  • 11. Data: 2013-07-18 13:06:06
    Temat: Re: Łożysko w nietypowych warunkach termicznych - jak poradzić sobie z rozszerzalnością.
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Wednesday, 17 July 2013 20:27:01 UTC+1, bartekltg wrote:
    > Problem polega na tym, że dysk się rozgrzewa, przez
    > co oś osiąga przy łożyskach 300°C, natomiast aluminiowa
    > konstrukcja jest chłodzona (10-50°C).

    Trzeba ograniczyć gradient temperatury poprzez to łożysko. Wewnętrzny pierścień
    odizolować od gorącej osi, zewnętrzny- od zimnego korpusu. To wcale nie musi być
    jakaś strasznie skomplikowana przeróbka, wystarczy pewnie parę milimetrów materiału
    zdjąć i podłożyć pierścień z materiału izolacyjnego. Trzeba by jakimś MESem
    przelecieć żeby się przekonać ile grubości trzeba...

    Konrad

  • 12. Data: 2013-07-18 22:05:05
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2013-07-18 10:56, W.Kr. pisze:

    > Jeżeli problem skutecznego smarowania jest rozwiązany,

    Smarowanie w tych warunkach to osobny problem, 300 stopni ( jak
    zmierzone ?) i próżnia. Myślę że warto by zapytać jakiegoś dużego
    producenta łożysk, oni mają sporo rozwiązań pozakatalogowych. Na
    przykład jakiś specjalny smar mógłby sporo ciepła "odessać" z bieżni
    wewnętrznej, skoro reszta jest skutecznie chłodzona.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 13. Data: 2013-07-19 00:51:24
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    W dniu 2013-07-18 07:55, Konrad Anikiel pisze:

    > Nie wiem jaki to budżet, ale może łożysko magnetyczne by się dało
    > użyć?

    Budżet spory.

    Ciekawy pomysł. Dzięki.
    Pasywne czy 'normalne'? NOrmalne będzie chyba miało
    t same problemy co sinlik - za ciepło.

    post dalej:

    > W VHTR-ach obieg helu (1000C) jest regulowany wiatrakiem osadzonym na
    > łożysku magnetycznym. Fajnie to wygląda: wielka masa (kilka ton)
    > którą możesz ruszyć palcem. Zero tarcia spoczynkowego.

    Ale tu nie mamy żadnego chłodzenia poza promieniowaniem
    i transferem przez konstrukcje - próżnia, i to spora.

    pzdr
    bartekltg

  • 14. Data: 2013-07-19 00:58:47
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    W dniu 2013-07-17 21:27, bartekltg pisze:

    Serdecznie dziękuję wszystkim za podpowiedzi.

    Wszystko przekazałem zainteresowanemu (obiecał, że
    jak zadziała, wpadnie na grupę i opisze:)
    Dodatkowa izolacja osi od dysku powoli powstaje.

    Czy to nie wina rozszerzalności podłużnej, raczej nie,
    dotarcie na testowym układzie zadziałało (ale rozwiązanie
    musi być pewne, nie da się potem poprawić, a chwilę
    (dni/tygodnie) musi działać).

    pozdrawiam
    Bartek Szczygieł

  • 15. Data: 2013-07-19 07:10:52
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "bartekltg" <b...@g...com> napisał w wiadomości

> [...]
    >
    > post dalej:

    > Ale tu nie mamy żadnego chłodzenia poza promieniowaniem
    > i transferem przez konstrukcje - próżnia, i to spora.

    A jakby włożyć coś sprężystego pomiędzy oś, a łożysko?

  • 16. Data: 2013-07-19 12:27:00
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Thursday, 18 July 2013 23:51:24 UTC+1, bartekltg wrote:

    > Ale tu nie mamy żadnego chłodzenia poza promieniowaniem
    > i transferem przez konstrukcje - próżnia, i to spora.

    Nie znam się za dobrze na tych łożyskach, ale 300C to raczej nie przeszkadza prądowi
    płynąć przez uzwojenie, to nie są nadprzewodzące cewki :-)

    Konrad

  • 17. Data: 2013-07-19 14:28:55
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Konrad Anikiel" napisał w wiadomości

    >Nie znam się za dobrze na tych łożyskach, ale 300C to raczej nie
    >przeszkadza prądowi płynąć przez uzwojenie, to nie są nadprzewodzące
    >cewki :-)

    300C juz troche przeszkadza, bo trzeba szukac specjalnie izolowanego
    drutu - normalna izolacja lakierem (epoksydowym ?) wytrzymuje ze 150.
    A karkasy uzwojen bywa ze mniej.

    Plynacy prad troche ciepla wydziela, w cewkach lozyska tez, i moze sie
    na 300C nie skonczyc w zlym chlodzeniu.
    A w dodatku im wyzsza temperatura tym rezystancja drutu rosnie (przy
    300C to juz dwukrotnie) i przy stalym pradzie mocy wydziela sie
    jeszcze wiecej, a przy stalym napieciu pole slabnie.

    J.

  • 18. Data: 2013-07-19 14:41:22
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Friday, 19 July 2013 13:28:55 UTC+1, J.F wrote:

    > 300C juz troche przeszkadza, bo trzeba szukac specjalnie izolowanego
    > drutu

    Ale ja tu nikomu nie tłumaczę jak to jest zrobione, bo nie wiem. Wiem że ludzie to
    stosują w VHTRach, gdzie jest bardzo gorąco.
    Konrad

  • 19. Data: 2013-07-19 18:04:03
    Od: "W.Kr." <w...@g...com>

    Pa Konrad Anikiel pisze:
    "W VHTR-ach obieg helu (1000C) jest regulowany wiatrakiem osadzonym na łożysku
    magnetycznym. Fajnie to wygląda: wielka masa (kilka ton) którą możesz ruszyć palcem.
    Zero tarcia spoczynkowego."

    A co na to d`Alembert by powiedział?
    W.Kr.

  • 20. Data: 2013-07-19 20:36:40
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2013-07-19 14:28, J.F pisze:

    > 300C juz troche przeszkadza, bo trzeba szukac specjalnie izolowanego
    > drutu - normalna izolacja lakierem (epoksydowym ?) wytrzymuje ze 150.
    > A karkasy uzwojen bywa ze mniej.

    Najczęściej to materiały elektroizolacyjne decydują o klasie
    ciepłoodporności, czyli dopuszczalnej temperaturze pracy, a nie sama
    izolacja drutu.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem