  • 21. Data: 2017-08-25 16:20:23
    Temat: Re: Lampa rtęciowa wysokopręzna
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Paweł Pawłowicz" napisał w wiadomości grup
    pl...
    W dniu 25.08.2017 o 16:07, J.F. pisze:

    >Na feriach zimowych miałem twarde spotkanie ze śmietnikiem. Śmietnik
    >nie ucierpiał...
    >Na SORze mieli rentgena cyfrowego, ale po powrocie do Wrocławia
    >robili mi zdjęcia złamanej nogi na starodawnej kliszy. Na
    >Olszewskiego.

    Ale slyszalem tez inna wersje - w szpitalu maja przestarzaly aparat
    ... ale sie go nie pozbeda.
    Bo przysluguje na niego dodatek za prace w szkodliwych warunkach.

    Poniewaz szkodliwy, to nie uzywaja, uzywaja drugi, lepszy.
    Ale stary maja, bo wystarczy miec, zeby dodatek sie nalezal :-)

    Tak swoja droga, jak pamietam wywolywanie blon fotograficznych, to to
    ladnych pare minut trwalo, wywolywacz 5-10 min, utrwalacz podobnie,
    plukania ... zdjecie rentgenowskie w nowym ustroju dostarczali
    znacznie szybciej.
    Jak oni to zrobili ?

    Co prawda Polaroid robil to w 1-2 minute, wiec sie dalo ..

    J.

  • 22. Data: 2017-08-25 16:21:15
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc.pl.>

    W dniu 25.08.2017 o 16:10, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Paweł Pawłowicz"  napisał w wiadomości grup
    pl...

    > W takie cuda nie chce mi sie wierzyc ... ale moze bedzie trzeba uwierzyc
    > :-)
    > Mierzyles moze prad/napiecie na lampie ?
    > Moze jest tak jakies "niewidoczne wyladowanie" ?

    Nie mierzyłem. Chciałem na szybko pokazać studentom świat bez kolorów. W
    ciemnym pokoju nie widać śladu światła w lampie, ale może dawać w UV,
    nierozgrzana sodowa ma prawo. Jakieś logiczne wytłumaczenie musi być,
    chyba, że maszyna czasu ;-)

    P.P.

  • 23. Data: 2017-08-25 16:25:55
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc.pl.>

    > Jasne, że wiem. Ale pisania o takich rzeczach nigdy za wiele.
    > Okulary też kazałem kupić, a nawet całe maski.
    >
    > Natomiast co do wrzącego roztworu -- do nadmanganianu potasu
    > nie odczuwam wielkiej sympatii. Ale redukcja na katalizatorze
    > nie da przecież niczego więcej ponad czystą wodę i tlen.

    Tak, ale przy tym wydziela się dużo ciepła. Jeśli temperatura przekroczy
    100 C...
    Zwłaszcza, jeśli masz duży kubeł roztworu od którego trudno odprowadzić
    ciepło.
    Dawno, dawno temu izolowałem katalazę z drożdży. W chrzanie też jest jej
    sporo. Tu nie ma ryzyka wybuchu, jeśli się przegrzeje to enzym szlag trafia.

    P.P.

  • 24. Data: 2017-08-25 16:29:02
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc.pl.>

    W dniu 25.08.2017 o 16:20, J.F. pisze:
> [...]
    > ladnych pare minut trwalo, wywolywacz 5-10 min, utrwalacz podobnie,
    > plukania ... zdjecie rentgenowskie w nowym ustroju dostarczali znacznie

    Szybki wywoływacz, utrwalacz na tiosiarczanie amonu i się da w 10
    minut z płukaniem.

    P.P.

  • 25. Data: 2017-08-25 16:32:07
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    > Na feriach zimowych miałem twarde spotkanie ze śmietnikiem.
    > Śmietnik nie ucierpiał...

    Był prześwietlany?

    > Na SORze mieli rentgena cyfrowego, ale po powrocie do Wrocławia robili
    > mi zdjęcia złamanej nogi na starodawnej kliszy. Na Olszewskiego.

    We Warszawie fajne sprzęty mają w Szpitalu Praskim. Dziewiętnastowieczny
    i długo wyglądał jak dziewiętnastowieczny -- korytarze widać na filmach
    Zanussiego, jak ma być smutno. Staroświeckie klisze widziałem za to na
    Szaserów -- to ten, w którym na przykład "leży" premier, gdy wpadnie na
    drzewo.

    --
    Jarek

  • 26. Data: 2017-08-25 16:35:21
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Tak swoja droga, jak pamietam wywolywanie blon fotograficznych, to to
    > ladnych pare minut trwalo, wywolywacz 5-10 min, utrwalacz podobnie,

    Wywoływać wystarczy 3, utrwalać można dłużej, jeśli potrzeba trwałości.
    Tu zwykle nie potrzeba.

    > plukania ... zdjecie rentgenowskie w nowym ustroju dostarczali
    > znacznie szybciej. Jak oni to zrobili ?

    To się nazywa "suszarka".

    --
    Jarek

  • 27. Data: 2017-08-25 16:36:30
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Paweł Pawłowicz" napisał w wiadomości
    W dniu 25.08.2017 o 16:10, J.F. pisze:
    [...]

    >Nie mierzyłem. Chciałem na szybko pokazać studentom świat bez
    >kolorów.

    Tak nawiasem mowiac to te uliczne sodowe lampy daja calkiem szerokie
    widmo i kolory widac.

    Teraz to moze jakies LEDy mocy na szybko uzyc ?
    Albo laser z szafy wyciagnac :-)

    J.

  • 28. Data: 2017-08-25 16:43:44
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc.pl.>

    > Był prześwietlany?

    :-)
    Nawet się nie przewrócił!
    Ja się pozbierałem i poszedłem do samochodu, trochę bolało, ale dało
    się. Żona zawiozła mnie do szpitala, gdzie usłyszałem "kilka cierpkich
    uwag" na temat chodzenia na złamanej nodze. SOR w małej miejscowości na
    Dolnym Śląsku. Zero ludzi, przyjęli mnie z marszu. Szok!

    P.P.

  • 29. Data: 2017-08-25 16:45:22
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc.pl.>

    W dniu 25.08.2017 o 16:36, J.F. pisze:
> [...]
    > W dniu 25.08.2017 o 16:10, J.F. pisze:
    > [...]
    >
    > Tak nawiasem mowiac to te uliczne sodowe lampy daja calkiem szerokie

    Bo to nie są sodowe, a sodowo-rtęciowe.

    P.P.

  • 30. Data: 2017-08-25 16:46:05
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Paweł Pawłowicz" napisał w wiadomości grup
    .pl...

    > Szybki wywoływacz, utrwalacz na tiosiarczanie amonu i się da w 10
    > minut z płukaniem.

    Ale IMO to 2-3 minuty trwalo.

    J.