    From: Marek <f...@f...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Kontroler silnika BLDC
    Date: Mon, 05 Mar 2018 10:25:44 +0100

    Chcę sobie zbudować napęd do niewielkiego wózka elektrycznego. Nie
    potrzebuję dużych obrotów, musi to być silnik ze sporym momentem przy
    starcie i wolnoobrotowy. Miałem do wyboru albo jakiś tradycyjny
    silnik szczotkowy z przekładnią albo coś bardziej nowoczesnego czyli
    silnik bldc z segway'a. Zdecydowałem się na to drugie, bo takie
    silniki chodzą na Allegro za kilakdziesiat złotych, mają odpowiednią
    moc a przede wszystkim banalnie prosty montaż bo to jest silnik
    zintegrowany z kołem z nieruchomą osią, którą wystarczy przykręcić do
    ramy.
    Wybór takiego silnika podyktowany był też tym, że  jest stosowany w
    segway'u gdzie wymagany jest płynny start z dużym momentem a tego
    właśnie potrzebuję.
    Ponieważ jeszcze nie doktoryzowałem się w temacie budowy kontrolera
    bldc
    postanowiłem dla fun'u zbudować go samemu  by poznać fizykę zjawiska
    (zamiast korzystać z gotowców, o nich trochę później).
    Silnik jest z czujnikami halla, więc nie ma kombinacji z backEMF.
    Trochę mi zajęło wykrycie odpowiedniej dla niego sekwencji komutacji
    ale się udało (kolory kabelków wprowadzały w błąd,). Silnik płynnie
    się obraca (przy złej sekwencji szarpie, ma problem  z swobodnym
    obrotem i pobiera duży prąd). No i wszystko byłoby ok gdyby nie jeden
    problem, mianowicie ma problem ze startem. Przeczytalem kilka not
    aplikacyjnych (popularnego producenta mcu) do budowy takich
    kontrolerów i żadna z nich nie poruszyła tego problemu.
    Wygląda to tak, że nie umie sam wystartować, gdy się go popchnie to
    już obraca się swobodnie. Gdy stawi się mu opór  doprowadzając do
    zatrzymania to się znowu "zatyka".
    Nie jest to związane ze złą sekwencją komutacji, przetestowałem
    wszystkie możliwe kombinacje tabeli komutacji i tylko w jednej obraca
    się prawidłowo.
    Taki niepewny start go dyskwalifikuje z zastosowania.
    Parametry silnika: moc ok 300W, sekwencja halla co 60°.
    Co może być przyczyną takiego zachowania? Czy jest jeszcze cos, co
    powinno być uwzględnione oprócz odpowiedniego sekwencjonowania
    uzwojeń zgodnie tabelą komutacji? , Jakieś wyprzedzenie sekwencji?
    Nie mogąc poradzić sobie z tym problemem uznałem, że coś robię źle i
    postanowilem nabyć gotowy kontorler z ebaya do takich silników.
    Wybralem najbardziej popularne na hasło "bldc controller max 500W
    with hall". Przetestowałem dwa różne i działają jeszcze gorzej niż
    ten mój :(. Mają ten sam problem z "zatykaniem" się przy starcie a
    dodatkowo przy starcie jakby nie mogły sie zdecydować, który kierunek
    obrotów wybrać. Oczywiscie pozostaje jeszcze kupno kontrolera z
    wyższej półki za kilka stówek, ale czy mam gwarancję że będzie
    działał prawidłowo?

    --
    Marek