  • 81. Data: 2016-09-01 11:12:49
    Temat: Re: Mały kondensator tantalowy
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "HF5BS" <h...@j...pl> napisał w wiadomości
    news:nq76tn$t43$1@node2.news.atman.pl...

    > Użytkownik "Dariusz Dorochowicz" <_...@w...com> napisał w wiadomości

    > Zgoda. Tylko, co już pod adresem Piotra zgłosiłem, gdybyś i ty mógł mi
    > podlinkować, dowolną jedną wystarczy, kartę takiego elementu,

    Jakoś przegapiłem abyś do mnie pisał o link do karty.
    Widzę, że pisałeś do Mario, a teraz do Darka.
    Chyba, że kiedyś wcześniej i przegapiłem.
    Ale już masz te karty.

    Akumulatory gromadzą chemicznie. Nie wiem, czy to integralnie z tego wynika,
    ale przy rozładowaniu przez dłuższy czas mają w miarę stabilne napięcie i
    potem nagle siada.
    Skoro te kondensatory mają mniejszą pojemność przy większym napięciu to przy
    rozładowaniu stałym prądem zamiast liniowego spadku napięcia (jak dla
    idealnego C) będą najpierw spadały szybciej a potem wolniej - dokładnie
    odwrotnie od akumulatorów.
    Dlatego nie rozumiem skąd podejrzenie o chemiczne gromadzenie ładunku.
    Szukaj raczej czegoś pod drugiej stronie od zwykłego kondensatora. Czyli
    akumulator --- kondensator --- tu czegoś szukasz. Może odkryjesz jakieś
    nowe prawa fizyki.
    P.G.

  • 82. Data: 2016-09-01 12:51:39
    Od: szod <b...@a...pl>

    W dniu 2016-09-01 o 00:28, Mario pisze:

    > Ale tak na prawdę rezystor jest warystorem. W każdym razie ja
    > potrzebuję dość stabilnych rezystorów, więc standardowo używam
    > metalowych 1% bo mają zazwyczaj 100 ppm/C. A węglowe (typowe 5%) mają
    > często 600 ppm/C i dla mnie to są warystory. I moim obowiązkiem jest to
    > wiedzieć jeśli się biorę za projektowanie.

    Mówisz o warystorach, a piszesz o ppm/C... Na pewno chodzi Ci o
    warystory? :P

  • 83. Data: 2016-09-01 15:18:11
    Od: "HF5BS" <h...@j...pl>

    (MLCC)
    > Generator sinusoidalny :-)

    Stała czasowa...

    --
    Gdy więc wszystkie sposoby ratunku upadły,
    Wśród SERDECZNYCH PRZYJACIÓŁ, psy zająca zjadły. - I.Krasicki "Przyjaciele"

  • 84. Data: 2016-09-01 15:40:31
    Od: "HF5BS" <h...@j...pl>

    > Ogólnie przyjmuje się, że MLCC są "jednorazowe", tzn jak wylutujesz, to
    > już nie powinieneś go z powrotem wlutowywać.

    Wiadomo, że najlepiej jakąś świeżyznę, jednak czasem chciałbym mieć do
    jakichś mało wymagających układów, gdzie mało jest istotne, czy ma się 20,
    czy 2 uF, albo wręcz, gdzie wykorzystując zmianę wartości w zależności od
    zapodanego napięcia, powidzmy, uzyskać coś jakby strojenie układu.
    No, robię sąsiadowi telewizor w sobotę wieczorem i nie ma czego wsadzić,
    tylko to właśnie, przykazać mu wtedy "Ziutek, wsadziłem ci, aby na razie
    chodziło, a w poniedziałek kupię element i porządnie ci to zrobie".

    > Poza tym nie znając materiału, a już tym bardziej napięcia, trudno jest
    > znaleźć jakieś rozsądne zastosowanie dla takich wylutowanych elementów.
    > Pamiętaj też, że dla NP0 masz inne charakterystyki, a wyglądem się nie
    > różnią. Co najwyżej możesz po zakresie pojemności, ale dla pewnych
    > zakresów nie wiesz czy masz do czynienia z takim czy innym.
    > Koszt pomierzenia kondensatorów raczej nie uzasadnia takiej zabawy.

    Nie mówię o jakichś hurtowych ilościach, dla mnie nawet to jest w tym
    momencie ważniejsze, aby czymś, czymkolwiek, zająć ręce, wolałbym choćby
    takim wylutowywaniem takich pseudokondensatorów, niż np. waleniem konia, czy
    dłubaniem w nosie, dla usprawnienia palców (problemy z CUN). Na pewno
    wylutuję kwarce i cewki, może jak tranzystory za mocno nie osiądą, to też, a
    płyta wyleci do fajansu. A elemenciki były by do awaryjnych spraw, a jak
    sklepy otworzą, to wtedy już ostatecznie wykończyć naprawę właściwym
    elementem. Bo skoro mi się te niby-kondensatory nie podobają, bo nie
    podobają mi się, ale są, to grzech było by nie wykorzystać tego, że są.
    A potem np. zrobić coś w rodzaju rzeźby, czy innego dzieła sztuki... :)
    Albo...
    https://www.youtube.com/watch?v=cg1ax9RYFic
    https://www.youtube.com/watch?v=Z-VGnizVZeM
    https://www.youtube.com/watch?v=VknpLq7DkSM
    https://www.youtube.com/watch?v=WD0Z7eeDJCM
    :)

  • 85. Data: 2016-09-01 15:42:56
    Od: "HF5BS" <h...@j...pl>

    Użytkownik "Mario" <M...@...pl> napisał w wiadomości
    > Podlinkowałem już jeden dokument:

    ogłem być zmęczony już i uciekło...

    > http://www.niccomp.com/help/VoltageCoefficientofCapa
    citors-032012-R1.pdf
    > Ale proszę bardzo na stronie 47:
    > http://www.delorie.com/pcb/smd-challenge/pdfs/murata
    -01005.pdf

    Zaraz zobaczę, czy zastanę tam to, czego się spodziewam.

  • 86. Data: 2016-09-01 16:04:40
    Od: "HF5BS" <h...@j...pl>

    Użytkownik "Mario" <M...@...pl> napisał w wiadomości
    > Podlinkowałem już jeden dokument:
    > http://www.niccomp.com/help/VoltageCoefficientofCapa
    citors-032012-R1.pdf

    No - nie myliłem się, znalazłem dokładnie to, czego się spodziewałem, że
    raczej należało by mówić o ładowności w sensie amperogodzin, czy odpowienio
    mniejszych jednostek, wtedy lepiej to oddaje istotę sprawy i takie coś
    ogarniam. I teraz tylko chciałbym zgadnąć, czy to się odbywa, jak w
    tradycyjnych kondziołach, przez gromadzenie ładunku elektrycznego, czy
    raczej przez przemiany chemiczne? Albo nawet mechanicznie, poprzez zjawisko
    piezoelektryczne, skoro to ceramika? Zdaję sobie sprawę, że taki podział
    jest aż nadto uproszczony, ale na razie nie bardzo umiem sobie wyobrazić
    tego inaczej. Powoli muszę dojśc do tego, nie na siłę, inaczej tego nie
    zrozumiem.

    > Ale proszę bardzo na stronie 47:
    > http://www.delorie.com/pcb/smd-challenge/pdfs/murata
    -01005.pdf

    Nie skapowałem... ale jakoś mi dziś literki latają, zlepiają się... jak
    matrycę naprawię, to obejrzę już w warunkach mniej męczących dla oczu.
    Jednak wiem już, jak to mniej-więcej wygląda, czego się spodziewać, skoro o
    to zaczepiłem, należy to poznać.

  • 87. Data: 2016-09-01 16:27:41
    Od: "HF5BS" <h...@j...pl>

    > http://www.tme.eu/pl/Document/3e55e99a923ea5a5f9303f
    c4342e1d07/cc_x7r_yageo.pdf
    > http://www.tme.eu/pl/Document/4a42202b32dab16128fe10
    7dd69598cc/samsung-chip-cap.pdf
    > http://www.tme.eu/pl/Document/667fe6e7748c0ed1675574
    c6bf64b751/AVX_X7R.pdf
    > Jak widzisz nawet na TME są podstawowe karty katalogowe - wchodzisz i do
    > bardzo wielu elementów po prostu są.
    > Szczegóły typu zależność pojemności od napiecia to już różnie - Yageo
    > akurat coś tam podaje, ale z tym bywa różnie. Noty aplikacyjne są jeszcze,
    > ale to już zwykle na stronach producentów.
    > A tu masz kartę od konkretnego kondensatora Samsunga:
    > https://www.samsungsem.com/kr/support/product-search
    /mlcc/__icsFiles/afieldfile/2014/11/05/C_CL21B104JBC
    NNNC.pdf
    > Jak widzisz - jak ktoś chce, to znajdzie.

