  • 101. Data: 2020-04-16 12:27:11
    Temat: Re: [NTG]Potrzebna łączność radiowa.
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    nadir <n...@h...org> wrote:

    > Przy okazji wyszła inna sprawa z PMR, otóż czy PMR zakupiony w Polsce,
    > na przykład z tym pozwoleniem:
    > http://sklep.autoradia.pl/pl/p/Pozwolenie-Radiowe-Ba
    ofeng-UV-5R-UV-82-Wouxun-2026/648
    > można legalnie używać za granicą, głównie chodzi o Niemcy.

    To nie tak. Weźmy radio pracujące na 70cm (okolice 440 MHz). Mamy tu z
    punktu widzenia prawa trzy sposoby łączności.

    Jedna to PMR. Nie wymaga pozwolenia, ale wymaga (legalnie, nie
    technicznie) specjalnego radia PMR z mocą 500mW i nieodkręcaną anteną.
    Normalne radio na 70cm będzie działało w tym paśmie, ale nielegalnie --
    choć nie wiem, jaka jest za to kara. Z tego co wiem, to można tego używać
    też w Niemczech.

    Druga to licencje z Autoradia lub innych Avanti. Firma wykupiła sobie
    jakieś częstotliwości w Polsce i decyduje, kto i na jakich warunkach może
    z nich korzystać. Na podanej przez Ciebie stronie jest to 448.125 MHz.
    Zakładam (ale nie wiem), że to pozwolenie jest tylko na Polskę, czyli za
    granicą nie wolno z tego korzystać.

    Trzecia to krótkofalarstwo. Masz do dyspozycji całe pasmo 430-440 MHz, w
    tym dostęp do sieci przemienników (umieszczonych wysoko przekaźników,
    które umożliwiają łączności między radiami, które normalnie by się nie
    usłyszały), i możesz korzystać z tego we wszystkich krajach, w których to
    pasmo jest dostępne dla krótkofalowców, ale musisz zdać egzamin w UKE,
    dostać świadectwo, wyrobić pozwolenie i obowiązują cię przepisy i
    procedury operatorskie (w tym obowiązek podawania znaków wywoławczych,
    zakaz rozmów na pasmach z osobami, które nie mają licencji, itd). Jeśli
    ktoś wciągnie się w hobby radiowe, to pewnie prędzej czy później wyrobi
    sobie pozwolenie (jak pewnie co najmniej kilka osób z tej grupy --
    krótkofalarstwo zazębia się z elektroniką), ale jeśli chce mieć po prostu
    radio, żeby traktować je użytkowo, to nie ma to sensu -- PMR mu wystarczy.

  • 102. Data: 2020-04-16 12:33:12
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    nadir <n...@h...org> wrote:

    > Ale on nie chce iść w sprzęt stacjonarny i anteny na budynku czy
    > maszcie, bo po kwarantannie nie zamierza tego używać w domu.

    No to jest konflikt interesów :)

    Antena stacjonarna zapewni lepsze zasięgi, niż antena na ręczniaku. W tych
    warunkach może być tak, że ta na ręczniaku nie wystarczy.

    Przy czym antena stacjonarna nie musi być droga ani wymagać dużych
    nakładów przy instalacji.

    > Co innego z małym, przenośnym radiem, które można zabrać do samochodu
    > czy lasu, a nawet za granicę, bo przez kilka miesięcy w roku siedzi w
    > Niemczech.

    No to prawda. Małe, przenośne radio, z małą, przenośną anteną, będzie
    miało dosyć ograniczony zasięg -- na pewno mniejszy, niż to samo radio
    podłączone do porządnej, stacjonarnej, umieszczonej możliwie wysoko
    anteny.

    > A tam zdaje się nasze CB jest nielegalne?

    Tam pracują w "piątkach", my pracujemy w "zerach". To inne częstotliwości.

    > Na razie chcemy zorganizować łączność jaką bądź, nie idąc w jakieś duże
    > koszty, ale jak już te koszty zostaną poniesione, to dobrze by było żeby
    > taki sprzęt potem dalej wykożystać.

    To może ręczniak i antena stacjonarna?

    > Dlatego padło na Baofenga, bo tani, bo popularny, ale skoro piszesz, że
    > to padaka, to może coś innego co sprawdzi się w lesie, na rybach czy
    > przy orce pola niedaleko od domu.

    Największą zaletą Baofengów jest niska cena. To nie są dobre radia, to są
    tanie radia. Z drugiej strony na ryby, na grzyby, czy na pole, pewnie będą
    wystarczające.

    A może któryś ręczny Wouxun? Niewiele droższy, ale zauważalnie lepszy.

  • 103. Data: 2020-04-16 12:41:46
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Queequeg" napisał w wiadomości grup
    ust.no1...
    nadir <n...@h...org> wrote:

    >Tam pracują w "piątkach", my pracujemy w "zerach". To inne
    >częstotliwości.

    Jeszcze jest kwestia modulacji.

    Ale ... powiedzcie mi - skad te nasze "zera" ?
    Przeciez standard byl swiatowy, od zawsze byly tam "piatki", sprzet
    tez swiatowy, z piatkami,
    czemu nam sie ubzduralo przerabiac ?

    J.

  • 104. Data: 2020-04-16 13:44:03
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

> [...]
    > Ale ... powiedzcie mi - skad te nasze "zera" ?
    > Przeciez standard byl swiatowy, od zawsze byly tam "piatki", sprzet

    Za komuny wprowadzono. Żeby zachodni sprzęt nie działał poprawnie.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 105. Data: 2020-04-16 13:47:29
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    ..
    Hello J.F.,

    >Za komuny wprowadzono. Żeby zachodni sprzęt nie działał poprawnie.

    A w 1990 nie zmieniono ?

    Hm ... za komuny CB bylo dozwolone, czy za zezwoleniem ?

    Czy komuna sie skonczyla, a myslenie wladzy nie ... po co im jakies CB

    J.

  • 106. Data: 2020-04-16 14:38:27
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 16.04.2020 12:01, Queequeg wrote:

    > Może być. Albo mają kiepskie wyjściowe i na pełnej mocy sieją, albo coś :)

    Wątpię. Używam UV-5B ustawionego na 5W do robienia łączności przez
    przemienniki i nikt nigdy nie narzekał. Ze znajomymi w terenie też
    robiłem łączności direct i ani oni nie narzekali na mój sygnał, ani je
    nie narzekałem na jakość sygnału wychodzącego z ich Baofengów.

  • 107. Data: 2020-04-16 14:58:03
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <"WBodzimierz Wojtiuk">

    On 2020-04-16 13:47, J.F. wrote:

    > Hm ... za komuny CB bylo dozwolone, czy za zezwoleniem ?

    Z tego co wiem na przykładzie własnym, zezwolenie było wymagane na
    aparaturę do sterowania modeli...
    niekoniecznie fabryczną

    Mam takie :-)

    Włodek

  • 108. Data: 2020-04-16 16:06:45
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...
    On 2020-04-16 13:47, J.F. wrote:
    >Z tego co wiem na przykładzie własnym, zezwolenie było wymagane na
    >aparaturę do sterowania modeli...
    >niekoniecznie fabryczną
    >Mam takie :-)

    Za komuny to duzo rzeczy wymagalo zezwolenia, ale czy gdzies w 88 czy
    89 nie bylo drobnej odwilzy ?

    Zreszta ... czy pod tym wzgledem to w RFN bylo lepiej ?
    Na CB moze i pozwolili, choc pewnie ze wstretem, ale poza tym -
    Ordnung muss sein.

    Tylko nadal - gdzie te zera ?
    Komuna przewidywala jakies latwo dostepne pasmo z kanalami w zerach ?
    Czy kompatybilnosc z Tukanami ?

    J.

  • 109. Data: 2020-04-17 14:40:51
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 16.04.2020 12:10, Queequeg wrote:

    > CB słabo się nadaje na przenośne radio. Tu lepiej sprawdza się PMR. Jest
    > mały Alan 42 Multi ale nie wiem, jak on się sprawdza (nie miałem go
    > nigdy).

    On jest mały tylko w porównaniu ze starymi ręczniakami CB w rodzaju
    Alana 38. ;) W porównaniu do współczesnych PMR-ek czy Baofengów to
    ciągle kawał sporego radia. Czy nadawałby się na substytut PMR, do
    rozmów w terenie? Chyba tak, ale tylko w ostateczności, gdybym nie miał
    żadnej innej alternatywy. Na fabrycznym kawałku gumowej anteny parę lat
    temu wołałem na 19 i odzywali się kierowcy z okolicznej autostrady, więc
    przynajmniej niecały kilometr zasięgu dało się uzyskać. Tylko tutaj
    jedna strona miała nieco lepszą antenę, więc nie wiem jak wyglądałaby
    łączność między dwoma takimi ręcznymi radiami.

    Poza tym pewnie czas pracy na zestawie baterii będzie krótszy, ładowanie
    nieco bardziej uciążliwe, no i denerwować może brak kodów CTCSS.

    Jednak jako "zapasowe" CB jest to całkiem fajne radyjko. Można używać w
    samochodzie z przejściówką antenową i do zasilania.

  • 110. Data: 2020-04-18 07:55:47
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 16.04.2020 16:06, J.F. wrote:

    > Tylko nadal - gdzie te zera ?
    > Komuna przewidywala jakies latwo dostepne pasmo z kanalami w zerach ?
    > Czy kompatybilnosc z Tukanami ?

    Być może właśnie o to chodziło. W pierwszej połowie lat
    dziewięćdziesiątych, będąc jeszcze dzieciakiem z podstawówki, zaczynałem
    się interesować elektroniką. Jakoś wtedy wpadła mi w ręce kilka książek
    na ten temat. Był wśród nich także tytuł poświęcony CB-Radiu. W części
    poświęconej radiotelefonom przenośnym sporo miejsca poświęcono
    jednokanałowym urządzeniom produkowanym jeszcze za PRL-u, takim jak Echo
    czy właśnie Tukan.
    Możliwe, że były one wtedy jeszcze w dość powszechnym użyciu i lepszym
    pomysłem wydawało się dostosowywanie przepisów do rzeczywistości, niż
    rzeczywistości do przepisów.

    A potem przyszedł Internet, anteny CB zaczęły znikać z dachów budynków i
    kwestia ujednolicania standardów z zachodem przestała mieć znaczenie.