  • 61. Data: 2019-08-19 23:13:35
    Temat: Re: Lutownica transformatorowa
    Od: Izaura <d...@d...net>

    On 2019-08-19 10:17, Paweł Pawłowicz wrote:

    > W wiertarkach powszechnie stosuje się sterowniki fazowe na triakach. I
    > to działa, latami.
    > Przy tak małym silniku nie ma szans na płynną pracę przy sterowaniu
    > grupowym.

    Też sie dziwie...
    Może to przez te indukcyjności w filtrach?
    https://www.electronics-tutorials.ws/wp-content/uplo
    ads/2018/05/power-power71.gif

    i warystory?

  • 62. Data: 2019-08-19 23:15:34
    Od: Izaura <d...@d...net>

    On 2019-08-19 12:20, J.F. wrote:
    > Użytkownik "Izaura"  napisał w wiadomości grup
    a.pl...

    > Przeciez wiele wiertarek ma "zwykly regulator" wbudowany i jakos dziala.

    > Hm, czy ta szpila z triaka to jakies wieksze napiecie niz normalne
    > robocze ?

    Różniczka di/dt, znacznie większa, niż przy sin wt.

  • 63. Data: 2019-08-20 05:45:47
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 19 Aug 2019 23:15:34 +0200, Izaura napisał(a):

    > Różniczka di/dt, znacznie większa, niż przy sin wt.

    di/dt adekwatna do napiecia, a to bylo umiarkowane -
    bo w gniazku góra 325V.
    A tyle izolacja powinna wytrzymac.

    J.

  • 64. Data: 2019-08-20 10:08:03
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2019-08-19 o 23:15, Izaura pisze:
    [...]
    > Różniczka di/dt, znacznie większa, niż przy sin wt.

    Mylisz różniczkę z pochodną. Na egzaminie z chemii fizycznej wylatywało
    się za to z pałą. Niezależnie od tego, ile się nauczyłeś.

    P.P.

  • 65. Data: 2019-08-20 10:34:47
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2019-08-19 o 20:53, heby pisze:

    > I do ... testowania niektórych scalaków i watchdogów.

    To mi skojarzyło jeszcze jedno moje zastosowanie - do rozmagnesowywania
    śrubokrętów i pincet.
    P.G.

  • 66. Data: 2019-08-20 17:04:54
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Tue, 20 Aug 2019 10:34:47 +0200, Piotr Gałka napisał(a):

    > To mi skojarzyło jeszcze jedno moje zastosowanie - do rozmagnesowywania
    > śrubokrętów i pincet.
    > P.G.

    A nawet kineskopów kolorowych.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 67. Data: 2019-08-21 22:04:48
    Od: Izaura <d...@d...net>

    On 2019-08-20 10:08, Paweł Pawłowicz wrote:
    > W dniu 2019-08-19 o 23:15, Izaura pisze:
    > [...]
    >
    > Mylisz różniczkę z pochodną. Na egzaminie z chemii fizycznej wylatywało
    > się za to z pałą. Niezależnie od tego, ile się nauczyłeś.

    Słusznie, to pochodna, jednak różniczka owej pochodnej, bardziej
    sugeruje to co dzieje się z indukowanym napieciem w cewkach.
    W końcu proses otwieramia tyrystora w triaku nie jest całkem liniowy.

  • 68. Data: 2019-08-21 22:32:56
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 21.08.2019 o 22:04, Izaura pisze:

    > Słusznie, to  pochodna, jednak różniczka owej pochodnej, bardziej
    > sugeruje to co dzieje się z indukowanym napieciem w cewkach.
    > W końcu proses otwieramia tyrystora w triaku nie jest całkem liniowy.

    Nic z tego nie zrozumiałem. Co to jest różniczka pochodnej? W jaki
    sposób ona "sugeruje to co dzieje się z indukowanym napieciem w
    cewkach"? Jakiego tyrystora w triaku?

    P.P.

  • 69. Data: 2019-08-21 23:05:03
    Od: Izaura <d...@d...net>

    On 2019-08-21 22:32, Paweł Pawłowicz wrote:

    > Nic z tego nie zrozumiałem. Co to jest różniczka pochodnej? W jaki
    > sposób ona "sugeruje to co dzieje się z indukowanym napieciem w
    > cewkach"? Jakiego tyrystora w triaku?

    Chodzi o jakiś tam bardzo krótki okres, z całego procesu otwierania
    tyrystora.
    Ta 'szpila' napięcie, która pojawia się po stromym impulsie pradu w cewce.
    Triak, to funkcjonalnie dwa antyrównolegle tyrystory.

  • 70. Data: 2019-08-21 23:26:12
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 21.08.2019 o 23:05, Izaura pisze:

    > Chodzi o jakiś tam bardzo krótki okres, z całego procesu otwierania
    > tyrystora.
    > Ta 'szpila' napięcie, która pojawia się po stromym impulsie pradu w cewce.

    Indukcyjność cewki limituje szybkość zmian prądu, nie ma więc "stromych
    impulsów prądu w cewce". I właśnie dlatego pojawiają się przepięcia.

    > Triak, to funkcjonalnie dwa antyrównolegle tyrystory.

    To jest tak grube uproszczenie, że ocierające się o nieprawdę.
    Traktowanie triaka jak dwóch tyrystorów zwykle prowadzi do katastrofy.
    Swoją drogą, byłoby bardzo sympatycznie, gdyby triak zachowywał się tak,
    jak dwa tyrystory. Ale tak nie jest, niestety.

    P.P.