    Mnie zależało głównie na tym, aby dostać tę informację od kogoś, co zajmuje
    się tym zawodowo, na codzień, a później już sam będę wyszukiwać.
    Niestety, nie obskoczę dziś wszystkiego, przeleciałem głównie po rysunkach,
    gdyż już przy drugim arkuszu oczy mi się zbuntowały i załzawiły, znaczy się,
    przeciążenie... to po kawałku sobie to pobskakuję.
    Wniosek mój jest jeden, są to kondensatory bardzo niedoskonałe i w sumie nie
    wiem (jeszcze sie wczytam), czy to jakieś piezo, czy indukcyjności wtrącone,
    ale zastanowiła mnie charakterystyka częstotliwościowa, dość ostry dołek w
    jednym miejscu i kolanko na lewo od niego, jakby rezonans jakiś, a na prawo
    ostro w górę. Może wykorzystać to jako obwód rezonansowy? :) Muszę poznać
    dokładniej działanie pojemnościowe, czy raczej ładownościowe, tego WWKC, a
    jak, skoro po polsku, to i skrót taki, a co, nie mogie? :))

    Przepraszam za literowki.

  • 88. Data: 2016-09-01 16:39:32
    Od: "HF5BS" <h...@j...pl>

    Użytkownik "Mario" <M...@...pl> napisał w wiadomości
    (pomiar, czy dobry)
    > A jak to sprawdzisz? Zrobisz sobie stanowisko do pomiaru pojemności
    > kondensatora podpolaryzowanego napięciem stałym? Gdy mierzysz zwykłym
    > multimetrem to wyjdzie ci wartość katalogowa, bo mierzysz przy zerowym DC.
    > Tak więc nie potrzebujesz charakterystyki C(U). Wystarczy ci świadomość,
    > że warto dawać kondensator o napięciu znamionowym przynajmniej 2 razy
    > większym niż robocze.

    Spokojnie, na pewno zabiorę się to tego lepiej, niż Wujek Józek ze wsi
    Kopidoły Wielkie.
    A o napięcie znamionowe wobec roboczego też się nie martw, nigdy nie daję,
    jeśli nie ma ku temu ważnego powodu, elementu który będzie pracował na
    granicy wytrzymałości. W końcówce palił mi się BD135, choć to był tranzystor
    sterujący, chyba z 5 wymieniłem, niby napięcie w granicach, wyszło mi, że
    prąd za duży i struktura nie wytrzymuje. Sprawdziłem w katalogu odpowiednie
    parametry i dałem BD285, doregulowałem symetrię i prąd zerowy stopnia,
    przepalanie się drivera ustało, urządzenie chodzi znakomicie, choć już go
    nie mam.
    Zawsze zostawiam, jeśli to tylko możliwe, bo z tym różnie bywa, nawet dość
    znaczną rezerwę, choćby na wypadek, gdyby zasilacz dostał kota i z 15 woltów
    zrobił np. 25...

  • 89. Data: 2016-09-01 16:53:38
    Od: "HF5BS" <h...@j...pl>

    Użytkownik "Piotr Gałka" <p...@c...pl> napisał w
    wiadomości news:nq8ree$pi0$1@news.chmurka.net...
> [...]
    > odwrotnie od akumulatorów.
    > Dlatego nie rozumiem skąd podejrzenie o chemiczne gromadzenie ładunku.

    Usiłuję dociec, czemu w tych kondensatorach to raczej owa ładowność, czyli w
    amperosekundach, tak naprawdę dominuje. Bo jak patrzę po wykresach, to
    ładunek wydaje mi się mniej-więcej stały... ale dziś nie rozkminię, bo mi
    oczy odmawiają udziału w mysleniu.
    Czy celowo się takie elementy tworzy, czy stosując je, waży się wady i
    zalety, i według tego stosuje, no, czy jakaś szczególnie dobra cecha,
    dominuje nad niedoskonałości i dlatego spoglądamy łasym okiem na ten
    element?
    Jakie konkretnie zjawiska towarzyszą wykonywaniu funkcji pojemności,
    gromadzenie ladunku, czy/lub zjawisko piezoelektryczne? Jakie by nie było,

    > Szukaj raczej czegoś pod drugiej stronie od zwykłego kondensatora. Czyli
    > akumulator --- kondensator --- tu czegoś szukasz. Może odkryjesz jakieś
    > nowe prawa fizyki.

    Ja chcę zrozumieć stare, to I.N., czy A.E. tworzyli nowe. Jak to działa, czy
    owa niedoskonałość jest rozmyślnie utworzona, czy na zasadzie "no trudno,
    jest niedoskonałość, ale i tak mimo mniejszego rozmiaru dostajemy większą
    pojemność, co pozwala zminiaturyzować urządzenie".
    Usiłuję tak pokierować sprawą, bym rozeznając to, umiał (wyszukam już sobie
    w sieci w wolnym czasie) już na wstępie "oddzielić ziarno od plew". Potem
    już nie będę was zadręczać, możecie być spokojni.

  • 90. Data: 2016-09-01 17:12:57
    Od: "HF5BS" <h...@j...pl>

> [...]
    > zazwyczaj 100 ppm/C. A węglowe (typowe 5%) mają często 600 ppm/C i dla
    > mnie to są warystory. I moim obowiązkiem jest to wiedzieć jeśli się biorę

    No, jak robię jakiś ważny, wysokiej klasy układ, to i 1% może mieć
    znaczenie. Zaś co do kondensatorów, to nawet 20% jakoś bym przebolał. Ale
    80% straty, to albo przewaga zalet nad niedoskonałością, albo rozmyślne
    wykorzystanie w celu uzyskania nowych właściwości, tego dociekam.

    > Co jakiś czas pojawiają się tu problemy z ludźmi którzy nagle się
    > dowiedzieli, że jakiś element nie jest elementem idealnym z Teorii
    > Obwodów. No nie jest i już.

    Bo nigdy nie było, cewki mają pojemności międzyzwojowe, rdzenie się nasycają
    (wykporzystuje się to w transduktorach, bądź, nie wiem, czy nie bardziej
    jako ciekawostkę, w obwodach strojonych), kondensatory elektrolityczne mają
    na tyle znaczną "składową indukcyjną", że równolegli się je małymi np.,
    papierowymi.
    I ja się z tym liczę, że wsadzane 10 mikro, może mi odjechać 10-20%, ale 80?

    > Postęp ma wiele dobrych stron ale ma też wady. Jedną z nich jest
    > konieczność śledzenie go.

    Jasne jest, że samo do przodu nie pójdzie, że rękę na pulsie trzymać trzeba.
    Obawiam się tylko tego, żeby nie stało się to celem samym w sobie.

    > Zajmujesz się elektroniką zawodowo to masz obowiązek być na bieżąco ze
    > zmianami i nie dopuścić, żeby nagle po latach być zaskoczonym, że coś jest
    > całkiem inaczej niż ci się wydawało. Nie działasz w branży, to masz

    Jasna sprawa i co do tego, to i ja nie mam wątpliwości.

    > prawo nie wiedzieć i możesz być zaskoczony. Ale absurdem jest żebyś się
    > upierał, że twoje przeświadczenie wynikające z ignorancji jest ważniejsze
    > niż zasady panujące w branży.

    Jakby ci to bez zdolności krasomówczych powiedzieć... To wprost - Koń...
    znaczy się, kondensator, jaki jest, każdy widzi. Jeśli nagle coś, na co
    mówimy kondensator, przestaje się zachowywać jak (tradycyjnie rozumiany)
    kondensator, to może, krakowskim targiem (to tylko luźna propozycja),
    nazywajmy to po prostu, MLCC, lub po polsku WWKC, bez miana kondensator
    (które i tak jest zawarte w skrócie), ewentualnie kondensator MLC/WWC, więc
    określenie "Kondensator MLCC" jest błędem językowym, określanym jako
    pleonazm, alias tautologia. Coś na kształt jednej z dawnych reklam i samego
    serka - "Serek Fromage", czyli "Serek Serek". Miliony much...