  • 11. Data: 2017-05-23 22:35:40
    Temat: Re: Hot air lutowanie - czym i jak
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Tue, 23 May 2017 21:53:59 +0200, Sebastian
    Biały<h...@p...onet.pl> wrote:
    > b) lutowania BGA lub podobnych obudów

    Do czego chcę użyć?

    QFN. TQFP. SMD 0805 ew. mniejsze.

  • 12. Data: 2017-05-23 22:42:00
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 5/23/2017 10:35 PM, slawek wrote:
    > Do czego chcę użyć?
    > QFN. TQFP. SMD 0805 ew. mniejsze.

    Do tego jest zwykła lutownica z sensownymi grotami.

    HotAir możesz używać najwyżej do *wylutu* tych układów.

    Są ludzie lutujący hotair małe elementy smd, ale żeby lutować TQFP to
    nie widzialem jeszcze, nie przypuszczam żeby były jakies sensowne efekty.

  • 13. Data: 2017-05-23 22:52:38
    Od: slawek <f...@f...com>

    Biały<h...@p...onet.pl> wrote:
    > (nawet najbardziej paskudny) oraz porzadą stację z kontrolą
    temperatury.

    Kontrola (pomiar) temperatury jest aż tak ważna? Jakoś do tej pory
    nie używałem porządnych stacji, zadowalając się "kontrolą" (regulacją
    mocy).

  • 14. Data: 2017-05-23 22:58:26
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 5/23/2017 10:52 PM, slawek wrote:
    > temperatury.
    > Kontrola (pomiar) temperatury jest aż tak ważna? Jakoś do tej pory nie
    > używałem porządnych stacji, zadowalając się "kontrolą" (regulacją mocy).

    Zadziwiająca liczba elementów będzie wymagala tolerancji rzedu 10-20
    stopni, jesli przekroczysz temperaturę plastik zacznie płynąć. Dotyczy
    to głównie gniazd ale ostatnio trafiłem na obudowę drabinki rezystorów
    ktora nie wytrzymała kilku sekund grzania nogi wcale nie wysoką temperaturą.

  • 15. Data: 2017-05-23 22:59:42
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Tue, 23 May 2017 22:42:00 +0200, Sebastian
    Biały<h...@p...onet.pl> wrote:
    > Do tego jest zwykła lutownica z sensownymi grotami.

    Takie coś:

    http://store.curiousinventor.com/media/smt/qfn_origi
    nal.jpg

    Ok, może się da grotem. Ale chyba hot air będzie lepszy.

  • 16. Data: 2017-05-23 23:32:17
    Od: jacek <j...@w...pl>

    W dniu 2017-05-23 o 22:59, slawek pisze:

    > Takie coś:
    >
    > http://store.curiousinventor.com/media/smt/qfn_origi
    nal.jpg

    > Ok, może się da grotem. Ale chyba hot air będzie lepszy.
    Takie elementy najłatwiej jest zrobić pady wystające na zewnątrz
    ok 1mm oraz w środku jednego dużego pada o 3,2x3,2mm z otworem
    średnicy ok 1,5-2,2mm.
    Po przylutowaniu padów dookoła na pastę lub kroplą z zewnątrz
    odwracamy płytkę i zalewamy otwór cyną.
    Dzięki takiemu rozwiązaniu przekazywanie ciepła jest
    znacznie lepsze niż przez laminat i sam lut jest pewny.

    --
    pzdr, j.r.

  • 17. Data: 2017-05-23 23:48:49
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 5/23/2017 10:59 PM, slawek wrote:
    > Takie coś:
    > http://store.curiousinventor.com/media/smt/qfn_origi
    nal.jpg
    > Ok, może się da grotem. Ale chyba hot air będzie lepszy.

    To się lutuje HotAir z lutownicą. Louis Rossmann pokazuje często -
    hotair topi cynę i pozwala "byle jak" wycieknąc z pod układu, zwykła
    lutownica zbiera nadmiar lutu z brzegu ukladu.

    Lutowałem tak, jakieś Xmegi bodaj, samą lutownica, bez mocowania
    centralnego pada i bez wiekszych kłopotów działały. Na necie widziałem
    tez projekty płytek ktore w tym miejscu miały dużą metalizowaną dziurę
    dzieki czemu mozna bylo zalać scalak od drugiej strony pcb.

    Lutownica jest niezbędna, kup byle co jesli chcesz oszczędzić, ale nie
    oszczędzaj na stabilizacji i mocy.

  • 18. Data: 2017-05-24 10:49:55
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 23 May 2017 17:33:49 +0200, slawek <f...@f...com> wrote:
    > 3. Czy lutowanie hot air wytrzymują elementy z polistyrenu?
    Osłonięte
    > taśmą kaptonową? Wyświetlacze LCD? Czego absolutnie nie lutować hot
    > air?

    Nie wiem z czego są mp. gniazda microusb usb smd ale nie wytrzymują
    temp. i się "marszczą". trzeba grać jak najkrocej ewwntualnie jeśli
    to możliwe ( jest podejscie do pinow) lutować kolbą tradycyjną.

    > 4. Co do sprzętu: co polecalibyście? Ma sens by była lutownica
    > kolbowa? Jakieś 3-5 "zwykłych lutownic" mam (w tym 30 W i taka do
    > rynien chyba też, takie do lutowania telewizorów z lat 60-tych też
    > kiedyś), te kolbowe z (niby) kontrolą temperatury do stacji są
    > naprawdę na tyle lepsze aby kupować stację na dwie opcje hot air i
    > kolbę?

    Nie wiem czy jeszcze są na rynku tanie chińskie dmuchawki oparte na
    kompresorze. Odradzam, z czasem kompresor zaczyna klekotač i hałasuje
    nie dając już odpowiedniej ilości powietrza.

    --
    Marek

  • 19. Data: 2017-05-24 18:25:19
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2017-05-23 o 21:52, slawek pisze:
    > ciepłe.
    >
    > I o to chodziło. Z drugiej strony nie mam na biurku 2 cm wolnej
    > przestrzeni.
    To może zacznij od posprzątania biurka i stworzenia odpowiedniej
    przestrzeni roboczej, żebyś nie mówił o ogólnikach to proponuję
    1m lewo-prawo i 60-70cm głębokości aby było wolne.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 20. Data: 2017-05-24 20:31:38
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Wed, 24 May 2017 18:25:19 +0200, Janusz <j...@o...pl> wrote:
    > To może zacznij od posprzątania biurka

    Cytując Einsteina: jeżeli niepożądek na biurku charakteryzuje
    nieuporzadkowany umysł... to co oznacza puste biurko?!

    BTW, chyba 898D - 2 w 1, pomiar temperatury, typowe groty, dmuchawka
    z silnikiem w rączce.