  • 21. Data: 2017-09-18 16:09:31
    Temat: Re: Jak rozwiercic kulkę wianka rowerowego
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    dyskusyjnych:s...@f...lasek.waw.p
    l...
    Pan Robert Wańkowski napisał:

    >No, jak sie dobrze pomyśli, to nawet z głębokiej
    >dziury da się to i owo wyciągnąć:
    > https://youtu.be/ZerUbHmuY04

    A mowia/imy, ze zwierzeta nie potrafia sie poslugiwac narzedziami.

    J.

  • 22. Data: 2017-09-18 16:36:18
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 17-09-17 o 17:10, Bartek Chalimoniuk pisze:
    > Witam mam straszny problem.Robię silnik motocyklowy i włożyłem
    > popychacz i kulkę ,kulka była delikatnie za duża i została centralnie
    > na środknie ugryziesz.u,od 2 strony nie ma możliwości wybicia.Prubowalem rozwiercic
    > ale słabo.Myślałem kupić specjalne wiertła do stali?Błagam pomóżcie
    > bo nie daje rady

    Przetestuj u siebie, ale ja wypracowałem metodą przetestowania
    następującą procedurę:

    1) Znajdź rurkę już Ci niepotrzebną o średnicy zewnętrznej mniejszej od
    tego otworu. Przytnij kawałeczek, który będzie robił za prowadnicę by
    osłonić.

    2) Znajdź kamień szlifierski na trzpieniu o średnicy zewnętrznej
    mniejszej, niż średnicy wewnętrznej tej rurki - bo nie utrzymasz tego
    osiowo. Musisz szlifować zewnętrzną powierzchnię, która jest utwardzona
    i niczym innym tego nie zrobisz..

    3) Jan już to kawałek zeszlifujesz, to spróbuj znaleźć taki kamień o
    średnicy zewnętrznej pasującej do wnętrza rurki, ale z zakończeniem
    stożkowym. Wyszlifuj otwór.

    4) Jak już kulkę nadgryziesz i będzie w niej otwór stożkowy, to wnętrze
    kuli mozesz próbować wiercić, ale zaczynając od względnie małego
    wiertła, bo ono nie jest utwardzone. Tak na czuja próbował bym wiertło
    2~3 mm.

    5) Jak zrobisz otwór na wylot, to wziął bym pręt ztalowy o nieco
    mniejszej średnicy, zrobił na nim zaszlifowanie takie, by był hak,
    włożył przez otwór, skrecił i próbował ją wyszarpać z powrotem.

    6) Jeśli się nie powiedzie, to poprawił bym wiertłem nieco większym i
    ponowił próbę - generalnie do skutku.

    7) Nie wiem, jaką to ma średnicę, ale jeśli uda się Ci zrobić kanał
    większy, niż te 8 mm, to można kupić taką śrubę z metalowym kołkiem
    rozporowym. Rozkręcić i miedzy kołek, a łeb śruby umieścić nakrętkę i
    podkładkę na tyle dużą, by się o brzeg otworu się oparła. Zakotwić kołek
    i wyrwać kulkę kręcąc tą nakrętką.

    Powodzenia!

  • 23. Data: 2017-09-18 16:39:20
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 18-09-17 o 13:17, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Robert Wańkowski" napisał w wiadomości grup
    pl...

    > To chyba podgrzac. Podgrzany rownomiernie korpus sie rozszerzy, kulka
    > mniej i moze wypadnie.
    >
    > Zmrozic kulke by mozna, ale punktowo w rozmiarach kulku mm nie bardzo
    > widze mozliwosc.
    >
    > Chyba, ze kulke mrozic podajac czynnik przez igle, a korpus od zewnatrz
    > podgrzewac.

    Zmrozić całość, bo kurcząca się piasta zwiększa otwór. Można to gaśnicą
    śniegową spróbować zrobić. Próbował bym przed posianym przeze mnie
    wcześniej sposobem, bo może się udać. No i po zmrożeniu uderzyć lekko w
    kowadło / imadło kulką ku dołowi.

