  • 1. Data: 2015-04-27 10:39:11
    Temat: Mały, chiński moduł GSM
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Przeglądając oferty na Aliexpress znalazłem coś takiego:

    http://www.aliexpress.com/item/Smallest-SIM800L-GPRS
    -GSM-Module-MicroSIM-Card-Core-BOard-Quad-band-TTL-S
    erial-Port/32279800882.html

    Czy ktoś z was miał może do czynienia z tym modułem? Jak to się sprawdza
    w praktyce? Rozumiem, że ukośny kawałek drutu (obok kondensatora) pełni
    funkcję anteny? Można się spodziewać, że umożliwi on nawiązanie
    łączności na ternie słabo zurbanizowanym, gdzie najbliższy BTS znajduje
    się w odległości kilku km?

  • 2. Data: 2015-04-29 11:02:43
    Temat: Re: Mały, chiński moduł GSM
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 27 Apr 2015 10:39:11 +0200, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
> [...]

    > funkcję anteny? Można się spodziewać, że umożliwi on nawiązanie
    > łączności na ternie słabo zurbanizowanym, gdzie najbliższy BTS

    To raczej nie jest antena, antenę dołącza się do tego małego złącza,
    w zestawie powinien być kabelek z antenką pcb.
    Testuje podobny minimalistyczny moduł ale oparty na sim900. Takie
    minimalistyczne moduły z reguły nie mają na płytce regulatora nap. i
    translatora poziomów co jest trochę upierdliwe bo moduł zasilać
    trzeba 4V (3.3 za mało a 5V za dużo), a poziomy logiczne uarta są
    1.8V
    Wygodniejsze są moduły np.

    http://m.ebay.com/itm/331390752597?nav=SEARCH

    Maja regulator i konfigurowalny (3.3/5V) translator na płytce. Ten
    moduł trzeba przeflaszować, żeby działał w Europie (ma simlocka), mam
    taki jeden i działa.

    --
    Marek

  • 3. Data: 2015-04-29 11:20:09
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 29 Apr 2015 11:02:43 +0200, Marek <f...@f...com> wrote:
> [...]
    > Maja regulator i konfigurowalny (3.3/5V) translator na płytce. Ten
    > moduł trzeba przeflaszować, żeby działał w Europie (ma simlocka),

    Chciałbym jeszcze dodać, że powyższy moduł z sim900A bardzo mi
    zakłóca komunikację z mcu (który nim steruje) na płytce stykowej.
    Musiałem zwolnić uart do 9600 bo inaczej gdy moduł nadawał i
    jednocześnie była komunikacja po uarcie to były przekłamania,
    pojedyńcze znaki były zamieniane na "krzaki". Zmniejszając do 9600
    oraz po dodaniu przewodów uart w ekranie zniwelowało te błędy.
    Co ciekawe ten sam prototyp podłączony (uartem) do telefonu gsm nie
    odbiera zakłóceń. Ewidetnie płytka tego modułu "sieje". Docelowa
    płytka wykorzystująca ten moduł musi być dobrze zaprojektowana.

    --
    Marek

  • 4. Data: 2015-04-29 15:55:41
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2015-04-29 o 11:02, Marek pisze:

    > To raczej nie jest antena, antenę dołącza się do tego małego złącza, w
    > zestawie powinien być kabelek z antenką pcb.

    Ewidentnie widać ścieżkę pomiędzy tym ukośnym "czymś" oraz gniazdkiem do
    zewnętrznej antenki... Więc albo wewnętrzna antena, albo przeciwwaga. ;)
    Swoją drogą nie byłoby to niczym dziwnym, niektóre wersje modułu ESP8266
    również mają ceramiczną antenę na PCB, a tuż obok gniazdko do
    podłączenia zewnętrznej.

> [...]
    > translatora poziomów co jest trochę upierdliwe bo moduł zasilać trzeba
    > 4V (3.3 za mało a 5V za dużo), a poziomy logiczne uarta są 1.8V

    W najgorszym wypadku postawię pomiędzy modułem i resztą elektroniki
    jakiś izolator w rodzaju ISO7221.
    Generalnie te moduły są chyba do zasilania napięciem z akumulatorka
    li-pol albo li-ion, którego napięcie zmienia się w czasie.
    W moim starym projekcie wykorzystałem kiedyś moduł GSM, zasilając także
    MCU z tej samej baterii. Dzisiaj jednak zrobiłbym to nieco inaczej. :)