  • 501. Data: 2018-08-31 17:05:25
    Temat: Re: Jak znaleźć upływ prądu w ścianie?
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Queequeg pisze:

    > No tak... cenzor musi słuchać :)
    >
    > Na CB też nie wolno nadawać szyfrowanej ani cyfrowej komunikacji, ale tam
    > sens jest inny (i zrozumiały), bo to nie jest prywatna linia. Na prywatnej
    > bym się kłócił, bo co to kogo obchodzi, jakie dźwięki wysyłam przez
    > telefon?

    Sieć telefoniczna była państwowa. Co w oficjalnej propagandzie miało
    znaczyć, że "nasza", czyli publiczna. Podobnie jak radio czy telewizja.
    Takie podejście nie było autorskim pomysłem komuny, podobne poglądy miały
    inne kraje europejskie. Uważano, że łączność jest sprawą strategiczną,
    nie należy jej oddawać w prywatne ręce.

    > Z drugiej strony wiem, że dorastałem w innych czasach i realia były już
    > inne. Za moich czasów nie było już tak bezczelnej i jawnej cenzury jak
    > za PRLu.

    Cenzura to jednak zupełnie co innego niż podsłuchiwanie. To ostatnie
    jest dzisiaj uprawiane w o wiele większej skali niż za nieboszczki PRL.
    Nie dlatego, że system gorszy, tylko dlatego, że są środki techniczne.

    --
    Jarek

  • 502. Data: 2018-08-31 17:17:24
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 31 Aug 2018 17:05:25 +0200, Jarosław Sokołowski napisał(a):

> [...]
    > Takie podejście nie było autorskim pomysłem komuny, podobne poglądy miały
    > inne kraje europejskie. Uważano, że łączność jest sprawą strategiczną,

    Ale z tego nie od razu wynika zakaz szyfrowania.

    > Cenzura to jednak zupełnie co innego niż podsłuchiwanie. To ostatnie
    > jest dzisiaj uprawiane w o wiele większej skali niż za nieboszczki PRL.
    > Nie dlatego, że system gorszy, tylko dlatego, że są środki techniczne.

    A moze dlatego, ze jest znaczne wiecej telefonow ? :-)

    J.

  • 503. Data: 2018-08-31 17:28:08
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Ale z tego nie od razu wynika zakaz szyfrowania.

    Nie wynika.

    > A moze dlatego, ze jest znaczne wiecej telefonow ? :-)

    Nie sądzę.

    --
    Jarek

  • 504. Data: 2018-08-31 19:04:41
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 31 Aug 2018 17:28:08 +0200, Jarosław Sokołowski napisał(a):

    > Nie sądzę.

    Myslisz, ze za PRL wladza miala jakies trudnosci techniczne w
    podsluchiwaniu ?

    A teraz ma wieksze ... i wieksze potrzeby ?

    J.

  • 505. Data: 2018-08-31 21:44:18
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Queequeg,

    Wednesday, August 29, 2018, 11:59:35 PM, you wrote:

    > Które to były lata?

    Gniazdka zaczęto w Polsce instalować w latach 70-tych.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 506. Data: 2018-08-31 21:49:13
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Queequeg,

    Thursday, August 30, 2018, 10:51:06 AM, you wrote:

    > Btw, do czego służą dwa lewe styki w WT-4? Były kiedyś używane?

    Do dodatkowego dzwonka

    > Jak przez kondensator, a na linii jest DC (a jest), to nie :)

    Wskazówkowy miernik izolacji przy zmianie polaryzacji linii wskazywał
    ,,wybicie". Nawet skala w uF była.

    > Był na stałe, czy był dołączany jakimś mechanizmem tylko po wyjęciu
    > wtyczki? Jak kiedyś rozbierałem gniazdo WT-4 to nie było tam ani
    > kondensatora ani mechanizmu, który wykrywałby włożenie wtyczki...

    Zwieracz a we wtyczce kawałek plastiki, który to rozwierał.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 507. Data: 2018-08-31 22:14:19
    Temat: Re: Jak znale?? up?yw pr?du w ?cianie?
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Queequeg" <q...@t...no1> napisał w wiadomości
    ..

    > Ok. 140 om na żyłę (ok. 280 om na obu żyłach)... to by się zgadzało.

    > Samo z siebie? Może wykryło, odłączało, potem podłączało i znowu

    Tak, samo z siebie.

    > odłączało, aż obsługa centrali przepięła linię do uziemienia.

    Raczej by nie włączyło, jeśli przy kolejnym teście nadal stwierdzało
    obecność czegoś "złego".

    > Jest dziś w ogóle obsługa na centralach, czy w dobie central cyfrowych
    > dzieje się to inaczej (np. wszystko zdalnie)?

    Wydaje mi się, że na samych urządzeniach już nie, że jest sobie centrum
    nadzoru i jakby co, jest ekipa, która musi szybko wytrzeźwieć (obym nie
    wykrakał...) i jazda na urządzenia, naprawiać.

    > No nie... środek Warszawy.

    Ale i tu zdarzają sie kawałki linii idące napoowietrznie... Dokładniej, to
    do puszki abonenckiej nawet pod ziemią, ale już przy domostwach, to wychidzi
    kabelek do puszki, a z puszki czasem nawet sporo metrów do poszczególnych
    posesji.

    > Albo po prostu jak się zetknęło, to się zgrzało.

    Nie wykluczam... ale wielkość takiego zgrzewu raczej za duża nie będzie,
    więc i trwałość tego może też być niezbyt taka sobie.

    > Zastanawiam się co mam powiedzieć Orange. Przecież ich nie zainteresuje
    > to, że prąd mi uciekał, bo była faza na linii, a jeśli zainteresuje, to
    > w trosce o własną infrastrukturę a nie o wyjaśnienie mi sytuacji (i tak
    > naprawdę nie muszą nic mi wyjaśniać, bo nie jestem ich abonentem na tej
    > linii, nie?)...

    Przyznam, że nie wiem, co gadać... ale rozsiałbym trochę "defetyzmu", czy
    jak to zwą... odpocznę, to coś wymyślę, wyczerpał mnie dzień dzisiejszy (i
    noc poprzednia trochę też, jak kompa naprawiałem komuś).

    --
    Łapy, łapy, cztery łapy,
    A na łapach pies kudłaty.

    ---
    Avast.

  • 508. Data: 2018-08-31 22:21:04
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Queequeg" <q...@t...no1> napisał w wiadomości
    ..
    > Nie potrafię tylko wyjaśnić 19 uA DC (na zakresie AC pokazuje 0).

    Różnica potencjałów elektrochemicznych, coś, jak przzełożenie monet stalowej
    i mosiężnej wilgotną przekłądką i zmierzenie napięcia, będzie niezerowe.
    Mnie kiedyś telefon zaniemógł. Okazała się upływność między żyłami, bo coś
    się rozlało na podłogę. Obdzedłem uszkodzony odcinek, a na tenże, dałem
    nanoamperomierz (zakres 10 nA, lusterkowy, ruski, 2 nA na działkę),
    poczemałem, aż prąd zwarcia zmaleje poniżej 2 nA i ponownie właczyłem
    odcinek do ruchu, było dobrze, nie brumiało.

  • 509. Data: 2018-08-31 22:26:27
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Myslisz, ze za PRL wladza miala jakies trudnosci techniczne w
    > podsluchiwaniu ?

    Tak, miała podobne do wszystkich, którzy w tamtych czasach mieli na to chęć.
    Tuż przed stanem wojennym miałem praktyki studenckie. Część kolegów z grupy
    trafiła do zakładów, które realizowały dziwne zamówienie. Wielkie szafy
    z magnetofonami kasetowymi, włączanymi sygnałem elektrycznym. Nikt wtedy
    nie wiedział, nawet się nie domyślał, do czego to ma być. Choć sporo tych
    szaf zrobili, to przecież wszystkich nie da się nagrać. A jeśl, to kto to
    później odsłucha? I kiedy. W dobie magnetofonów podsłuchiwanie musiało być
    poprzedzone intensywną pracą umysłową przy wyborze kandydatów.

    > A teraz ma wieksze ... i wieksze potrzeby ?

    Teraz idą na rympał. Mogą rejestrować wszystkie rozmowy, trzymać nagrania
    dowolnie długo, przeszukiwać algorytmami. Kosztuje to grosze. A co do
    potrzeb, to pewien gatunek ludzi nad nimi ani chwili się nie zastanawia.
    Można podsłuchiwać, znaczy się trzeba.

    --
    Jarek

  • 510. Data: 2018-08-31 23:08:12
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Fri, 31 Aug 2018 22:26:27 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:
> [...]
    > zamówienie. Wielkie szafy z magnetofonami kasetowymi, włączanymi
    > sygnałem elektrycznym. Nikt wtedy nie wiedział, nawet się nie domyślał,

    Z fabryki odkurzaczy w ZSRR odchodzi najstarsza pracownica. Dyrektor do
    niej:
    - Była pani najlepszą pracownicą, w dowód uznania otrzymuje pani Order
    Przodownika Pracy.
    - A czy nie mogłabym w zamian dostać odkurzacza?
    - Nie ma pani odkurzacza? Ani jednego pani nie wyniosła?
    - Wyniosłam, wyniosłam, kilkadziesiąt, ale co w domu złożyłam to mi
    zawsze Kałasznikow wychodził!

    Mateusz