  • 31. Data: 2016-08-29 13:33:51
    Temat: Re: Mały kondensator tantalowy
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    news:57c41a6a$0$645$65785112@news.neostrada.pl...

    > No jest, ale czy inzynier z 20+ letnim stazem moze to podejrzewac ?
    > Kiedy ostatnio czytales uwaznie karte katalogowa rezystora i sprawdzales
    > zaleznosc rezystancji od pradu ? :-)

    A odporność na udary prądu?
    Jeden 0603 może mieć 10 razy większą od drugiego a oba będą miały tę samą
    rezystancję i tę samą moc znamionową.
    P.G.

  • 32. Data: 2016-08-29 15:34:12
    Od: "HF5BS" <h...@j...pl>

    > No jest, ale czy inzynier z 20+ letnim stazem moze to podejrzewac ?
    > Kiedy ostatnio czytales uwaznie karte katalogowa rezystora i sprawdzales
    > zaleznosc rezystancji od pradu ? :-)

    Ja w każdym razie liczę się z tym, że zależność jest, ale nie aż 300% (3u,
    zamiast 10u), com może mi diametralnie pokomplikować zaprojektowanie np.
    przerzutnika z określonym czasem impulsu. 25-30% jakoś dopieszczę, peerkiem
    choćby.

    > No i biorac pod uwage, ze takie kondensatory uzywa sie nagminnie do
    > blokowania zasilania, to jesli ich prawdziwa pojemnosc przy znamionowym
    > napieciu tak bardzo odbiega od znamionowej ... czy ktos tu jednak nie
    > oszukuje ?

    Takowoż ja uważam. Bo albo znamionowa, albo, pardon le mot, jakaś lewizna
    chujowizna.

    --
    Życie jest przepiękną telenowelą, przenoszoną drogą płciową.
    (C) Ferdek Kiepski

  • 33. Data: 2016-08-29 15:40:14
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 29.08.2016 o 13:19, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Mario" napisał w wiadomości grup

    > No jest, ale czy inzynier z 20+ letnim stazem moze to podejrzewac ?

    No to taki inżynier powinien czytać jakieś fachowe pisma. Albo czytać
    grupę p.m.e dopóki istnieje. Jakieś raz do roku pojawia się temat
    zależności c od u kondensatorów MLCC.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 34. Data: 2016-08-29 15:41:28
    Od: "HF5BS" <h...@j...pl>

    Użytkownik "Mario" <M...@...pl> napisał w wiadomości
    > Ale zawsze się znajdzie ktoś kto domagałby się podawania napięcia dla 10

    A to już nie mój ból.

    > V, a inny dla 20 V. Aby wyjść naprzeciw wszystkim klientom producent
    > wystawia na swojej stronce dataszi, w którym jest po prostu wykres
    > zależności pojemności od napięcia.

    Ja oczekuję, że kondensator DOWOLNY, gdziekolwiek, jakikolwiek, skądkolwiek,
    itd., od mikro-SMD, po wielkie kondzioły wyrównujące cos-fi, przy
    ZNAMIONOWYM napięciu, dostarczy mi ZNAMIONOWĄ pojemność. To wszystko. A jak
    ktoś chce ich używać przy niższym napięciu - cóś, ja mu nie zabronię.
    Jak zechcę ich użyć przy niższym i zechcę się zorientować, czy rzecz mi się
    zanadto nie rozjedzie - obejrzę kartę katalogową i sobie przeliczę układ.
    Jak zechcę wsadzić przy napięciu znamionowym, to wsadzam i o nic więcej się
    nie martwię, a wydruk karty zużyję do zrobienia latawca.

  • 35. Data: 2016-08-29 15:52:14
    Od: "HF5BS" <h...@j...pl>

    wiadomości news:575678505.20160829130639@pik-net.pl.invalid...
    > Masz mieć świadomość, że rzeczywiste elementy różnią się od idealnych.

    Ależ oczywiście! I nigdy nie śmiem twierdzić, że jest inaczej. Oczekuję
    jedynie jednej rzeczy, że element, przy ZNAMIONOWYM prądzie/napięciu/etc,
    dostarczy mi ZNAMIONOWEJ wartości. A co się dzieje poza tym, to już się będę
    osobno martwić i na pewno zajrzę, gdzie należy.

    > Ale dobry elektronik sam powinien wiedzieć, jakie to są współczynniki
    > i czy w ogóle to jest takie proste.

    Czy ja twierdzę, że nie?

    > Ale jako elektronik musisz znać podstawy. Czyli jakie elementy gdzie
    > się stosuje i dlaczego. A jak nie znasz, to trzeba sprawdzać karty
    > katalogowe - tam jest całe mnóstwo wiedzy.

    No, wiadomo, że trzeba to rozróżniać.

    > I chcesz używać w takim mostku kondensatorów, które się do tego nie

    W żadnym wypadku. Na pewno sprawdzę, czsy element się nadaje,
    charakterystyka, upływ, kategoria klimatyczna, nogi Cioci Zosi, takie tam.

    > nadają? Kondensatory MLCC o dużych pojemnościach stosuje się TYLKO
    > jako kondensatory blokujące i/lub wygładzające w zasilaniu. Bo wszyscy
    > wiedzą, że ich pojemność rzeczywista jest daleka od znamionowej.

    A ja był właśnie był wdzięczny za to, abym, zapodając nań znamionowe
    napięcie, dostał znamionową pojemność. W takim miejscu, jak przy niższym
    napięciu dostanę więcej, to się nawet nie pogniewam. Oczywiście, wiem o
    takich drobnostkach, jak to, że raczej nie jest wskazane pędzenie elementu
    przy jego granicznych warunkach pracy, bo już mi się zdarzało nieraz, że
    element robił pifpaf i musiałem wymieniać (pięknie strzela 50 u 350V...).
    Oczywiście, nie ja tam takie podzespoły wsadzałem.

  • 36. Data: 2016-08-29 16:33:10
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello HF5BS,

    Monday, August 29, 2016, 3:52:14 PM, you wrote:

    > Ależ oczywiście! I nigdy nie śmiem twierdzić, że jest inaczej. Oczekuję
    > jedynie jednej rzeczy, że element, przy ZNAMIONOWYM prądzie/napięciu/etc,
    > dostarczy mi ZNAMIONOWEJ wartości.

    Oczekiwać to sobie możesz. Ja oczekuję, że rząd będzie przestrzegał
    ustanowionych praw i rozsądnie wydawał pieniądze budżetowe. I co po
    moich oczekiwaniach?

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 37. Data: 2016-08-29 17:23:22
    Od: "HF5BS" <h...@j...pl>

    wiadomości news:407224010.20160829163310@pik-net.pl.invalid...
    > Oczekiwać to sobie możesz. Ja oczekuję, że rząd będzie przestrzegał
    > ustanowionych praw i rozsądnie wydawał pieniądze budżetowe. I co po
    > moich oczekiwaniach?

    Przyznaję ci rację, że oczekujesz od rządu tego, co powinien robić.

  • 38. Data: 2016-08-29 17:39:11
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "HF5BS" <h...@j...pl> napisał w wiadomości

    > Takowoż ja uważam. Bo albo znamionowa, albo, pardon le mot, jakaś lewizna
    > chujowizna.

    To przy jakim napięciu powinni podawać pojemność wziąwszy pod uwagę, że w
    prawie każdym układzie trzeba się liczyć z przepięciami więc kondensator
    musi mieć wyższe napięcie znamionowe niż napięcie przy którym będzie
    pracował?

    A poza tym jakby podawali przy tym, przy którym będzie pracował to będziesz
    miał kondensatory 1u/5V, inne 1u/3V3, inne 1u/1V8 i w ogóle na każde
    napięcie przy którym się pracuje powinny być inne kondensatory aby dało się
    podać ich pojemność przy napięciu pracy.
    Dla mnie to jest chore.

    To są kondensatory blokujące, jak potrzebujesz MLCC o konkretnej pojemności
    to bierzesz z innym dielektrykiem (NP0, C0G), ale nie licz na 10u/25V w
    obudowie 0603.
    P.G.

  • 39. Data: 2016-08-29 17:41:13
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Ja oczekuję, że kondensator DOWOLNY, gdziekolwiek, jakikolwiek,
    > skądkolwiek, itd., od mikro-SMD, po wielkie kondzioły wyrównujące cos-fi,
    > przy ZNAMIONOWYM napięciu, dostarczy mi ZNAMIONOWĄ pojemność.

    I co Ci po takiej informacji jak kondensator nigdy nie pracuje przy swoim
    znamionowym napięciu?
    P.G.

  • 40. Data: 2016-08-29 17:44:46
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Oczywiście, wiem o takich drobnostkach, jak to, że raczej nie jest
    > wskazane pędzenie elementu przy jego granicznych warunkach pracy,

    Czyli wiesz, że pojemność przy napięciu znamionowym do niczego się nie
    przyda, a pojemność przy napięciu 0 pozwoli policzyć np. udar prądu w
    momencie włączenia zasilania?
    P.G.