  • 91. Data: 2016-09-01 17:23:02
    Temat: Re: Mały kondensator tantalowy
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2016-09-01 o 16:27, HF5BS pisze:

    > Mnie zależało głównie na tym, aby dostać tę informację od kogoś, co
    > zajmuje się tym zawodowo, na codzień, a później już sam będę wyszukiwać.
    > Niestety, nie obskoczę dziś wszystkiego, przeleciałem głównie po
    > rysunkach, gdyż już przy drugim arkuszu oczy mi się zbuntowały i
    > załzawiły, znaczy się, przeciążenie... to po kawałku sobie to pobskakuję.

    Po pewnym czasie idzie migiem wynaleźć właściwe informacje ;)

    > Wniosek mój jest jeden, są to kondensatory bardzo niedoskonałe i w sumie
    > nie wiem (jeszcze sie wczytam), czy to jakieś piezo, czy indukcyjności
    > wtrącone, ale zastanowiła mnie charakterystyka częstotliwościowa, dość
    > ostry dołek w jednym miejscu i kolanko na lewo od niego, jakby rezonans
    > jakiś, a na prawo ostro w górę. Może wykorzystać to jako obwód
    > rezonansowy? :) Muszę poznać dokładniej działanie pojemnościowe, czy
    > raczej ładownościowe, tego WWKC, a jak, skoro po polsku, to i skrót
    > taki, a co, nie mogie? :))

    W skrócie: lewa część to zwykła impedancja pojemnościowa, a prawa to
    pasożytnicze indukcyjności. Razem rezonans, ale o dość kiepskiej dobroci
    i praktycznie zerowej możliwości kontroli. Z tej charakterystyki wynika
    do jakich częstotliwości to jeszcze jest kondensator. Z grubsza tak
    wygląda charakterystyka każdego kondensatora. Tyle, że biorąc pod uwagę
    zależność pojemności "od wszystkiego" ten obwód rezonansowy jest w
    zasadzie nie do wykorzystania. Chyba, że będziesz mierzył np temperaturę
    pilnując reszty parametrów, ale są lepsze metody na to.

    Pozdrawiam

    DD

  • 92. Data: 2016-09-01 17:23:38
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "HF5BS" <h...@j...pl> napisał w wiadomości

    > owa niedoskonałość jest rozmyślnie utworzona, czy na zasadzie "no trudno,
    > jest niedoskonałość, ale i tak mimo mniejszego rozmiaru dostajemy większą
    > pojemność, co pozwala zminiaturyzować urządzenie".

    Oczywiście, że "no trudno jest niedoskonałość".
    Nie chce mi się szukać najnowszych danych. Mam pod ręką ofertę Hitano z
    2010r.
    Oferta doskonałych kondensatorów 0603 kończy sie na 10nF, niedoskonałych na
    4u7.
    W kondensatorach blokujących duża pojemność zapewnia proporcjonalnie lepsze
    tłumienie zakłóceń, a 4u7 to zdecydowanie więcej niż 10n.
    P.G.

  • 93. Data: 2016-09-01 17:44:44
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2016-09-01 o 15:40, HF5BS pisze:

    > Użytkownik "Dariusz Dorochowicz" <_...@w...com> napisał w wiadomości

    > Wiadomo, że najlepiej jakąś świeżyznę, jednak czasem chciałbym mieć do
    > jakichś mało wymagających układów, gdzie mało jest istotne, czy ma się
    > 20, czy 2 uF, albo wręcz, gdzie wykorzystując zmianę wartości w
    > zależności od zapodanego napięcia, powidzmy, uzyskać coś jakby strojenie
    > układu.

    Pewnie się da, ale uzasadnienia do takiego kombinowania nie widzę. Parę
    pomysłów - tak, tyle że kiedyś to może jeszcze, ale teraz? No i przede
    wszystkim - pojemność zależy od wielu parametrów, nie tylko od napięcia,
    więc z tym niby strojeniem to tak sobie. Pamiętaj też, że mowa o
    izolatorach X5R i X7R. Są inne, znacznie lepsze, a wyglądają tak samo.

    > No, robię sąsiadowi telewizor w sobotę wieczorem i nie ma czego wsadzić,
    > tylko to właśnie, przykazać mu wtedy "Ziutek, wsadziłem ci, aby na razie
    > chodziło, a w poniedziałek kupię element i porządnie ci to zrobie".

    No, i ładujesz 1nF X7R zamiast NP0 i nie wiesz czemu nie działa. O
    napięciu nie wspominając.

> [...]
    > momencie ważniejsze, aby czymś, czymkolwiek, zająć ręce, wolałbym choćby
    > takim wylutowywaniem takich pseudokondensatorów, niż np. waleniem konia,
    > czy dłubaniem w nosie, dla usprawnienia palców (problemy z CUN). Na
    > pewno wylutuję kwarce i cewki, może jak tranzystory za mocno nie osiądą,
    > to też, a płyta wyleci do fajansu. A elemenciki były by do awaryjnych
    > spraw, a jak sklepy otworzą, to wtedy już ostatecznie wykończyć naprawę
    > właściwym elementem. Bo skoro mi się te niby-kondensatory nie podobają,
    > bo nie podobają mi się, ale są, to grzech było by nie wykorzystać tego,

    Ryzykując że po wlutowaniu dostaną zwarcia... Taki sobie pomysł.

    > A potem np. zrobić coś w rodzaju rzeźby, czy innego dzieła sztuki... :)
    > Albo...
    > https://www.youtube.com/watch?v=cg1ax9RYFic
    > https://www.youtube.com/watch?v=Z-VGnizVZeM
    > https://www.youtube.com/watch?v=VknpLq7DkSM
    > https://www.youtube.com/watch?v=WD0Z7eeDJCM

    Ale MLCC, a już na pewno X7R mało efektownie się palą. Zwyczajnie
    dostają zwarcia...
    Jak już tego trochę jest, to może lepiej:
    https://www.youtube.com/watch?v=aBLZCHpTgtg
    https://www.youtube.com/watch?v=l19hGzmXcSo

    Pozdrawiam

    DD

  • 94. Data: 2016-09-01 18:48:02
    Od: "HF5BS" <h...@j...pl>

> [...]
    > więc z tym niby strojeniem to tak sobie. Pamiętaj też, że mowa o
    > izolatorach X5R i X7R. Są inne, znacznie lepsze, a wyglądają tak samo.

    No wiadomo, że i ja nie widzę, mnie chodziło po prostu o frajdę z zabawy,
    coś w styku zadzwonię sąsiadowi do drzwi i spylam. Ostatecznie, seryjka w
    rządku i przewoltowanko...

    > No, i ładujesz 1nF X7R zamiast NP0 i nie wiesz czemu nie działa. O
    > napięciu nie wspominając.

    Już tak zrobię, że ruszy...

    Nie chodzi mi o rozmiar, tylko o coś, co koło właściwego chociaż kiedyś
    stało.
    I nie chodzi o sytuację, że się tyłka nie chce do szuflady ruszyć, tylko o
    taką, że naprawdę nie ma. Na drutach wyprowadzę, gumą arabską podkleję, do
    poniedziałku... a przynajmniej na najbliższy mecz, ma starczyć.

    > Ryzykując że po wlutowaniu dostaną zwarcia... Taki sobie pomysł.

    Czasem nie ma wyboru.

    > Ale MLCC, a już na pewno X7R mało efektownie się palą. Zwyczajnie dostają
    > zwarcia...

    Jak zwarcie, to przykopię im taki prąd, że się to zwarcie zaraz przepali.

    > Jak już tego trochę jest, to może lepiej:
    > https://www.youtube.com/watch?v=aBLZCHpTgtg
    > https://www.youtube.com/watch?v=l19hGzmXcSo

    Chyba zacznę ludziom kąpać laptopy w wodzie królewskiej :P

    --
    Gdy więc wszystkie sposoby ratunku upadły,
    Wśród SERDECZNYCH PRZYJACIÓŁ, psy zająca zjadły. - I.Krasicki "Przyjaciele"

  • 95. Data: 2016-09-01 18:51:44
    Od: "HF5BS" <h...@j...pl>

    > W skrócie: lewa część to zwykła impedancja pojemnościowa, a prawa to
    > pasożytnicze indukcyjności. Razem rezonans, ale o dość kiepskiej dobroci i
    > praktycznie zerowej możliwości kontroli. Z tej charakterystyki wynika

    Cudów nie oczekuję, w końcu nie do tego było to stworzone.

> [...]
    > zasadzie nie do wykorzystania. Chyba, że będziesz mierzył np temperaturę
    > pilnując reszty parametrów, ale są lepsze metody na to.

    No jasne, po prostu czasem ma się niekiedy chęć na chwilę głupiej zabawy.
    Żeby z nudów nie umrzeć.
    Generator liczb losowych, czy jaki inny wynalazek, jeszcze nie wiem,
    najpierw etap rozkminy, potem zabawa.

  • 96. Data: 2016-09-01 19:02:41
    Od: "HF5BS" <h...@j...pl>

    Użytkownik "Piotr Gałka" <p...@c...pl> napisał w
    wiadomości news:nq9h5m$1s1$1@news.chmurka.net...
> [...]
    > W kondensatorach blokujących duża pojemność zapewnia proporcjonalnie
    > lepsze tłumienie zakłóceń, a 4u7 to zdecydowanie więcej niż 10n.

    Ale to chyba przy niskich napięciach, może lepiej jednak użyć zwykłych, bo
    jak trafię na obwód pod wyższym napięciem, to jednak z tłumieniem nie będzie
    już tak zabawnie, na razie próbuję pomysleć, czy dało by się tę wadliwość
    wykorzystać np. do modyfikacji dźwięku gitary, aby odkształcić sinusoidę, bo
    ciekaw jestem, jak ta niedoskonałość wpływa na przebieg właśnie. Lampiaki
    ZTCP, łagodnie przycinają szczyty, ten by je jak to powiedzieć...
    eksponował, myślę, o połączeniu tego w baterię nadającą przebiegowi coś na
    kształt garbu wielbłąda. Niestety, oscyloskopu, ani generatora nie mam, bo
    zasilacz, by wpłynąć napięciem na właściwości, oraz same kondensatory na
    płycie, to mam... i już bym leciał zestawiać układ pomiarowy i porównywać. O
    analizatorze widma, to w tej chwili nawet nie marzę, choć w pracy miałem
    taki od OIDP 9 kHz, do 23, czy 26 GHz, nawet dwa, jeden Schlumberger, a
    drugi nie pamiętam, z wyjściem na ploter.

  • 97. Data: 2016-09-01 21:05:05
    Od: b...@g...com

    użytkownik HF5BS napisał:

    > Wniosek mój jest jeden, są to kondensatory bardzo niedoskonałe i w sumie nie
    > wiem (jeszcze sie wczytam), czy to jakieś piezo

    Piezo też było omawiane.
    https://e2e.ti.com/blogs_/b/precisionhub/archive/201
    4/12/19/stress-induced-outbursts-microphonics-in-cer
    amic-capacitors-part-1

  • 98. Data: 2016-09-01 21:19:28
    Od: b...@g...com

    użytkownik Piotr Gałka napisał:

> [...]
    > W kondensatorach blokujących duża pojemność zapewnia proporcjonalnie lepsze
    > tłumienie zakłóceń, a 4u7 to zdecydowanie więcej niż 10n.

    Czasem takie niedoskonałe są najlepsze dzięki swojej pojemności,
    a jak pracują przy 1,8-3,3V ich wad nie widać.
    http://tinyurl.com/zg7qr2b

  • 99. Data: 2016-09-01 22:56:37
    Od: "HF5BS" <h...@j...pl>

    Użytkownik <b...@g...com> napisał w wiadomości
    ps.com...
    użytkownik HF5BS napisał:

    > Piezo też było omawiane.
    > https://e2e.ti.com/blogs_/b/precisionhub/archive/201
    4/12/19/stress-induced-outbursts-microphonics-in-cer
    amic-capacitors-part-1

    Czyli przeczucie jednak mnie nie myliło, dobrze wyczytałem to i owo między
    wierszami, że skoro to ceramika, to może wystąpić zjawisko piezoelektryczne.
    Tylko, jak teraz, spowodowane napięciem odkształcenie mechaniczne (z.p. jest
    zjawiskiem, jak wiadomo, odwracalnym), wpływa na ostateczną pojemność? Jak
    wektory napięć przemiennych schodzą się w sposób powodujący zmianę
    impedancji? Rozumiem, że to multikiepski rezonator, obwód rezonansowy, ale,
    jeśli występuje zjawisko piezoelektryczne, a odkształcenie jest chyba wprost
    proporcjonalne do napięcia, nie pomnę, to może zmieniać odległość od siebie
    poszczególnych warstw, a zgodnie ze wzorem (epsilon*S)/d, gdzie S, to
    epsilon, to przenikalność elektryczna, o ile dobrze zapamiętałem z
    "elektry", S, to powierzchnia okładzin, a d, odległość między nimi. Do tego
    rezonans mechaniczny, rozumiem, raczej bardzo słabo kontrolowalny, ale,
    ciekaw jestem, gdzie na wykresie impedancji go znajdę? Cała kupa
    problemów... A kiedyś pojemność w centymetrach mierzono (OIMPNM, 1cm to ok.
    0.9 pF) i ludzie jakoż sobie radzili.
    Miejmy nadzieję, że technika pójdzie naprzód i wpływ napięcie-pojemność
    zmaleje do wartości akceptowalnych...
    BTW. Z daaaawnych numerów Młodego Technika, pamiętam dział "Sędziwy
    Technik", gdzie, numeru nie podam, przedstawiono wspominkę pt. "Śpiewający
    kondensator". To właśnie było takie MLCC, czy po naszemu WWKC, tyle, że w
    miejscu C, było o ile pamiętam, P, czyli papier, reszta podobnie, z
    wyjątkiem rozmiarów, które, oczywiście, były znacznie większe. Zapodanie
    napięcia na okładki, modulowanego z jakiegoś mikrofonu powodowało, ze
    kondzioł zaczął robić za mały głośnik. Już w 19 wieku...

  • 100. Data: 2016-09-01 23:25:44
    Od: "HF5BS" <h...@j...pl>

    Użytkownik <b...@g...com> napisał w wiadomości
    ps.com...

    > Czasem takie niedoskonałe są najlepsze dzięki swojej pojemności,
    > a jak pracują przy 1,8-3,3V ich wad nie widać.
    > http://tinyurl.com/zg7qr2b

    No, rzeczywiście malutkie...
    Czyli mam podstawy podtrzymać stwierdzenie, że są to kondensatory
    zdecydowanie WADLIWE (choć zdefiniujmy, co jest wadą), i to z natury. Ino,
    posiadane przez nie zalety, oraz możliwa stałość i przewidywalność
    parametrów w danych warunkach, w zakresie zastosowania, znacząco przeważają
    nad wadami.
    Tak jak inne elementy rzeczywiste, które teoretycznie nie powinny zmieniać
    parametrów pod wpływem warunków pracy, a zmieniają, to też by je uznać, za
    mniej, lub bardziej wadliwe, choć często wada nie ma znaczenia. Ja wadę
    (tutaj) definiuję tak, że jest to niepożądana zmiana wartości parametrów pod
    wpływem różnych czynników, której to zmiany być normalnie nie powinno. Co
    innego, gdy wada jest oczekiwaną z jakiegoś powodu właściwością elementu, to
    wtedy wadą być przestaje, tak ja to widzę. Szczerze mówiąc, nawet
    niespecjalnie mi zależy, żeby ktoś się ze mną zgadzał. Ale jeśli tak jednak
    będzie, to nie zgłaszam sprzeciwu.

    Panowie, nie usiłuję zmienić świata, nie oczekuję nawet, że się do mnie
    dopasuje, może nawet i tego nie chcę, ale jeśli cesarz jest goły, to
    dlaczego mam udawać, że nie jest? Więc nie pozwolę światu, żebym ja miał się
    bezwolnie do niego nagiąć, skoro on ma mnie w dupie. Natomiast przyjmę
    rzeczowe uwagi, co wlaśnie uczyniłem i powoli to sobie rozpoznam. No, już
    chcę zhackować ten element :P
    Np. korci mnie, aby zobaczyć różnice między pracą
    multiwibratora-przerzutnika astabilnego na kondziołach zwykłych, a na MLCC,
    jak by wyglądały różnice na oscylogramach, w układzie tak dobranym, że okres
    drgań w obu przypadkach byłby taki sam... Naprawdę mnie to ciekawi, tym
    bardziej, im mocniejszy jest wpływ napięcia na pojemność! Albo generator
    relaksacyjny, jeszcze lepiej!
    Skoro są to elementy wadliwe, to chociaz tę wadę wykorzystajmy, skoro jest
    stała i przewidywalna.
    W końcu diody, gdyby nie były wadliwe (wobec idealnej), nie mielibyśmy
    radia... ITD.
    Aha, wadliwy=/=niesprawny.