  • 11. Data: 2020-03-27 19:00:59
    Temat: Re: Karty Micro SD
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Universis" 3...@g...co

    : CD/DVD zapisane NIE największą szybkością,

    IMO szybkość ma takie sobie znaczenie a gotowe
    płyty warto zweryfikować tuż po wypaleniu i kilka
    dni później, choć nie każda nagrywarka zezwala na
    weryfikację zapisu. (można nagrać na tej a zweryfikować
    na innej)

    : powinno się zgromadzić dane na HDD

    Można (IMO warto) przygotować gotowy obrazek (ISO
    czy podobny) do wypalenia i sprawdzić, jak będzie
    wyglądała gotowa/wypalona płyta. IMO czasami warto
    dać różne FS.

    : (folia cd i dvd z niego)

    CD mają folię; ale DVD po obu stronach mają warstwy
    twardego plastiku. (poliwęglanu? -- tylko pytam)
    DVD trudno uszkodzić zadrapaniem powierzchni, ale
    łatwo rozłupaniem...

    : Co do obrazów partycji to przy dzisiejszych przepastnych
    : dyskach - trzeba by nagrywać sporo płytek DVD

    Partycje systemowe nierzadko zawierają: swapfile; hiberfile;
    punkty przywracania; wolne miejsce na aktualizacje; tmpy...
    Bakapować tego nie trzeba; bakapy takich partycji dają się
    nieźle kompresować.

    : Płytek nie należy trzymać na słońcu,

    Innych nośników też.

    : i nie myć gorącą wodą

    Raczej -- żadną wodą!
    (choć ja ezboleśnie uprałem penflaszkę razem ze spodniami)

    : Przechowywać należy je koniecznie w papierowych kopertach

    Niekoniecznie -- można w plastykowych pudełkach (chyba
    z polistyrenu) czy na kiju tak, jak są sprzedawane.
    (płyty mają przetłoczenia, dzięki którym leżąc na kiju
    nie dotykają się miejscami zapisanymi, lecz przetłoczeniami)

    : Kart pamięci nie należy wkładać/wyjmować gdy urządzenie
    : w którym one są - jest pod napięciem pracy

    IMO można, ale niekoniecznie wtedy, gdy akurat są zapisywane. ;)

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. ....................... .-.
    (,-.`._,'( coma |\`-/| .'O`-' .,; o.' : eneuel@@gmail.com : '.O_'

  • 12. Data: 2020-03-27 19:32:47
    Od: Universis <u...@w...pl>

    W dniu piątek, 27 marca 2020 11:04:50 UTC użytkownik Adam napisał:

    > Podobnie błędne inofrmacje dot. prędkości zapisu na DVD.
    > Zapis na CD - wolny jest pewniejszy.
    > Zapis na DVD - szybszy jest pewniejszy.

    Eeehhh - akurat podałem prędkości średnie dla obu typów zapisu optycznego i to
    jeszcze przez siebie sprawdzone. Zapis na CD - najwolniejszy jaki da nagrywarka
    - niekoniecznie musi współgrać z płytą CD która może tego nie wytrzymać i podgrzewać
    na tyle aluminium że wypalane przez laser otworki mogą się ze sobą łączyć dając
    błędny zapis. W większości wypadków oprogramowanie nagrywające potrafi odczytać
    własności płytki CD i nie dać możliwości takiego wypalania, ale na to nakłada się
    "przechwalanie" producentów płytek w ich własnościach - szczególnie celują w tym
    producenci z dalekiego wschodu - niemarkowi.

    > Jeszcze:
    > "gdy osiągną one 75% pojemności CD lub DVD zapisać, koniecznie dodając w
    > tym zapisie dane naprawcze" - przy "żywym" zapisie tego nie da się
    > uskutecznić.
    > Potrzebne są dodatkowe archiwizery.
    > Poza tym trzeba jeszcze znać ograniczenia choćby ISO-9660 czy Joliet.

    Tak z tym zapisem na "bieżąco" - to się zgadza - na "bieżąco" nie da się tego zrobić.
    Kiedyś masowo robiłem właśnie backupy - używałem/używam systemu Linux,
    a w nim używałem wtedy programów gaffitter + dvdisaster oraz zestawu odpowiednich
    poleceń wraz z parametrami - całość według firmy produkującej program dvdisaster
    wymagała właśnie wtedy 22% miejsca minimum - w/g tej firmy.

    > Kolejno: nie ma RAID V - poziomy oznacza się cyframa arabskimi. Czyli
    > jest RAID-3, RAID-5, RAID-6 itd.
    >
    > Universis sprawia wrażenie, jakby coś gdzieś słyszał, ale nie bardzo
    > wiedział, o co chodi.

    > --
    > Pozdrawiam.
    >
    > Adam

    Kiedyś używałem w firmie RAID - ale był już wcześniej kupiony, potem był kupiony już
    "za mnie" i widziałem na tekturowym opakowaniu napis "RAID V" - być może był to napis
    handlowy, a nie techniczny - w każdym razie mi się to tak skojarzyło.
    Ale ta powiastka o RAID autorowi wątka tylko bardziej zaciemnia "rysunek sytuacji"
    jak pomaga - wszystko przez to że więcej tu sekutników którzy w najmniejszą szczelinę
    igłę prędzej włożą jak pomogą. Do ostatniej frazy że coś gdzieś słyszałem i nie wiem
    o co chodzi - pozwólcie że nie odniosę się w ogóle.

  • 13. Data: 2020-03-28 15:09:43
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Universis" 9...@g...co

    : Eeehhh - akurat podałem prędkości średnie
    : dla obu typów zapisu optycznego i to jeszcze
    : przez siebie sprawdzone.

    Należy przeprowadzić kalibrację (OPC) mocy lasera -- by
    uniknąć problemów szybkościowych. Nagrywarki i płyty są
    do tej kalibracji przystosowane, ale można to
    ominąć -- i nierzadko ;) jest to omijane!!!

    OPC -- Optimum Power Calibration
    https://forum.imgburn.com/index.php?/topic/6334-opc-
    what-it-is-for-exactly/

    IMGBurn jest IMO bardzo dobrym programem, ale (z nieznanej
    mi przyczyny) domyślnie nie włącza OPC -- można włączyć
    ręcznie na stałe...

    Innym doskonałym narzędziem jest EAC -- do CDDA.
    Można nim nie tylko zgrać muzykę z CDDA, ale także
    zbudować własną kompilację -- tak z dwóch qpionych
    CDR można stworzyć jedną (pomijając dublowane utwory)
    by mieć mniej nośników... Przy okazji można do płyty
    dorzucić małym kosztem (program znajduje bazy danych
    w necie automagicznie) texty -- nazwy utworów,
    nazwiska wykonawców...

    Odtwarzacze zazwyczaj wyświetlają te teksty podczas
    odtwarzania muzyki z płyty...

    : Zapis na CD - najwolniejszy jaki da nagrywarka
    : - niekoniecznie musi współgrać z płytą CD która
    : może tego nie wytrzymać i podgrzewać na tyle
    : aluminium że wypalane przez laser otworki mogą

    Jakie ot_worki?

    : się ze sobą łączyć dając błędny zapis.

    Masz w sobie błędny zapis. ;)

    : W większości wypadków oprogramowanie nagrywające
    : potrafi odczytać własności płytki CD

    Zwłaszcza podróby i nonamy. ;)

    : i nie dać możliwości takiego wypalania, ale na
    : to nakłada się "przechwalanie" producentów płytek
    : w ich własnościach - szczególnie celują w tym
    : producenci z dalekiego wschodu - niemarkowi.

    Znasz producentów z Zachodu czy innego Wschodu?

    IMO OPC rozwiązuje problem nieźle, o ile nośnik nie
    jest bardzo słaby czy nieprzewidywalny -- OPC kalibruje
    wielokrotnie podczas nagrywania, nie tylko jeden raz -- na
    początku płyty... (chyba, że mało nagrywamy)

    -=-

    Do IMGBurn i EAC warto dorzucić programy eryfikujące zapis:
    https://forum.cdrinfo.pl/f28/jak-interpretowac-wynik
    i-testow-53717/
    https://forum.dobreprogramy.pl/t/bledy-c1-c2-pi-p0-p
    lyt/146025
    https://poszukaj.elektroda.pl/szukaj,b%C5%82%C4%85d-
    p%C5%82yta-dvd.html
    i budujące obrazki (ISO itp.) oraz mmontujące te obrazki...

    Można czasami sięgnąć po programy czytające płyty uszkodzone
    (czy inaczej ;) skomplikowane/trudne) typu IsoBuster:
    https://www.isobuster.com/

    -=-

    Ogólnie IMO sama szybkość nagrywania CD i DVD jest tak sobie skorelowana
    z trwałością zapisu, o ile są dobre: nośnik, program, wypalarka, juzer...

    Woda+nośnik? -- IMO ŚMIERĆ ZAPISU NIEMAL PEWNA!!!
    (chyba, że wody mało lub czas kontaktu płyty z wodą
    krótki -- zero czasu czy zero wody to też mało...)

    Nawet wtedy nie trzeba obawiać się wysokich szybkości nagrywania,
    gdy komputer nie nadąża z podawaniem danych -- dziś to chyba
    mały/rzadki problem, choć w dobie W10 być może spory...

    Płyta źle wyważona czy nagrywarka wysłużona -- mogą zmuszać
    do ograniczenia szybkości wypalania... Długie/gęste płyty
    (99 minut CD itp.) być może też wymagają szczególnej troski
    szybkościowej...

    Ogólnie można palić z maksymalną szybkością oferowaną
    przez nagrywarkę+nośnik bez obawy o trwałość zapisu...

    -=-

    Obrazków na płytach nie wypalałem, choć mój NEC to oferuje...
    (nawet chyba qpiłem jedną płytę zdolną do takiego obrazkowania
    i gdzieś mam stosowne do tego programy)

    Nie miałem kontaktu z BR itp...

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. ....................... .-.

  • 14. Data: 2020-03-30 10:58:44
    Od: Grzegorz <brudas25@NIE_CHCE_SPAMUinteria.pl>

    > Partycje systemowe nierzadko zawierają: swapfile; hiberfile;
    > punkty przywracania; wolne miejsce na aktualizacje; tmpy...

    ale to można powyłączać a zapis ten - hiper i swap przenieść na inną
    partycję - najlepiej zaraz po świeżym zainstalowaniu systemu :)

    ps. moja partycja systemowa ma 20 GB [ zainstalowany jest Windows 7 + Ms
    Office 2007 Word i Excel ] a obraz tej partycji zrobiony Acronis - em
    True Image uruchomionym z pen - a podczas uruchamiania komputera ma ok.
    5 GB [ mam 2 obrazy - jeden to sam Windows 2 a drugi to Windows + Office ]

  • 15. Data: 2020-03-30 20:25:16
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Grzegorz" 5e81b4c4$0$17341$6...@n...neostrada.pl

    > ale to

    Co i jak?

    > można powyłączać

    Punkty przywracania? -- IMO nawet trzeba.

    > a zapis ten - hiper

    Hiber? -- jak przenieść na inną?

    > i swap przenieść na inną

    IMO nie można przenieść całego swapu w wypadku
    W10 -- ćwierć giga zostaje na systemwej. Bez
    zmian to nazywane jest:
    swapfile.sys
    zarówno pod 32W10 jak i pod 64W10.

> [...]

    > z pen - a podczas uruchamiania komputera ma ok. 5 GB
    > [ mam 2 obrazy - jeden to sam Windows 2 a drugi to

    Bo nie bakapujesz śmieci i mocno kompresujesz.
    DVD (jednostronna i jednowarstwowa) to niemal 5 GB.

    IMO W7 nie potrzebuje aż 20 GB. 32W10 zajmuje u mnie 14.5 GB
    razem z hiberfil.sys (1.2 GB) i (256 MB) swapfile.sys.

    64W10 zajmuje u mnie 2 razy więcej, ale aż tyle nie musi zajmować.

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. ....................... .-.

  • 16. Data: 2020-03-30 20:49:52
    Od: Grzegorz <brudas25@NIE_CHCE_SPAMUinteria.pl>

    > Bo nie bakapujesz śmieci i mocno kompresujesz.
    > DVD (jednostronna i jednowarstwowa) to niemal 5 GB.

    bo te obrazy partycji są zrobione zaraz po zainstalowaniu systemu i
    wyłączeniu swapfille i hiberfile

    ps. świeżo zainstalowany system po wyłączeniu swap i hiberfile waży ok.
    8.5 GB a cała partycja systemowa ma 20 GB - tak więc te ok. 10 GB to
    wolne miejsce :)

  • 17. Data: 2020-03-30 23:09:47
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Grzegorz" 5e823f50$0$549$6...@n...neostrada.pl

    > ps. świeżo zainstalowany system po wyłączeniu swap
    > i hiberfile waży ok. 8.5 GB a cała partycja systemowa
    > ma 20 GB - tak więc te ok. 10 GB to wolne miejsce :)

    Qpiłem laptop Acera z zainstalowanym 64W10 i jedynie
    przystosowałem ów W10 do swych potrzeb -- odświeżyłem...

    Na Fujitsu-Siemensie zainstalowałem od nowa 64W10, ale
    szybko utraciłem tę partycję a że leniwy byłem, miast
    kolejny raz instalować -- wrzuciłem tam to, co jest na
    Acerze. (leniwy i chory -- raczej ;) słabo wówczas
    kontaktowałem ze światem)

    Podobnie było z 32W10 na laptopie Fujitsu-Siemensa -- coś
    zainstalowałem tam, ale ostatecznie zostawiłem tam to, co
    zainstalowałem na netbooku Acera...

    Obie wersje są zaktualizowane do najnowszej.

    Pod 64W10 mam jakiś problem -- chyba z grafiką. Laptop
    potrafi zawiesić się znienacka podczas oglądania filmu
    w przeglądarce... Chyba pod 32W10 tego problemu nie mam.
    32WXP podczas oglądania filmu w przeglądarce też potrafi
    zawiesić się, ale problem ów mogę zminimalizować poprzez
    czyszczenie keszu przeglądarki -- myślałem, że to jakiś
    softowy szkodnik...

    Nie wiem już -- nie pamiętam, ile zajmuje 32W10 i 64W10
    tuż po zainstalowaniu.

    -=-

    NTFS potrafi kompresować -- masz 8.5 GB po kompresji NTFS
    czy przed?

    IMO warto z tej kompresji korzystać na HDD i nie warto
    na SSD, bo na SSD szybko przybywa BTW podczas czytania.

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 18. Data: 2020-03-31 11:17:58
    Od: Grzegorz <brudas25@NIE_CHCE_SPAMUinteria.pl>

    > NTFS potrafi kompresować -- masz 8.5 GB po kompresji NTFS
    > czy przed?

    to nie NTFS kompresuje tylko program Acronis True Image [ podobnie jak
    inne tego typu do robienia obrazów partycji ] a 8.5 GB mam przed
    skompresowaniem + ok. 11 GB wolnego z 20 GB całej partycji systemowej :)

    ps. czy z partycji zrobionych na dysku SSD można zrobić obraz Acronis - em ?

  • 19. Data: 2020-04-01 01:35:43
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Grzegorz" 5e830ac7$0$524$6...@n...neostrada.pl

    > to nie NTFS kompresuje tylko program Acronis

    Acronis kompresuje partycję -- która może być już skompresowana
    systemem operacyjnym. Do 8.5 GB ewentualnie kompresuje system
    operacyjny; z 8.5 GB do 5 GB kompresuje Aronis.

    Więc te 8.5 GB masz po kompresji NTFS czy bez kompresji NTFS?

    > True Image [ podobnie jak inne tego typu do robienia
    > obrazów partycji ] a 8.5 GB mam przed skompresowaniem

    Przed skompresowaniem poczynionym przez Acronisa czy
    przed skompresowaniem poczynionym
    i przez system operacyjny, i przez Acronisa?

    + ok. 11 GB wolnego z 20 GB całej partycji systemowej :)

    > ps. czy z partycji zrobionych na dysku
    > SSD można zrobić obraz Acronis - em ?

    Co mu za różnica, z czego obrazuje?

    -=-

    BTW -- bezproblemowo przerzucałem różnymi partycjonerami
    partycje W10 :
    - z HDD/GPT na SSD/GPT,
    - z HDD/GPT na SSD/MBR,
    - z SSD/MBR na HDD/GPT,
    - z HDD/GPT na HDD/MBR,
    - z HDD/MBR na HDD/MBR...
    Najwyraźniej same partycje systemowe (bez tablic partycji
    MBR czy GPT) są takie same lub dostatecznie podobne.

    Jeszcze nie spróbowałem myku:
    - założenie buta na partycję dysku MBR
    - zamiana dysku MBR na GPT
    - ustawienie takiej partycji jako aktywną na dysku GPT
    - poprawienie BCD
    - uruchomienie PeCeta z tej partycji

    --

  • 20. Data: 2020-04-01 10:24:04
    Od: Grzegorz <brudas25@NIE_CHCE_SPAMUinteria.pl>

    > Więc te 8.5 GB masz po kompresji NTFS czy bez kompresji NTFS?

    bez kompresji - zaraz po świeżym zainstalowaniu systemu i po usunięciu
    swap i hiberfile.