  • 21. Data: 2018-05-14 22:20:41
    Temat: Re: Identyfikacja mikrorurki
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 13.05.2018 o 09:17, Kris pisze:

    > Dlaczego wykluczasz najprostsze rozwiązanie?

    Czyli proste jak dmuchanie.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 22. Data: 2018-05-15 09:25:01
    Od: jacek <j...@w...pl>

    W dniu 2018-05-14 o 15:53, Roman Rogóż pisze:

    > nie wiem na jakiej długości te rurki wystają z ziemi z obu końców.
    > Jeżeli to np kilka metrów to może wywołać ciśnienie w jednej rurce
    > (zaślepionej z obu końców ) przez zanurzenie jej zwiniętego końca we
    > wiadrze z gorącą wodą, poczekać aż wzrośnie ciśnienie w tej jednej
    > rurce, a potem wykryć zmiany w odkształceniu na drugim końcu np. mierzyć
    > mikrometrem średnice rurek czy któraś nie zwiększyła średnicy albo
    > jeżeli kapturek jest elastyczny, czy nie uwypukliło się denko (np
    > nakleić wcześniej jakąś folię odblaskową)

    Każda metoda poza dmuchaniem w jeden koniec jest znacznie bardziej
    uciążliwa w detekcji i dłużej zajmie czasu.
    Jedyny minus to potrzebna druga osoba żeby dmuchała żeby
    nie biegać X x2 x 100m za każdym razem...

    --
    pzdr, j.r.

  • 23. Data: 2018-05-15 09:46:44
    Od: wchpikus <w...@w...wp.pl>

    A nie możesz z małego głośniczka zapodać jakiegoś sygnału i słuchać z
    drugiej strony?

  • 24. Data: 2018-05-15 09:54:16
    Od: BQB <a...@s...com.invalid>

    W dniu 15.05.2018 o 09:25, jacek pisze:

    > Każda metoda poza dmuchaniem w jeden koniec jest znacznie bardziej
    > uciążliwa w detekcji i dłużej zajmie czasu.
    > Jedyny minus to potrzebna druga osoba żeby dmuchała żeby
    > nie biegać X x2 x 100m za każdym razem...

    Ja bym zrobił to z podciśnieniem - kupić w aptece dużą strzykawkę i
    balon w kiosku czy kondona, z jednej strony posmarować jakimś olejem
    końce rurek aby było to w miarę szczelne i na nie wszystkie nałożyć
    balon, czy kondona aby była naciągnięta płaska powierzchnia na tych
    wszystkich rurkach, z drugiej strony posmarować końcówkę strzykawki
    olejem, włożyć do rurki i zassać z danej rurki powietrze, z drugiej
    strony na balonie będzie w danym miejscu wgłębienie albo nawet dziura.
    chyba, że mamy jakąś pompę, która podciśnienie zrobi.

  • 25. Data: 2018-05-15 12:47:29
    Od: kwaczy <m...@b...o2.pl>

    W dniu 2018-05-15 o 09:25, jacek pisze:

    > Każda metoda poza dmuchaniem w jeden koniec jest znacznie bardziej
    > uciążliwa w detekcji i dłużej zajmie czasu.
    > Jedyny minus to potrzebna druga osoba żeby dmuchała żeby
    > nie biegać X x2 x 100m za każdym razem...

    No tak, samemu to trzeba szybko przebiec te 100m, żeby po dmuchnięciu
    sprawdzić z której rurki dmucha :D
    Jeżeli jesteś sam, to możesz z jednej strony zmostkować dwie rurki a z
    drugiej dmuchać w każdą po kolei. Znajdziesz już parę, bo powietrze
    wróci. Jedną z pary zaślepiasz, drugą oznaczasz. Zakładasz mostek na
    dwie inne rurki. biegniesz na drugi koniec, zdejmujesz mostek i dmuchasz
    w rurkę. Jedna przepuści powietrze, druga będzie zaślepiona. Znalazłeś
    dwie rurki.
    Zaczynasz od nowa - dmuchasz aby znaleźć rurki, które zmostkowałeś z
    drugiej strony....
    itd. Zależy ile jest rurek, będzie to mniej lub bardziej nużące.
    Ale biegania będzie jakieś 2x mniej. ;)

  • 26. Data: 2018-05-15 18:04:31
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 15.05.2018 12:47, kwaczy wrote:

    > Jeżeli jesteś sam, to możesz z jednej strony zmostkować dwie rurki
    [ciach]

    Coś mi tu nie gra: Jeśli wszystkie rurki idą od miejsca A do miejsca B
    to po co w ogóle je identyfikować? Pchasz w pierwszą lepszą światłowód i
    z drugiej strony sama się znajdzie.
    Jeśli masz bardziej skomplikowaną sytuację i z miejsca A idą rurki do
    miejsca B i C itp, to mostkowanie nie zadziała.

    Ogólnie dmuchanie, dwie osoby i jakakolwiek łączność - nic prostszego
    nie da się wymyślić.
    Samemu trochę gorzej - trzeba by podłączyć pompkę (od akwarium?) do
    jednej z rurek i iść sprawdzić gdzie dmucha.
    Poszczenie w rurkę jakimś głośniczkiem też powinno się sprawdzić, ale
    detekcja może być bardziej problematyczna.

    --
    Mirek.

  • 27. Data: 2018-05-16 11:54:50
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2018-05-15 o 18:04, Mirek pisze:
    > (...)
    > Poszczenie w rurkę jakimś głośniczkiem też powinno się sprawdzić, ale
    > detekcja może być bardziej problematyczna.

    Przetwornik piezo z adapteru gramofonowego lub cała wkładka.
    Ale to już dodatkowe "rzeźbienie".

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 28. Data: 2018-05-18 20:07:12
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 16.05.2018 11:54, Adam wrote:

    > Przetwornik piezo z adapteru gramofonowego lub cała wkładka.
    > Ale to już dodatkowe "rzeźbienie".

    Że niby rurka (plastik) ma przenosić drgania? - Wątpię.
    Myślałem raczej o drganiach powietrza wewnątrz rurki - w stetoskopie też
    jest cienka rurka i działa.
    Widziałbym tam raczej mikrofon elektretowy z króćcem do podłączenia rurki.
    Można by się pokusić o TDR - mikrofon i głośnik z jednej strony,
    wysyłamy impuls i nasłuchujemy.

    --
    Mirek.

  • 29. Data: 2018-05-19 22:31:42
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2018-05-18 o 20:07, Mirek pisze:

    > Że niby rurka (plastik) ma przenosić drgania? - Wątpię.

    Nie rurka, a "kondonik" na jej końcu robiłby za membranę, której drgania
    pobudzały by igłę wkładki.

> [...]
    > Widziałbym tam raczej mikrofon elektretowy z króćcem do podłączenia rurki.
    > Można by się pokusić o TDR - mikrofon i głośnik z jednej strony,

    Wkładka zamiast mikrofonu.
    A po przeciwnej stronie rurki jakaś mała plastikowa butelka z
    uszczelnionym przejściem do rurki i stukanie w nią, aby wywołać falę
    akustyczną.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam