  • 21. Data: 2014-10-19 09:56:29
    Temat: Re: Jaki NAS + dyski dla laika?
    Od: s...@g...com

    > Nie wiem tylko czy zdecydowa�bym si� na FreeNAS. ;D

    Takie coś to fajne jest jak masz mnóstwo czasu.
    Ja kiedyś na pamięć pamiętałem klucz do Windowsów.
    Bo tak często re instalowałem system.
    Teraz mam ciekawsze rzeczy do robienia, może jak syn dorośnie.

  • 22. Data: 2014-10-19 11:36:16
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2014-10-19 o 09:56, s...@g...com pisze:
    > Takie coś to fajne jest jak masz mnóstwo czasu.
    > Ja kiedyś na pamięć pamiętałem klucz do Windowsów.
    > Bo tak często re instalowałem system.
    > Teraz mam ciekawsze rzeczy do robienia, może jak syn dorośnie.
    Masz na myśli FreeNAS? Wrzucasz obraz i konfigurujesz tak samo jak
    "zwykły" NAS, czyli w interfejsie webowym. Mnóstwo czasu to można
    poświęcić gdy wszystko sobie konfigurujesz w linuksowej konsoli.

    Maciek

  • 23. Data: 2014-10-19 11:38:16
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2014-10-19 o 09:56, s...@g...com pisze:
    > Takie coś to fajne jest jak masz mnóstwo czasu.
    > Ja kiedyś na pamięć pamiętałem klucz do Windowsów.
    > Bo tak często re instalowałem system.
    Już nawet nie będę pytał co takiego robiłeś i w której wersji Windows,
    że musiałeś co chwila reinstalować :->

    Maciek

  • 24. Data: 2014-10-19 13:31:57
    Od: Michal Lukasik <m...@t...pl>

    On 19/10/2014 08:50, s...@g...com wrote:

    > Właśnie powoli dochodzę do wniosku
    > że najpierw kupie NAS-a jednodyskowego.
    > Podszkolę się z obsługi tego ustrojstwa
    > i jak będę widział w co warto inwestować(przyda się)
    > a co nie wtedy kupię jakiś lepszy sprzęt.

    Ja bym zrobił trochę inaczej. Kup wspomnianego RND102 i zobacz czy
    spełnia Twoje wymagania. Jesli tak to jako drugi kupisz coś słabszego i
    używanego (bez pośpiechu znajdziesz okazję). Jeśli zaś okaże się, że
    potrzebujesz sprzętu mocniejszego kupisz coś lepszego.

    > I wtedy zrobię jak Michał Lukasik czyli
    > jeden sychronizuje się codziennie
    > a zapasowy raz na tydzień
    > Ale pytania
    > Czy NAS-y różnych firm mogą ze sobą współpracować?

    Tak.
    Dla NASa przeważnie nie ma znaczenia co jest po drugiej stronie kabla -
    ważne jest by dana usługa (FTP, RSync, czy choćby SMB) była poprawnie
    skonfigurowana i nie ważne czy działa na Windows, Linux czy innym OSie.
    NASy przeważnie działają pod kontrolą odpowiednio przystosowanych
    systemów Linux - wsponiany ReadyNAS to Debian.

    > Jest opcja żeby był w dwóch różnych lokalizacjach Dom/Biuro?

    Tak. Dla bezpieczeństwa możesz wtedy ustawić VPN (pod warunkiem, że
    routery na to pozwalają), jeśli nie to dramatu nie ma.
    --
    _____ __________________________
    \` Y (__) __\` | | | '/

  • 25. Data: 2014-10-19 13:51:56
    Od: Michal Lukasik <m...@t...pl>

    On 19/10/2014 08:56, s...@g...com wrote:

    > Takie coś to fajne jest jak masz mnóstwo czasu.

    Instalacja FreeNAS trwa od kilku do kilkunastu minut i masz dokładnie to
    samo co po zakupieniu NASa - serwer, którego konfigurację "wyklikasz" w
    przeglądarce.

    > Ja kiedyś na pamięć pamiętałem klucz do Windowsów.
    > Bo tak często re instalowałem system.

    Nie chcę wiedzieć czy instalowałeś ciągle na tym samym kompie czy na
    wielu z tym samym kluczem. ;P

    > Teraz mam ciekawsze rzeczy do robienia, może jak syn dorośnie.

    :D
    --
    _____ __________________________
    \` Y (__) __\` | | | '/

  • 26. Data: 2014-10-19 22:29:58
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    s...@g...com wrote:

> [...]
    > Podszkolę się z obsługi tego ustrojstwa
    > i jak będę widział w co warto inwestować(przyda się)
    > a co nie wtedy kupię jakiś lepszy sprzęt.

    Moim zdaniem nie warto kupować jednodyskowego NASa.
    Kosztuje prawie tyle samo, co dwudyskowy, a nie ma możliwości włożenia
    drugiego dysku. Jeżeli żal Ci kasy na drugi dysk, to kup dwudyskowego
    NASa i włóż do niego jeden dysk. Będzie pracował tak samo, jak z dwoma
    dyskami, tylko że nie będzie redundancji. Jak będziesz miał lepszy okres
    finansowo, to wtedy dołożysz drugi dysk i automagicznie włączy się
    redundancja. Poza tym NASy dwudyskowe są bajecznie wygodne przy
    ekspansji, czyli przy wymianie dysków na większe - same się kopiują i
    powiększają obszar RAIDa.

