  • 11. Data: 2017-08-17 18:31:52
    Temat: Re: Jak uruchomić kilka świetlówek?
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-08-17 o 17:24, Janusz pisze:

    > i potrzebują wyższego napięcia do zapłonu ale ta jedna wcześniej się
    > zapalająca im to uniemożliwia, wywal tą przetwornicę i użyj trzech
    > małych 8-11W z zwykłych świetlówek, tak aby każda świetlówka miała swoją
    > przetwornicę i będzie działać ok.

    Nie bardzo kumam? Mam wydłubać przetwornice ze świetlówek kompaktowych w
    ilości 3 sztuk? W jaki sposób więc zapewnić każdej z 6-ciu oddzielną
    przetwornicę? :-)

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 12. Data: 2017-08-17 19:37:00
    Od: Marek S <p...@s...com>

    Temat rozwiązałem dzięki Waszym wskazówkom. Znalazłem stateczniki
    elektroniczne (nie wymagające starterów) 2x8W, których wymiary będą
    pasowały do posiadanego miejsca.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 13. Data: 2017-08-17 19:53:34
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2017-08-17 o 18:31, Marek S pisze:

    > Nie bardzo kumam? Mam wydłubać przetwornice ze świetlówek kompaktowych w
    > ilości 3 sztuk? W jaki sposób więc zapewnić każdej z 6-ciu oddzielną
    > przetwornicę? :-)

    A to nie doczytałem, jak masz 6, to 6kompaktowych musisz rozdłubać, tak
    aby każda miała niezależną przetwornicę.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 14. Data: 2017-08-17 22:51:21
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-08-17 o 19:53, Janusz pisze:

    > A to nie doczytałem, jak masz 6, to 6kompaktowych musisz rozdłubać, tak
    > aby każda miała niezależną przetwornicę.

    Oki :-) Sądziłem, że masz bardziej wyuzdany plan :-)

    Swoją drogą jestem zdziwiony czemu fabrycznie się nie "wydłubuje" takich
    przetwornic. Elektroniczne istnieją na rynku, ale kosztują kilka razy,
    albo i więcej, niż w gotowej żarówce. Zajmowałyby bardzo mało miejsca
    nawet zgrupowane po N w jednej obudowie. Same korzyści...

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 15. Data: 2017-08-18 07:58:59
    Od: Pcimol <...@...com>

> [...]
    > zapalająca im to uniemożliwia, wywal tą przetwornicę i użyj trzech
    > małych 8-11W z zwykłych świetlówek, tak aby każda świetlówka miała swoją

    Działać będzie, ale ten rodzaj świetlówek chyba nie lubi zimnych
    startów. Może tu jest pogrzebany psi ogon.

  • 16. Data: 2017-08-18 11:10:00
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2017-08-18 o 07:58, Pcimol pisze:

    > Działać będzie, ale ten rodzaj świetlówek chyba nie lubi zimnych
    > startów. Może tu jest pogrzebany psi ogon.
    Nie wiemy jak jest oryginalnie, może jest tam ptc dołożony gdzieś przy
    świetlówkach.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 17. Data: 2017-08-18 11:25:06
    Od: "Kamil" <n...@t...pl>

    Użytkownik "HPLC" <H...@n...upwr.edu.pl> napisał:

    > Miałem w ręku ...

    A miałeś w ręku netykietę i czytałeś zasady cytowania???

    Bzpzdr

  • 18. Data: 2017-08-18 15:47:33
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-08-18 o 11:10, Janusz pisze:

    > Nie wiemy jak jest oryginalnie, może jest tam ptc dołożony gdzieś przy
    > świetlówkach.

    Nie ma. Zresztą to nie miałoby sensu bo PTC starcza w najgorszym razie
    na kilkadziesiąt użyć - czyli po tygodniu naświetlarka uległaby awarii.
    To nawet Chińczykowi nie opłacałoby się.

    To co na zdjęciach pokazałem, to jest komplet elektroniki.
    Po drugie - tą naświetlarkę używam może od miesiąca a już świetlówki są
    czarne na końcach. Jak wyczytałem w sieci, to typowa degradacja dla
    zimnego startu.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 19. Data: 2017-08-18 17:29:36
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Marek S" napisał w wiadomości grup
> [...]
    >Po drugie - tą naświetlarkę używam może od miesiąca a już świetlówki
    >są czarne na końcach. Jak wyczytałem w sieci, to typowa degradacja

    A rozrysowales schemat ?

    Dla jednej swietlowki kompaktowej wyglada np tak
    http://www.pavouk.org/hw/lamp/en_index.html

    Jak spojrzec na pierwszy schemat, Luxar, to ponoc kluczowy jest tu
    kondensator C3.
    Wraz z C6 i L1 wchodza w rezonans.
    Plynie duzy prad i grzeje skretki, a jednoczesnie napiecie generuje
    sie wysokie.

    Po zaplonie C3 jest bocznikowany łukiem w rurze, rezonans sie konczy,
    zaczyna normalna praca.

    Co prawda taka kompaktowa szybko sie zapala, ale tez wytrzymuje
    tysiace zalaczen (w lazience rok).

    Przetwornica w tym jest o tyle fikusna, ze sie IMO potrafi
    samodzielnie dostosowac do czestotliwosci rezonansowej.

    No i tak sie zastanawiam, jak to bedzie w tej naswietlarce.
    Rur 6, a przetwornica jedna.

    J.

  • 20. Data: 2017-08-19 21:03:03
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-08-18 o 17:29, J.F. pisze:

    > A rozrysowales schemat ?

    Szczerze mówiąc zacząłem... ale zrezygnowałem po zastanowieniu się nad
    tym samym problemem jaki niżej opisujesz. Doszedłem do wniosku, że to
    działać nie może.

    > Przetwornica w tym jest o tyle fikusna, ze sie IMO potrafi samodzielnie
    > dostosowac do czestotliwosci rezonansowej.

    W ogóle bardzo fajny artykuł mimo iż angielszczyzna łamana tak, że
    trzeba czasem zastanawiać się o co chodzi. Wreszcie skumałem jak to to
    działa :-)

    > No i tak sie zastanawiam, jak to bedzie w tej naswietlarce.
    > Rur 6, a przetwornica jedna.

    I w tym jest sedno. Eksperymentowałem z wyciąganiem rur i obserwowanie
    czy coś się zmienia. Kompletnie nic. Minimum 4 rury muszą być wsadzone.

    Naświetlarka ma w swojej naturze liczne starty. Tak więc bez wstępnego
    nagrzewania włókien będę żegnał się z drogimi żarówkami bardzo często.
    Dlatego zaprzestałem rozrysowywania i zutylizowałem elektronikę. Kupiłem
    3 elektroniczne podwójne stateczniki "warm start". Tak na marginesie:
    znalazłem ostatnie sztuki bo włoski producent zaprzestał produkcji.
    Jakaś bieda na rynku panuje w tym zakresie.

    BTW
    Jest tam diak ST083. On jest ogromny. Prąd do 85A. Chyba coś pomylili.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek