  • 1. Data: 2010-01-11 02:50:02
    Temat: Maskowanie schematów zużycia energii
    Od: shortestpath <m...@g...com>

    Witam szanownych grupowiczów!

    Mam problem, nad którym zastanawiam się już od jakiegoś czasu, jednak
    nie znajduję żadnych rozsądnych rozwiązań.

    Załóżmy, że mamy domową instalację, która służy do oświetlenia
    niewielkiego pomieszczenia. Oświetlenie (np. 800 Watt) pracuje w
    cyklach dobowych, np. 5 godziny świecenia - 19 godzin ciemności.

    W kraju w którym mieszkam instalowane są elektroniczne mierniki
    zużycia prądu, które komunikują się z centralą i pozwalają monitorować
    wszelkie parametry zużycia prądu u pojedyńczego odbiorcy.

    Załóżmy, że chcę ukryć schemat zużycia prądu, nawet kosztem większych
    opłat za prąd. Jak zamaskować schemat 5-19 h?

    Do głowy przychodziły mi różne rozwiązania, jednak wydaje mi się, że
    dokładanie grzejników/klimatyzacji o podobnej mocy nie zamaskuje w
    pełni faktu podłączania i odłączania 800W żarówki.

    Jakie rozwiązania przychodzą Wam do głowy? Załóżmy najnowszą
    technologię mierników z bardzo dużą rozdzielczością.

  • 2. Data: 2010-01-11 08:42:19
    Temat: Re: Maskowanie schematów zużycia energii
    Od: ter_haar(wywalto)@poczta.onet.pl

> [...]
    >dokładanie grzejników/klimatyzacji o podobnej mocy nie zamaskuje w
    >pełni faktu podłączania i odłączania 800W żarówki.

    Niech ta żarówka świeci w jakimś skomplikowanym cyklu (wygeneruj jakioś jakiś losowy
    plan na x
    miesiący naprzód - byle to świecenie było dłuższe niż od 5 do 19). Czyli dziś zapala
    się o 4 i
    świeci do 20, jutro od 5 do 20, pojutrze od 1 do 21 itd.

    Dodatkowo potrzebujesz pewnie stały cykl świecenia od 5 do 19. Dorób więc do żarówki
    jakąś
    przesłonę, która w określonych (i stałych godzinach) zapewnia światło lub jego brak.

    Ewentualnie pomysł numer dwa - podziel oświetlenie na dwa zestawy po 800 wat. Jeden
    świeci w
    pomieszczeniu od 5 do 19, drugi świeci sobie gdziekolwiek poza godzinami świecenia
    zestawu 1,
    rozciągając pobór prądu w czasie. Przełączanie zestaw1/zestaw2 na stycznikach -
    powino byc nie do
    zauważenia przez licznik.

    tak z ciekawości - po co Ci to?
    --
    pozdrawiam serdecznie
    Jacek Kłapacz

  • 3. Data: 2010-01-11 12:25:38
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    ter_haar(wywalto)@poczta.onet.pl writes:

    > tak z ciekawości - po co Ci to?

    Skoro się z tym ukrywa, to pewnie coś nielegalnego robi. Z tym, że
    jeśli chce uprawiać wiesz pan co, to 5 godzin za krótko będzie 8-).

    MJ

  • 4. Data: 2010-01-11 12:55:35
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "shortestpath" <m...@g...com> napisał
> [...]

    >Załóżmy, że chcę ukryć schemat zużycia prądu, nawet kosztem
    >większych
    >opłat za prąd. Jak zamaskować schemat 5-19 h?

    Permanentna inwigilacja :-)
    Nie mow ze nie zyczysz sobie zeby elektrownia wiedziala jak
    pelargonie uprawiasz :-)

    J.

  • 5. Data: 2010-01-11 15:20:01
    Od: shortestpath <m...@g...com>

    > Permanentna inwigilacja :-)
    > Nie mow ze nie zyczysz sobie zeby elektrownia wiedziala jak
    > pelargonie uprawiasz :-)
    >
    > J.

