  • 1. Data: 2018-03-13 00:15:34
    Temat: ICL7129 i jego generator taktujący: kwarcowy kontra generator RC
    Od: "jedrek" <w...@...on>

    W dokumentacji kostki ICL7129 stosowanej w miernikach 4,5 cyfry, są podane
    dwie wersje generatora napędzającego, gorszy generator RC i lepszy kwarcowy
    120kHz - dla pracy w pełnej rozdzielczości 4,5.

    W dokumentacji kostki jest mowa, że: "a crystal oscillator is recommended to
    prevent the
    noise from increasing as the input signal is increased due to
    frequency jitter of the R-C oscillator".

    Czym się te zakłócenia mają objawiać? Wraz ze wzrostem napięcia wejściowego
    mierzonego pomiar będzie zawyżany (gdy będziemy pracować generatorem RC) czy
    jak?
    Jakie skutki uboczne w praktyce będzie powodować tutaj generator RC?

  • 2. Data: 2018-03-13 10:40:54
    Od: Piotr Dmochowski <i...@p...onet.pl>

    W dniu 2018-03-13 o 00:15, jedrek pisze:
> [...]
    > generatorem RC) czy jak?
    > Jakie skutki uboczne w praktyce będzie powodować tutaj generator RC?

    TC7129 nota katalogowa
    Some applications can use a simple RC network instead of a crystal
    oscillator. The RC oscillator has more potential for jitter, especially
    in the least significant digit.
    Czyli będzie "skakać" ostatnia cyfra w wyniku.

    Zastanawiam się dlaczego tak jest. "Pływanie" generatora ma wpływ na
    odczyt, a im większe napięcie tym dłużej trwa odczyt.
    Czas integracji nie zależy od napięcia tylko od zakresu i generatora.
    Czas deintegracji zależy od napięcia, im większe napięcie tym dłużej
    trwa pomiar. Z tego wynika że małe sygnały z krótkim czasem pomiaru są
    mniej wrażliwe niż te z długim czasem pomiaru, co by wskazywało że
    zmiany częstotliwości generatora są wolne w porównaniu do czasu pomiaru
    i w zależności czy trafisz na górkę czy na dołek, to odczyt się zwiększa
    lub zmniejsza (takie moje zgadywanie).
    Piotrek

  • 3. Data: 2018-03-14 14:21:44
    Od: "jedrek" <w...@...on>

    "Piotr Dmochowski" news:5aa79ca7$0$988$65785112@news.neostrada.pl

    > Czyli będzie "skakać" ostatnia cyfra w wyniku.

    Też tak gdybałem, jednak w praktycznym pomiarze nie widzę jakiegoś
    pogorszenia stabilności odczytu.
    W praktyce jednak porównując pomiar napięcia miernikiem Metex M-4650, który
    ma swojego ICL7129 taktowanie rezonatorem 100kHz (a nie jak w nocie 120kHz)
    i Mastech MY-65 gdzie ta sama kość jest taktowana generatorem RC, nie widzę
    jednak żadnych wizualnych różnic, oba pokazują podobnie stabilnie gdy je
    równolegle zapniemy do jednego mierzonego napięcia.
    Dlatego pytałem czy coś więcej prócz przetłumaczenia źródłowego tekstu z
    PDF, który by wskazywał, że będzie się źle działo, a nie widzę tego złego
    dziania. Więc widocznie o coś jeszcze innego chodzi i chciałbym mieć
    możliwość ujrzenia w jakimś konkretnym zdarzeniu, że wersja w kwarcem
    okazuje się rzeczywiście lepsza.

  • 4. Data: 2018-03-14 15:15:07
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "jedrek" napisał w wiadomości grup
> [...]
    >W praktyce jednak porównując pomiar napięcia miernikiem Metex M-4650,
    >który ma swojego ICL7129 taktowanie rezonatorem 100kHz (a nie jak w

    Wersja europejska, na 50 Hz ?

    >i Mastech MY-65 gdzie ta sama kość jest taktowana generatorem RC, nie
    >widzę jednak żadnych wizualnych różnic, oba pokazują podobnie
    >stabilnie gdy je równolegle zapniemy do jednego mierzonego napięcia.

    To teraz poprztykaj lutownica transformatorowa w poblizu :-)

    Kiedys kolega zadal podobne pytanie - na ile stabilny krotkookresowo
    jest generator na 555.
    Cel ten sam - taktowanie ADC, tylko innego.

    Odpowiedz narzucala sie sama - zlutuj dwa, zrobimy cos ala figury
    Lissajou na oscyloskopie, zobaczymy jak wzajemnie plywaja.

    A tu niespodzianka - idealnie zsychronizowane sa.
    Doszlismy do tego, ze dwa generatory, zasilane z dwoch baterii,
    polaczone tylko kablami masy - generuja synchronicznie.

    Jakos jeden wplywal na drugi.
    Fakt, ze z natury rzeczy, w tym ukladzie niewielkie zaklocenie moze
    przyspieszyc wyzwolenie przerzutnika, gdy napiecie na kondensatorze
    jest bliskie normalnie wyzwalajacemu.

    P.S. To moze zmontuj generator na 555 i uruchom w poblizu miernikow
    :-)

> [...]
    >i chciałbym mieć możliwość ujrzenia w jakimś konkretnym zdarzeniu, że
    >wersja w kwarcem okazuje się rzeczywiście lepsza.

    Kwarc taki drogi, czy nie lubisz przeplacac ? :-)

    J.