  • 21. Data: 2018-12-12 23:11:53
    Temat: Re: Moc i moment obrotowy http://powertorque.cba.pl/
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Wed, 12 Dec 2018 18:32:46 +0100, wowa napisał(a):

    > No nie mówcie że tego nikt nie widzi :)Nawet sprawdziłem na Edge, też
    > to jest.

    No jest jest, nie miałem czasu przy tym grzebać, może w weekend usiądę

  • 22. Data: 2018-12-12 23:14:12
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Wed, 12 Dec 2018 20:53:03 +0100, J.F. napisał(a):

    > -jak sie punkt wyciagnie w prawo poza ostatnia linie, to sie jakos
    > blokuje (Edge, i FF chyba tez)
    >
    > ale mozna odblokowac klikajac w wykres i dodajac punkt.
    >
    > -podobnie przesuwajac w dol poza wykres.
    >
    > -po przesunieciu ostatnich punktow w lewo wykres sie przeskaluje ... a
    > rozszerzyc juz sie nie da.

    Dziwne, bo u mnie zmiana skali działa.
    Ale ogólnie pomysł mam taki żeby skala zawsze była chociaż o 10% dalej niż
    skrajne wartości.
    Wtedy osie się rozrzerzą jak tylko punkt pojawi się w okolicach końca
    skali.

    > -klikniecie w obszar dodaje punkt, dwukrotne klikniecie w punt kasuje
    > go, a dwuklik w obszar dodaje i od razu kasuje punt ... ale z tym da
    > sie zyc.

    No w sumie tak.
    Tylko co się powinno wtedy dziać? :)

  • 23. Data: 2018-12-12 23:19:38
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2018-12-12 o 00:08, Tomasz Pyra pisze:

    > W samochodach które mają moc powyżej 150KM, minimalna prędkość do której
    > warto mierzyć przyspieszenie to 160km/h, a jeszcze lepiej czas na 1/4 mili.
    > Inaczej to jest bardziej wypadkowa przyczepności i tego na którym biegu się
    > te 100km/h osiąga.

    + należy uwzględnić 4x4 w rozważaniach. U siebie na letnich oponach i
    suchym asfalcie przy 270KM nie jestem w stanie kapcia zerwać.

    > Swoją drogą jakieś wolno się te samochody rozpędzają.
    > Moja pełnoletnia Honda co ma 200KM (a hamownia twierdzi że 192KM przy
    > 8200rpm i 182Nm gdzieś około 5600rpm), przy 1250kg wagi przyspiesza do
    > 100km/h w 6.1s, a jest FWD i 100km/h osiąga dopiero na trzecim biegu.

    I to miałem na myśli mówiąc o zdechłych koniach mechanicznych w
    benzynach (nie-rajdowych). Jakim cudem diesel o znacznie większej masie
    i trochę większej mocy rozpędza się szybciej? W czym rzecz? Nie mam
    pojęcia.

    P.S.
    A te punkty popraw koniecznie.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 24. Data: 2018-12-12 23:20:37
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2018-12-12 o 23:19, Marek S pisze:

    > i trochę większej mocy rozpędza się szybciej?

    Miało być "niewiele wolniej"

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 25. Data: 2018-12-12 23:22:06
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Aha. Czyli potrzebne jest do takiego brandzlowania sie jakie jest w tym temacie.

  • 26. Data: 2018-12-13 09:54:05
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Wed, 12 Dec 2018 23:19:38 +0100, Marek S napisał(a):

> [...]
    > benzynach (nie-rajdowych). Jakim cudem diesel o znacznie większej masie
    > i trochę większej mocy rozpędza się szybciej? W czym rzecz? Nie mam

    Wystarczy że osiąga tą prędkość jeszcze na niższym biegu i w sprincie do
    100km/h już zyskuje się czas jednej zmiany biegu.

    Przykładowo dwa samochody będą szły równo, ale w jednym trzeba bieg zmienić
    przy 98km/h, a w drugim przy 102km/h. I mimo że idą równo to czas
    rozpędzania do setki będzie mocno różny.

    To było spoko jak samochody przyspieszały do setki w 15-18s. Można było to
    w miarę zaniedbać. Ale nie jak przyspieszają w 7s i te pół sekundy robi
    różnicę.

    A czas rozpędzania jest o tyle mało miarodajny, że w czasie zmiany biegu
    samochód nie przyspiesza - ale przecież nie stoi.
    O ile sekundowa zmiana biegu wydłuża czas rozpędzania się do danej
    prędkości o sekundę, to jednak różnica w odległości (i wynikającym z niej
    czasie), między dwoma jadącymi samochodami w typowych sytuacjach będzie
    dużo mniejsza.
    Dlatego jak już coś, to należy patrzeć na czas na 1/4 mili.
    Bo czas rozpędzania przykłada bardzo dużą wagę do czasu zmiany biegów,
    który z kolei w czasie pokonywania np. 1/4 mili nie ma aż tak istotnej
    roli.

    Kolejny bardzo istotny składnik mierzonego przyspieszenia to czas ruszenia
    - po prostu rozpędzenia się do powiedzmy 10-20km/h.
    Tu można być kolejne pół sekundy w te czy w tamte w zależności od tego czy
    w samochodzie da się zrobić wstępne napięcie dyfra (dyfrów), no i głównie
    jaka jest nawierzchnia (i opona) i od samej techniki zrobienia tych
    pierwszych kilku obrotów kół (zarówno w manualu jak i automacie).

    Tu 4x4 (i nawet RWD) zyskuje dużą przewagę czasową (ale też nie
    odległościową).
    Co powoduje że takie auta są nie do pobicia w czasie przyspieszania do
    100km/h (a jeszcze bardziej do 50km/h), co niekoniecznie będzie miało
    odzwierciedlenie później.

  • 27. Data: 2018-12-13 22:22:46
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2018-12-13 o 09:54, Tomasz Pyra pisze:

    > Przykładowo dwa samochody będą szły równo, ale w jednym trzeba bieg zmienić
    > przy 98km/h, a w drugim przy 102km/h. I mimo że idą równo to czas
    > rozpędzania do setki będzie mocno różny.

    Ok, ale dlaczego benzyny zatem robi się tak aby wymagały zmiany przy 98
    a diesle przy 102? Oczywiście w cudzysłowie, ale wiesz, o co mi chodzi.

    > To było spoko jak samochody przyspieszały do setki w 15-18s. Można było to
    > w miarę zaniedbać. Ale nie jak przyspieszają w 7s i te pół sekundy robi
    > różnicę.

    Pół sekundy? To jakiś trochę antyczny automat? Ale nie w tym rzecz. Z
    jakiego powodu zatem skrzynie w benzynowych są wolniejsze? Bo taki
    wniosek wyciągam z tego co napisałeś.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 28. Data: 2018-12-14 00:00:54
    Od: mk4 <m...@d...nul>

    On 2018-12-09 19:20, Tomasz Pyra wrote:
> [...]
    > oglądać jak jeden parametr wpływa (i wynika) z drugiego.
    >
    > Krótka instrukcja:
    > - niebieski to wykres momentu
    > - czewony to moc
    > - punkty można przeciągać zmieniać ich wartość
    > - można dodawać nowe punkty przez kliknięcie (dodaje się punkt na wykresie
    > momentu, punkt na wykresie mocy doda się automatycznie)
    > - dwuklik na dowolnym punkcie kasuje go
    >
    > Jakby były jakieś uwagi co do działania strony, błędy, pomysły i uwagi -
    > zachęcam do dzielenia się i dyskusji.
    >
    > Jeśli ktoś widzi błąd, proszę też o podanie przeglądarki jakiej używa.

    No nawet nieźle. Ustawiłem wartości momentu jakie mam na wykresie z
    hamowni i wykres mocy wyszedł bardzo podobny.

    Jak chcesz mogę gdzieś wysłać jak ten zmierzony wykres wygląda. Może
    przyda się do ewentualnych drobnych poprawek stronki.

    --
    Pozdrawiam,
    mk4

  • 29. Data: 2018-12-14 00:21:16
    Od: mk4 <m...@d...nul>

    On 2018-12-11 23:08, Tomasz Pyra wrote:

> [...]
    > mili czy do jakiejś wyższej prędkości - wyniki byłyby bardziej podobne.

    No dobrze - a gdyby chcieć to wiarygodnie zmierzyć to jak to zrobić?
    Chodzi o przyspieszenie np. 0-100 i później 80-120 i np 80-160?

    Bo ja widzę takie problemy:

    * prawdziwa prędkość - faktyczne 100 ro zwykle na liczniku 105-110. Ale
    ile dokładnie? No i te ostatnie kilometry przecież wchodzą najwolniej...

    * do kalkulacji - całkowita masa pojazdu. Skąd wziąć faktyczną? paliwo,
    kierowca płyny, graty w bagażniku. To co podają w katalogu to jest co?
    No najlepiej to pewnie zważyć. Ale gdzie?

    Weźmy przykład - taki pojazd jak Golf V Variant 1.9 Manual. Gdzieś na
    stronce jest 1361 kg (Kerb weight - cokolwiek to znaczy). W dowodzie
    jest 1436 kg. No i do tego - czy jest tam wliczone paliwo? No bo pełny
    bak to tak na oko z 60 kg więc blisko 5% podanych mas.

    No i właśnie - jak to mierzyć i jak jechać? Bo w czasach młodości
    próbowaliśmy takie czasy 0-100 mierzyć. To były chyba 3 modele
    samochodów. No i do danych katalogowych nikomu praktycznie nie udało się
    zbliżyć (mniej niż 1s różnicy). No i to były pojazdy o katalogowym
    przyspieszeniu w przedziale 10-14s - czyli takie dość zwyczajne, gdzie
    błąd pomiaru przy 10s też powinien być mniejszy. Wiadomo, ze kierowcy
    słabi raczej. Niemniej jednak jak jest w katalogu 10s a tobie ciężko
    dobić do 12 to jest to zastanawiające (pojazdy były raczej sprawne -
    jeden z nich był później na hamowni sprawdzany i wyszło, ze moce ma
    mniej więcej takie jak trzeba).

    --
    mk4

  • 30. Data: 2018-12-14 01:05:21
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Thu, 13 Dec 2018 22:22:46 +0100, Marek S napisał(a):

    > Pół sekundy? To jakiś trochę antyczny automat?

    Całkiem nowoczesny i szybki automat, taki o którym dział marketingu napisze
    że zmienia biegi w 8ms :)

    > Ale nie w tym rzecz. Z
    > jakiego powodu zatem skrzynie w benzynowych są wolniejsze? Bo taki
    > wniosek wyciągam z tego co napisałeś.

    Ale gdzie one są wolniejsze?
    Czy nie odgrzewasz jakiś ludowych wierzeń sprzed 20 lat, kiedy to 90KM
    1.9tdi faktycznie był bardziej elestyczny od 90KM wolnossącej benzyny 1.6?

    Szybki rzut oka na VW Golf 7:
    1.6 TDI 115KM (5 manual) - 10.2s
    1.0 TSI 115KM (6 manual) - 9.7s
    2.0 TDI 150KM (7 DSG) - 8.6s