  • 11. Data: 2020-05-11 20:36:53
    Temat: Re: Kto da więcej? lub za mniej? -- lumenów za plny?...
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 11.05.2020 o 18:17, Uncle Pete pisze:

    > IRC (czyli CRI po francusku) mają napisane 80. Ale chyba wszystkie
    > żarówki LED-owe ogólnego zastosowania mają podane tyle...

    > Są OK - nie widzę szczególnych zabarwień, matryca aparatu
    > fotograficznego też nie narzeka, efekt jak od tradycyjnej żarówki.
    >
    > Generalnie z LED-ami mam zdecydowanie mniej problemów niż z
    > "energooszczędnymi" świetlówkami. Mimo zasadniczo tego samego sposobu na
    > uzyskiwanie białego światła widmo mają wyraźnie bardziej równomierne, co
    > bardzo dobrze widać przy fotografowaniu. Żadnych niespodziewanych
    > zieleni czy fioletów.

    Color Checker Passport i sprawa kolorów załatwiona.

    P.P.

  • 12. Data: 2020-05-11 21:00:34
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    > Color Checker Passport i sprawa kolorów załatwiona.

    Pewnie, od biedy może być nawet szara lub biała karta, ale chodzi mi o
    amatorskie fotografowanie w "warunkach polowych" - zresztą w studiu
    raczej nie korzysta się z żarówek z marketu.

    Ponadto na jednej imprezie okołoteatralnej miałem problem, że świetlówki
    na sali miały różne widmo, niektóre świeciły na zielonkawo, inne na
    fiolotowawo, a inne były w miarę OK. Musiałem bardzo kombinować przy
    obróbce, ale o dziwo wyszło całkiem dobrze.

    Nawet myślałem, czy nie dać im w prezencie karton jakichś tanich
    świetlówek, tylko żeby były jednakowe. Była akurat wyprzedaż w Juli, a
    LEDy wtedy były jeszcze drogie.

  • 13. Data: 2020-05-11 21:11:46
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    On 2020-05-11 20:35, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:

    > "Uncle Pete" r9bup0$gtv$...@g...aioe.org

    > Temperatura barwowa ma się nijak do koloru -- naprawdę
    > jesteś fotografem? ;)

    Po pierwsze, gdzie napisałem, że chodziło mi o temperaturę barwową? Po
    drugie, skoro przy tym jesteśmy, im bliższa owa temperatura światłu
    dziennemu, tym mniejsze będą przekłamania w postrzeganiu kolorów tego,
    co się nosi w świetle dziennym. W skrajnych przypadkach może być tak,
    jak kiedyś z moimi spodniami ze sztruksu, które w świetle dziennym były
    absolutnie neutralnie szare, a żarówkowym (wtedy jeszcze nie było tych
    energooszczędnych wynalazków) wyraźnie szaro-zielone.

    Weszcie po trzecie, gdzie napisałem, że jestem fotografem? Napisałem
    gdzieś że fotografuję, ale nigdy nie kłamałem, że zawodowo. To jeżeli
    chodzi o Twoje docinki, które wobec człowieka, który chciał Ci pomóc, są
    według mnie zupełnie nie na miejscu.

  • 14. Data: 2020-05-12 00:04:25
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Uncle Pete" r9c7cg$11vv$...@g...aioe.org

    > amatorskie fotografowanie w "warunkach polowych" - zresztą
    > w studiu raczej nie korzysta się z żarówek z marketu.

    Każda żarówka jest dobra niemal w 100% -- o ile nie jest
    farbowana. Światło żarowe to światło naturalne -- bez
    względu na przesunięcie temperaturowe! Rzecz jasna mówię
    to o zwykłych żarówkach, bo dobre rozgrzanie potrafi dać
    teoretycznie także szczyt w gamma. ;)

    > Ponadto na jednej imprezie okołoteatralnej miałem problem, że świetlówki na sali
    miały różne widmo,

    ZAWSZE tak jest. Dlatego warto mieć własne
    światło -- ale nawet lampy błyskowe mogą
    różnie świecić. Ja mam dwie Canona -- nie
    świecą tak samo.

    > niektóre świeciły na zielonkawo, inne na fiolotowawo, a inne były w miarę OK.
    Musiałem bardzo kombinować przy obróbce, ale o dziwo
    > wyszło całkiem dobrze.

    Nie ma tu dużego pola manewrowego do kombinowania...
    Fotka nie oko -- widzi wszystko naraz...

