  • 21. Data: 2019-10-12 01:15:09
    Temat: Re: Jak sie robi komputery
    Od: JaNus <p...@b...pl>

    > Od tamtej pory zawsze robi przy czymś
    > nowym.

    Ha! Taka robota, to nie garb, to przywilej!

  • 22. Data: 2019-10-12 10:02:48
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 12.10.2019 o 00:10, Cezary Grądys pisze:

    > Jeszcze w latach 80 było chyba więcej programistek niż programistów.
    > Tam gdzie pracowałem była równowaga chyba.

    A klawiaturę masz programisty czy maszynistki ;-)

    P.P.

  • 23. Data: 2019-10-12 10:33:10
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 11.10.2019 o 22:00, JaNus pisze:

    > Na naszym wydziale był już mikrokomputer (tak go wtedy nazywano).
    > Gabaryty z grubsza to 2 na 1,7 na 1,1 metra   :)
    > Stacja dysków (już nie pomnę, czy twardych) miała rozmiary
    > nacht-kastlika, wkład był wyjmowalny, a jego średnica była sporo większa
    > od płyty winylowej. I zdaje się, że na takich "dyskietkach" dowożono
    > bazy danych z /Chemical Abstracts/, moooże samolotem, ale raczej pociągiem.

    Ja pamiętam takie dyski:
    http://www.pdp8.net/rk05/pics/pack.shtml?small
    14 cali płyta, stacja dysków 6U w 19-calowej szafie.

    2.5 megabajta.

    I owszem, były też używane do "dowożenia danych", ale częściej jednak taśmy.

    MJ

  • 24. Data: 2019-10-12 12:50:50
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 12 Oct 2019 00:37:42 +0200, Jarosław
    Sokołowski<j...@l...waw.pl> wrote:
    > Jednego szczególnie dobrze pamiętam. Rok był chyba 1996. Wdrażałem

    To jest tak nadal. Całkiem niedawno kolega opowiadał mi jak w jego
    projekcie potrzebne było jakieś wsparcie specjalistyczne z USA,
    które na jakiś czas miało przylecieć do PL i z nimi pracować .
    Wsparcie okazał się starszy siwy pan, który dosłownie na pierwszym
    spotkaniu otworzył swojego laptopa, odpalił konsolę, vima i na szybko
    napisał im jakiś konieczny moduł do kernela Linuxa...

    --
    Marek

  • 25. Data: 2019-10-12 14:00:25
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 12 Oct 2019 00:37:42 +0200, Jarosław Sokołowski napisał(a):
> [...]
    > miał długie, ale całkiem siwe i w liczbie już niewielkiej. Miał
    > dobrze po siedemdziesiątce.
    >
    > Na miejscu wydobył z torby najnowszego laptopa, odpalił czarną
    > konsolę i hakerzył aż miło. Tylko sobie piwa kazał przynieść,
    > bo wiadomo, wtedy idzie lepiej. Lepiej szły mu też opowieści.
    > O tym na przykład, jak w MIT, swojej alma mater, majstrowali
    > pierwsze twarde dyski. Zaczynali od kostrukcji i rozmiarów
    > pralki i pojemności 1MB. Od tamtej pory zawsze robi przy czymś
    > nowym. Z tego choćby względu przypadliśmy sobie do gustu.

    Te pralki to jeszcze dlugo byly i doszly chyba do 100MB.

    A ostatnio widze w muzeum kolei w Jaworzynie Odre.
    Ale w srodku ... 4 szt ST225. Widac ktos przerobil.
    Wymiana RAM na polprzewodnikowy tez byla popularna.

    I nagle sie okazywalo, ze komputer mozna zredukowac o pare szaf.

    J.

  • 26. Data: 2019-10-12 14:07:43
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 12 Oct 2019 00:13:05 +0200, Cezary Grądys napisał(a):

    > Czy ja wiem? W mojej robocie podobno czytniki po milion dziennie
    > wczytywały za czasów swojej świetności.
    > Za mojej kadencji już głównie gwiazdki - niektóre programy wymagały.

    A co to za robota, ze tyle kart bylo trzeba ?

    Na karty to IBM wpadl jeszcze przed wojna, bez komputerow.
    Wiele miejsc moze nawet daloby sie o karty oprzec - np w banku
    panienka dziurkuje dyspozycje, ktos to potem zanosi "do komputera".

    Tylko te koszty, bo nawet jak papier tani, to maszyny skomplikowane,
    droge, halasliwe ...

    Mozna by jakis zasob danych trzymac na kartach, ale ile odczytow
    wytrzyma ?

    No i Elwro zaczelo robic PSPD - podstawowa stacja przygotowania danych
    na CP/M ...

    J.

  • 27. Data: 2019-10-12 14:23:48
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 11 Oct 2019 22:34:38 +0200, Jarosław Sokołowski napisał(a):

    > Karta miała 0,007 cala grubości. Czyli plik 14 tysięcy cali, 35,5
    > kilometra. W sumie ponad 5 kubików. Dane o obiętości przeszło pięć
    > tysiąca kilo. Kilogramów oczywiście, nie kilobajtów.

    Jedna ciezarowka. Albo piec nysek.
    No i ludzie do zaladunku :-)

    Ktos te puste karty do GUS dostarczyl, wiec nie byl to problem :-)

    J.

  • 28. Data: 2019-10-12 14:47:02
    Od: JaNus <p...@b...pl>

    W dniu 12.10.2019 o 14:07, J.F. pisze:
    > Na karty to IBM wpadl jeszcze przed wojna,

    Ha, dobrze pamiętałem, że krosna, i Jacquard!
    Wiki:
    /Za wynalazcę kart dziurkowanych uważa się Josepha Jacquarda, który
    zastosował je po raz pierwszy w krośnie, do sterowania nićmi podczas
    tkania, co pozwalało tworzyć tkaninę o powtarzalnym wzorze./
    Koledzy, zanim się coś skrobnie, warto zerknąć tu-i-ówdzie, a Wiki
    pierwszym krokiem, tam znajdziesz "słowa kluczowe", i już masz czym
    nakarmić wujka Google...

    /W 1832 r. ideę tablic perforowanych zaproponował rosyjski wynalazca
    Siemion Korsakow/

  • 29. Data: 2019-10-12 14:51:29
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sat, 12 Oct 2019 14:07:43 +0200, J.F. napisał(a):

    > Na karty to IBM wpadl jeszcze przed wojna

    Na pomysł z kartami to już pan Joseph Marie Jacquard w 1805 roku pańskim
    wpadł :)
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 30. Data: 2019-10-12 14:52:07
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sat, 12 Oct 2019 14:47:02 +0200, JaNus napisał(a):

    > Ha, dobrze pamiętałem, że krosna, i Jacquard!

    Raaacja.
    --
    Jacek
    I hate haters.