmienily.

    Tak, energetyka też masowo korzysta z łączności komórkowej co celów
    zarządzania siecią.

    --
    Jarek

  • 38. Data: 2017-12-14 01:08:15
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 14 Dec 2017 00:46:43 +0100, nadir napisał(a):

> [...]
    > analogowego. W tym, też okresie pojawiły się już HIS/SDI, ale na
    > początku jedynie w większych aglomeracjach, wsie i małe miasta

    Czy tak wszyscy chcieli ISDN .. o ile pamietam to drozsze bylo. A
    wcale nie tak duzo lepsze. No i HIS na tym nie dzialal :-)

    Kolega mial - ale w Dialogu. Tam byl jakis tanszy internet, to sie
    oplacalo.

    J.

  • 39. Data: 2017-12-14 01:12:44
    Od: s...@g...com

    W dniu czwartek, 14 grudnia 2017 00:38:32 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:

    > Musze sprawdzic w firmie stara linie ISDN. Pare lat po wypowiedzeniu
    > byla ciagle pod pradem. A tam wiecej pradu :-)

    Więcej prądu i podejrzewam, że raczej cały czas płynie - NT utrzymuje linię tak,
    jakby na podniesionej słuchawce...

    - a może się mylę i gdy żadne urządzenie nie korzysta z dostępu, to nie ma pętli
    prądowej na U?

  • 40. Data: 2017-12-14 01:15:03
    Od: s...@g...com

    W dniu czwartek, 14 grudnia 2017 01:07:22 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:

    > Czy tak wszyscy chcieli ISDN .. o ile pamietam to drozsze bylo. A
    > wcale nie tak duzo lepsze. No i HIS na tym nie dzialal :-)

    Zamiast HiS a można było komutowane zestawić - w czasach darmowych wieczorów i
    weekendów. Potrzebny był tylko numer dostępowy dial-up na numerze z puli TPSA.\

    Nie było to proste, ale znam takiego, co mając ISDN i stałe łącze robił rodzicom za
    serwer dialup ;)