  • 21. Data: 2018-04-04 02:38:15
    Temat: Re: "Linux"
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-04-03, Animka <a...@t...wp.pl> wrote:
    > Nie.
    > W następnym temacie i poprzednich nie ma informacji, że dotyczy Linuxa.
    > To myli ludzi i dezorientuje. Ludzi, którzy mają Windows'a, czy problemy
    > z Windowsem. Po co czytać. Lepiej omijać.

    Gubisz się w tych 3ch postach dziennie na krzyż, że musisz się bez sensu
    przypindalać? Temat jest na granicy 2ch grup. Byłoby lepiej na grupie
    linuksowej, ale skoro sie juz tu dyskusja zaczeła, to dla spójności
    wątku lepiej ją ciągnąć tutaj.

    --
    Marcin

  • 22. Data: 2018-04-04 02:39:53
    Temat: Re: Jakim programem przywraca się obrazy zrobione Clonezillą?
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-04-03, Irokez <n...@w...pl> wrote:

    > Tak, docelowo ma bootować się z secondary-master, ponieważ tam mam
    > fabryczne gniazdo.
    > Taka płyta:
    > http://advdownload.advantech.com/productfile/Downloa
    dfile3/1-BD9PX/PCA-6751%20datasheet%20ed%202.pdf
    > z takim gniazdem CF:
    > http://www.yuyiplc.com/products/20664/image/ADVANTEC
    H%20HALF-SIZE%20VGA%2FLCD%20MMX%20CPU%20CARD%20PCA-6
    751_2.jpg

    Ciekawe ustrojstwo. Nie znam sie nic na przemysłowych komputerach, ale
    ta szyna ISA to jaką funkcje tu pełni? To sie z czyms przez tę szynę
    komunikuje, z jakimś centralnym kompem, w którym siedzi?

    > Ogólnie dysk działa tylko jako hda (niezależnie czy oryginalny talerzowy
    > czy CF).
    > Podpięcie pod hdb czy też hdc ubija system (HDD i CF nie ma różnicy,
    > więc tu nie jest problem).

    Działa w sensie odpala się system jak powinien?

    > Podpiąłem do zupełnie innej płyty - Asus P5QL Pro. Jedno gniazdo IDE
    > więc ograniczony jestem do jednej taśmy i primary-master lub primary-slave.
    > Dysk jako master - pięknie uruchamia się jako hda.
    > Dysk jako slave, w logach widać hdb i ten sam problem. Kernel panic.
    > Edycja lilo i fstab nic nie daje. Tak więc problem związany z czymś

    Ale mówię Ci, że sama edycja tych plików nic nie da, bo fstab nie jest
    czytany w ogóle na etapie gdy jądro próbuje podpiąć root FS, a lilo.conf
    to tylko plik pomocniczy i trzeba wykonać /sbin/lilo (samo lilo zwykle
    wystarczy) aby te dane trafiły do bootloader'a.

    > jeszcze. Nie mogę nic zrobić, zatrzymać bootowania, wydać komendy.
    > Czy jest jakaś metoda aby przerwać bootowanie i spróbować zalogować się
    > zanim nastąpi Kernel panic? Na razie nie udało mi się nic wymacać ani
    > wyklikać.

    Bez podpietego root fs nic nie możesz zrobic bo wszystkie polecenia w
    tym definicje uzytkowników są na root fs.

    > zmiana na hdc w tych dwóch miejscach nic nie daje.

    a lilo odpaliłeś?

    > Podpięty do secondary-master, system ładuje się jako hdc, widać w logach:
    >
    > hdc: ADATA IPC17-001GF, ATA DISK drive
    > Partition check:
    > hdc: [PTBL] [123/255/63] hdc1 hdc2 hdc3 <hdc5>
    >
    > no ale za chwilę:
    > kmod: failed to exec /sbin/modprobe -s -k block-major-3, errno=2
    > VFS: Cannot open root device 03:01
    > Kernel panic: VFS: Unable to mount root fs on 03:01

    Trzeci dysk, pierwsza partycja, czy czwarty dysk druga partycja? Nie
    wiem jak to jest numerowane.

