  • 11. Data: 2019-10-11 21:59:46
    Temat: Re: Jak sie robi komputery
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    > A tych kart ile? W dziesiątkach czy setkach?

    Program jak program. Duże to są dane.

    Ale Jacek Staszelis mi kiedyś opowiadał, że (jakoś tak ok. 1974) brał
    udział w opracowaniu wyników jakiegoś dużego badania ludności przez GUS.

    Podstawowym problemem logistycznym był transport dwóch milionów kart
    perforowanych z Warszawy do Świerka.

    MJ

  • 12. Data: 2019-10-11 22:00:14
    Od: JaNus <p...@b...pl>

    W dniu 11.10.2019 o 21:07, Paweł Pawłowicz pisze:

    > A my, chemicy, mieliśmy własną dziurkarkę. Spora maszyna była :-)
    >
    > P.P.

    Na naszym wydziale był już mikrokomputer (tak go wtedy nazywano).
    Gabaryty z grubsza to 2 na 1,7 na 1,1 metra :)
    Stacja dysków (już nie pomnę, czy twardych) miała rozmiary
    nacht-kastlika, wkład był wyjmowalny, a jego średnica była sporo większa
    od płyty winylowej. I zdaje się, że na takich "dyskietkach" dowożono
    bazy danych z /Chemical Abstracts/, moooże samolotem, ale raczej pociągiem.

  • 13. Data: 2019-10-11 22:34:38
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Michal Jankowski napisał:

> [...]
    > udział w opracowaniu wyników jakiegoś dużego badania ludności przez GUS.
    >
    > Podstawowym problemem logistycznym był transport dwóch milionów kart

    Karta miała 0,007 cala grubości. Czyli plik 14 tysięcy cali, 35,5
    kilometra. W sumie ponad 5 kubików. Dane o obiętości przeszło pięć
    tysiąca kilo. Kilogramów oczywiście, nie kilobajtów.

    Jarek

    --
    Boże pozwól bym potrafił
    Gdy ojczyzna mnie zawoła

  • 14. Data: 2019-10-11 22:38:01
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan JaNus napisał:

> [...]
    > od płyty winylowej. I zdaje się, że na takich "dyskietkach" dowożono
    > bazy danych z /Chemical Abstracts/, moooże samolotem, ale raczej pociągiem.

    Longplay ma średnicę 12 cali, a dyskietka tylko osiem i pół.

    --
    Jarek

  • 15. Data: 2019-10-11 22:57:39
    Od: Krzysztof Gajdemski <s...@d...org.pl>

    Jest Fri, 11 Oct 2019 22:38:01 +0200, Jarosław Sokołowski pisze:
> [...]
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    > Longplay ma średnicę 12 cali, a dyskietka tylko osiem i pół.

    Jednakże EP 7" zdaje się spełniać te warunki...

    k.

  • 16. Data: 2019-10-11 23:22:12
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Krzysztof Gajdemski napisał:

    > ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    > ^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    >
    > Jednakże EP 7" zdaje się spełniać te warunki...

    Istotą porównania jest ukazanie rzeczy nieznanej na tle znanej. Jak wygląda
    longplay, to wie prawie każdy. Epki mało kto pamięta. Ale z drugiej strony,
    dyski do mainframe (twarde, jednakowoż wymienne) miały średnicę 24 cali.
    Tyle że napęd do nich był sporo większy od nakastlika.

    --
    Jarek

  • 17. Data: 2019-10-11 23:47:55
    Od: Krzysztof Gajdemski <s...@d...org.pl>

    Jest Fri, 11 Oct 2019 23:22:12 +0200, Jarosław Sokołowski pisze:

    > Istotą porównania jest ukazanie rzeczy nieznanej na tle znanej. Jak wygląda
    > longplay, to wie prawie każdy. Epki mało kto pamięta.

    Ale, ale... Żyjemy w XXI wieku. Człek współczesny miał prawo zapomnieć jak
    wygląda płyta CD albo komputer z klawiaturą... Ale płyta drobnoworkowa? Ta
    pod każdą postacią (także w wersji EP) towarzyszy nowoczesnemu,
    cywilizowanemu obywatelowi już od oseska.

    > Ale z drugiej strony,
    > dyski do mainframe (twarde, jednakowoż wymienne) miały średnicę 24 cali.
    > Tyle że napęd do nich był sporo większy od nakastlika.

    Cóż, problem redukcji takiego napędu do rozmiarów szafki nocnej spędził
    sen z powiek niejednemu inżynierowi.

    k.

  • 18. Data: 2019-10-12 00:10:39
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 11.10.2019 o 13:16, JaNus pisze:

    > Nas, chemików - chomików  do perforatorki nie dopuszczano, dziurkowały
    > {panie} (zero mężczyzn. Ha! dyskryminacja, tylko... kogo?)

    Jeszcze w latach 80 było chyba więcej programistek niż programistów.
    Tam gdzie pracowałem była równowaga chyba.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 19. Data: 2019-10-12 00:13:05
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 11.10.2019 o 21:59, Michal Jankowski pisze:

> [...]
    > udział w opracowaniu wyników jakiegoś dużego badania ludności przez GUS.
    >
    > Podstawowym problemem logistycznym był transport dwóch milionów kart

    Czy ja wiem? W mojej robocie podobno czytniki po milion dziennie
    wczytywały za czasów swojej świetności.
    Za mojej kadencji już głównie gwiazdki - niektóre programy wymagały.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 20. Data: 2019-10-12 00:37:42
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    > Cóż, problem redukcji takiego napędu do rozmiarów szafki nocnej
    > spędził sen z powiek niejednemu inżynierowi.

    Jednego szczególnie dobrze pamiętam. Rok był chyba 1996. Wdrażałem
    naonczas pod strzechami jedną Nowoczesną Technologię. Wyszło, że
    trzeba mi do tego przysłać Inżyniera z Ameryki. Jadę po niego na
    lotnisko i myślę sobie, że przyleci jakiś długowłosy młodzian, co
    to jest na bieżąco ze wszystkm co nowe. A tu nie. Włosy wprawdzie
    miał długie, ale całkiem siwe i w liczbie już niewielkiej. Miał
    dobrze po siedemdziesiątce.

    Na miejscu wydobył z torby najnowszego laptopa, odpalił czarną
    konsolę i hakerzył aż miło. Tylko sobie piwa kazał przynieść,
    bo wiadomo, wtedy idzie lepiej. Lepiej szły mu też opowieści.
    O tym na przykład, jak w MIT, swojej alma mater, majstrowali
    pierwsze twarde dyski. Zaczynali od kostrukcji i rozmiarów
    pralki i pojemności 1MB. Od tamtej pory zawsze robi przy czymś
    nowym. Z tego choćby względu przypadliśmy sobie do gustu.

    --
    Jarek