  • 21. Data: 2010-02-19 21:13:11
    Temat: Re: Jaki język?
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

    Użytkownik "WRonX" <w...@-...wronx.net> napisał w wiadomości grup
    dyskusyjnych:hlmhga$jce$...@n...news.neostrada.pl.
    ..
    > Jesli nie celujesz koniecznie w multiplatformowosc/Linuksy, to bym
    > proponowal C# na MSowym Visualu. Mniej restrykcyjny, niz C, fajne

    Czy nie napisałem że to ma być dla 10-latka? No dobrze, nie wykluczam
    10-latków tłukących w C# czy od razu w kodzie maszynowym (i wprowadzających
    to na dipswichach)... ale to nie taki przypadek skrajny jest. :)

    > I zapamietaj sobie, ze JavaScript (bez odstepu) nie ma nic wspolnego z
    > Java! <slap, slap!> :)

    Operatory to ma takie same. :)

    slawek

  • 22. Data: 2010-02-19 21:17:53
    Od: Przemyslaw Osmanski <p...@s...soft-system.tnij.pl>

    Andrzej Kmicic pisze:

    > A ja myslę że PHP to dobry wybór. Niesamowite bogactwo bibliotek,
    > przykładów, funkcji i klas. Sam help jest źródłem doskonałych przykładów
    > i często "perełek" oprogramowania. Najlepsze w znanych mi środowiskach
    > wyrażenia regularne. Składnia języka bardzo łatwa zbliżona do języka C.
    > Jakbym miał teraz 10 latka, niestety mam już 30 latka :-). To
    > namawiałbym go do ćwiczeń z PHP.

    Pozwolę się nie zgodzić. PHP to jedna z najgorszych możliwości. Dlaczego?
    Bo dla 10 latka będzie się liczył szybki efekt. Raczej nie będzie go
    pasjonować pisanie złożonych algorytmów rozwiązujących wydumane problemy
    (że o wyrażeniach regularnych nie wspomnę), a nauka w stylu "coś napisać
    i od razu widzieć tego efekt". Oczywiście w PHP też się tak da, ale
    prowadzi to do złych nawyków które później będzie trzeba latami wybijać
    z głowy. Jeśli chodzi o wpajanie zasad na wczesnym etapie to python jest
    tysiąc razy lepszy.

    Ja osobiście typowałbym jakieś środowiska wizualne. VS C#, VS Basic może
    Delphi tudzież darmowy FPC+Lazarus. Można się nauczyć wiele dobrego (ale
    też trzeba uważać na pułapki stawiane przez "klikane" środowiska) i w
    miarę na bieżąco oglądać efekty swojej pracy.

    Choć jak popatrzę na swoje początki (troszkę później niż 10 lat), to
    zaczynałem od Basica (bo był wbudowany) i prosty program typu:
    10 print "Hello world"
    20 goto 10
    dawał niesamowitą radochę. Patrząc z perspektywy to był chyba najgorszy
    z możliwych początków bo w samym tym krótkim programie można znaleźć co
    najmniej kilka podstawowych złamań zasad.
    Szybko jednak przeskoczyłem na asm, bo wtedy żadnej poważnej alternatywy
    nie było...

    pozdrawiam,
    Przemek O.

    --
    www.soft-system.pl

  • 23. Data: 2010-02-19 21:22:03
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

    Użytkownik "Andrzej Kmicic" <d...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    grup dyskusyjnych:hlmpjr$6m8$...@n...onet.pl...
    > A ja myslę że PHP to dobry wybór. Niesamowite bogactwo bibliotek,

    To fajne jest jak coś się robi konkretnego. A tu chodzi o to, aby dać
    posmakować "prawdziwego programowania" na zasadzie bardziej zabawy, niż
    zakuwania co w której bibliotece jest.

    > przykładów, funkcji i klas. Sam help jest źródłem doskonałych przykładów i
    > często "perełek" oprogramowania. Najlepsze w znanych mi środowiskach

    Wiesz, nie chodzi o nauczenie programowania - ale o pokazanie że informatyka
    to coś więcej niż włączanie komputerów i uruchamianie programów które
    napisał ktoś inny.

    > I polecę Ci coś co na co dzień sprawia mi wiele zadowolenia ba
    > samozadowolenia. Od dawna używam Notepada++ to świetny edytor tekstowy.

