  • 1. Data: 2014-10-21 22:37:46
    Temat: Jakie napięcie zasilania silnika trójfazowego w.... Kolumbii ?
    Od: Marek Dzwonnik <m...@W...message.pl>

    Witojcie grupowicze *)

    Znajomy produkuje zgrabne urządzenia zasilanie silnikami trójfazowymi
    0.37kW i 1.5kW. Ostatnio dostał propozycję sprzedaży tychże urządzeń do
    Kolumbii. Stąd pytanie:
    Jakie tam obowiązują napięcia zasilania i układy sieci?

    Czeszę Google i nie potrafię znaleźć niczego jednoznacznego. Na pewno
    obowiązuje tam amerykańskie 60Hz. Ale co do napięć to już pewności nie mam.
    Google podpowiada napięcia w sieci jednofazowej w zakresie 110..120V a
    sieć trójfazową prawdopodobnie w dwóch odmianach - 220V i 440V.
    Co nie bardzo się zgadza, gdyż IMHO bardziej prawdopodobna byłaby jedna
    z kombinacji:
    (1~/3~)
    110/190
    120/208
    127/220

    Osobna sprawa, to jaki wariant sieci trójfazowej będzie dostępny w
    warunkach "polowych", tzn. przy podpinaniu się do gniazdka w pobliskim
    gospodarstwie lub wprost do słupa. Obstawiam 3x220V, ale czy na pewno?
    Z tego co pamiętam, to np. USA ma porąbane układy sieci
    ((1~)120/(3~)208, 240V (120V + 120V w przeciwfazie) i coś o wyższych
    napięciach). Co w tej materii mogli wymyślilić Kolumbijczycy?

    Próbowałem wygooglować jakiegoś lokalnego dostawcę energii w Bogocie,
    ale chyba źle pytam, bo trafiałem jedynie na operatorów sieci
    przesyłowych. A ja szukam 230V a nie 230kV ;)

    Podpowiecie coś?

    Pzdr
    Marek Dzwonnik

    P.S.
    *) ...po wiekach, choć wcale nie z zaświatów ;)

  • 2. Data: 2014-10-21 23:03:16
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu wtorek, 21 października 2014 22:37:46 UTC+2 użytkownik Marek Dzwonnik napisał:
    > Podpowiecie coś?

    Nie mam teraz czasu, pogóglaj może po "grid code".
    Może jutro w robocie coś grzebnę.

    L.

  • 3. Data: 2014-10-21 23:40:20
    Od: Zachariasz Dorożyński <k...@g...com>

> [...]
    >
    > Marek Dzwonnik
    >

    > P.S.
    >
    > *) ...po wiekach, choć wcale nie z zaświatów ;)

    Ja bym zadzwonił do jakiejś malej firmy zajmującej się w Kolumbii elektryką i spytał.

  • 4. Data: 2014-10-22 00:25:23
    Od: Marek Dzwonnik <m...@W...message.pl>

    W dniu 2014-10-21 22:37, Marek Dzwonnik pisze:
> [...]
    > Kolumbii. Stąd pytanie:
    > Jakie tam obowiązują napięcia zasilania i układy sieci?

    Chyba już wiem...

    www.hyvac.com/tech_support/electrical_sources_worldw
    ide.pdf
    http://www.electrical-installation.org/enwiki/Low-vo
    ltage_consumers

    Kolumbia:
    * 3~: 240V w układzie delta z odczepem w połowie jednego uzwojenia,
    uziemionym i wyprowadzonym jako czwarty przewód neutralny czy też raczej
    "półfazowy"

    * 1~: 120V
    Jednofazowe 120V uzyskuje się pomiędzy przewodem neutralnym a jednym z
    najbliższych węzłów delty

    * Jednofazowe 240V uzyskuje się przez zsumowanie dwóch 120V w
    przeciwfazie (symetrycznie wzgl. gleby)

    Tak powinno być w segmentach Domestic i Commercial. W przemyśle dochodzi
    13.2kV ale to już inna bajka.

    Czy to by zatem oznaczało, że nasz rodzimy silnik trójfazowy
    230V(tr)/400V(gw) połączony w trójkąt i pogoniony z 240V/60Hz ma szansę
    zachowywać się całkiem poparawnie?
    Jeśli na 60Hz to z V/f=const wychodziłoby, że pracowałby z nieco
    zaniżonym napięciem zasilania i zwiększonym poślizgiem. Ale z
    jednocześnie miękkim obciążeniem (o ch-ce pompa/wentylator) więc nie
    powinien utykać.

    --
    Pzdr
    MDz

  • 5. Data: 2014-10-22 01:42:57
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    Powitanko,
    Marku, toz jeszcze troche i nawet najstarsze Google by Cie zapomnialy;-)
    Witaj synu marnotrawny;-)

    > Jednofazowe 240V uzyskuje się przez zsumowanie dwóch 120V w przeciwfazie
    > (symetrycznie wzgl. gleby)

    Hmm, ciezko mi sie mysli po dniu pracowitym, ale skoro w 2 rogach
    trojkata sa przesuniete wzgledem siebie o 180 o, to o ile jest
    przesuniete w 3-cim?
    Pewnie Ambasada Republiki Kolumbii
    ul. Zycięzców 29
    03-936 Warszawa
    tel.: (0-22) 617 09 73
    e...@m...pl
    pomoze rozwiac watpliwosci.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 6. Data: 2014-10-22 06:57:44
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Marek Dzwonnik" napisał w wiadomości
> [...]

    >230V(tr)/400V(gw) połączony w trójkąt i pogoniony z 240V/60Hz ma
    >szansę zachowywać się całkiem poparawnie?

    No nie, bo u nas miedzyfazowe to 400V, a u nich 240.

> [...]
    >zaniżonym napięciem zasilania i zwiększonym poślizgiem. Ale z
    >jednocześnie miękkim obciążeniem (o ch-ce pompa/wentylator) więc nie

    Ogolnie krecil sie bedzie, moze szybciej (bo wieksza f), moze
    wolniej - bo napiecie i moc mniejsze.

    Za to uklady sterowania trzeba sprawdzic.

    J.

  • 7. Data: 2014-10-22 07:18:20
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    a.pl...
> [...]
    >raczej "półfazowy"

    >No nie, bo u nas miedzyfazowe to 400V, a u nich 240.

    Ok, rozumiem - nasz silnik taki, ze normalnie podlaczony w gwiazde, po
    przelaczeniu na trojkat, ma szanse tam zadzialac z prawie nominalnym
    napieciem.

    Tylko chyba nasze silniki czesciej chodza w trojkacie, a na gwiazde to
    sie je przelacza do rozruchu.

    J.

  • 8. Data: 2014-10-22 07:31:58
    Od: PeJot <P...@s...pl>

    Sugerowałbym @ do producenta.

    --
    P.Jankisz

  • 9. Data: 2014-10-22 09:58:20
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "Pawel "O'Pajak"" <o...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Hmm, ciezko mi sie mysli po dniu pracowitym, ale skoro w 2 rogach trojkata
    > sa przesuniete wzgledem siebie o 180 o, to o ile jest przesuniete w 3-cim?

    Narysuj sobie trójkąt równoboczny w układzie współrzędnych tak, aby jeden
    bok był na osi X i jego środek w początku układu.
    P.G.

  • 10. Data: 2014-10-22 10:13:35
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    Powitanko,

    > aby jeden bok był na osi X i jego środek w początku układu.

    Dzieki za oswiecenie. Nie powinienem o tej porze pisac, ale tak mnie
    ucieszyl powrot Marka na grupe...

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa