  • 21. Data: 2019-03-12 15:10:27
    Temat: Re: Gwint, który się zaciera
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-03-12, WM <c...@p...onet.pl> wrote:

    > Kiedyś dostałem małą próbkę Xylanu do badań.
    > Gwint aluminiowy potraktowany nim sprawował się bardzo dobrze.
    > Okazało się niestety, że sprzedawali tylko duże opakowania.
    > W naszym przypadku kupno na parę lat nie wchodziło w grę,
    > bo termin ważności był zaskakująco krótki.
    > https://en.wikipedia.org/wiki/Xylan_(coating)

    Xylanów jest od pioruna i obejmują kilka rodzin polimerów, z jedną cechą
    wspólną - podwyższona odporność termiczna. A chemicznie mogą to być np.
    poliimidy, właśnie PTFE, silikonowe poliestry. Ale to wszystko bez BN.

    Nb. DuPont ma ciekawe emulsje PTFE, np. taką:
    http://www2.dupont.com/Teflon_Industrial/en_US/asset
    s/downloads/k15764.pdf
    Jest dość stabilna jeśli pilnować aby pH nie spadło (stabilizowana
    amoniakiem aq), ale chyba paru lat by nie pociągnęła, choć kto wie.

    --
    Marcin

  • 22. Data: 2019-03-12 15:23:15
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-03-12, Konrad Anikiel <a...@g...com> wrote:

    > A jest jakiś inny w postaci sprayu? Poważnie pytam, bo trochę tego używam.

    W sprayu to nie sądzę bo ten regularny jest dość wredny i lepiej go nie
    wdychać. Ale sam raz się nadziałem kupując nie ten, gdzie potrzebowałem
    właśnie heksagonalny co by zwiększyć przewodnictwo cieplne żywicy
    epoksydowej.

    --
    Marcin

  • 23. Data: 2019-03-12 15:27:36
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 12 marca 2019 23:07:19 UTC+9 użytkownik J.F. napisał:
> [...]
    oglegroups.com...

    > Hm, a mnie ten "metal dusting" zabrzmial, jakby koledze mogl
    > zaszkodzic ...

    Może mu zaszkodzić na co innego, ale nie na gwint.

  • 24. Data: 2019-03-12 15:42:36
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2019-03-12 o 14:24, Konrad Anikiel pisze:

    > Są firmy które Twoje śruby usługowo pokryją xylanem, rytonem, dykorem, halarem itd-
    nawet kolor można wybrać. Jest tych środków jak psów.

    Niestety z dnia na dzień tego nie zrobią, a dodatkowo to zbyt duży
    kłopot z wożeniem czekaniem i odbieraniem.
    W systemie dziś zamówienie, jutro gotowe do odbioru odpada.
    Robienie na zapas nie sprawdzało się, bo zbyt różnorodny asortyment.

    WM

  • 25. Data: 2019-03-12 15:48:19
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

> [...]
    > Jest dość stabilna jeśli pilnować aby pH nie spadło (stabilizowana
    > amoniakiem aq), ale chyba paru lat by nie pociągnęła, choć kto wie.

    Ciekawe, ale jestem już na emeryturze, teraz młodzi rządzą w firmie.

    WM

  • 26. Data: 2019-03-12 19:19:48
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 12.03.2019 o 05:11, Konrad Anikiel pisze:
    > To są akurat materiały które świetnie się zgrzewają dyfuzyjnie: oba mają strukturę
    FCC, bez nadmiernych wydzieleń międzykrystalicznych. Dobierz nakrętkę z BCC, choćby z
    niskostopowej 2H, jeszcze lepiej z jakiejś ferrytycznej nierdzewki z wysoką
    zawartością aluminium.
    WOW! Ale wykład. Muszę się na stare lata poduczyć metaloznawstwa, ale mi
    to nie przeszkadza, bo zawsze mnie ciekawiło poznawanie różnych rzeczy.
    Dziś nie udało się znaleźć narzynki i gwintownika w tym rozmiarze i
    sprawę dostał tokarz. 1,5 godziny robił 2 gwinty i złamał przy tym 2
    płytki nożowe. Twierdzi, że jak ma 40 lat stażu w obróbce skrawaniem, to
    takiego materiału jeszcze nie widział.
    A najciekawsze było, jak skręcał poprawiony gwint ręcznie, żeby
    sprawdzić luzy. Mówię mu, żeby nie wkręcał do oporu, bo będzie cięzko
    odkręcić, ale on dokręcił ręką. Z powrotem już się ręką nie dało i
    dopiero poszło kluczem z dużymi oporami. Gwint się uszkodził przy tym
    odkręcaniu, co by potwierdzało Twoją tezę, że te metale łatwo się
    zgrzewają dyfuzyjnie. Nawet bardzo łatwo.
    Ostatecznie mam zrobione z dużym luzem i będę skręcać to z taśmą
    teflonową plus grafit. Docelowo poszukam materiału BCC (jak się poduczę,
    z czym się to je).
    W każdym razie dzięki.
    Jacek