    Zgadzam się. Naprawdę fajny - choć niestety gdy obsługuje Fortran myli mu
    się format sztywny ze swobodnym, jakoś to załatałem. W zasadzie ma wszystko,
    co potrzebne i parę rzeczy więcej. :)

    > Dam przykład dziś edytowałem plik rc, potrzebowałem w formularzu przesunąć
    > wszystkie kontrolki o 15 pikseli w dół.
    > Ze 2 godziny bym to przesuwał bo mam tylko VS Express bez możliwosci
    > edycji kontrolek, po jednym i z pewnością bym sie pomylił.

    E, tam, takie rzeczy to sed/gawk :)

    I pewnie gdyby mi się chciało (bo ostatnio mi się nie chce) - to nie
    pakowałbym w zasoby, tylko dynamicznie rozmieszczał w zależności od rozmiaru
    ekranu, stopnia pisma itd. :)

    slawek

  • 24. Data: 2010-02-19 21:52:31
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Fri, 19 Feb 2010 22:10:17 +0100, "slawek" <s...@h...pl> wrote:

    >Basic jest moim zdaniem zbyt przesiąknięty latami 60-tymi, to taki
    >uproszczony Fortran miał być. Ok, można tego nawet efektywnie używać (np.
    >jako VBA czy VBS) - ale działa na dość niskim stopniu abstrakcji. Niżej to
    >assembler jest.
    Weź sobie obejżyj Basica na platformę .NET ;) Jak chcesz, możesz
    programować ,,po starym Basicowym systemie'' czyli goto goto ;),
    możesz proceduralnie, możesz i obiektowo. I ciągle masz ten komfort,
    że nie musisz się martwić jakimiś wskaźnikami i tym podobnymi
    niskopoziomowymi sprawami. To nie jest TEN Basic ;) Ponadto (a do
    Basica musiałem wrócić dla jednego programu dwa lata wcześniej) ten
    .NETowy jest całkiem ładny, spójny i przemyślany i nie ma problemu ze
    stosowaniem technik znanych z nowocześniejszych języków, w
    przeciwieństwie do VB6 z którym zacząłem przypominanie sobie tego
    dialektu.
    --
    Grzegorz Krukowski

  • 25. Data: 2010-02-20 06:35:39
    Od: Kicer <...@...c>

    Grzegorz Krukowski wrote:

> [...]
    >
    > Na twoim miejscu nie wybierałbym języka patrząc ,,dorosłymi''
    > kryteriami - nie wiesz czy ten dziesięciolatek później będzie zawodowo
    > zajmował się komputerami, czy ,,tylko'' będzie umiał sobie skrobnąć
    > program który coś-tam-robi. W tej chwili on ma ,,załapać'' że komputer
    > potrafi robić co mu się każe a nie to co ktoś inny sobie wymyślił.
    > Zwróciłbym uwagę na dwie rzeczy, czy język ma tryb
    > interaktywny/interpreter (można od razu coś wypróbować a to nie
    > niechęca a zachęca) oraz łatwość i efektywność użycia grafiki, bo to

    zgadzam sie w 100%. ja w tym wieku pisalem wlasnie w basicu (co prawda na
    atari). Imo uzywanie kompilatora moze byc męczące, powstaja rózne pliki
    wynikowe itd, dzieciak moze nie rozumiec błędów. w jezykach interpretowanych
    jak basic na atarynce sprawdzanie jest na bieżąco i odrazu widac efekty.

    --
    Michał Walenciak
    Kicer86 at gmail dot com

  • 26. Data: 2010-02-20 07:36:34
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

    Użytkownik "Grzegorz Krukowski" <r...@o...pl> napisał w wiadomości
    grup dyskusyjnych:ec1un5dkcrrrslsfesmnu697npfa6vodqg@4ax.
    com...
    > niskopoziomowymi sprawami. To nie jest TEN Basic ;) Ponadto (a do
    > Basica musiałem wrócić dla jednego programu dwa lata wcześniej) ten
    > .NETowy jest całkiem ładny, spójny i przemyślany i nie ma problemu ze

    To nie takie proste :)

    Oczywiście że to nie jest "ten Basica". I to nawet MS ujął w zgrabny slogan
    reklamowy.

    Ale jednocześnie zrobienie programu pod VB zmusza do zajęcia się takim
    trzeciorzędnymi sprawami, jak certyfikaty, jak .NET właśnie, jak obsługa
    zdarzeń itd.

    Z drugiej strony - to jest narzędzie z jednej firmy (MS), z założenia
    komercyjne, to że w tej chwili jest darmowa wersja Express nijak się ma do
    tego co będzie.

    slawek

  • 27. Data: 2010-02-20 07:51:33
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

    Użytkownik "Kicer" <...@...c> napisał w wiadomości grup
> [...]
    > interpretowanych
    > jak basic na atarynce sprawdzanie jest na bieżąco i odrazu widac efekty.

    Oczywiście. Ale czy zwróciliście uwagę, że "my" mieliśmy różne "atarynki",
    C64, "gumiaki", Amigi itp. - a kolejne pokolenia mają full wypas PC-ty na
    których "wszystko już jest"? I w przypadku których nie da się w praktyce
    napisać nowego programu - bo wszystko już jest napisane?

    slawek

  • 28. Data: 2010-02-20 08:46:50
    Od: Jacek Czerwinski <...@...z.pl>

    WRonX pisze:

> [...]
    > darmowe srodowisko (SharpDevelop jeszcze nie testowalem, ale chyba tez
    > nie gorszy), IMHO calkiem przyjemny na poczatek.

    Moim zdaniem, ani nie Java (z fesnastoma importami do hello world), ani
    nie jej bliźniak C#. Tylko zawodowiec może coś takiego dziecku
    proponować. Proponowac dziecku C może tylko ktos nieświadomy tysięcy
    błędów jakie sam w nim popełnia (bufory, wskazniki, listy printf itd
    wiadomo o co chodzi)

    Jednak coś dynamicznie typowane/intrepretowane. Co do języka na pierwszy
    raz mam jakies przemyslenia. Tylko interpreter, być może python.

    Co do platformy, nie doszedłem do czegoś. na pewno efekt ma być szybki,
    zanim sie zniechęci. Jeśli ma potzreby "numeryczne" (np. zaleznie od
    programu szkolnego czy kółek/ zajęć dodatkowych), coś z konsoli i z
    liczbami. Czy ma budowac swoje formatki GUI ? Zależy od dziedziny.
    Jakie formatki może potrzebowac młody człowiek? Coś się da wymysleć, ale
    teraz mi się nie nasuwa.
    na pewno każdy młody by chciał wolfsteina napisać (sorry, moja wiedza w
    tej dziedzinie jest lekko out-dated), ale sie nie da.

    oddzielmy proponowany język i dziedzinę proponowanych programów.

  • 29. Data: 2010-02-20 12:08:23
    Od: Krzysztof Warunek <k...@t...pl>

    Dnia Fri, 19 Feb 2010 16:30:47 +0100 slawek <s...@h...pl> napisał:
    > A tam, nie ma związku... jest związek i trochę podobieństw.
    tak jak pomiędzy prawie każdym językiem programowania
    a związek to już kiedyś był i umarł - live connect się
    chyba zwał.

    >i Obiektowość? Bez
    > przesady - im mniej tym lepiej
    uważam, że wręcz przeciwnie, choć javy tutaj nie polecam
    szczególnie.

    >- po prostu jakiś fajny mały język który
    > pokazałby czym jest programowanie... bez zamęczania się rzeczami
    > niepotrzebnymi przy programach nie dłuższych niż na 20 linijek.
    no to może tylko w bashu pisać

    > Moim zdaniem zły wybór - bo PHP to dość konkretnie w kierunku WWW itd.
    język jak język, konkretnie to masz w javascript, clipper...
    A PHP właśnie w łatwy sposób pokazuje czym jest programowanie.

    --
    pozdrawiam,

    Krzysztof Warunek
    http://tocheckserver.pl

  • 30. Data: 2010-02-20 13:04:06
    Od: Jędrzej Dudkiewicz <j...@g...com>

    slawek pisze:

    > Użytkownik "R.M.M" <r...@o...pl> napisał w wiadomości grup

    > Milusie, to może być to. Prawie jak Sims'y. Zresztą... jest znaczek EA :)

    Miejscami wygląda jak z późnych seventies, ale chyba jest niezłe:

    http://wiki.sugarlabs.org/go/Sugar_on_a_Stick

    Prawdopodobnie można użyć szumnego zwrotu "platforma edukacyjna". Ale
    nie mam dzieci i nie wiem, czego się po Twoim (?) spodziewać.

    JD