    > Ale pytania
    > Czy NAS-y różnych firm mogą ze sobą współpracować?
    > Jest opcja żeby był w dwóch różnych lokalizacjach Dom/Biuro?

    Zasadniczo tak, ale może być ciut łatwiej przy jednej marce. Np.
    ReadyNAS ma wbudowane mechanizmy zdalnego backupu między dwoma
    ReadyNASami i konfiguracja takiego połączenia jest ułatwiona, jak się
    tylko da.

  • 27. Data: 2014-12-06 05:30:27
    Od: " 666" <...@...6>

    Zaproponuj NAS na linuksie zużywający od 6 (Marvell) do 16 (Atom) watów energii.

    -----

  • 28. Data: 2014-12-06 16:09:22
    Od: Michal Lukasik <m...@t...pl>

    On 06/12/2014 04:30, 666 wrote:
    > Zaproponuj NAS na linuksie zużywający od 6 (Marvell) do 16 (Atom) watów
    > energii.

    [???]
    Każdy z obecnie dostępnych NASów jest na dostosowanym do potrzeb
    Linuksie, kwestia teraz taka na ile go "wykastrowano" by go dostosować.
    Żaden NAS nie da Ci takiej wygody i elastyczności jak "pełen" Linux. Sam
    mam w tej chwili 2 NASy:
    - ReadyNAS DUO (SPARC) - bardzo oszczędny, używam tylko na drugi backup,
    w zasadzie IMO nie nadaje się do niczego innego ze względu na b.słabą
    wydajność i b.stary i "wykastrowany" OS (Debian Sarge/Eth).
    - ReadyNAS Ultra2 - IMO jak na NASa bardzo elastyczny sprzęt (ze względu
    na platformę x86/amd64), po zainstalowaniu OSa z nowszych modeli mamy
    Debian Squeeze, wydajność na zadowalającym poziomie, z czasem jednak
    okazało się, że możliwość podpięcia 2 dysków + jeden zew. to dla mnie za
    mało i dlatego migruję z niego na HP Proliant N36L - wydajność i zużycie
    energii na porównywalnym poziomie co Atom, 4 kieszenie na HDD + 1 wew.
    SATA + 1 zew. eSATA, dodatkowo PCIEx16v2 i PCIEx1 co daje dodatkowe
    możliwości rozbudowy a wszystko w małej i zgrabnej obudowie 'cube'. Co
    najważniejsze możesz zainstalować na tym cokolwiek zechcesz łącznie z
    W2k3. Sam mam na tym nowego Debiana i w razie potrzeby co zechcę jako
    wirtualkę. Plus na przyszłość jest też taki, że w tę obudowę po kilku
    modyfikacjach da się włożyć MiniITX co załatwia kwestię późniejszej
    rozbudowy. Aaaaa, no i cena - mam kupca na tego RNDU2 za cenę wyższą niż
    zapłaciłem za HPMS. :D
    --
    _____ __________________________
    \` Y (__) __\` | | | '/

  • 29. Data: 2014-12-06 21:34:54
    Od: " 666" <...@...6>

    To może podepnij miernik i podaj, ile te Twoje NAS-y zużywają watów energii.
    Przy czym Atom już nie jest niestety tak oszczędny (ok. 16 W) jak
    przykładowo Marvell (ok. 6 W).

    -----

  • 30. Data: 2014-12-06 21:59:37
    Od: Michal Lukasik <m...@t...pl>

    On 06/12/2014 20:34, 666 wrote:
    > To może podepnij miernik i podaj, ile te Twoje NAS-y zużywają watów
    > energii.
    > Przy czym Atom już nie jest niestety tak oszczędny (ok. 16 W) jak
    > przykładowo Marvell (ok. 6 W).

    No ale wszystko w zależności od potrzeb. SPARC czy ARM można zastosować
    do jakichś niewymagających wydajności zastosowań, ale trzeba być
    masochistą by używać tego np. w firmach do czegoś więcej niż SMB/CIFS,
    FTP. Ja wiem, że serwer WWW z PHP i SQL da się zainstalować i uruchomić
    na dobrym routerze, ale bez przesady... używać to się tego nie da.
    I dlatego mój sprzęt używa minimum energii potrzebnej do tego by
    *dobrze* wykonać zadania jakie przed nim stawiam. Mój sprzęt ma działać,
    a nie "udawać", że działa.
    BTW. Skąd ta maniakalna przesada w oszczędności energii? Było już wiele
    dyskusji na temat tego czy lepiej by sprzęt szybciej wykonał zadanie i
    przeszedł w stan uśpienia czy "pieścił" się z nim nie wiadomo jak długo
    powodując więcej problemów niż to warte (z frustracją użytkownika włącznie).
    --