    > Nawet myślałem, czy nie dać im w prezencie karton jakichś tanich świetlówek, tylko
    żeby były jednakowe.

    Nie będą -- można oświetlać (nie doświetlać,
    lecz oświetlać) lampami błyskowymi.

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 15. Data: 2020-05-12 00:49:55
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Uncle Pete" r9c81g$1cp5$...@g...aioe.org

    buty...

    > Po pierwsze, gdzie napisałem, że chodziło mi o temperaturę barwową?

    Nawiązałeś do 4 kK.

    > Po drugie, skoro przy tym jesteśmy, im bliższa owa temperatura światłu dziennemu,
    tym mniejsze będą przekłamania w postrzeganiu
    > kolorów tego, co się nosi w świetle dziennym.

    Otóż nie!!! Oko ma coś w rodzaju automagii balansu bieli -- oby źródło
    światła miało stosowny rozkład. Jasne, że idealnie ;) czerwoną żarówką
    nie zaświecisz na zielono, ale takich nie ma -- każda ,,zwykła'' żarówka
    da ~taki sam efekt, bo wzrok szybko dostosuje się do temperatury barwowej.

    Nawet taką:
    https://www.terrarex.pl/images/terrarex%20widmo%20RB
    .jpg
    żarówką można dobrze oświetlić fotkę...
    https://www.terrarex.pl/grzewcza-zarowka-do-terrariu
    m-terrarex-heat-night-by-helios-promiennik-p-26.html

    Problem zaczyna się tam, gdzie nie ma dobrego odwzorowania barw:
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Wysokociśnieniowa_lamp
    a_rtęciowa#/media/Plik:Leuchtstoff_spektrum.jpg
    https://www.profesjonalne-oswietlenie.pl/zrodla-swia
    tla/wyladowcze/sodowe.html
    bo źródło nie daje dobrego widma -- światło można łatwo odbić od
    obiektu fotografowanego, ale nie można łatwo przerobić...

    Luminofory przerabiają na inne częstotliwości. ;)
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Luminescencja

    Na oko nie można szybko określić temperatury barwowej żarówki (o czym
    już pisałem) inaczej niż poprzez porównanie. Aparatem także. ;) Miałem
    do AliExpress wysłać fotki qpionych LEDek, by wykazać ich ciemnotę...
    Ale jak? ;) Oczywiście tylko zestawiając z innymi na jednym ujęciu lub
    ukazując parametry ekspozycji i obróbki...

    Tak samo jest z barwą -- oby źródło dało światło podobne do słonecznego!
    Przesunięcie q fioletowi czy czerwieni niewiele psuje!
    Aparat czy program graficzny poradzi sobie z przesunięciem temperatury...
    (oczywiście nie wtedy, gdy temperatura spadnie do pokojowej -- piszę
    o świetle widzialnym, choć mając stosownie czułą matrycę, można by
    poradzić sobie także z temperaturą pokojową, bo nawet w żarowym
    świetle o temperaturze barwowej 300 K znajdą się śladowe ilości 9 kK)

    Bez przyrządów można określić temperaturę barwową źródła światła
    pośrednio, -- obserwując zachowanie ludzi, bo wysoka temperatura
    barwowa (zimne światło) wybudza, a niska (ciepłe światło) usypia...

    Zazwyczaj im żarówka jest mocniejsza w watach, tym ma wyższą temperaturę
    barwową swego światła -- zimniejsze światło. Ale każda normalna żarówka
    daje poprawne odwzorowanie barw. LEDka nie jest żarówką! Niby grzeje się,
    ale za słabo. ;)

> [...]
    które w świetle dziennym były absolutnie
    > neutralnie szare, a żarówkowym (wtedy jeszcze nie było tych energooszczędnych

    Nie może!!! Światło żarowe to światło naturalne -- takie, jak słoneczne!
    Niemal dokładnie takie -- tyle, że Słońce daje wyższą temperaturę barwową
    a ,,niebo'' dodaje filtr...

    > Weszcie po trzecie, gdzie napisałem, że jestem fotografem?

    Między wierszami napisałeś, że nie masz pojęcia o fotografii!
    (malowaniu światłem)

    > Napisałem gdzieś że fotografuję, ale nigdy nie kłamałem, że zawodowo. To jeżeli
    chodzi o Twoje docinki,

    Nie docinam Ci.