    Nie uprawiam nic, jednak zastanawiam sie nad czysto teoretycznym
    problemem ukrycia faktu zuzycia energii wedlug schematu, ktorego
    policja we wspolpracy z dostawcami energii uzywa do namierzania
    domowych upraw roslin (nawet jezeli sa to kaktusy to nieoczekiwany
    kontakt z wladzami nie jest niczym pozadanym).

    Schemat ktory przedstawilem jest oczywiscie przypadkowy, w
    rzeczywistosci ten, ktory wzbudzalby podejrzenia, wygladalby tak: 18/6
    i potem 12/12.

    Podejrzenia wzbudza regularnosc wzrostu zuzycia energii, najczesciej w
    czasie nocnej taryfy. W przypadku malego zuzycia (instalacje do 1200W)
    wlasciwie nie ma sie co przejmowac, jednak jest to interesujace jako
    problem inzynierski.

    Przykladowe rozwiazanie to np, wlaczac lampy w cyklu pozornie
    chaotycznym, jednak z zachowaniem wymaganego 18/6 lub 12/12 - innymi
    slowy manipulowac zuzyciem pradu tak, zeby wygladal na chaotyczny
    (symulujac urzadzenia jak np. grzejnik, lodowka, klimatyzacja,
    narzedzia, kuchenka), jednak w ramach tego czasu zachowac stabilnosc
    cyklu swiecenia/ciemnosci.

    Innym rozwiazaniem byloby skonstruowanie elektronicznego wlacznika
    czasowego, ktory wlaczalby lampy w cyklu np 16-8, 15-9, 14-10, itd,
    losowo dobierajac dana konfiguracje, jednak z zachowaniem minimum 12
    godzin swiecenia. Wtedy swiatlo nalezaloby odcinac mechanicznie w
    cyklu 12/12 (np za pomoca mechanizmu zaluzji). Rodzi to jednak problem
    dodatkowego chlodzenia lampy zamknietej w niewielkiej komorze przy
    suficie (miedzy sufitem a zaluzjami), oraz szereg innych - np
    szczelnosc swietlna.

    Te pomysly wydaja mi sie strzelaniem z armaty do muchy. Sadze, ze
    istnieje jakis prosty sposob zrealizowania takiego zamaskowania z
    uzyciem elektroniki/elektryki - niestety w tych dziedzinach jestem
    ignorantem. Przychodzilo mi do glowy skonstruowanie opornika, grzalki,
    lub czegos co zuzywa duzo pradu i jednoczesnie nie generuje wiele
    ciepla (jednak zasada zachowania energii sugeruje, ze moze byc to
    trudne).

    Reasumujac - problem dotyczy skonstruowania mechanizmu pozorowanej
    randomizacji cyklicznego wzrostu zyzycia energii elektrycznej celem
    ukrycia przed dostawca schematow skokowego wzrostu poboru pradu wedlug
    schematu 12/12. (brzmi jak tytul pracy inzynierskiej) :)

  • 6. Data: 2010-01-11 18:29:03
    Temat: Re: Maskowanie schematów zuzycia energii
    Od: "pluton" <z...@g...pl>

    > Nie uprawiam nic,

    W takim razie chlodzenie zalatw 100-120 litrowa beczka z pompka, w obiegu
    zamknietym.

    A jak wyglada ta komunikacja z cetrala ? SMSowo ? Mozna przykryc licznik
    gesta siatka metalowa.

    --
    pozdrawiam
    Nullification

  • 7. Data: 2010-01-11 18:50:06
    Od: shortestpath <m...@g...com>

    On 11 Sty, 13:29, "pluton" <z...@g...pl> wrote:

    > W takim razie chlodzenie zalatw 100-120 litrowa beczka z pompka, w obiegu
    > zamknietym.

    Chlodzenie 600W lampy HID woda to strzelanie z jeszcze wiekszej armaty
    do jeszcze mniejszej muchy.

    > A jak wyglada ta komunikacja z cetrala ? SMSowo ? Mozna przykryc licznik
    > gesta siatka metalowa.

    Nie wiem jak wyglada ta komunikacja - zaklocanie jej nie jest zadnym
    rozwiazaniem - moze sugerowac awarie licznika, co oznaczac bedzie
    kontrole instalacji.

  • 8. Data: 2010-01-11 19:57:37
    Od: Adam Moczulski <a...@p...neostrada.pl>

    shortestpath pisze:

> [...]
    > ukrycia przed dostawca schematow skokowego wzrostu poboru pradu wedlug
    > schematu 12/12. (brzmi jak tytul pracy inzynierskiej) :)

    Ścianka działowa albo zwykła kurtyna z płachty budowlanej przez połowę
    plantacji i dwie lampy oświetlające raz jedną raz drugą część. Albo
    ręczne przenoszenie jednej lampy co 12 godzin.

    Adam

  • 9. Data: 2010-01-11 21:06:17
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 11 Jan 2010 07:20:01 -0800 (PST), shortestpath wrote:
> [...]
    >czasie nocnej taryfy. W przypadku malego zuzycia (instalacje do 1200W)
    >wlasciwie nie ma sie co przejmowac, jednak jest to interesujace jako

    Jak sie zamawia dwie taryfy, to po to zeby w nocy grzac, a piece moga
    miec pare kW. Gorzej latem :-)

> [...]
    >(symulujac urzadzenia jak np. grzejnik, lodowka, klimatyzacja,
    >narzedzia, kuchenka), jednak w ramach tego czasu zachowac stabilnosc

    A jak czesto licznik jest odczytywany ?
    Bo ty mozesz sobie randomizowac, a elektrownia czytac np raz dziennie
    ilosci z obu taryf.
    A policja byc moze nie patrzy w cykl tylko kto tu najwiecej zuzywa w
    ogole ..

    >Te pomysly wydaja mi sie strzelaniem z armaty do muchy. Sadze, ze
    >istnieje jakis prosty sposob zrealizowania takiego zamaskowania z
    >uzyciem elektroniki/elektryki

    Randomizacja momentow wlaczenia/wylaczenia jest oczywiscie trywialnie
    prosta. Pytanie czy cokolwiek da, jesli swiecic jednak trzeba.
    Nie wiem co te roslinki wymagaja - czy nieregularnosci swiecenia tak
    wplywaja na jakosc dymu ? :-)

> [...]
    >lub czegos co zuzywa duzo pradu i jednoczesnie nie generuje wiele
    >ciepla (jednak zasada zachowania energii sugeruje, ze moze byc to

    Wentylator, albo basen sobie grzac :-)
    Ale to podpadniesz jeszcze bardziej - wszyscy maja rachunki po 100, a
    ty 2000.

    Jakis akumulator by sie przydal - co jest niestety dosc klopotliwe
    przy takich mocach. Albo generatorek pradotworczy.

    najprosciej sie z sasiadami dogadac i trzy liczniki obciazac :-)

    J.

  • 10. Data: 2010-01-11 21:52:09
    Od: shortestpath <m...@g...com>

    >Ścianka działowa albo zwykła kurtyna z płachty budowlanej przez połowę
    >plantacji i dwie lampy oświetlające raz jedną raz drugą część.

    2 lampy to dobry pomysl. Wtedy mozna symulowac stale zuzycie energii
    na danym poziomie - w cyklu 24/7 ;).

    >Albo ręczne przenoszenie jednej lampy co 12 godzin.

    Jest to rozsądne rozwiązanie, jednak uniemożliwia automatyzację, co za
    tym idzie znacząco zwiększa wydatek czasowy na obsługę instalacji.

    > Jak sie zamawia dwie taryfy, to po to zeby w nocy grzac, a piece moga
    > miec pare kW. Gorzej latem :-)

    Tu gdzie mieszkam dwie taryfy są dla wszystkich bez zamawiania - ja
    akurat mam taryfe ujednolicona/usredniona, ale to wynika z odrebnej
    umowy z niezaleznym dostawca. Nie zmienia to faktu, ze eletkrownia
    monitoruje schematy zuzycia - wprowadzaja "intelligent grid" - siec
    uczaca sie zuzycia i elastycznie dopasowujaca zasoby. Maja serwerownie
    gromadzace dane i na ich podstawie modeluja potem optymalne
    konfiguracje sieci elektrycznej.

    > A jak czesto licznik jest odczytywany ?

    Licznik ma podlaczenie do systemu monitorowania elektrowni w czasie
    rzeczywistym. Nikt nie odczytuje licznika - dostawca ma bierzacy wglad
    w stan za pomoca sieci komunikacyjnej.

    > Bo ty mozesz sobie randomizowac, a elektrownia czytac np raz dziennie
    > ilosci z obu taryf.
    > A policja byc moze nie patrzy w cykl tylko kto tu najwiecej zuzywa w
    > ogole.

    Patrzy na poziom zuzycia i namierza domy z nadzwyczajnie wysokim
    zuzyciem - przekraczajacym 93kWh na dobe (wedlug oficjalnych danych
    udostepnionych mediom). Jednak jest to jedna z ich taktyk i nacelowana
    jest na duze uprawy organizowane najczesciej przez grupy przestepcze.
    Oprocz tego w monitoruja te nieszczesne schematy obciazenia instalacji
    dzieki nowoczesnym licznikom. Moze byc to jedynie propaganda strachu -
    jak to ma miejsce w przypadku latania helikopterami z kamerami
    termowizyjnymi (FLIR), a moze nie... Wiec moja paranoja ma pozywke :).

> [...]
    > prosta. Pytanie czy cokolwiek da, jesli swiecic jednak trzeba.
    > Nie wiem co te roslinki wymagaja - czy nieregularnosci swiecenia tak

    Po okresie wegetacji przelacza sie na tryb 12/12 i trzeba sie go
    trzymac z mozliwie duza dokladnoscia - niewielkie odchylki (+/- 30min)
    jeszcze ujda, jednak im blizej idealu tym mniej roslinki sie stresuja
    i moga byc mniej szczesliwe - a tym samym zmniejszyc szczescie ich
    pozniejszego konsumenta.

    Wydaje mi sie, ze rozwiazaniem bylyby 2 lampy, z czego 1 sluzylaby by
    do ukrywania schematu obciazania sieci, a jedna do rzeczywistego
    oswietlania. Wtedy mozna by zasymulowac stale zuzycie na poziomie np
    400W (zeby udawalo dobry zestaw komputerowy/filtr powietrza/odwilzacz/
    oswietlenie) i po prostu przelaczac w odpowiednich momentach cyklu
    lampy tak, ze zawsze jedna bedzie swiecic.

    To rodzi pytanie: Czy takie przelaczenie mozna zrealizowac tak, zeby
    nawet najlepszy licznik tego nie zauwazyl? Jaki mechanizm zastosowac?

    > Wentylator, albo basen sobie grzac :-)
    > Ale to podpadniesz jeszcze bardziej - wszyscy maja rachunki po 100, a
    > ty 2000.

    W moich teoretycznych rozwazaniach zmiescilbym sie przecietnych
    poziomach sredniego miesiecznego zuzycia pradu, wiec tutaj nie ma sie
    co przejmowac.

    > Jakis akumulator by sie przydal - co jest niestety dosc klopotliwe
    > przy takich mocach. Albo generatorek pradotworczy.

    Rozwazalem akumulatory, jednak przy tych mocach jest to trudne do
    zrealizowania. Komercyjnie dostepne systemy awaryjnego zasilania
    komputerow wystarczylyby na 5 minut oswietlenia. Generatorek odpada ze
    wzgledu na generowany chalas i spaliny.

    > najprosciej sie z sasiadami dogadac i trzy liczniki obciazac :-)

    Trudno o sasiadow, ktorzy gwarantuja dyskrecje. :) Poza tym to bylby
    wspoludzial :).