  • 21. Data: 2017-12-13 22:53:06
    Temat: Re: Ginie jeden z ostatnich bastionów tradycyjnego telefonu
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    dyskusyjnych:s...@f...lasek.waw.p
    l...
    Pan J.F. napisał:

    >Przede wszystkim wszystko idzie "górą", łączami radiowymi. Nie
    >potrzeba

    Wszystko ? Nie ma zadnych kabli ?

    >kontaktów z podziemiem, nie ma żadnych kabli, które mogą zostać
    >zalane.

    Szkłu woda nie szkodzi ? :-)

    A te lacza radiowe ... jesli kierunkowe i na jakas "centrale"
    ustawione, a centrale zaleje ?

    >To co potrzeba, to wyłącznie prąd. Mam BTS-a obok domu, więc widzę,
    >jak
    >jest zorganizowana logistyka. Jak kiedyś zdarzył się brak prądu,
    >zaraz
    >przyjechał facet kombiakiem, wydobył zeń gregat, podłączył, pociągnął
    >za sznurek i uwalił się pod sosenką, bo przerwa zapowiadała się na
    >dłużej. Agregat to mała pyrkawka, bo prądu zały BTS potrzebuje
    >niewiele.
    >To wszystko jest do ogarnięcia.

    Nie zawsze. 30cm wody i nie dojedzie :-)

    >Trzeba se kupić porządny telefon.

    Taaa ... podaj typ :-)

    >No ale chyba wszyscy nie siedzieli cały czas murem, odwiedzali czasem
    >tereny zelektryfikowane.

    No wiesz, mozna, zakladam ze znajomych czy prace gdzies sie ma i
    naladowac mozna.

    Ale jak mieszkasz w takim wiezowcu
    https://www.morizon.pl/blog/wp-content/uploads/2016/
    06/Powodz_1997_Wroclaw_003.jpg

    to juz jest gorzej.

    A bylo sie zastanowic przed zakupem, wszak wiadomo ze ulica Dokerska
    to w porcie lezy :-)

    J.

  • 22. Data: 2017-12-13 23:16:11
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 2017-12-13 o 22:45, J.F. pisze:

    > Ale ... kiedy te centrale instalowano ?

    Mniej więcej na początku lat dziewięćdziesiątych, jak się TPSA od Poczty
    Polskiej odłączyła, do dwutysięcznych jak przyszedł szał na cyfryzację.

    > Moze w sam raz zdazyly sie
    > zamortyzowac calkowicie, a teraz zaczynaja sie psuc ...

    Psuje to się wszystko, nawet obecne technologie.
    Ja natomiast pamiętam, że od zawsze drogie były kable. Liczyło to się
    mniej więcej tak, że koszt przyłączenia pojedynczego abonenta, to 1/3
    urządzenia(wszelkie) a 2/3 to samo łącze do abonenta.
    Koszty utrzymania linii abonenckiej spowodowały odstawienie tej
    technologii.

  • 23. Data: 2017-12-13 23:23:02
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 2017-12-13 o 23:16, nadir pisze:

> [...]
    > urządzenia(wszelkie) a 2/3 to samo łącze do abonenta.
    > Koszty utrzymania linii abonenckiej spowodowały odstawienie tej

    Znaczy - kabel do internetu/tv nic nie kosztuje?

    MJ

  • 24. Data: 2017-12-13 23:51:16
    Od: s...@g...com

    W dniu środa, 13 grudnia 2017 23:16:15 UTC+1 użytkownik nadir napisał:
    > do dwutysięcznych jak przyszedł szał na cyfryzację.

    Wlasciwie to kilka warstw tej cyfryzacji jest. Bo wymiana Pentaconty na centralę
    *cyfrową* to też była cyfryzacja.
    Teraz się okazało, że może być kolejny poziom cyfryzacji.

    Ciekawe, czy będą kolejne?

    Czy będzie coś, co sprawi, że na obecne rozwiązania też spojrzymy, jak na analog.

    A w ogóle to straszne, że obecnie w zasadzie jedynym sposobem, by usłyszeć kogoś
    normalnie, bez kodeka, jest spotkanie face to face...

    Właśnie - a przy komutowanych połączeniach tradycyjnej telefonii via cyfrowe centrale
    - jest możliwe, że będę się słyszał z rozmówca bez kodeka? Jak za starych czasów?
    Załóżmy, że do tej samej centrali jest podłączony na naturalnym łączu. A co gdy inna
    centrala?

  • 25. Data: 2017-12-14 00:06:07
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 13 Dec 2017 23:16:11 +0100, nadir napisał(a):
    > Mniej więcej na początku lat dziewięćdziesiątych, jak się TPSA od Poczty
    > Polskiej odłączyła, do dwutysięcznych jak przyszedł szał na cyfryzację.

