  • 21. Data: 2017-08-21 06:19:27
    Temat: Re: Jak uruchomić kilka świetlówek?
    Od: Tornad <w...@a...com>

    W dniu sobota, 19 sierpnia 2017 21:03:06 UTC+2 użytkownik Marek S napisał:

> [...]
    > czy coś się zmienia. Kompletnie nic. Minimum 4 rury muszą być wsadzone.
    >
    > Naświetlarka ma w swojej naturze liczne starty. Tak więc bez wstępnego
    > nagrzewania włókien będę żegnał się z drogimi żarówkami bardzo często.
    > Dlatego zaprzestałem rozrysowywania i zutylizowałem elektronikę. Kupiłem
    > 3 elektroniczne podwójne stateczniki "warm start". Tak na marginesie:
    > znalazłem ostatnie sztuki bo włoski producent zaprzestał produkcji.
    > Jakaś bieda na rynku panuje w tym zakresie.
    >
    > BTW
    > Jest tam diak ST083. On jest ogromny. Prąd do 85A. Chyba coś pomylili.

    Troche znam Twój bol. W Hameryce oprócz kilku fachow byłem nadwornym
    konserwatorem i serwisantem kilku urzadzen w gabinecie radiologicznym
    zajmujacycm się prześwietlaniem kobiecych przedsiewziec pod katem obecności
    raka piersi. Pani doktor. Polka, miała kilka takich swiecacych płaskich
    skrzynek ze swietlowkami do oglądania klisz.
    Opisany przez Ciebie objaw rozwiazywalem przez odwrotone wstawianie swietlowek
    bo jedna strona (zazaenie) się przepalalo. Albo wymienilaem te, które się nie
    zapalaly i to pomagalo. Dopiero jak to nie pomagalo to musialem ze złomu
    wydlubywac dławik lub kupic nowy i go wymienić. W elektronice nie trzeba było
    nic grzebać., bpo praktycznie jej tam nie było, bo sprzet, podobnie jak pani
    doktor stary był. Ale za to młode pacjentki można było czasem popopdziwiac pod
    katem rozmiaru i jedrnosci ich ppiesi, które niepotrzebnie sobie przeswietlaly
    tracac czas pieniadze i zdrowie bo podobno po 10-ciu takich przeswietleniach
    rak piersi się od tych naswietlen rentgenowskich się pojawia. Ale ad rem.
    Jako ciekawostke w celu poszerzenia wiedzy, chciałbym podzielić się moim swoistym
    wynalazkiem, który zrealizowałem około roku 1970 w czasie gwaltownego
    poawiania się dyskotek. Temu, co to szczerzyl kly z nad konsolety, a
    prowadzącego te dyskotekę w klubie Politechniki Krakowskiej pod owczesna i
    chyba obecna nazwa "Pod przewiazka", zbudowałem "swiatla" pracujące na trzech
    kolorowych swietlowkach. Uklad sterowania był na lampach, z koncowka mocy na EL 34.
    Niestety schemat mi potem ktorys z dociekliwych lokatorow Ukradl. Lacznie z
    rocznikami ruskiego "Radia", z którego idee tego urządzenia zaczerpnalem.
    Pamietam tylko, ze nawijałem 100 watowe trafo majace trzy 6 woltowe uzwojenia
    zarzenia, uzwojenie anodowe około 300 V i uzwojenie wykonane bardzo cienkim
    przewodem, startowe, do zapalania swietlowek. Ono miało wartości około 750 V~
    Swietlowka była wlaczona w układ jako normalne obciazenie a klasie A. Przy czym
    zarzylem tylko jedna strone swietlowki a spiralka drugiej pracowala jako anoda, bez
    zarzenia. Napiecie wzbudzenia, zmienne, czyli scisle przemienne, było dostarczane
    przez dużej wartości rezystory, caly czas.
    Na siatki lamp mocy podawalem sygnal ze wzmacniacza obrabiany przez filtr dolno,
    gorno i srodkowo-przepustowy. Mialem problemy z tym trzecim ale to-to dzialalo bardzo
    dobrze i co ważne bezawaryjnie przez kilka lat z uzywalnoscia w soboty i niedziele,
    wzbudzając zainteresowanie i zazdrości innych dyskograjkow.

