  • 1. Data: 2019-12-02 22:49:55
    Temat: Komputer przekaźnikowy
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    Nie pamiętam, żeby było (jak było to bez nerwów) ;

    https://www.youtube.com/watch?v=_j544ELauus

    Japoński komputer na przekaźnikach z 1958 roku.
    Pominąwszy wszystko - to musiało być zawodne jak cholera. Czy nie ?
    Taka ilość elektromechaniki ? To się dało w ogóle używać w przerwach
    między naprawami ?

    Moc ciągnie ok. 2.5kW - to zdecydowanie mniej niż bym się spodziewał.
    Powiedziałbym - energooszczędny :)

    Ale te dźwięki podczas obliczeń - bezcenne. Pewnie doświadczony operator
    na słuch mógł ocenić co się dzieje w danym momencie.

    Nie wiedzieć czemu mam sentyment do takich prehistorycznych konstrukcji.
    Kojarzą mi się z opowiastkami Lema - szczękające przekaźniki w piwnicach
    oświetlonych migającymi się, ledwo świecącymi żarówkami...

  • 2. Data: 2019-12-02 22:51:21
    Temat: Re: Komputer przekaźnikowy
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

> [...]
    > Pominąwszy wszystko - to musiało być zawodne jak cholera. Czy nie ?
    > Taka ilość elektromechaniki ? To się dało w ogóle używać w przerwach

    Teraz dosłuchałem - średnio naprawa raz na 3-mce. Nieźle.

  • 3. Data: 2019-12-02 23:14:06
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 2 Dec 2019 22:49:55 +0100, sundayman napisał(a):
    > Nie pamiętam, żeby było (jak było to bez nerwów) ;

    Dwie godziny temu :-P

> [...]
    > Pominąwszy wszystko - to musiało być zawodne jak cholera. Czy nie ?
    > Taka ilość elektromechaniki ? To się dało w ogóle używać w przerwach

    Japonska precyzja :-)

    Tylko czy oni w 1958 byli tak precyzyjni ?

    Jak widac - 60 lat minelo, a komputer ciagle sprawny, widac dobre
    przekazniki.

> [...]
    >
    > Ale te dźwięki podczas obliczeń - bezcenne. Pewnie doświadczony operator
    > na słuch mógł ocenić co się dzieje w danym momencie.

    W Riad podlaczyli glosnik do ktorejs linii adresu - tez mozna bylo
    ocenic :-)

    J.

  • 4. Data: 2019-12-03 09:51:37
    Od: robot <a...@o...pl>

    W dniu 2019-12-02 o 23:14, J.F. pisze:

    > Dwie godziny temu :-P

    > Japonska precyzja :-)
    >
    > Tylko czy oni w 1958 byli tak precyzyjni ?

    Oglądałem na jutubie fajny film o początkach elektroniki w Japonii.
    To co oni tam odprawiali, przypomina mi moje pomysły w moim warsztaciku,
    kiedy brakuje narzędzi, materiałów i ogólnie wszystkiego.

    film:

    https://youtu.be/ihkRwArnc1k

  • 5. Data: 2019-12-03 11:13:33
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    sundayman wrote:

    > Nie pamiętam, żeby było (jak było to bez nerwów) ;
    >
    > https://www.youtube.com/watch?v=_j544ELauus
    >
    > Japoński komputer na przekaźnikach z 1958 roku.

    Ten sam kraj, ten sam rok:

    https://en.wikipedia.org/wiki/PC-1_(computer)
    http://museum.ipsj.or.jp/en/computer/dawn/0016.html

    Element aktywny: nieliniowe obwody rezonansowe. Niezniszczalny, facio
    był autentycznym geniuszem.

    Na liście moich marzeń na emeryturę znajduje się odtworzenie
    parametronu. ;-)

    Pozdrawiam, Piotr

  • 6. Data: 2019-12-03 15:04:58
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    sundayman wrote:

> [...]

    >http://museum.ipsj.or.jp/en/computer/dawn/0016.html

    >Element aktywny: nieliniowe obwody rezonansowe. Niezniszczalny, facio

    Czy takim geniuszem ... ponoc nawet u nas zrobilismy komputer na
    ferrytach, to chyba szerszy wynalazek.
    Chyba, ze on byl pierwszy.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Magnetic_logic

    W tym polskim jako wade wymieniano generator zegarowy, w kW liczony.

    A ferryty ... czy one sie nie starzeja ?

    J.

  • 7. Data: 2019-12-03 15:23:22
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "robot" napisał w wiadomości grup
    pl...

> [...]
    >warsztaciku,
    >kiedy brakuje narzędzi, materiałów i ogólnie wszystkiego.

    Mozna tez poczytac o pierwszych japonskich samochodach eksportowanych
    do USA, od ktorych sie wziela nazwa "japonska tandeta".

    Minelo pare lat ....

    J.

  • 8. Data: 2019-12-03 15:27:30
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 03.12.2019 15:04, J.F. wrote:

    > Czy takim geniuszem ... ponoc nawet u nas zrobilismy komputer na
    > ferrytach, to chyba szerszy wynalazek.

    Na ferrytowych układach logicznych opierało się też urządzenie
    szyfrujące DUDEK, używane przez służby w okresie PRL-u. Urządzenie
    wykorzystywało szyfr Vernama, wykonując operację alternatywy
    wykluczającej (XOR) na poszczególnych bitach znaku tekstu i klucza.
    Późniejsze wersje były już budowane w oparciu o układy scalone.

  • 9. Data: 2019-12-03 15:56:09
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > Czy takim geniuszem ... ponoc nawet u nas zrobilismy komputer na
    > ferrytach, to chyba szerszy wynalazek.
    > Chyba, ze on byl pierwszy.

    Tu nie chodzi o zrobienie tego "na ferrytach", bo to swego czasu było
    popularne, zwłaszcza od chwili wynalezienia rdzeniowej pamięci
    koincydencyjnej. Tylko to były układy impulsowe.

    Unikatowe dla parametronu było zakodowanie zera i jedynki w fazie
    prądu będącego w rezonansie parametrycznym z przebiegiem zegarowym.
    Tam występowały praktycznie czyste sinusy. :-)

    Pamięć Goto też zrobił w sposób unikatowy. Wykorzystał zjawisko
    rezonansu wręcz do perwersji.

    Pomysł jest o tyle aktualny, że stale pojawiają się próby zbudowania
    parametronu przy użyciu nanotechnologii, jako zastępnik dla technologii
    półprzewodnikowej. Człowiek wyprzedził swoją epokę o dobre 70 lat. :-)

    Pozdrawiam, Piotr

  • 10. Data: 2019-12-03 16:40:42
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2019-12-02 o 22:49, sundayman pisze:
> [...]
    > Pominąwszy wszystko - to musiało być zawodne jak cholera. Czy nie ?
    > Taka ilość elektromechaniki ? To się dało w ogóle używać w przerwach

    Ciocia pracowała w ośrodku obliczeniowym PKP. W okolicy 68..70 miałem
    okazję widzieć komputer na przekaźnikach przy pracy. Programowało się go
    kabelkami z wtyczkami bananowymi. Był wolny w porównaniu z Odrą więc
    wykorzystywali go tylko do generowania listy płac.

    > Nie wiedzieć czemu mam sentyment do takich prehistorycznych konstrukcji.

    Myślę, że tak ma większość tu.
    P.G.