  • 91. Data: 2020-04-10 19:30:00
    Temat: Re: [NTG]Potrzebna łączność radiowa.
    Od: Krystek <s...@k...art.pl>

    W dniu 2020-04-09 21:17, nadir pisze:
    > Przy okazji wyszła inna sprawa z PMR, otóż czy PMR zakupiony w Polsce,
    > na przykład z tym pozwoleniem:
    > http://sklep.autoradia.pl/pl/p/Pozwolenie-Radiowe-Ba
    ofeng-UV-5R-UV-82-Wouxun-2026/648

    > można legalnie używać za granicą, głównie chodzi o Niemcy.

    Nie. To pozwolenie jest ważne tylko na terenie Polski. W Niemczech może
    sobie normalne radia PMR kupić i nadawać bez licencji. Więc jeśli chce
    legalnie korzystać w Polsce i w Niemczech to niech kupi radia PMR - bez
    odkręcanej anteny i 0,5W mocy nadawania.

    K.

    --
    http://www.krystek.art.pl/

  • 92. Data: 2020-04-10 19:35:35
    Od: Krystek <s...@k...art.pl>

    W dniu 2020-04-08 11:37, Queequeg pisze:

    > Stacjonarnego z dobrą anteną na ryby nie weźmiesz :) Musiałby być
    > ręczniak, a on może nie dać rady. Ewentualnie ręczniak i dobra antena w
    > domu, a odkręcana, mała, na ryby na grzyby.

    > Legalnie nie. Przepis jest jednoznaczny. A czy bezproblemowo...
    > antyterroryści za to do domu nie wpadną :)
    >
    > Wg mnie większym problemem są operatorzy dźwigów, którzy nadają z tych
    > PMRów na całą okolicę. Legalnie.

    To jest jakieś uregulowanie prawne, że akurat operatorzy dźwigów mogą? A
    że nadają to fakt. Sam słyszałem na kanałach PMR rozmowy dźwigowych z
    budowlańcami z okolicznej budowy.

    K.

    --
    http://www.krystek.art.pl/

  • 93. Data: 2020-04-10 19:49:57
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Krystek napisał:

    > To jest jakieś uregulowanie prawne, że akurat operatorzy dźwigów mogą?
    > A że nadają to fakt. Sam słyszałem na kanałach PMR rozmowy dźwigowych
    > z budowlańcami z okolicznej budowy.

    A co tu regulować? Siedzi taki wysoko, to go wszędzie słychać. Każdy może,
    ale nie każdy potrafi wleźć tak wysoko.

    Jarek

    --
    Daj kurze grzędę, a ona: jeszcze wyżej siędę.

  • 94. Data: 2020-04-11 07:13:59
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 10.04.2020 14:49, Włodzimierz Wojtiuk wrote:

    > "Jak jedno koło jest zepsute, to cały traktor jest..."

    Ale co by nie mówić, zakaz ma trochę sensu w sytuacji, kiedy zakazuje
    się korzystania z telefonu komórkowego podczas jazdy. No bo co za różnic
    czy trzymasz w drugiej dłoni komórkę czy telefon od CB radia?
    Najwyraźniej ktoś doszukał się dziury w przepisach i postanowił ją
    załatać. Pewnie w odpowiedzi pojawią się jakieś zestawy słuchawkowe albo
    radiotelefony z funkcją bluetooth czy w dowolny inny sposób dające się
    zintegrować z zestawem głośnomówiącym zamontowanym w samochodzie.

    Poza tym ciekawe ilu zostało jeszcze użytkowników CB w Niemczech...

    No i jednak najważniejsze, że jeśli ktoś będzie chciał wyciągnąć z szafy
    stare stacjonarne albo ręczne CB i porobić sobie łączności ze znajomymi,
    to ciągle będzie mógł to zrobić legalnie.

  • 95. Data: 2020-04-13 13:36:06
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Krystek <s...@k...art.pl> wrote:

    > To jest jakieś uregulowanie prawne, że akurat operatorzy dźwigów mogą? A
    > że nadają to fakt. Sam słyszałem na kanałach PMR rozmowy dźwigowych z
    > budowlańcami z okolicznej budowy.

    Nie, chodzi po prostu o to, że oni nadają z legalnych radyjek (500mW,
    nieodkręcana antena), ale siedzą bardzo wysoko.

  • 96. Data: 2020-04-14 05:45:10
    Od: Krystek <s...@k...art.pl>

    W dniu 2020-04-13 13:36, Queequeg pisze:

    > Nie, chodzi po prostu o to, że oni nadają z legalnych radyjek (500mW,
    > nieodkręcana antena), ale siedzą bardzo wysoko.