    > które wobec człowieka, który chciał Ci pomóc, są według mnie zupełnie nie na
    miejscu.

    Ty mi docinasz -- zauważając, że szukam taniochy.

    -=-

    Masz 18.5 LEDkę dającą 2452 lumeny za 37 złotych -- możesz podać
    jakiś symbol tej LEDki? Wiesz, że ma CRI 80% -- więc chyba masz
    jakieś opakowanie tej świetlówki...

    "Uncle Pete" r9b32l$1hvd$...@g...aioe.org

    > 18,5 W 2452 lm 2700 K w Leroy Merlinie, mam taką,

    Tu:
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Skuteczność_świetlna
    jest mowa o 300 lumenach z wata...

    http://www.elektroonline.pl/news/7209,Cree-przelamal
    o-bariere-300-lumenow-na-wat-w-wydajnosci-diod-LED

  • 16. Data: 2020-05-12 00:57:11
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Uncle Pete" r9btra$1vum$...@g...aioe.org

    > Jeszcze istotna jest waga - LEDy nie lubią przegrzewać
    > się, większa waga oznacza lepsze odprowadzenie ciepła.

    Porównaj błyszczącą kulę wolframową (jest ciężka jak ze złota)
    z cieniuteńką, czarną folią aluminiową tej samej masy/wagi...

    Wiesz, dlaczego radiatory przypominają grzebienie?
    Dlaczego kaloryfery są pogięte?... Widziałeś chłodnicę
    w samochodzie?...

    - powierzchnia
    - kolor (czarny lepiej pochłania, ale i lepiej wypromieniowuje)
    - przepływ chłodzącego powietrza

    Duża masa nawet niekoniecznie lepiej chłonie ciepło!
    Szafy ogniooporne mają w swych ścianach piasek :)
    i drewno!!! -- nie tony żelastwa!

    -=-

    Wiesz, dlaczego mózg przypomina orzech włoski? ;)

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 17. Data: 2020-05-12 01:14:37
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Uncle Pete" r9c81g$1cp5$...@g...aioe.org

    > chciał Ci pomóc, są

    Chcesz mi pomóc? -- wybrzydzaj ;) LEDki z Allegro!

    Pisz, że drogie; że CRI 80 to teraz mało; że inni dają
    więcej lumenów z wata, więc całość jest zimniejsza
    i tańsza w eksploatacji; że ogólnie takie jakieś nie tego... ;)

    -=-

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Współczynnik_oddawania
    _barw

    Niskim współczynnikiem CRI charakteryzują się niskoprężne
    lampy sodowe, a wysokim światło słoneczne. Współczynnik CRI
    równy 100 oznacza, że przedmioty oglądane w tym świetle mają
    kolory odwzorowane tak, jakby były oświetlone standaryzowanym
    światłem słonecznym lub promieniowaniem ciała doskonale czarnego.
    Producenci lamp twierdzą, że minimalny wskaźnik CRI powinien
    wynosić powyżej 80, aby oddawanie barw otoczenia można było
    uznać za dobre.

    żarówka - 100
    typowa lampa LED - 80
    markowa lampa LED do użytku domowego - 93
    profesjonalne oświetlenie dzieł sztuki lampami
    LED w Rijksmuseum w Amsterdamie - 95
    diody do oświetlenia ogólnego zastosowanie wyższej klasy - 97

    Gdybyś chciał mi pomóc, napisałbyś, że (jak widać wyżej) 80 to mało!
    Wszystko będzie szare, byle jakie... Szybko wzrok zmęczę, niewiele zobaczę...
    Niby do Biura może być (bo drukuję nie kolorze, ale w B&W) ale nie za taką
    cenę!!! (bez względu na to, jaka ona jest!)

    -=-

    Przeczytaj uważnie powyższy artykuł -- czy jest tam mowa korelacji
    pomiędzy CRI i temperatura barwową? Nie ma! Teraz zastanów się nad
    Twą wyobraźnią i szarymi spodniami... ;)

> [...]

    > absolutnie neutralnie szare, a żarówkowym (wtedy jeszcze nie było tych
    > energooszczędnych wynalazków) wyraźnie szaro-zielone.

    W galeriach handlowych raczej ;) nie ma żarówek!
    Ale w salonach samochodowych mogą być. :)

    Wiesz, jak poznać, że masz do czynienia z żarówką?
    Grzeje rękę na odległość! Nie tylko rękę -- niejedna osoba
    spaliła coś, co położyła pod lampkę nocną świecącą żarówką...