    --
    Marcin

  • 23. Data: 2018-04-04 03:13:33
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-04-03, Irokez <n...@w...pl> wrote:
    > Ok, udało się coś, aby wpisać root= przy botowaniu trzeba wcisnąć TAB :)
    >
    > No więc próbuję na tym ASUS'ie jako slave odpalić (bo na przejściówce
    > mam zworkę i mogę szybko w te i we wte, poza tym na Asusie chodzą Live,
    > a jak opanuję hdb1 na Asusie to i opanuję hdc1 na staruszku)

    Miejmy nadzieję, że po przeniesieniu będzie bucic podobnie :)

    > wciskam TAB, wklepuję Linux root=/dev/hdb1
    > I jest pięknie.. tylko chce teraz "repair filesystem" zrobić, ale nie
    > podoba mu się:
    > fsck.ext2: Filesystem has unsupported feature(s) (/dev/hdb1)
    > e2fsck: Get a newer version of e2fsck!

    I co? Nie idzie dalej?

    > jak nie urok to sraczka.
    >
    > Uruchamiam więc Fedora-KDE-Live-i386-26, robię fsck -r na tym dysku,
    > wracam do bootowania i znowu pisze że musi przeprowadzić test i wskakuje
    > w tryb naprawy ale nie zrobi tego bo fsck.ext2 nie obsługuje partycji ext2.
    > Ręce i cycki opadają.

    A co ten fsck mówi, że wszystko czyste?
    Zapuść go na wszelki wypadek w trybie "forced" (-f)

    Jesli nadal czysto to możesz tez spróbować:
    debugfs -w -R "ssv state 1" /dev/hda1

    co powinno ustawić, że system jest czysty

    A jak nadal nic to:
    tune2fs -l /dev/hdb1 | grep features

    zobaczymy co to za ekstra rzeczy tam siedzą.

    > Dwóch rzeczy nie wiem.
    >
    > - jak zedytuję lilo.cfg jak to ruszy
    > - nie wiem po co edytować coś co ma dobry wpis

    Zasadniczo słuszna uwaga, ale skoro coś nie gra to coś się zmieniło.
    Zawartość biitloadera nie wydaje sie byc uszkodzona, więc trzeba
    sprawdzic co i jak a przynajmniej przeładowac lilo. Mozna nawet bez
    wczesniejszej edycji. Z tym, ze jeśli dysk będzie docelowo w innym
    miejscu niż w trakcie lilowania, to lilo.conf trzeba przeedytowac, bo
    zapisze bootloader'a na inny fizycznie dysk.

    > - dlaczego przyjmuje parametr root=/dev/hdb1 przy bootowaniu a olewa ten
    > wpis w lilo.cfg

    Patrz mój wczesniejszy komentarz.

    --
    Marcin

  • 24. Data: 2018-04-04 07:30:23
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    > Ciekawe ustrojstwo. Nie znam sie nic na przemysłowych komputerach, ale
    > ta szyna ISA to jaką funkcje tu pełni? To sie z czyms przez tę szynę
    > komunikuje, z jakimś centralnym kompem, w którym siedzi?

    "Normatnie" jest płyta główna i powiedzmy lewa połowa jej z gniazdami
    ISA/PCI (magistrala komunikacyjna do innych kart) a prawa to procesor z
    całym osprzętem.
    Tutaj procesor z osprzętem jest zmieszczony na karcie, a magistrala
    komunikacyjna wyniesiona na slot ISA. W sumie karta nie potrzebuje nic
    więcej do pracy - jak widzisz jest gniazdo MOLEX, mogę tam wetknąć
    zasilanie z zasilacza i karta sama sobie pracuje.
    Ale ideą jest to, że ma się "płytę główną" zwaną backplane z gniazdami
    ISA gdzie jest ich... mnóstwo :) Możesz sobie powkładać na przykład
    osiem kart ethernetowych.

    > Działa w sensie odpala się system jak powinien?

    Tak, odpala się system

> [...]
    > to tylko plik pomocniczy i trzeba wykonać /sbin/lilo (samo lilo zwykle
    > wystarczy) aby te dane trafiły do bootloader'a.

    Czy mogę odpalić /sbin/lilo z dystrybucji live? bo czuje że nie jeśli
    nie ma żadnych parametrów.

    Natomiast po uruchomieniu tego dysku na kanale hdb, z parametrem
    "root=/dev/hdb1" wpisanym podczas bootowania, kiedy już dochodzi do
    trybu naprawczego fsck i mam możliwość wpisać cokolwiek, wpisałem
    /sbin/lilo i otrzymałem:

    Warning: /dev/hdb is not on the first disk
    creat /boot/map~: Read-only file system

    > I co? Nie idzie dalej?

    *** An error occured during the file system check
    *** Dropping you to a shell
    Zatrzymuje się z promptem: (repair filesystem)#

    > A co ten fsck mówi, że wszystko czyste?
    > Zapuść go na wszelki wypadek w trybie "forced" (-f)

    zapuszczałem, czysto.
    przeedytowałem też fstab aby w końcowych kolumnach wszędzie były 0
    (miałem 1 1 przy /dev/hdb1) i nic to nie dało

    > Jesli nadal czysto to możesz tez spróbować:
    > debugfs -w -R "ssv state 1" /dev/hda1

    debugfs 1.15, 18-Jul-1999 for EXT2 FS 0.5b
    debugfs: Command not founf ssv

    > A jak nadal nic to:
    > tune2fs -l /dev/hdb1 | grep features

    Filesystem features: sparse_super

    Przyjdę z pracy pomęczę dalej. Na początku po przywróceniu z backupu nie
    krzyczał że filesystem musi sprawdzić, pewnie edycja pod Knoppixem mu
    namieszała i uporczywie woła.

    --
    Irokez

  • 25. Data: 2018-04-04 08:53:57
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-04-04, Irokez <n...@w...pl> wrote:
    > Czy mogę odpalić /sbin/lilo z dystrybucji live? bo czuje że nie jeśli
    > nie ma żadnych parametrów.

    Możesz spróbowac ale sens jest jedynie wtedy gdy jest to live bardzo
    zbliżony wiekiem do tego systemu, który próbujesz naprawić. Jesli tak to
    musisz podmontować gdzies ten system, przemapować /dev i /proc i może
    /sys, zrobic chroot'a tam gdzie podmontowałes.

> [...]
    > trybu naprawczego fsck i mam możliwość wpisać cokolwiek, wpisałem
    > /sbin/lilo i otrzymałem:
    >
    > Warning: /dev/hdb is not on the first disk

    spróbuj:
    mount -o remount,rw /

    i powtórz lilo

    > *** An error occured during the file system check
    > *** Dropping you to a shell
    > Zatrzymuje się z promptem: (repair filesystem)#

    spróbuj zrobić ręcznie fsck z tego poziomu, tj.:

    fsck -f /dev/hdb1

    > Filesystem features: sparse_super

    Spróbuj
    tune2fs -O ^sparse_super /dev/hdb1

    --
    Marcin

  • 26. Data: 2018-04-04 09:51:01
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    W dniu 2018-04-04 o 01:43, Animka pisze:

> [...]
    > To myli ludzi i dezorientuje. Ludzi, którzy mają Windows'a, czy problemy
    > z Windowsem. Po co czytać. Lepiej omijać.

    Chyba jak się trafi niekumaty który zakłada że to grupa dotycząca
    windowsa czy problemów z windowsem.

    Pozdrawiam

  • 27. Data: 2018-04-04 19:18:53
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    > spróbuj:
    > mount -o remount,rw /

    mount: warning: cannot change mounted device with a remount

    > i powtórz lilo

    Warning: /dev/hdb is not on the first disk
    Added linux *

    po restarcie latające znaczki 01 po całym ekranie.
    System padł.

    Ok, odtwarzam z backupu.
    Startuję jako hda. Gra muzyka.
    Próbuję uruchomić jako single user - ślicznie, gra muzyka
    wyrzuca komunikat że dawno nie sprawdzane fsck więc z linii komend
    próbuję fsck -r /dev/hda i gitara. Jest OK. Sprawdził, o nic się nie
    czepiał.

    Przełączam na hdb.
    Single user już nie startuje, bo wcześniej mam znajomy komunikat.
    Restart, uruchamiam "linux root=/dev/hdb1"
    System startuje, wyrzuca mnie znowu w tryb naprawy fsck, nie jest źle.
    Mogę coś wklepać, choć fsck nie zrobię bo woła hda1.

    #/sbin/lilo

    błąd, bo mam odwołanie do nieistniejącego hda1 więc trzeba poprawić
    lilo.conf

    #vi /etc/lilo.conf

    zapisać zmian nie mogę, bo system tylko do odczytu
    wychodzę z edytora vi

    #mount -o remount,rw /
    #vi /etc/lilo.conf

    teraz gitara, poprawiłem wszędzie hda na hdb, zapisałem plik.

