  • 1. Data: 2020-01-11 21:52:16
    Temat: Jaka karta graficzna do starszego Sandy Bridge?
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Moim głównym desktopem jest w tej chwili nieco już leciwy komputer z
    płytą H61M-S2PV oraz procesorem Intel i5-3550. Sprzęt ma już swoje lata,
    ale ponieważ w ostatniej dekadzie prawo Moore'a dość mocno zwolniło,
    jest wciąż używalny. Zwłaszcza, że w międzyczasie dokupiłem mu RAM-u i
    zainstalowałem dysk SSD.

    Kupując go jakichś 7-8 lat temu zrezygnowałem z karty graficznej. Do
    grania mam konsolę, a sprzęt był mi potrzebny raczej do mało
    "rozrywkowych" zastosowań. Teraz jednak się zastanawiam, czy nie
    uzupełnić tego braku.

    Szukam jakiejś karty, która:
    1) Pasowałaby do tego sprzętu. Nie szukam współczesnej karty za grube
    pieniądze, która będzie wielokrotnie przewyższała obecną konfigurację
    możliwościami, ale i tak ne wykorzystam jej w pełni, ze względu na
    wąskie gardła w innych częściach systemu. Więc raczej coś sprzed kilku lat.
    2) Nadawałaby się do eksperymentów z odpaleniem nowszych (to znaczy
    takich mniej-więcej z pierwszej połowy obecnej dekady) gier pod Linuksem.
    3) Mogłaby posłużyć do eksperymentów z wykorzystaniem karty graficznej
    do obliczeń, we własnych programach.

    Będę też wdzięczny za za informację, czy zakup konkretnej karty będzie
    wymagał wymiany zasilacza - w tej chwili zainstalowany jest jakiś
    niezbyt wyczynowy, kupiony razem z obudową.

  • 2. Data: 2020-01-11 23:24:46
    Od: "zhbick" <n...@s...pl>

    Użytkownik "Atlantis" napisał w wiadomości grup
    pl...

    > Będę też wdzięczny za za informację, czy zakup konkretnej karty będzie
    > wymagał wymiany zasilacza - w tej chwili zainstalowany jest jakiś
    > niezbyt wyczynowy, kupiony razem z obudową.

    W swoim czasie mieszałem kartami graficznymi na płytach H61 / H67 z
    procesorami i5 2400. Do dzisiaj używam takiej konfiguracji z GTX 1060 wersja
    3 GB i z mojego doświadczenia wynika, że karta dobrana jest optymalnie do
    CPU. Zasila to archaiczny Tagan 380W.

  • 3. Data: 2020-01-12 11:48:53
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 11/01/2020 21:52, Atlantis wrote:
> [...]
    > takich mniej-więcej z pierwszej połowy obecnej dekady) gier pod Linuksem.
    > 3) Mogłaby posłużyć do eksperymentów z wykorzystaniem karty graficznej

    Każda w okolicy 200zł. Propouje iść na allegro w poszukiwaniu Radeonów
    Rx, gdzie x zależy od pojemnosci portfera. Od kilkudziesięciu zł
    znajdziesz R5.

    Dla przykładu jeśli weźmiesz R7 to:

    https://www.youtube.com/watch?v=hPx7MyGjzgU

    Ale ale... do obliczeń równoległych to już masz:

    https://compubench.com/device.jsp?benchmark=compu20&
    D=Intel(R)+Core(TM)+i5-3550+CPU&testgroup=info

    Możesz spokojnie się bawić już. Tak, mówie o GPU w środku tego i5.

    > Będę też wdzięczny za za informację, czy zakup konkretnej karty będzie
    > wymagał wymiany zasilacza - w tej chwili zainstalowany jest jakiś
    > niezbyt wyczynowy, kupiony razem z obudową.

    Dla radeona r7 raczej nie.

  • 4. Data: 2020-01-12 18:30:12
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    W dniu 2020-01-11 o 21:52, Atlantis pisze:
> [...]
    > wymagał wymiany zasilacza - w tej chwili zainstalowany jest jakiś
    > niezbyt wyczynowy, kupiony razem z obudową.