    Teraz załapałem :) BTW: Na wielu forach/grupach dot. BAOFENG-ów (i tym
    podobnych radyjek) piszą, że zmniejszenie mocy nadawania z 5/8W (zależy
    ile tam które ma) do 1W poprawia łączność i smalenie na max W wcale nie
    daje lepszego efektu w łączności, niż można by oczekiwać.

    K.

    --
    http://www.krystek.art.pl/

  • 97. Data: 2020-04-14 18:34:09
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 14.04.2020 05:45, Krystek wrote:

> [...]
    > ile tam które ma) do 1W poprawia łączność i smalenie na max W wcale nie
    > daje lepszego efektu w łączności, niż można by oczekiwać.

    być może wiąże się to z tym, że Baofengi mają kiepskie obwody wejściowe
    odbiornika i łatwo je przesterować. Przekonał się o tym każdy, kto
    pracował z miejsca, w którym znajdowało się wiele nadających
    jednocześnie radyjek. Jakieś YAESU albo ICOM radzi sobie bez problemu w
    takich warunkach, a Baofeng się łatwo zatyka...

    Być może z tego powodu dwa Baofengi będą pracowały gorzej, jeśli
    znajdują się zbyt blisko siebie, a ich nadajniki są nastawione na
    maksymalną moc. Nie znaczy to jednak, że zawsze warto je tak ustawiać -
    zawsze łatwiej jest mi się dowołać do przemiennika, gdy radio nadaje z
    mocą 5W, a nie 1W. ;)

  • 98. Data: 2020-04-16 12:01:23
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Atlantis <m...@w...pl> wrote:

    > być może wiąże się to z tym, że Baofengi mają kiepskie obwody wejściowe
    > odbiornika i łatwo je przesterować.

    Może być. Albo mają kiepskie wyjściowe i na pełnej mocy sieją, albo coś :)

    > Jakieś YAESU albo ICOM radzi sobie bez problemu w takich warunkach, a
    > Baofeng się łatwo zatyka...

    W sumie możnaby sprawdzić odbiór przemiennika przez Baofenga w momencie,
    gdy obok będzie nadawało (na innej częstotliwości) inne radio... a potem
    to inne radio sprawdzić, gdy będzie nadawał Baofeng.

    > zawsze łatwiej jest mi się dowołać do przemiennika, gdy radio nadaje z
    > mocą 5W, a nie 1W. ;)

    Ja zawsze sprawdzam najmniejszą możliwą moc. Nie ma sensu ładować pełnej
    mocy, jak na minimalnej w danych warunkach będzie tak samo dobrze :)
    Oczywiście jak dostaję raporty, że mam za słaby sygnał, to podbijam.

  • 99. Data: 2020-04-16 12:07:20
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Atlantis <m...@w...pl> wrote:

    > Na kanale 28 też panuje obecnie absolutna cisza,

    ...a jednak nie :)

    Odebrane 10.04.2020 o 15:09 w Warszawie, ale dopiero teraz wrzuciłem.

    https://www.youtube.com/watch?v=ciQbfTF4g7I

    Zastanawiam się, czy to nie jest SSB odbierane w AM... a może po prostu
    AM, ale odstrojony (piątki zamiast zer)?

    > więc można powiedzieć, że on też zatracił swój pierwotny charakter.
    > Pewnie nikt by się już nie obraził o prowadzenie rozmów w tym miejscu,
    > ale ja ze względu na tradycję czułbym dyskomfort prowadząc tam
    > łączności. :)

    Nie jestem pewien, bo to było 20 lat temu, ale zdaje się, że w 2000 r.
    właśnie na 28 prowadziliśmy normalne, długie łączności. Na pewno była
    też aktywność na 33 (to pamiętam), ale na 28 też, i nie były to jedynie
    wywołania. W sumie nie pamiętam wywołań, żeby przejść na inny kanał.

    Co nie znaczy, że to dobrze, po prostu tak tu wtedy było :)

  • 100. Data: 2020-04-16 12:10:13
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    nadir <n...@h...org> wrote:

    > Chłop mieszka w swoim polskim domu raptem kilka tygodni w roku, a i to
    > rzadko kiedy łącznie. Natomiast przenośne radyjko przyda się do pracy
    > oraz przy różnego rodzaju hobby.

    CB słabo się nadaje na przenośne radio. Tu lepiej sprawdza się PMR. Jest
    mały Alan 42 Multi ale nie wiem, jak on się sprawdza (nie miałem go
    nigdy).