  • 11. Data: 2015-01-26 17:01:02
    Temat: Re: Kątomierz - jak to działą
    Od: "Ghost" <g...@e...com>

    dyskusyjnych:ma5mc4$1r1$...@s...chmurka.net...

    >Chyba są MEMSy co mierzą liniowe i takie co mierzą kątowe i jeszcze te od
    >pola magnetycznego.

    Oczywiście, ze są.

    >Ale sądzę, że do zrobienia takiego kątomierza potrzebny jest właśnie
    >liniowy, a nie kątowy (zakładając, że ma to być używane na Ziemi, a nie na
    >stacji kosmicznej).

    Na stacji właśnie kątowy by się przydał, z tym, ze z dokładnością mogłoby
    być słabo.

  • 12. Data: 2015-01-26 17:26:35
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2015-01-26 o 14:40, s...@g...com pisze:

    > Akclelerometr.. Nic Ci to nie daje. Zmierzysz tym d2x/dt2. Przyśpieszenie liniowe ,
    a nie kątowe. dl=R*dAlfa => V=dl/dt=R*dAlfa/dt=R*Omega => Omega=V/R.

    > V idzie zmierzyć metodą kombinowano-optyczną (mysza optyczna), R trza znać.

    Ale ty nie musisz mierzyć przyspieszenia kątowego. Wystarczy, że
    mierzysz dwa przyspieszenia liniowe o osiach prostopadłych do
    siebie.Znajdujesz kąt pod jaką działa siła wypadkowa. Jeśli przyrządem
    nie poruszasz to będzie to siła ciążenia, a chyba o to chodzi.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 13. Data: 2015-01-26 17:29:48
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2015-01-26 o 14:34, JK pisze:
> [...]
    a.pl...

    > Ale jak akcelerometr wykrywa sytuację statyczną?
    > Bo to, że potrafi wykryć *zmianę* położenia, to jestem w stanie sobie
    > wyobrazić.

    Akcelerometr mierzy siłę wynikającą z przyspieszeni, w tym także
    przyspieszenia ziemskiego czyli także siłę ciężkości.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 14. Data: 2015-01-26 17:45:57
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 26.01.2015 o 14:34, JK pisze:

    > Ale jak akcelerometr wykrywa sytuację statyczną?

    Normalnie, cały czas jest ok 9,81 m/s^2
    Mam w telefonie programik, taki, że na obrazie z aparatu linię poziomą
    wyświetla, można obrazki wieszać według tego.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 15. Data: 2015-01-26 20:13:27
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2015-01-26 o 17:45, Cezary Grądys pisze:

    > Normalnie, cały czas jest ok 9,81 m/s^2
    > Mam w telefonie programik, taki, że na obrazie z aparatu linię poziomą
    > wyświetla, można obrazki wieszać według tego.

    Parę osób (pewnie niektóre po studiach) ma poważny problem ze
    zrozumieniem, że akcelerometr w nieruchomym obiekcie wykrywa
    przyspieszenie (ziemskie). Należałoby dodać, że ciężarek zawieszony na
    sznurku też potrafi pokazać przyspieszenie, nawet gdy jest sytuacja
    statyczna.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 16. Data: 2015-01-26 20:25:24
    Od: "Ghost" <g...@e...com>

    Użytkownik "Mario" napisał w wiadomości grup

    >przyspieszenie

    siłę

  • 17. Data: 2015-01-26 21:27:39
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2015-01-26 o 20:25, Ghost pisze:

    > Użytkownik "Mario" napisał w wiadomości grup

    > siłę

    Ojtam ojtam. Przyspieszenie ziemskie :) Pisałem obok "Akcelerometr

  • 18. Data: 2015-01-26 22:07:48
    Od: "Ghost" <g...@e...com>

    Użytkownik "Mario" napisał w wiadomości grup

    W dniu 2015-01-26 o 20:25, Ghost pisze:

    > Użytkownik "Mario" napisał w wiadomości grup

    >Ojtam

    tylko uscislam

    >Przyspieszenie ziemskie :) Pisałem obok "Akcelerometr mierzy siłę
    >wynikającą z przyspieszeni, w tym także przyspieszenia ziemskiego czyli
    >także siłę ciężkości."

    no wlasnie to chodzi, ze tu nie ma przyspieszenia, ono jest tylko przy
    spadku swobodnym, ale wtedy akcelerometr nic nie pokaze

  • 19. Data: 2015-01-26 23:34:09
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2015-01-26 o 22:07, Ghost pisze:

    > Użytkownik "Mario" napisał w wiadomości grup

    > tylko uscislam

    > no wlasnie to chodzi, ze tu nie ma przyspieszenia, ono jest tylko przy
    > spadku swobodnym, ale wtedy akcelerometr nic nie pokaze

    Dopuszczalne jest też inne rozumienie przyspieszenia w przypadku
    przyspieszenia grawitacyjnego:
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Przyspieszenie_grawitac
    yjne
    "Przyspieszenie grawitacyjne - przyspieszenie ciał wynikające z
    przyciągania grawitacyjnego. W warunkach spadku swobodnego ciał jest ono
    po prostu przyspieszeniem ich ruchu. W sytuacji statycznej, np. ciała
    spoczywającego na poziomej powierzchni, przyspieszenie grawitacyjne
    odpowiada za mierzony ciężar."
    Tak wiem, że Wiki to takie sobie źródło. Mimo wszystko potwierdza
    istnienie podwójnego znaczenia pojęcia "przyspieszenie ziemskie" jako
    nie tylko wartość istniejącą jedynie podczas ruchu swobodnego, ale też
    zdolność pola grawitacyjnego do nadania takiego przyspieszenia w spadku
    swobodnym. ATSD siła związana z występowaniem przyspieszenia ziemskiego
    to nie jest jedynie siła ciężkości, ale wypadkowa jej i siły odśrodkowej
    związanej z obrotem Ziemi. Akcelerometr zmierzy tę wypadkową :)

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 20. Data: 2015-01-27 01:00:52
    Od: GLaF <g...@n...takiego.numeru.pl>

    Dnia Mon, 26 Jan 2015 23:34:09 +0100, Mario napisał(a):

> [...]
    > nie tylko wartość istniejącą jedynie podczas ruchu swobodnego, ale też
    > zdolność pola grawitacyjnego do nadania takiego przyspieszenia w spadku

    To się nazywa natężeniem pola grawitacyjnego i w danym miejscu jest równe
    "przyśpieszeniu ziemskiemu". Akcelerometr, zgodnie z Ogólną Teorią
    Względności, nie odróżnia przyśpieszenia od natężenia.

    --
    GLaF