    #/sbin/lilo
    Warning: /dev/hdb is not on the first disk
    Added linux *
    #

    teraz exit z rebootem i...
    po restarcie latające znaczki 01 po całym ekranie.
    System padł.
    ...nie mam pomysłów.
    ...przywracam znowu z kopii

    --
    Irokez

  • 28. Data: 2018-04-04 22:02:12
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    Wielkie i szczere podziękowania Tobie za pomoc, jaką mi udzieliłeś w
    temacie.
    Wypiję flaszkę za Twoje zdrowie, chyba żeś gdzieś z okolic Wałbrzycha :)

    Działa, kurna działa.

    dwie sprawy:
    1. za żadne skarby nie edytować nic na dysku montując go gdzieś
    dystrybucją live. Przepaść czasowa powoduje, że zmian dokonanych przez
    współczesny system na filesystemie, nie jest w stanie obsłużyć fsck z
    1999 roku. Kończy się to komunikatem jak poniżej i dupa blada:
    fsck.ext2: Filesystem has unsupported feature(s)
    e2fsck: Get a newer version of e2fsck!
    Należy użyć #vi.

    2. edycja lilo.conf.
    można dysk przeedytować na hdc i go bootować, ale trzeba dodać, że to
    jedyny i pierwszy dysk dla BIOS:

    disk=/dev/hdc
    bios=0x80

    I tyle informacji, które się tutaj nie znalazły wcześniej a są kluczowe.
    Za resztę pomocnych komend serdecznie dziękuję.
    Karta siedzi w slocie kontrolera secondary-master i pięknie działa.

    Pozdrawiam serdecznie

    --
    Irokez

  • 29. Data: 2018-04-05 02:59:04
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-04-04, Irokez <n...@w...pl> wrote:

    > Wielkie i szczere podziękowania Tobie za pomoc, jaką mi udzieliłeś w
    > temacie.
    > Wypiję flaszkę za Twoje zdrowie, chyba żeś gdzieś z okolic Wałbrzycha :)
    >
    > Działa, kurna działa.

    Cieszę się :)

> [...]
    > 1999 roku. Kończy się to komunikatem jak poniżej i dupa blada:
    > fsck.ext2: Filesystem has unsupported feature(s)

    Nie wiem czym to edytowałeś, ale nie sądzę aby edytor tekstu namącił.
    Już prędzej nowszy fsck. A vi znac warto. Jak pracujesz na konsoli
    tekstowej gdzie nie ma wygaszacza z blokadą ekranu to odpalasz vi i już
    jest komputer solidnie chroniony :)

    > 2. edycja lilo.conf.
    > można dysk przeedytować na hdc i go bootować, ale trzeba dodać, że to
    > jedyny i pierwszy dysk dla BIOS:
    >
    > disk=/dev/hdc
    > bios=0x80

    Tego nie wiedziałem, bądź nie pamietałem.

    > I tyle informacji, które się tutaj nie znalazły wcześniej a są kluczowe.
    > Za resztę pomocnych komend serdecznie dziękuję.
    > Karta siedzi w slocie kontrolera secondary-master i pięknie działa.

    Tak jeszcze, odpukac, jakby kiedyś dla starego system już nic pomagało,
    albo się miało po dziurki w nosie lilo i podobnych, to jest taki
    pradawny bootmanager, który nazywa się xosl.

    https://en.wikipedia.org/wiki/XOSL

    To jest graficzny boot loader, który działa na bardzo podobnej zasadzie
    jak współczesne efi, czyli trzyma swoją rozszerzoną część na osobnej
    partycji. Uźywałem go do jakiegos 2005. Wszystko był w stanie zbutować.
    Instaluje się m.in. z obrazu drdosa i freedosa. Polecam jako ostatnią
    deskę ratunku :)

    --
    Marcin

  • 30. Data: 2018-04-05 17:34:28
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    > Nie wiem czym to edytowałeś, ale nie sądzę aby edytor tekstu namącił > Już prędzej
    nowszy fsck. A vi znac warto. Jak pracujesz na konsoli

    Edytor nie mącił, po prostu po zapisaniu pliku jest aktualizowany wpis w
    tablicy plików. I tylko to wystarczało by stary fsck już tego nie
    obrobił. Niezależnie czy była edycja pod Knoppix 7.7 czy Fedora 26.

    > tekstowej gdzie nie ma wygaszacza z blokadą ekranu to odpalasz vi i już
    > jest komputer solidnie chroniony :)

    tak, nie łatwo wyjść, zwłaszcza jak się wpisało jeszcze jeden znak ;)

    Zapiszę ku pamięci

    zdrówko

    --
    Irokez