    From: g...@s...invalid (Gof)
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria,pl.sci.fizyka
    Subject: Klima sprężarkowa bez przemiany fazowej
    Date: Mon, 2 Mar 2015 14:52:15 +0000 (UTC)

    Hej,

    Wymyśliłem urządzenie. Nie podejrzewam siebie o bycie szalonym wynalazcą -
    nie jest to na tyle odkrywcze, żeby nikt na to nigdy nie wpadł, ale
    szukanie w Google nie pomogło za wiele. Mamy więc dwie opcje:

    - gdzieś robię błąd i to nie ma prawa działać
    - ktoś już to wymyślił

    Chciałbym mianowicie zrobić sobie klimatyzator, wykorzystując mechanizm
    działania tradycyjnej klimatyzacji sprężarkowej, ale:

    - w obiegu otwartym
    - bez przemiany fazowej
    - czynnikiem byłoby powietrze

    Z tego co wiem, tradycyjna klimatyzacja korzysta właśnie z właściwości
    przemiany fazowej, ale czy nie dałoby się schłodzić powietrza wyłącznie
    przemianami adiabatycznymi?

    Czyli:

    1. Powietrze z pomieszczenia wchodzi do kompresora. Przyjmijmy 20 stopni
    i 1 bar (ciśnienie bezwzględne)

    2. Kompresor spręża to powietrze. Przyjmijmy 2 bary, wtedy temperatura
    powietrza wzrośnie do 84.4 stopnia (przyjąłem wykładnik adiabaty 7/5,
    bo azot i tlen są dwuatomowe)

    3. Powietrze o wysokim ciśnieniu i temperaturze idzie na wymiennik ciepła,
    odpowiednik skraplacza w tradycyjnej klimatyzacji

    4. Wentylator tłoczy powietrze z otoczenia przez ten wymiennik,
    schładzając to gorące powietrze. Nie mam pojęcia, na ile uda się
    je schłodzić, załóżmy na razie, że schłodzi do 20 stopni (czyli
    maksymalną możliwą wartość przy temperaturze otoczenia 20 stopni).
    Oczywiście powietrze, które schłodziło wymiennik, odprowadzamy poza
    pomieszczenie

    5. Powietrze o ciśnieniu 2 bary i temperaturze 20 stopni wchodzi na
    reduktor ciśnienia, z którego wychodzi pod ciśnieniem atmosferycznym
    i o temperaturze -32,5 stopnia (nawet jeśli wymiennik nie schłodzi
    do 20 stopni, a np. do 60, nadal na wyjściu będzie 0 stopni)

    6. To powietrze idzie bezpośrednio do pomieszczenia (nie ma odpowiednika
    parownika, nie jest potrzebny)

    Byłyby oczywiście jeszcze detale konstrukcyjne, jak filtr powietrza na
    wejściu, czy odprowadzenie wody, która się skropli, ale chodzi o samą
    zasadę działania.

    Teraz pytania:

    1. Czy ktoś już to wymyślił i gdzieś stosuje? Pod jaką nazwą tego szukać?

    2. Czy w ogóle stosując same przemiany adiabatyczne i eliminując przemiany
    fazowe ma to szansę działać? Jeśli nie - dlaczego?

    3. Czy nigdzie nie robię błędu w założeniach ani w obliczeniach?

    4. Jakie są wady tego rozwiązania?

    --
    SELECT finger FROM hand WHERE id = 3;
    http://www.chmurka.net/