    GTX 1050Ti - karta nie potrzebuje zasilania poza tym z PCI. Jest parę
    modeli z chłodzeniem półpasywnym, więc karta jest 0dB przy normalnych
    czynnościach.

  • 5. Data: 2020-01-14 17:35:22
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 11.01.2020 23:24, zhbick wrote:

> [...]
    > wersja 3 GB i z mojego doświadczenia wynika, że karta dobrana jest
    > optymalnie do CPU. Zasila to archaiczny Tagan 380W.

    Zastanawiam się nad zakupem GTX 1060 3GB od Gigabyte.
    Z tego co widzę, karta posiada sześciopinowe złącze zewnętrznego
    zasilania. Nie jestem pewien, czy mój zasilacz takowe posiada. Rozumiem,
    że w razie czego można zastosować przelotkę z MOLEX lub SATA?

    Deklarowana moc mojego zasilacza to jak się okazuje 500W.

    Będzie ok?

  • 6. Data: 2020-01-14 21:16:36
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 12.01.2020 11:48, heby wrote:

    > Możesz spokojnie się bawić już. Tak, mówie o GPU w środku tego i5.

    Hmm... Tak z ciekawości, co się dzieje z GPU zintegrowanym z procesorem
    po zainstalowaniu zewnętrznej karty graficznej? Dezaktywuje się, czy
    nadal można go wykorzystywać go do jakichś obliczeń?

  • 7. Data: 2020-01-14 21:42:49
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 14/01/2020 21:16, Atlantis wrote:
    > Hmm... Tak z ciekawości, co się dzieje z GPU zintegrowanym z procesorem
    > po zainstalowaniu zewnętrznej karty graficznej? Dezaktywuje się, czy
    > nadal można go wykorzystywać go do jakichś obliczeń?

    To troche skomplikowane i pisałem już na tej grupie. Ogólnie mam
    konfigurację

    a) i7-7700K
    b) GTX1050
    c) ATi 8xxx

    W efekcie mam do dyzpozycji 4 targety obliczeniowe bo system widzi GPU
    procesora, CPU oraz 2x GPU na kartach.

    Tylko że dojście do tego wymagało ustawienia tego prawidłowo w BIOSie i
    w dodatku okazało się że BIOS ma buga, czyli co być nie ustawił i tak na
    koniec należało wyjąć wtyczkę z zasilacza fizycnie, bo inaczej nie
    widział nowych ustawień (!).

    W każdym razie: tak jest możliwe zobaczenie obu kart gfx (w cpu i
    osobnej) oraz cpu jako jednostek oblcizeniowych do OpenCLa. Będa miały
    rózne parametry, ale zazwyczaj w obliczeniach równoległych GPU na karcie
    będzie N razy szybsze, a wbudowane w CPU mniej więcej pdoobnie szybkei
    jak CPU.

  • 8. Data: 2020-01-15 12:47:30
    Od: zhbick <n...@s...pl>

    W dniu 2020-01-14 o 17:35, Atlantis pisze:

    > Z tego co widzę, karta posiada sześciopinowe złącze zewnętrznego
    > zasilania. Nie jestem pewien, czy mój zasilacz takowe posiada. Rozumiem,
    > że w razie czego można zastosować przelotkę z MOLEX lub SATA?

    Ja właśnie zasilam przez przelotkę, bo Tagan nie ma wtyczki PCI-E. Śmiga.

  • 9. Data: 2020-01-15 19:49:52
    Od: Roman Tyczka <n...@b...no>

    On Tue, 14 Jan 2020 21:42:49 +0100, heby wrote:

> [...]
    > w dodatku okazało się że BIOS ma buga, czyli co być nie ustawił i tak na
    > koniec należało wyjąć wtyczkę z zasilacza fizycnie, bo inaczej nie

    Możesz podać producenta mobo?

    --
    pozdrawiam
    Roman Tyczka

  • 10. Data: 2020-01-16 19:46:33
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 15/01/2020 19:49, Roman Tyczka wrote:
    > Możesz podać producenta mobo?

    GA-Z170-HD3 DDR3.

    Bug polegał tylko na detekcji karty wbudowanej w CPU w obecności kart(y)
    w slotach.