    Żarówka daje podczerwień -- niemal wyłącznie podczerwień! ;)
    Sprawność żarówki to kilka procent!!! Ponad 90% idzie
    natychmiast w ciepło! Niby wszystko idzie w ciepło, ale
    nie wszystko tak szybko jak w żarówce. ;)

    Ludzka skóra ,,widzi'' podczerwień. (czuje ciepło!) Nie widzi
    mikrofal -- można bezwiednie ugotować mózg mikrofalą!

    -=-

    Pytony widzą podczerwień.

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 18. Data: 2020-05-12 02:39:08
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" 5eb9d860$1$557$6...@n...neostrada.pl

    > Masz 18.5 LEDkę dającą 2452 lumeny za 37 złotych -- możesz podać
    > jakiś symbol tej LEDki? Wiesz, że ma CRI 80% -- więc chyba masz
    > jakieś opakowanie tej świetlówki...

    To ta:
    https://www.leroymerlin.pl/oswietlenie/zarowki-led-s
    wietlowki/zarowki-led/zarowka-led-e27-230-v-18-5-w-2
    452-lm-ciepla-biel-lexman,p431396,l2448.html
    36,99 pln
    świetlówka?

    Jest tańsza i jaśniejsza zarazem:
    https://www.leroymerlin.pl/oswietlenie/zarowki-led-s
    wietlowki/zarowki-led/zarowka-led-e27-230-v-26-w-345
    0-lm-neutralny-lexman,p431504,l2448.html
    34,99 pln

    Jest też tańsza:
    https://www.leroymerlin.pl/oswietlenie/zarowki-led-s
    wietlowki/zarowki-led/zarowka-led-e27-230-v-18-5-w-2
    452-lm-neutralny-lexman,p431409,l2448.html
    33,99 pln

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 19. Data: 2020-05-12 08:55:01
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    inne rozwiązanie Twojego problemu (i innych starszych ludzi z coraz
    gorszym wzrokiem)
    im masz jaśniejszy żyrandol, tym masz jaśniej, ale tym większy kontrast
    pomiędzy "pod stołem" a "w kątach". Wady wzroku starszych ludzi powodują
    wolniejszą adaptacje źrenic (albo oka) do tych kontrastów. pobaw się
    światłomierzem ze smartfona, może potwierdzi moje zdanie.
    Jeśli masz swoje (nie wynajęte) mieszkanie, zrób więcej źródeł światła,
    po okresie adaptacji, problem zniknie. Zniknie również problem kupowania
    "żarówek".
    Dla porównania. mam 48 źródeł światła po 12 diodek. 20m?, zasilacze
    16+16 wat. na tych 16 watach jest jasno, na 32watach jest jaśniej niż w
    ciągu dnia. (tak mówi oko i światłomierz smartfona)

    ToMasz

  • 20. Data: 2020-05-12 09:36:21
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...
    "Uncle Pete" r9b32l$1hvd$...@g...aioe.org

    >Nie -- co oczywiste. Nawet nie wiem, czy tolerancja
    >wykonania LEDek zezwala na taką selektywność produkcyjną...

    Zawsze mozna selekcjonowac po produkcji.

    >Co kto lubi, gdzie świeci i kiedy...

    Problem w tym, ze 4000K to jakby nie lubia producenci, a moze
    handlowcy.
    2700 lub 6000K, nawet 6500K gdzies widzialem.

    Swoja droga - 6500K sprawia wieczorem w mieszkaniu wrazenie trupiarni
    ... a przeciez to "naturalne" oswietlenie, takie jak w sloneczny
    dzien.

    >IMO dobry efekt -- 2452 lumeny z 18.5 W.

    O ile prawdziwe.

    -170w-ccd-luminova-7650090922?fromVariant=7258190382
    >+ 24 W 2750 ciepłych lumenów za 12,99 pln

    -130w-ciepla-ccd-kula-7258190382?fromVariant=7650090
    922

    -ciepla-ccd-luminova-7205899882?fromVariant=72581903
    82

    >20 W ma więcej lumenów niż 22 W -- dziwne.
    >20 W kosztuje mniej niż 22 W -- zrozumiałe, ale co komu po watach?

    Nie widze pierwszego postu - jakie bylo zalozenia ?

    Sa sweitlowki "fotograficzne", lumenow bedziesz mial od ch* :-)

    J.