  • 11. Data: 2019-08-20 10:21:53
    Temat: Re: Lasery...co i jak?
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2019-08-20 o 10:08, robot pisze:

    > Za kilkaset zł?
    > Jak?
    > Może se do zabawy zrobię.

    https://youtu.be/Lg__B6Ca3jc
    https://youtu.be/qAIDFaKhcZE

    Robert

  • 12. Data: 2019-08-20 15:17:49
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Chleb z piachem musi byc pyszny.

  • 13. Data: 2019-08-20 16:24:49
    Od: robot <a...@o...pl>

> [...]
    wiem. Ale zrobienie samodzielnie cięcia wodą takiego materiału jest w zakresie

    Bardzo pouczające.
    Dzięki.

  • 14. Data: 2019-08-20 20:53:47
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    No, to postrzelałem sobie trochę i mam przemyślenia.

    60W puszczony na 40%, bez żadnych luster i soczewek, a więc plamką o
    średnicy około 3mm też tnie... z maksymalną prędkością około 200mm/s.
    Puszczony na maxa oczywiście szybciej, powiedział bym że wystarczająco
    szybko.
    Nie okapca zbytnio, nie zapala, ale widać podtopienia na brzegach,czego
    nie ma na skupionej wiązce.

    Rodzi się pytanie. Ponieważ tkanina może się lekko fałdować, czy nie
    było by sensowne skupienie wiązki do powiedzmy 0,5-1mm i zostawienie
    takiej na dłuższym odcinku? Nie zależy mi na cięciu o szerokości 0.1mm,
    zależy mi na "bezproblemowości" rozwiązania.

    Wiem (doczytałem), że soczewki o mniejszej ogniskowej (krótsze) mają
    lepsze skupienie, ale wiąże się to z niewielką odległością na jakiej ono
    występuje. Soczewki o długiej ogniskowej mają gorsze skupienie, ale jak
    by to powiedzieć... "większą głębie ostrości" :)
    Czy jest sposób aby wiązka była ładna powiedzmy na 50cm długości przy
    pożądanej średnicy powiedzmy max 1mm? Ktoś zna sposób, czy fizyka nie
    pozwala?

    Irek.N.
    ps. fajna zabawa, ale po godzinie się nudzi... mam lusterka i soczewki,
    więc jutro "poszukiwanie grala" ;)

  • 15. Data: 2019-08-20 21:54:25
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2019-08-20 o 20:53, Irek.N. pisze:
    > fajna zabawa
    Jak droga?

    Robert

  • 16. Data: 2019-08-20 23:15:46
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    Robert Wańkowski pisze:
    > Jak droga?

    60W lampa to powiedzmy 1600, do tego zasilacz (można zrobić), chłodzenie
    (można zrobić), lusterka/soczewki (trzeba kupić, ale nie są koszmarnie
    drogie), mocowania do optyki (można zrobić). Hobbysta z małym wsparciem
    warsztatowym ogarnie tanio.

    Miłego.
    Irek.N.
    ps. lampa 40W (najmniejsza) to chyba 1200.

  • 17. Data: 2019-08-28 23:48:42
    Od: ks <b...@b...pl>

    W dniu 2019-08-18 o 15:37, Irek.N. pisze:
> [...]
    > średnia moc niewielka).
    > Jako alternatywa moduł lasera typu fiber. Małe, mocne, łatwe w
    > zasilaniu, wydajniejsze, znacznie droższe, ale za to może uda się zrobić
    > tak, że będzie tylko optyka skupiająca i pojadę całym modułem przy cięciu?
    >
    > Nic nigdy nie robiłem z laserami (może poza chęcią zrobienia azotowego
    > za młodu), więc wiedzę mam szczątkową.
    > Ktoś coś podpowie?
    >
    > Irek.N.
    >
    > ---
    > Ta wiadomość e-mail została sprawdzona pod kątem wirusów przez

    Fiber i CO2 mają całkiem inne własciwości.
    Do tworzyw znacznie bardziej nadaje sie CO2.
    Fiber bardziej do metali.
    K.S.

    ---

  • 18. Data: 2019-08-30 22:55:16
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Bardzo pouczające.
    > Dzięki.

    Panowie - bez żartów. To tylko tak prosto wygląda. Mocno się tym
    zainteresowałem swego czasu i może nawet sobie coś takiego sklecę.
    Ale -na pewno nie za "kilkaset zł." .
    Strzelam, że taki prostacki prototyp to jakieś 2 tysie. ( armatura
    wysokociśnieniowa, głowica , myjka o odpowiednim ciśnieniu , jakieś
    ciśnieniomierze etc.).

    Fajne to jest, ale nie sądzę, żeby akurat do cięcia tkanin :)

  • 19. Data: 2019-08-31 09:15:20
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    > Strzelam, że taki prostacki prototyp to jakieś 2 tysie. ( armatura
    > wysokociśnieniowa, głowica , myjka o odpowiednim ciśnieniu , jakieś
    > ciśnieniomierze etc.).

    200 (są większe?) barowa myjka przecina samą wodą deskę sosnową, ale
    moim zdaniem to za mało. O ile pamiętam, to instalacje przemysłowe
    operują na ciśnieniach rzędu 5kbar. Tutaj widzę główną trudność -
    pozyskanie odpowiedniej pompy (za rozsądne pieniądze).

    > Fajne to jest, ale nie sądzę, żeby akurat do cięcia tkanin :)

    Oczywiście że to słaby pomysł.
    Zresztą temat zamknięty - rozwiązany :)

    Miłego.
    Irek.N.