  • 11. Data: 2009-12-29 13:29:40
    Temat: Re: Re: Konduktometr
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    On Tue, 29 Dec 2009 11:16:13 +0100, Waldemar Krzok
    <w...@z...fu-berlin.de> wrote:

    >Stopu platyny z irydem nie polutujesz.

    Wielokrotnie lutowałem zwykłą "cyną" stop Pt96Ir4. Drut na oko 0.5 mm,
    bez żadnych problemów. Do pomiarów "dead stop" nawiasem mówiąc.

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 12. Data: 2009-12-29 16:04:34
    Temat: Re: Konduktometr
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Waldemar Krzok" <w...@z...fu-berlin.de> napisał w
    wiadomości news:7pu30kF2u6U1@mid.uni-berlin.de...
    > Elektrody mają powierzchnię mniej więcej pół grosza. Impedancję
    > mierzę wraz z obiektem, czyli tym kawałkiem skóry między
    > elektrodami. Same elektrody połączone razem na pastę przewodzącą
    > mają 1-2 omy.

    AgCl tak dobrze przewodzi ? Czy to roztwor NaCl w tej pascie
    zapewnia tak niski opor?

    Spodziewam sie oporu mierzonego roztworu tez rzedu kilkuset ohm,
    wiec elektrody powinny byc czyste :-)

    > Chlorek miedzi też nie należy do najzdrowszych soli.
    > zależy jaka woda. Jak słodka, to mały problem. Jak akwarium
    > morskie, to nie dawałbym srebrnych elektrod tylko takie ze stali
    > kwasoodpornej.

    Stal wytrzyma elektrolize ? Wydaje mi sie ze chlorkowy roztwor w
    stalym pradzie to bardzo agresywny jest.

    A przy przemiennym .. moze wcale nie bedzie z miedzia tak zle :-)

    > Najlepsze byłyby platynowe, ale one mają inne wady (np. cena
    > ;-)).

    Przeprowadzic rachunek ekonomiczy co tansze - elektrody platynowe
    czy zlote, mechanizm podnoszacy poza czasem pomiaru, czy moze jakas
    pompka, zeby woda nie wracala do akwarium :-)

    Fajne pompki wydzialem w starych plujkach epsona.

    > co prawda drut na elektrody implantowane, 3m drutu PtIr, ale
    > niestety dość mała średnica: 5mil w izolacji teflonowej.
    > Impedancja czegoś takiego jest dość duża (rzędu 10-100 Mohm).

    Hm, to jednak 0.127 mm, sam metal nie moze miec duzej rezystancji,
    chyba ze masz na mysli impedancje np 1mm dlugosci wszczepionej w
    tkanke .

    J.

  • 13. Data: 2009-12-29 18:07:08
    Od: shg <s...@g...com>

    On 29 Gru, 17:04, "J.F." <j...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > czy zlote, mechanizm podnoszacy poza czasem pomiaru, czy moze jakas
    > pompka, zeby woda nie wracala do akwarium :-)

    Stal nie wytrzyma. Złoto też nie. Używałem elektrod pozłacanych (Cu/Ni/
    Au), tylko że w nieco bardziej agresywnym roztworze (głównie kwas
    octowy, odrobina siarkowego). Maksymalne napięcie przyłożone do
    elektrod było chyba rzędu 0,5 V. Złoto bez przepływu prądu "przeżyje",
    ale po kilku godzinach pomiarów zostały mi tylko elektrody miedziane z
    plamami niklu.

  • 14. Data: 2009-12-29 19:46:46
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    shg wrote:

> [...]
    > elektrod było chyba rzędu 0,5 V. Złoto bez przepływu prądu "przeżyje",
    > ale po kilku godzinach pomiarów zostały mi tylko elektrody miedziane z

    ludzie złote, w tym pływają rybki. Aż takie agresywny roztwór to nie jest.
    Chyba, że chodzi o jakieś dziwne stwory z morza martwego. Te 30% soli może
    wtedy zaszkodzić.

    Waldek

  • 15. Data: 2009-12-30 07:38:27
    Od: dekoder <w...@w...pl>

> [...]
    > Chyba, że chodzi o jakieś dziwne stwory z morza martwego. Te 30% soli może

    Dzięki, że ktoś w ogóle zauważył że chodzi o rybki ...
    Woda jest krystalicznie czysta, bez żadnych zanieczyszczeń mechanicznych
    nawet tych najdrobniejszych. jeżeli chodzi o parametry to są następujące:
    alkaliczność - pH=8
    twardość węglanowa - kH=14 *d
    twardość ogólna - gH=6 *d
    azotyn - No2=0 mg/l
    azotan - No3=0 mg/l
    fosforan - Po4=0 mg/l
    dwutlenek węgla - Co2=10 mg/l
    Żelazo - Fe=0.25 mg/l
    amon - NH4=0 mg/l
    chlor - Cl=0 mg/l
    miedż - Cu=0 mg/l

    przewodność .... nieznana :(
    (i tu jest problem !)
    przewodność powinna być na poziomie ok 600-650uS

    dodatkowo dodaję soli morskiej - reefsalt w ilości ok. 2,5 łyźki
    stołowej (ta większa do zupy) na 100l.
    jednak pomimo wszystko nie jest to pomiar dokładny - zlewam 100l. -
    dodaję ... itd. co otrzymuję po roku takiej działalności ? nie wiem
    i tutaj potrzebny jest konduktometr - woda w której żyją tak delikatne
    stworzenia nie rozpuści miedzi, stali czy też platyny ani złota...
    pomiar ma być wykonywany sporadycznie ok raz na dwa trzy dni. sam pomiar
    rozumiem trwa chwilę i mogę wkładać elektrody do probówki a potem wodę z
    niej wylać. nie muszę mieć automatu który będzie opuszczał urządzenie
    bądź podnosił poziom wody do zanurzenia elektrod.

    dekoder

  • 16. Data: 2009-12-30 11:23:19
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "dekoder" <w...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Woda jest krystalicznie czysta, bez żadnych zanieczyszczeń
    > mechanicznych nawet tych najdrobniejszych. jeżeli chodzi o

    [...]
    > jednak pomimo wszystko nie jest to pomiar dokładny - zlewam
    > 100l. - dodaję ... itd. co otrzymuję po roku takiej działalności
    > ? nie wiem

    Ale po co ci wiedziec - kup 100l destylowanej, domieszaj do smaku i
    zmien

    > i tutaj potrzebny jest konduktometr - woda w której żyją tak
    > delikatne stworzenia nie rozpuści miedzi, stali czy też platyny
    > ani złota...

    Woda nie. Woda z jonem chlorkowym i pradem ma wielka moc :-)

> [...]
    > a potem wodę z niej wylać. nie muszę mieć automatu który będzie
    > opuszczał urządzenie bądź podnosił poziom wody do zanurzenia

    Dwie miedziane elektrody, po uzyciu wyplukac, wysuszyc.

    J.

  • 17. Data: 2009-12-30 11:39:51
    Od: dekoder <w...@w...pl>

    J.F. pisze:

    > Ale po co ci wiedziec - kup 100l destylowanej, domieszaj do smaku i zmien

    wody destylowanej nie kupuję - mam filtr odwróconej osmozy
    można i tak - dolewam 100 dosypuję 2.5 łyżki soli ...
    po co wiedzieć ... ?
    otóż: woda nieustannie paruje, nieustannie jej poziom jest uzupełniany
    siłą rzeczy zagęszcza się a więc rośnie jej przewodność
    idea jest taka:
    1. przewodność 690-700 umS - wymiana takiej ilości aby osiągnąć
    przewodność 600-610umS ... i tak w kółko

    dekoder

  • 18. Data: 2009-12-30 15:06:34
    Od: "d530" <d...@p...com>

    "dekoder" <w...@w...pl> wrote in message
    > Witam, urzadzenie jak wiadomo sluzy do pomiaru przewodnosci cieczy.
    > Czy koledzy znaja moze jakis inny niezawodny - prosty sposób pomiaru
    > przewodnosci w zakresie od 0 ~ 1999 ľS badz jak ktos woli 0 ~ 19,99 mS.
    > Kompensacja temperatury nie ma istotnego znaczenia bo jest stala w
    > zakresie 22-23*C.
    > Konkretnie pomiar ma byc dokonywany w wodzie akwariowej oczywiscie
    > cyklicznie - powiedzmy 1/48h wystarczy.
    >
    > dekoder

    Witam, czy chcesz samodzielnie sobie taki konduktometr zrobic, czy tez
    zakupic gotowy za 200 zl ?

    W pierwszym przypadku nie pomoge, w drugim - sa gotowe calkiem fajne.

  • 19. Data: 2009-12-30 21:23:49
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik Waldemar Krzok napisał:
    > ludzie złote, w tym pływają rybki. Aż takie agresywny roztwór to nie jest.
    > Chyba, że chodzi o jakieś dziwne stwory z morza martwego. Te 30% soli może
    > wtedy zaszkodzić.

    Eee tam - może to jeszcze są węgorze elektryczne albo jakieś inne cuda?
    Dodaj do projektu ochronnik przeciwprzepięciowy :-)
    Maciek

  • 20. Data: 2009-12-30 22:27:27
    Od: dekoder <w...@w...pl>

    Maciek pisze:

    > Eee tam - może to jeszcze są węgorze elektryczne albo jakieś inne cuda?
    > Dodaj do projektu ochronnik przeciwprzepięciowy :-)
    > Maciek

    nie ośmieszaj się