  • 27. Data: 2019-03-12 20:32:12
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]

    >odkręcaniu, co by potwierdzało Twoją tezę, że te metale łatwo się
    >zgrzewają dyfuzyjnie. Nawet bardzo łatwo.

    ale chyba nie az tak latwo.

    Moze po prostu powierzchnia nie taka - jakas chropowatosc i zadziory w
    jedna strone ...

    >Ostatecznie mam zrobione z dużym luzem i będę skręcać to z taśmą
    >teflonową plus grafit.

    Teflon na 400C to chyba kiepsko
    Przekracza temperature topnienia (326C), wiec stopi sie i sklei, ale
    co gorsza bedzie sie tez rozkladal.

    A to chyba nie tylko ludziom zaszkodzi, ale i aparaturze ...

    J.

  • 28. Data: 2019-03-12 21:37:09
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 12.03.2019 o 20:32, J.F. pisze:
> [...]
    > gorsza  bedzie sie tez rozkladal.
    >
    > A to chyba nie tylko ludziom zaszkodzi, ale i aparaturze ...
    Teflon będzie tylko do prób, dopóki nie zrobię nowych końcówek z
    materiału, jaki radzi Konrad. Potem będzie uszczelka miedziana.
    Jacek

  • 29. Data: 2019-03-12 23:05:25
    Od: Czarek <c...@n...fm>

    W dniu 12.03.2019 o 13:02, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Konrad Anikiel"  napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...

    > Smar miedziowy, miedziowy jest ogolnie uznany, ale sama miedz sie akurat
    > topi ponizej 1100.
    > Jakis tlenek miedzi ?
    > No i nie zawiera silikonow ... to co zawiera oprocz miedzi ?

    https://eshop.wurth.pl/Spray-miedziany-CU-800-SMAR-W
    YSOKOTEMP-CU800-300-ML/0893800.sku/pl/PL/PLN/
    Informacje techniczne
    Półsyntetyczny tłuszcz bazowy zawierający metal miękki

    --
    Czarek

  • 30. Data: 2019-03-13 01:43:15
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu środa, 13 marca 2019 03:19:49 UTC+9 użytkownik Jacek napisał:
> [...]
    > Ostatecznie mam zrobione z dużym luzem i będę skręcać to z taśmą
    > teflonową plus grafit. Docelowo poszukam materiału BCC (jak się poduczę,

    No więc mój "wykład" na dwie linijki tekstu okazuje się nie na temat. Temperatura nie
    ma tu znaczenia (w sensie metalurgicznym)- skoro od skręcenia w palcach się zaciska.
    Masz po prostu niedobry gwint. Albo jest zbieżny (tokarz umie robić gwinty?), albo
    źle zaprojektowany (na czym blokuje się element po pełnym wkręceniu?), albo
    powierzchnia nie jest gładka (toczone poszczerbionymi płytkami), albo nie ma
    zaokrągleń tam gdzie mają być (ostra krawędź wbija się w metal), albo jakaś
    kombinacja kilku takich wad. Różnica rozszerzalności temperaturowych może dodatkowo
    powodować jeszcze silniejsze wciskanie metalu w metal. Dobrze zrobiony gwint
    rozpoznaje się palcami, jak ma pasować bez walki to musi być gładki i regularny w
    kształcie. Możesz rozważyć przeprojektowanie tego połączenia na jakiś bardziej
    powszechnie spotykany rozmiar i użycie sprawdzianów do gwintów. Ja nieraz używałem
    handlowej śruby i nakrętki, jakoś je wkomponowując w resztę urządzenia.