    Czyli do każdej swietlowki prowadzil kabel czterozylowy; masa,
    zarzenie "anoda" i te 700 wolt nap. startowego podlaczone do "anody"
    swietlowki. Mam nadzieje, ze niczego nie pokrecilem. A o ile to moglem jedynie
    cos pomylic z tym startem bo drutow było cztery a wystarczyloby trzy.

    Potem ten caly układ sterujący ktoś się nie bal i go zaj...al. Zostaly tylko
    swietlowki bo skrzynki były za dlugie do ukradzenia.

    I miałem zamówienie na nowy, który zrobiłem już na układach scalonych, tylko
    koncowki lampowe zostały.
    Ale co uważam za najwazniejsze i może godne Twojego i Innych zainteresowania
    to to, ze swiatlo, którym te swietlowki bily po oczach, było dalekie od
    normalnego swiecenie swietlowek. Ono było ciagle, bez sladu zadnego efektu
    stroboskopowego. Pulsujace bez bezwladnosci ale miękkie, jak normalna zarowka
    nie meczace oczu. No i odczuwalna moc swiecenia w porownaniu ze swietlowka
    podlaczana w sposób standardowy, była lub przynajmniej wydawala się wieksza.

    Nawet planowalem, ze jak dostane mieszkanie to sobie zaraz czesc pmieszczen
    oswietle swietlowkami zasilanymi z jednej strony pradem stalym. Bez zadnych
    rozrusznikow i chalasujacych balastow. Tylko potraktować te wietlowke jako
    lampe swiecaca której jedna stron robi za anode a druga, ta z zarzeniem, za
    katode.
    Może konstruktorom czy Tobie te wieści pomoga. Ja bym zaryzykowal i probowal
    je zasilić tak jak opisałem czyli napięciem stalym wygładzonym z
    wysokonapieciowym wzbudzeniem wysokooporowym i podlaczonym na stale.

    Pzdr
    Tornad

  • 22. Data: 2017-08-21 20:59:30
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-08-21 o 06:19, Tornad pisze:

> [...]
    > konserwatorem i serwisantem kilku urzadzen w gabinecie radiologicznym
    > zajmujacycm się prześwietlaniem kobiecych przedsiewziec pod katem obecności

    Opowieść ujmująca. Pomyśl o napisaniu książki :-D Zachęciłeś mnie do
    dorabiania sobie w gabinetach RTG, no może w tych bez starszej pani
    doktor :-D

    Swoją drogą właśnie w podobnym kierunku zmierzałbym gdyby nie fakt, że w
    małej objętości muszę zmieścić kilka świetlówek, elektronikę timera i to
    co ma sterować świetlówkami. Do tego dochodzi jeszcze brak czasu na
    eksperymentowanie, bo naświetlarka jest mi potrzebna dość często póki co.

    Ale jest też pozytywna wiadomość, może też się komuś przyda. Otóż
    nabyłem do moich potrzeb 3 podwójne elektroniczne stateczniki (w sumie 6
    świetlówek obsłużą), co ważne, typu warm start i jestem tym rozwiązaniem
    zachwycony. Świetlówki startują z 2-3 sekundowym opóźnieniem (bo musi
    być najpierw "warm" a potem start) ale zaraz po tym zaczynają świecić
    stabilnym światłem. Nie zauważyłem różnicy (na oko) w jasności świecenia
    zaraz po starcie vs minutę później. Może gdy będzie zimno na zewnątrz
    taka różnica powstanie, tego nie wiem. Startery nie występują w
    obwodzie. Nie ma więc efektu migotania przy rozruchu. Jednakowy czas
    zapłonu ważny jest przy krótkotrwałych naświetleniach rzędu np. 10-20s
    (bo tyle mi wyszło w testach, że wystarczy dla światłoczułych PCB mimo
    iż sam ciągnę aż do 60s aby niedoświetleń zakamarków uniknąć). Ciepły
    start podobno jest kluczowy dla trwałości świetlówek. Dlatego też w
    przypadku domowej konstrukcji naświetlarek osobiście bardzo polecam
    takie rozwiązanie.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek