  • 1. Data: 2012-07-23 11:22:21
    Temat: Jeszcze raz o pogłębianiu bieżnika-opona terenowa AT
    Od: Nix <v...@w...pl>

    Witam!

    Od niedawna mam autka Kia Sportage wyposażaną w opony Yokohama Geolandar
    H/T-S 215/70R15...
    to letnie gumy, świeże, bo z 2010 roku, sęk w tym że są już trochę
    słabe- ok. 2,5mm bieżnika a znajomy oponiarz oferuje mi pogłębienie
    bieżnika o 2 dalsze milimetry...

    Nie znam się, dlatego pytam czy w takiej oponie terenowej można
    bezpiecznie pogłębić bieżnik o te 2 mm ? Wiem że do cieżarówek niektórzy
    "oficjalnie" to robią, a dla terenowych opon to raczej zdania są
    podzielone...
    Proszę o opinie :) Jeżdżę na razie zupełnie lajtowo, ot na ryby/grzyby itp.

    pzdr! Nix

  • 2. Data: 2012-07-23 11:28:01
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2012-07-23 11:22, Nix pisze:
> [...]
    > bieżnika o 2 dalsze milimetry...
    > Proszę o opinie :) Jeżdżę na razie zupełnie lajtowo, ot na ryby/grzyby itp.
    No sory, ale 2.5 czy 4.5mm bieżnika w oponie TERENOWEJ to to jest
    śmieszny bieżnik, prawdziwy terenowy bieżnik to ma 2.5 ale centrymetra...
    To tak jakbyś pytał czy ubrać wysokie gumofilce, czy niskie gumiaczki do
    garnituru ;) Skoro na razie wystarcza ci taki gładki profil na twoje
    grzyby/ryby - to znaczy że do twoich zastosowań w ogóle nie potrzebujesz
    opony terenowej. A na prawdziwej terenowej - zapłakałbyś się jeżdżąc po
    asfalcie...

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 3. Data: 2012-07-23 11:35:34
    Od: Nix <v...@w...pl>

    W dniu 2012-07-23 11:28, BartekK pisze:

> [...]
    > grzyby/ryby - to znaczy że do twoich zastosowań w ogóle nie potrzebujesz
    > opony terenowej. A na prawdziwej terenowej - zapłakałbyś się jeżdżąc po

    Tak, oczywiście
    Nie rozumiemy się jednak do końca... to opona AT ( All Terrain) która
    nowa ma ok. 10mm bieżnika, zbliżona do zwykłych-szosowych tyle że do
    terenowego samochodu.

    pzdr! Nix

  • 4. Data: 2012-07-23 11:48:59
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2012-07-23 11:35, Nix pisze:

    > Tak, oczywiście
    > Nie rozumiemy się jednak do końca... to opona AT ( All Terrain) która
    > nowa ma ok. 10mm bieżnika, zbliżona do zwykłych-szosowych tyle że do
    > terenowego samochodu.

    No to jeśli z 10mm zostało 2.5mm to opona jest raczej do wyrzucenia. Pod
    tym co masz teraz, do drutów - ile może być gumy? 2-3mm? Tam nie ma już
    zbyt wiele miejsca do rycia w głąb.
    Nacinanie opon stosuje się, ale najpierw się robi aktywację starej i
    "nadlewkę" nowej gumy - po prostu opona rośnie na grubość, a potem
    odtwarza się na niej bieżnik nacinając to wszystko co zostało nadlane z
    gumy. Taki recycling robi się z oponami ciężarowymi, z rolniczymi, z
    terenowymi - ale tymi prawidziwymi terenowymi, bo one nie widzą silnych
    przeciążeń (bo przyczepność do błota dużo słabsza niż do asfaltu) i
    dużych prędkości.
    Do normalnego auta i na asfalt (gdzie jednak przyczepność jest bardzo
    dobra, więc siły zrywające bieżnik z opony dużo większe) - od nadlewek
    odeszło się wiele lat temu, a nawet wtedy gdy były - miały raczej
    paskudną renomę. Nadlana guma to nie to samo co jednolita guma w oponie,
    lubi się to strzępić/rozpadać, a w dodatku oryginalna guma w oponie to
    jakiś tam know-how firmy oponiarskiej o określonych parametrach, a ta
    nadlana - to efekt "co pan gumiarz akurat ma w garnku" - mimo że będzie
    opona wyglądać tak samo, to przyczepność może mieć dramatycznie inną
    (podobnie jak chińskie "odpowiedniki z identycznym bieżnikiem" na
    których jeździ się, jakby były z gipsu albo miśków-żelków zrobione)

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 5. Data: 2012-07-23 12:17:38
    Od: Nix <v...@w...pl>

    W dniu 2012-07-23 11:48, BartekK pisze:

    > No to jeśli z 10mm zostało 2.5mm to opona jest raczej do wyrzucenia. Pod
    > tym co masz teraz, do drutów - ile może być gumy? 2-3mm? Tam nie ma już
    > zbyt wiele miejsca do rycia w głąb.

    Zgadza się z grubsza, gumiarz twierdzi że tam jest ze 4mm gumy przed
    osnową i że on te 2mm pogłębi no i dojeżdzę do końca sezonu.
    Tylko że to ja będę jeździł, nie on i bojąc się o bezpieczeństwo pytam :)
    A że cudów z tej opony już nie będzie to wiadomo, chodzi mi tylko czy
    można pójść na taki układ czy absolutnie nie.

    pzdr! Nix

  • 6. Data: 2012-07-23 13:50:32
    Od: Krzysiek Kielczewski <k...@g...com>

    Dnia 23.07.2012 Nix <v...@w...pl> napisał/a:

> [...]
    > A że cudów z tej opony już nie będzie to wiadomo, chodzi mi tylko czy
    > można pójść na taki układ czy absolutnie nie.

    Jeździsz z prędkościami przy których możesz mieć problem jak Ci strzeli
    opona?

    Pzdr,
    Krzysiek Kiełczewski

  • 7. Data: 2012-07-23 13:54:34
    Od: "TM" <t...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Nix" <v...@w...pl> napisał w wiadomości
    > Witam!
    >

    > Proszę o opinie :) Jeżdżę na razie zupełnie lajtowo, ot na ryby/grzyby itp.
    >
    > pzdr! Nix

    Kup sobie dacię, lub inne wynalazek indyjsko-chiński, skoro nie stać Cię na nowe
    opony. Wolisz sprowokować wypadek w razie rozerwania tak "uszlachetnionej"
    opony? Możesz przecież jeszcze w ramach oszczędności nie wymieniać oleju, płynu
    hamulcowego, wlewać wodę do układu chłodzenia, itd. Polak potrafi.

  • 8. Data: 2012-07-23 16:45:06
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2012-07-23 12:17, Nix pisze:

> [...]
    > A że cudów z tej opony już nie będzie to wiadomo, chodzi mi tylko czy
    > można pójść na taki układ czy absolutnie nie.
    Tak jak ci kolega odpowiedział - jeśli jesteś pewny że nie będziesz
    jeździł z prędkościami, przy których oderwanie się z opony bieżnika
    (przy hamowaniu/zakręcie) od drutów - nie spowoduje zagrożenia - to ok.

    Wiele osób jeździ "drutowanymi" autami, czyli np z łysymi oponami, z
    zużytymi amortyzatorami itp niesprawnościami - bo wiedzą że jeżdzą tym
    autem tylko np. do lasu na polowanie, albo tylko po wiosce po szutrowej
    drodze dowieźć obiad na pole mężowi - i to rozumiem, i wcale się nie
    czepiam - narzędzie (takie jak auto) powinno być dostosowane do
    potrzeb/zastosowania, a używający narzędzia (auta) musi być świadomy
    ograniczeń i ewentualnego ryzyka...

    Ale mam nadzieję że cenisz swoje i innych bezpieczeństwo, i potrafisz
    sobie wyobrazić co by się stało, gdyby podczas awaryjnego hamowania z
    opony wierzchnia gumowa warstwa z bieżnikiem "zjechała" jak skórka z
    pomarańczy, bo warstwa gumy na drutach była zbyt cienka i ją zerwało?

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 9. Data: 2012-07-23 21:20:19
    Od: Stefan Szczygielski <g...@s...eu.org>

    W dniu 23.07.2012 11:35, Nix pisze:
    > Nie rozumiemy się jednak do końca... to opona AT ( All Terrain) która
    > nowa ma ok. 10mm bieżnika, zbliżona do zwykłych-szosowych tyle że do
    > terenowego samochodu.

    Nie miałem w łapie, ale ze zdjęcia nie wygląda na oponę AT tylko na
    szosową oponę do SUVa. Należy traktować jak zwykłą oponę do zwykłego
    samochodu. No chyba, że sobie dętki założysz. :)

    S.

  • 10. Data: 2012-07-23 21:44:40
    Od: Nix <v...@w...pl>

    W dniu 2012-07-23 13:54, TM pisze:

    > Kup sobie dacię, lub inne wynalazek indyjsko-chiński, skoro nie stać Cię
    > na nowe opony. Wolisz sprowokować wypadek w razie rozerwania tak
    > "uszlachetnionej" opony?

    A czytasz ze zrozumieniem TM ? Prosiłem o opinię, NIC nie kupię i NIC
    nie wolę.

    pzdr! Nix