    Ale ktorych dwutysiecznych ?
    Przed 2000 to teraz maja ponad 17 lat, to pewnie zarobily na siebie,
    ale taki 2008 to jeszcze 10 lat nie ma.

    > Psuje to się wszystko, nawet obecne technologie.

    Tylko w pewnym wieku potrafi czesciej.

    > Ja natomiast pamiętam, że od zawsze drogie były kable. Liczyło to się
    > mniej więcej tak, że koszt przyłączenia pojedynczego abonenta, to 1/3
    > urządzenia(wszelkie) a 2/3 to samo łącze do abonenta.

    A nie odwrotnie ? Kable tanie, krajowe, a centrale to niestety bardzo
    drogie sa, i w dewizach ...

    > Koszty utrzymania linii abonenckiej spowodowały odstawienie tej
    > technologii.

    To jak chcesz Internet podlaczyc ?

    Owszem, w pewnym momencie sie okazalo, ze kabel drozszy niz BTS ... i
    stacjonarki przestaly sie oplacac :-)

    J.

  • 26. Data: 2017-12-14 00:11:51
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Michal Jankowski napisał:

    > Znaczy - kabel do internetu/tv nic nie kosztuje?

    Kabel do internetu/tv jest *jeden* dla wszystkich lokatorów budynku.
    To znaczy kiedyś był kabel koncentryczny, teraz przeważnie światłowód.
    A wewnątrz budynku też koncentryk porozgałęziany trójnikami, przy
    łączeniu których nie trzeba się wiele zastanawiać. Tu wychodzi jedna
    z przewag komutacji pakietów nad komutacją obwodów -- okablowanie
    jest prostsze i tańsze. Jak sobie myślę, że kiedyś od każdego telefonu
    do centrali odległej o kilka kilometrów musiała iść osobna para
    drutów, to niedowierzam, że żyłem w tak zamierzchłej przeszłości.

    --
    Jarek

  • 27. Data: 2017-12-14 00:17:23
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    HF5BS pisze:

    > Z naszej strony - jeśli telefon stacjonarny zasilany z centrali,
    > to mogą nam w pizdu wyłączyć prąd,

    Dlatego mam w domu przygotowane oświetlenie na czas awarii energetycznych.
    Reflektorek LED 12V 3,5W z przewodem telefonicznym. Wetknięty w gniazdko
    świeci pełną mocą. Więc poza internetem, posttepsiany kabel służy mi
    jeszcze jako dodatkowe źródło prądu. Właściwie to by można jeszcze zrobić
    w podobny sposób ładowarkę do smartfona i pogodzić starą technologię
    z nową.

    --
    Jarek

  • 28. Data: 2017-12-14 00:20:13
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    HF5BS pisze:

    > Ale wiedział o tym, co ma być,

    Fakt, miał przecieki z góry.

    > Tydzień mija - i co dalej?

    Tydzień bez prądu wśród bieszczadzkich połonin -- to ja rozumiem.
    Ale w mieście Wrocław? Chyba niewielu było takich, co nie ruszali
    się z miejsca. A jeśli już, to brak telefonu nie był dla nich
    największym problemem.

    --
    Jarek

  • 29. Data: 2017-12-14 00:25:26
    Od: s...@g...com

> [...]
    > jeszcze jako dodatkowe źródło prądu. Właściwie to by można jeszcze zrobić
    > w podobny sposób ładowarkę do smartfona i pogodzić starą technologię

    A nie zajmie to przypadkiem linii? Bo w stanie hook off to raczej się 3,5W z linii
    nie wyciśnie.
    Oczywiście można temu zaradzić wykonując jakieś bezpłatne połączenie i odbierać na
    CW.

  • 30. Data: 2017-12-14 00:29:32
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Wszystko ? Nie ma zadnych kabli ?

    Tak myślę. A przynajmniej może iść. Przynajmniej do rozmów,
    może bez oglądania filmów HD w każdym smartfonie w zasięgu.

    > Szkłu woda nie szkodzi ? :-)

    Telefony stacjonarne nie są całkiem szklane. A podziemne korzenie
    telefonii komórkowej mogą.

    > A te lacza radiowe ... jesli kierunkowe i na jakas "centrale"
    > ustawione, a centrale zaleje ?

    Co to jest ta "centrala" i gdzie ona? Telefon portugalski oraz
    grecki, będące obok polskiego BTS-a bez problemu się łączą.

    > Nie zawsze. 30cm wody i nie dojedzie :-)

    W końcu jakimś pontonem dotrze. Przy krótkich przrewach gościu
    z agregatem się nie pojawia, wystarczają akumulatory. To nie
    żre wiele energii.

    > Taaa ... podaj typ :-)

    Mam wrażenie, że każda za kilkadziesiąt złotych z mediamarktu,
    co to nikt nawet nie chce na nią spojrzeć, bo woli wypaśniego
    smartfona za trzy kafle. Dzisiaj to nie jest wyczyn, taki czas
    pracy.

    --
    Jarek