  • 21. Data: 2019-06-09 16:53:21
    Temat: Re: Materiał magnetyczny na filtr RFI
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2019-06-09 o 14:49, Irek.N. pisze:

    > Ale gdzie chcesz dołożyć, na szynie DC?
    Tak, tam szarpią igbt-y a widzocznie mają wysokie F PWM-a i
    źle wytłumiony mostek że się na sieć przenosi, co jest dziwne
    bo prawie każdy falownik ma odpowiednio duży filtr toroidalny na
    sieci, może te nie mają? ale wtedy zewnętrzny by coś pomógł,
    chyba że miał kiepską ziemię.

    > A może na wejściu falownika liczysz na wygładzenie pojemnościami?
    > Dokładał już kostkę filtru - pisze że nie pomogło.
    > Pamiętaj też, że Kiki już ma bierną pojemnościową.
    Wiem ale ona może wynikać z zakłóceń a liczniki mogą być na to za mało
    odporne, swoją drogą wezwałbym energetykę że źle mierzą i niech zrobią
    pomiary sprawdzające.

    > Swoją drogą, jak się teraz zastanawiam. Na filtry wydali już trochę
    > kasy. Teraz plątamy się w rozwiązaniach, bo raz jest problem z mocą
    > bierną, a chwilę później z zakłóceniami. Może taniej jest po prostu
    > wymienić falowniki na nowe? Co prawda LS-y...znaczy LG nie pamiętam żeby
    > tak fatalne były, ale może nie warto walczyć z nimi?
    Wydaje mi się że walczą z zakłóceniami, a bierna jest tylko objawem
    złego działania liczników, bo gdyby faktycznie była to na starych
    licznikach też by była.

    > 3kW nie tak znowu wiele kosztuje. Dodatkowo może się okazać, że nie
    > wszystkie warto wymienić, bo część pracuje nastawczo tylko. Tutaj już
    > tylko Kiki może zaopiniować.
    >
    > Jeszcze jedna myśl mi nie daje spokoju (na moim przykładzie). W
    > pierwszej hali same falowniki w maszynach, komputery, startery
    > elektroniczne do oświetlania całej hali, LED-y w budynku socjalu, nawet
    > kompresor ma falownik. Nie obserwuję jakoś problemu z bierną
    > pojemnościową czy zakłóceniami. Sprawdzę to jeszcze.
    Bo de fakto nie ma, są hale z N falowników z silnikami pracujące
    współbieżnie
    np kształtujące rury i profile z blachy i to działa, jedynie
    kondensatory się
    zużywają i je wymieniałem, po wymianie falownik jak nowy, działa dalej,
    co ciekawe próbowałem zmierzyć różnice pomiędzy nowymi i wymienianymiu
    kondensatorami i nie ma szans. Zbyt małe różnice aby się dało zwykłymi
    miernikami
    (prąd napięcie) zmierzyć.

    --
    Janusz

  • 22. Data: 2019-06-09 20:02:51
    Od: KIKI <h...@u...dl>

    On 09.06.2019 14:49, Irek.N. wrote:

    > 3kW nie tak znowu wiele kosztuje. Dodatkowo może się okazać, że nie
    > wszystkie warto wymienić, bo część pracuje nastawczo tylko. Tutaj już
    > tylko Kiki może zaopiniować.

    To sa w miarę nowe falowniki, od roku do 3 lat. Filtry już dokupione.
    Jeszcze toroid na wyjście.
    Ale zdziwiło mnie, że THD nie zmieniło się. Mierzę bez filtra, z filtrem
    na wejściu zasilania i między filtrem, a falownikiem. Bez zmian.
    Mamy taki miernik:

    https://www.merserwis.pl/oferta/mierniki/przenosne/m
    ierniki-cegowe/do-pradu-ac/ht-italia-ht4022-miernik-
    cegowy-400a-ac-opis.html

    Pokazuje HHDi THDu i THD%. THD w napięciu jest 0%-4% czym szybciej
    silnik wiruje tym więcej.
    Ale ten miernik też fajnie mierzy moc czynną/bierną.

    Jak masz czym to zmierz.