  • 24. Data: 2017-09-18 16:42:54
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

> [...]
    > rozporowym. Rozkręcić i miedzy kołek, a łeb śruby umieścić nakrętkę i
    > podkładkę na tyle dużą, by się o brzeg otworu się oparła. Zakotwić kołek

    Ale on ten kanał ma fi 10 mm i głęboki na 80 mm. ;-)

    Robert

  • 25. Data: 2017-09-18 17:09:02
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    .pl...
    W dniu 18-09-17 o 13:17, J.F. pisze:

    >Zmrozić całość, bo kurcząca się piasta zwiększa otwór.

    Robercie, czesty blad - jak zmrozisz wszystko rownomiernie, to i
    otwory sie zmniejsza.

    J.

    P.S. W ramach burzy mozgow - wytrawic chemicznie lub elektrolitycznie.
    Ale czym, zeby zelazo zezarlo, a aluminium nie ruszylo ?
    Aluminium bardzo reaktywne ... ale chronione przez warstwe tlenkow na
    powierzchni.

  • 26. Data: 2017-09-18 18:12:17
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 18-09-17 o 17:09, J.F. pisze:

    > Robercie, czesty blad - jak zmrozisz wszystko rownomiernie, to i otwory
    > sie zmniejsza.

    A jak mrozi się most, to który koniec? Przy mrożeniu zmniejsza się
    objętość, ale o ile przy pełnej bryle wymiary, to w wypadku otworu
    zmniejszenie objętości łączy się ze zwiększeniem otworu.

  • 27. Data: 2017-09-18 18:13:03
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 18-09-17 o 15:11, 4...@g...com pisze:
    > Niepodobnie bo z opisu wynika ze z drugiej strony wybic sie nie da.

    Bo nie ma podejścia, a nie że nie da, bo nie. Ten otwór z jednej strony
    nie ma dojścia.

  • 28. Data: 2017-09-18 18:15:07
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    > Ale on ten kanał ma fi 10 mm i głęboki na 80 mm. ;-)

    I? ...

    Rurka go osłaniająca może go zmniejszyć na jakieś 8 mm. Nie widziałeś
    takiego kamienia? Czy nie widziałeś trzpienia długiego na b cm, tym
    bardziej, że kulka pewnie nie na samym dnie jest.

  • 29. Data: 2017-09-18 18:51:15
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Robert Tomasik napisał:

    > A jak mrozi się most, to który koniec? Przy mrożeniu zmniejsza się
    > objętość, ale o ile przy pełnej bryle wymiary, to w wypadku otworu
    > zmniejszenie objętości łączy się ze zwiększeniem otworu.

    Rozgrzany pierścień zwiększa swoją średnicę -- tak zewnętrzną, jak
    i wewnętrzną. Kiedyś w podręczniku szkolnym do fizyki VI klasy było
    takie doświadzczenie. Z kulką dopsowaną średnicą do wnętrza, którą
    też mozna było podgrzewać. Za topologiczny model pierścienia mozna
    przyjąc torus. Wszystkie przedmioty z dziurką są homeomorfizmami
    torusa.

    Albo inaczej: sześcian po ochłodzeniu zmniejsza swoje rozmiary.
    Jeśli na jego ścianie narysowany będzie okrąg, to też zmniejszy
    się jego średnica. Idźmy dalej, wytnijmy otwór wyznaczony przez
    ten okrąg i pozostawmy na miejscu wycięty walec. Po ochłodzeniu
    zmniejszy się średnica walca i średnica otworu. Dla pewności
    zróbny znowu krok wstecz -- niczego nie wycinamy, a jedyne
    wyobrażamy sobie, że walec tkwi w ściśle dopasowanym otworze.
    Nic sie nie zmieniło.

    Jarek

    --
    Lufa jest to nagwintowany słup powietrza oblany żelazem.

  • 30. Data: 2017-09-18 18:54:55
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...
    W dniu 18-09-17 o 17:09, J.F. pisze:
    >A jak mrozi się most, to który koniec?

    razem z terenem zamroz, i to tak na 100m gleboko ...

    >Przy mrożeniu zmniejsza się
    >objętość, ale o ile przy pełnej bryle wymiary, to w wypadku otworu
    >zmniejszenie objętości łączy się ze zwiększeniem otworu.

    https://youtu.be/fZaAqRS6uOM?t=120

    https://www.youtube.com/watch?v=kEmmICE7TpQ

    J.