  • 11. Data: 2018-04-02 22:52:36
    Temat: Re: Jakim programem przywraca się obrazy zrobione Clonezillą?
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    > Niekoniecznie, ale odpowiedź na pytanie "co nalezy zrobić" z tym jest
    > trochę roboty, bo nie grzebałem w LILO dobrych 15 lat. ZCP dawało się
    > wklepać ręcznie "root FS" z poziomu lilo ale to Cie nie urządza, bo
    > musiałbyś tak za kazdym razem.
    >
    > A drugie podejście to niekoniecznie podczas instalacji, ale trzeba by
    > mieć system zbliżony do tego, który próbujesz odtworzyć z lilo, z niego
    > odpalić, itp. Może jutro poguglam jak znajdę trochę czasu.

    Ok, dzięki za zainteresowanie.
    Mi guuglanie w początkach 2000 roku niewiele wniosło, zwłaszcza że
    linuxa i Unixa dotykałem jak wyjścia nie było (a jakiś Solaris naście
    lat temu się trafił i pamiętam zdziwienie kumpla jak wpadł do mnie, że
    to zupełnie inna bajka niż linux).

    Próbowałem zmienić wpisy wszystkie w /etc/lilo.conf oraz /etc/fstab z
    hda na hdc ale bez zmian.

    > A co by się stało gdyby system był butowany z innego fizycznie dysku niż
    > ten z MBRem?

    w Boot.ini wskazanie jest na numer dysku. Nie ćwiczyłem takiej podmianki
    ale pewnie wysypie się jeśli wsadzimy pomiędzy te dwa dyski trzeci.

    --
    Irokez

  • 12. Data: 2018-04-03 02:08:04
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-04-02, Irokez <n...@w...pl> wrote:

> [...]
    > to zupełnie inna bajka niż linux).
    >
    > Próbowałem zmienić wpisy wszystkie w /etc/lilo.conf oraz /etc/fstab z

    Uswiadomiłem sobie, ze przecież Ty butujesz tego linuxa tylko musisz
    wsadzić kartę CF w adapter. To sporo ułatwi. Nie musisz szukac czegoś
    ekstra.

    Sklonuj tę kartę na wszelki wypadek, albo przynajmniej zrób kopię jej
    początku (dd if=/dev/sdX count=.. bs=.. of=.. ).

    Natomiast jest jedna rzecz.. co rozumiesz przez gniazdo karty CF? To
    jest po prostu mechaniczna przejściówka do IDE (bo to ten sam standard)
    czy jakiś czytnik po usb?

    > w Boot.ini wskazanie jest na numer dysku. Nie ćwiczyłem takiej podmianki
    > ale pewnie wysypie się jeśli wsadzimy pomiędzy te dwa dyski trzeci.

    A co ten Boot.ini tam robi? Co to za linux?

    --
    Marcin

  • 13. Data: 2018-04-03 11:51:45
    Od: Irokez <h...@g...com>

    To jest płyta która posiada na sobie jedno gniazdo IDE do podłączenia zwykłych dysków
    3.5 cala (primary master i primary slave) oraz gniazdo na karty CF podłączone
    bezpośrednio do drugiego kanału IDE (secondary master).
    Czyli karta 1GB nad którą pracuje, podłączona do primary master działa (tylko tu
    potrzebuję przejściówki pasywnej CFtoIDE). Działa bo tu jest/był podłączony
    oryginalny dysk z którego robiłem klonowanie.
    Natomiast podłączona do secondary master nie działa (tu nie potrzebuję przejściówki
    bo płyta ma ją fizycznie fabrycznie na pleckach).

    A co do boot.ini odnosiłem się do co się stanie z Windowsem jak dyski rozdzielimy.

  • 14. Data: 2018-04-03 12:26:47
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-04-03, Irokez <h...@g...com> wrote:
> [...]
    > klonowanie. Natomiast podłączona do secondary master nie działa (tu
    > nie potrzebuję przejściówki bo płyta ma ją fizycznie fabrycznie na

    Rozumiem, że ma docelowo butować CFa z secondary master?
    A w biosie się to da ustawić?

    Zrobiłbym to tak, że odpaliłbym tego Linuxa z przejściówki (skoro
    odpala), ale z włożoną inną kartą CF'a w tamto 2ndMaster.

    Dalej musisz sprawdzić jak widzi ten linux tę kartę w gnieździe
    docelowym (hdc?) i pozmieniac w lilo.conf aby root był tam wskazany

    boot=/dev/hda <---- to ten, gdzie chcesz zainstalować bootloadera, więc
    ten z którego odpaliłeś. No chyba, że na 2ndMa siedzi sklonowana karta
    CF to wtedy hdc (czy co tam wyjdzie)

    [..]
    label=linux
    root=/dev/hdcX <---- partycja z root'em linuxa
    read-only

    to samo w fstab choć ZCP nie jest to krytyczne

    i teraz tylko odpalasz

    /sbin/lilo

    i jeśli wszystko dobrze poszło to będzie:
    Added linux *

    Problem, który może wystąpić, swojego czasu jądra przydzielały nazwy
    urządzeń w lekko nieprzewidywalny sposób, więc jak docelowo nie będziesz
    miał żadnego dysku na pierwszej taśmie, to cholera wie czy ten CF na
    drugiej nie zrobi się hda.

    --
    Marcin

  • 15. Data: 2018-04-03 12:41:21
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    Jeszcze jedno możesz wcześniej spróbować.

    Odpalić bootloadera z karty na 2ndMa i z boot: wpisać Linux (czy co tam
    masz w menu) root=/dev/hdXY <-- gdzie jest root czyli np.;

    boot: Linux root=/dev/hdc5

    Wtedy będziez wiedział z którego zabutuje i odpalisz jednocześnie tak jak ma
    być docelowo. Potem poprawisz lilo.conf, odpalisz lilo i powinno się
    udać.

    --
    Marcin

  • 16. Data: 2018-04-03 18:15:44
    Temat: Proszę pisać w temacie "Linux"
    Od: Animka <a...@t...wp.pl>

    Proszę pisać w temacie "Linux" albo pisywać na grupie dyskusyjnej "Linux".

    --
    animka

  • 17. Data: 2018-04-03 18:55:31
    Od: Irokez <n...@w...pl>

> [...]
    >
    > Wtedy będziez wiedział z którego zabutuje i odpalisz jednocześnie tak jak ma
    > być docelowo. Potem poprawisz lilo.conf, odpalisz lilo i powinno się

    Tak, docelowo ma bootować się z secondary-master, ponieważ tam mam
    fabryczne gniazdo.
    Taka płyta:
    http://advdownload.advantech.com/productfile/Downloa
    dfile3/1-BD9PX/PCA-6751%20datasheet%20ed%202.pdf
    z takim gniazdem CF:
    http://www.yuyiplc.com/products/20664/image/ADVANTEC
    H%20HALF-SIZE%20VGA%2FLCD%20MMX%20CPU%20CARD%20PCA-6
    751_2.jpg

    BIOS jak najbardziej pozwala mi tam zainstalować dysk, bo w sumie co mu
    do tego. Bootuje tak jak mu ustawię (A,C,D,E, pełen wybór) . Niestety
    nawet wyłączenie kontrolera master i ustawienie dysków na NONE nie
    zmienia tego, że linux startuje jako hdc z tego gniazda.

    Ogólnie dysk działa tylko jako hda (niezależnie czy oryginalny talerzowy
    czy CF).
    Podpięcie pod hdb czy też hdc ubija system (HDD i CF nie ma różnicy,
    więc tu nie jest problem).
    Podpiąłem do zupełnie innej płyty - Asus P5QL Pro. Jedno gniazdo IDE
    więc ograniczony jestem do jednej taśmy i primary-master lub primary-slave.
    Dysk jako master - pięknie uruchamia się jako hda.
    Dysk jako slave, w logach widać hdb i ten sam problem. Kernel panic.
    Edycja lilo i fstab nic nie daje. Tak więc problem związany z czymś
    jeszcze. Nie mogę nic zrobić, zatrzymać bootowania, wydać komendy.
    Czy jest jakaś metoda aby przerwać bootowanie i spróbować zalogować się
    zanim nastąpi Kernel panic? Na razie nie udało mi się nic wymacać ani
    wyklikać.

    zawartość oryginalna LILO:
    "
    boot=/dev/hda
    map=/boot/map
    install=/boot/boot.b
    linear
    prompt
    timeout=50
    default=linux
    image=/boot/vmlinuz
    label=linux
    initrd=/boot/initrd-2.2.12-20.img
    read-only
    root=/dev/hda1
    "

    zmiana na hdc w tych dwóch miejscach nic nie daje.

    Podpięty do secondary-master, system ładuje się jako hdc, widać w logach:

    hdc: ADATA IPC17-001GF, ATA DISK drive
    Partition check:
    hdc: [PTBL] [123/255/63] hdc1 hdc2 hdc3 <hdc5>

    no ale za chwilę:
    kmod: failed to exec /sbin/modprobe -s -k block-major-3, errno=2
    VFS: Cannot open root device 03:01
    Kernel panic: VFS: Unable to mount root fs on 03:01

    I koniec, nic nie działa.
    Chyba kupię jednak jeszcze jedną przejściówkę IDE-CF i tak wepnę tego
    CF'a. Inaczej wygląda na to że się nie da. Nie mam aplikacji która tam
    jest aby instalować i konfigurować od zera. Bazuję na kopi.

    dzięki za chęci i pozdrawiam serdecznie

    --
    Irokez

  • 18. Data: 2018-04-03 19:15:24
    Temat: "Linux"
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2018-04-03 o 18:15, Animka pisze:
    > Proszę pisać w temacie "Linux" albo pisywać na grupie dyskusyjnej "Linux".

    Tak może być?

    --
    Irokez

  • 19. Data: 2018-04-03 23:41:59
    Od: Irokez <n...@w...pl>

> [...]
    >
    > Wtedy będziez wiedział z którego zabutuje i odpalisz jednocześnie tak jak ma
    > być docelowo. Potem poprawisz lilo.conf, odpalisz lilo i powinno się

    Ok, udało się coś, aby wpisać root= przy botowaniu trzeba wcisnąć TAB :)

    No więc próbuję na tym ASUS'ie jako slave odpalić (bo na przejściówce
    mam zworkę i mogę szybko w te i we wte, poza tym na Asusie chodzą Live,
    a jak opanuję hdb1 na Asusie to i opanuję hdc1 na staruszku)

    wciskam TAB, wklepuję Linux root=/dev/hdb1
    I jest pięknie.. tylko chce teraz "repair filesystem" zrobić, ale nie
    podoba mu się:
    fsck.ext2: Filesystem has unsupported feature(s) (/dev/hdb1)
    e2fsck: Get a newer version of e2fsck!

    jak nie urok to sraczka.

    Uruchamiam więc Fedora-KDE-Live-i386-26, robię fsck -r na tym dysku,
    wracam do bootowania i znowu pisze że musi przeprowadzić test i wskakuje
    w tryb naprawy ale nie zrobi tego bo fsck.ext2 nie obsługuje partycji ext2.
    Ręce i cycki opadają.
    Jutro chyba jeszcze raz zrobię obraz i poćwiczę.

    Dwóch rzeczy nie wiem.

    - jak zedytuję lilo.cfg jak to ruszy
    - nie wiem po co edytować coś co ma dobry wpis
    - dlaczego przyjmuje parametr root=/dev/hdb1 przy bootowaniu a olewa ten
    wpis w lilo.cfg

    ps. fajne stronki:
    https://www.tldp.org/HOWTO/LILO.html
    http://www.tldp.org/HOWTO/BootPrompt-HOWTO.html

    --
    Irokez

  • 20. Data: 2018-04-04 01:43:18
    Temat: Re: "Linux"
    Od: Animka <a...@t...wp.pl>

    W dniu 2018-04-03 o 19:15, Irokez pisze:

    > Tak może być?

    Nie.
    W następnym temacie i poprzednich nie ma informacji, że dotyczy Linuxa.
    To myli ludzi i dezorientuje. Ludzi, którzy mają Windows'a, czy problemy
    z Windowsem. Po co czytać. Lepiej omijać.

    --
    animka