  • 23. Data: 2019-06-09 20:07:22
    Od: KIKI <h...@u...dl>

    On 09.06.2019 16:53, Janusz wrote:

> [...]
    > co ciekawe próbowałem zmierzyć różnice pomiędzy nowymi i wymienianymiu
    > kondensatorami i nie ma szans. Zbyt małe różnice aby się dało zwykłymi

    Ale ESR mogłeś czymś zmierzyć. Ja mam miernik ESR taki mały do
    elektrolitów w płytach głównych.

  • 24. Data: 2019-06-09 20:09:25
    Od: KIKI <h...@u...dl>

    On 09.06.2019 14:03, Janusz wrote:

    > Wina kiepskich falowników, starym licznikom wysokie częstotliwości nie
    > przeszkadzały
    > a nowe głupieją, spróbuj na początek rdzeń proszkowy z ATX duży i kilka
    > zwojów
    > kabla sieciowego na nim na ile wytłumi zakłócenia.

    Poczekaj, proszkowy ma szczelinę rozproszoną, a my chcemy używać go jako
    dławika skompensowanego prądowo. Nie ma tu obawy o nasycenie, a
    proszkowe mają chyba dużo niższe częstotliwości.

  • 25. Data: 2019-06-09 20:14:29
    Od: KIKI <h...@u...dl>

    https://www.fotosik.pl/zdjecie/708d1d3a7c851c05

  • 26. Data: 2019-06-09 20:16:28
    Od: KIKI <h...@u...dl>

    https://www.fotosik.pl/zdjecie/9cec58d453fb32c6

  • 27. Data: 2019-06-09 20:19:16
    Od: KIKI <h...@u...dl>

    https://www.fotosik.pl/zdjecie/71af8308e1f85758

    A tu zamontowany. Zamontowane są na razie 2 tak tylko do szybkich pomiarów.

  • 28. Data: 2019-06-09 20:50:12
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    > Jak masz czym to zmierz.

    Nie muszę, odczytam co mi licznik nazbierał :)
    Analizę sieci przez energetyka miałem robioną może 2 lata temu, nic
    niepokojącego nie wykazała. Analiza długa, kilka dni był analizator zapięty.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 29. Data: 2019-06-09 20:59:07
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    KIKI pisze:
    > https://www.fotosik.pl/zdjecie/71af8308e1f85758
    >
    > A tu zamontowany. Zamontowane są na razie 2 tak tylko do szybkich pomiarów.

    Jedno jest pewne, masy nie da się spieprzyć :)
    Kabel w ekranie... no nie ma się czego czepić dosłownie.

    Janusz, nie ma bata aby tak mocno falownik przysiewał przez taki filtr.
    Gdyby to był powód, połowa maszyn w przemyśle doprowadzała by resztę do
    "orgazmu elektrycznego" przecież :)

    Kiki, walnij jakieś trafo jako dławik... a nie, czekaj, masz 3f, kurde.
    Jak znajdę w firmie porządny dławik 3f to Ci poślę na próbę. Jaki by nie
    był, powinien coś zmienić, najwyżej przekompensuje.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 30. Data: 2019-06-10 00:36:37
    Od: KIKI <h...@u...dl>

    On 09.06.2019 20:59, Irek.N. wrote:

    > Kiki, walnij jakieś trafo jako dławik... a nie, czekaj, masz 3f, kurde.
    > Jak znajdę w firmie porządny dławik 3f to Ci poślę na próbę. Jaki by nie
    > był, powinien coś zmienić, najwyżej przekompensuje.

    Ale są dławiki szeregowe o niskiej indukcyjności robiące za filtr i są
    dławiki równoległe o dużej indukcyjności do kompensacji mocy biernej.
    Sianie to jedno, a moc bierna i rachunki to drugie. Jak masz czym
    zmierzyć u siebie w zakładzie te falowniki to zmierz THD i moc bierną.
    Miernik mierzy dobrze, bo z Pitagorasa liczone ręcznie wychodzi kVA
    takie co pokazuje miernik.
    Ja myślę, że te nowe liczniki prądu po cichu liczą moc bierną.

    W umowach jest napisane tg fi < 0.4 ale to dla indukcyjnej. Dla
    pojemnościowej płaci się za każdy wyprodukowany kVAr. Jak nawet nie ma w
    umowach zliczania mocy biernej to te liczniki to na pewno liczą moc
    bierną jako moc czynną.