  • 141. Data: 2020-04-21 14:20:09
    Temat: Re: [NTG]Potrzebna łączność radiowa.
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    dyskusyjnych:s...@f...lasek.waw.p
    l...
    Pan J.F. napisał:

    >Znacząca różnica. Do trafienia w duży nieruchomy cel wystarczy dość
    >toporna technologia. Żeby zniszczyć to coś w locie -- potrzeba tych
    >50 lat.

    No wiec po co nam taka subkosmiczna rakieta ?

    J.

  • 142. Data: 2020-04-21 14:32:13
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > No wiec po co nam taka subkosmiczna rakieta ?

    To ten etap badań i rozwoju, w którym przeważnie nie wiadomo po co.

    --
    Jarek

  • 143. Data: 2020-04-21 20:58:56
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Jarosław Sokołowski wrote:

    > To ten etap badań i rozwoju, w którym przeważnie nie wiadomo po co.

    To ten etap wątku, w który należy zaproponować obejrzenie czeskiego
    serialu Kosmo:

    https://www.youtube.com/watch?v=ZgNSs7Cy7nw

    Pozdrawiam, Piotr

  • 144. Data: 2020-04-21 20:59:28
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 21.04.2020 12:13, Queequeg wrote:

    > Zastanawiam się, czy da się to jakoś ukrócić. Nawet nie sprzedawanie (jak
    > ktoś chce, to sobie zaprogramuje), tylko używanie. ASG biegające po lesie
    > mi nie przeszkadza, przeszkadza mi, że PMR nie da się używać w mieście, bo
    > wszystkie kanały są zajęte przez dźwigowych.

    Nie bardzo widzę tutaj jakieś sensowne rozwiązanie? No bo jak w eterze w
    prosty sposób odróżnić kogoś używającego BF-888S od użytkownika
    Motorolki, który wybrał się na wysokie wzgórze pod miastem? Jasne, można
    by wysłać w teren ludzi ze sprzętem i robić analizę sygnału, ale czy
    naprawdę UKE powinno na coś takiego marnować pieniądze podatników?
    No i jeśli zakazywalibyśmy komuś wychodzenia z radiem wysoko, to co
    zrobimy z ludźmi robiącymi DX z PMR-ek w górach? Co z duktami
    troposferycznymi?

    Już dużo prościej moim zdaniem byłoby wprowadzić prostą zasadę - PMR nie
    jest przeznaczone do zastosowań komercyjnych. Masz dużą firmę budowlaną,
    którą stać na zakup żurawia? To stać cię też na zakup programowalnych
    radyjek i komercyjnej licencji na częstotliwość. Korporacje
    taksówkarskie tak robią, to czemu firmy budowlane nie mogą?

    > Wiesz może, jakie są w ogóle kary za używanie PMR z takiego radia, jakby
    > ktoś się postarał, zrobił donos itd.? Ciekawe czy jest różnica, czy ma się
    > pozwolenie radiowe (i wtedy jest to niezgodne z pozwoleniem) czy nie ma (i
    > wtedy co... tak samo jak piracenie na innych pasmach?).

    Nie mam pojęcia, ale skoro proceder handlu Baofengami jako radiami PMR
    kwitnie w najepsze, to raczej nikt się tym specjalnie nie przejmuje.
    Krótkofalowcy sami pilnują swoich pasm, nadawanie na częstotliwościach
    komercyjnych/państwowych z wiadomych przyczyn zaraz spotka się z
    reakcją, a kto miałby pilnować porządku na PMR? ;)

  • 145. Data: 2020-04-22 21:43:57
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > Potem go rzad USA uratowal i uzywal ... ale czy nie mial planow
    > zawlaszczyc dla siebie ...

    Tu goście sobie włażą na wojskowe satelity SATCOM:

    https://www.youtube.com/watch?v=1z4Id1GUqik

    Pozdrawiam, Piotr

  • 146. Data: 2020-04-22 23:09:54
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 22.04.2020 21:43, Piotr Wyderski wrote:

    > Tu goście sobie włażą na wojskowe satelity SATCOM:
    >
    > https://www.youtube.com/watch?v=1z4Id1GUqik
    >
    >     Pozdrawiam, Piotr

    Ale to plotki chodziły, że te satelity to zupełnie przypadkiem jeszcze
    działają, już dawno nie powinny a wyłączyć ich nie ma jak.

    W sumie jako awaryjna łączność mogą się przydać zawsze (i każdemu).

    --
    Mirek.

  • 147. Data: 2020-04-23 09:10:18
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 22.04.2020 23:09, Mirek wrote:

    > Ale to plotki chodziły, że te satelity to zupełnie przypadkiem jeszcze
    > działają, już dawno nie powinny a wyłączyć ich nie ma jak.
    >
    > W sumie jako awaryjna łączność mogą się przydać zawsze (i każdemu).

    Wydaje mi się, że na kanale Inżynieriada był kiedyś film na ich temat
    materiał i padło w nim stwierdzenie, że wojsko USA trzyma je jako
    backup, ale nie są już używane. No i nie ma się czemu dziwić - zdjęcie
    starego satelity z orbity to droga impreza, taniej go tam po prostu
    zostawić. A skoro działa, to działa.

    No i w czasach, gdy te systemy były projektowane nikomu chyba nie
    przyszło do głowy, że zwykły obywatel za stosunkowo niewielkie
    pieniądzem będzie mógł kupić sprzęt pozwalający na uzyskanie łączności
    za jego pośrednictwem...

  • 148. Data: 2020-04-23 14:07:29
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Atlantis <m...@w...pl> wrote:

    > Nie bardzo widzę tutaj jakieś sensowne rozwiązanie? No bo jak w eterze w
    > prosty sposób odróżnić kogoś używającego BF-888S od użytkownika
    > Motorolki, który wybrał się na wysokie wzgórze pod miastem?

    W eterze to pewnie nie bardzo, ale tutaj gość wprost się tym chwali. Ci,
    którzy to sprzedają, też. Uderzyłbym od tej strony. Tylko... czy jest na
    to tak naprawdę przepis i kara? Czy tylko "nie wolno"?

    > No i jeśli zakazywalibyśmy komuś wychodzenia z radiem wysoko, to co
    > zrobimy z ludźmi robiącymi DX z PMR-ek w górach? Co z duktami
    > troposferycznymi?

    To nie o to chodzi. Niech sobie wychodzą z radiem wysoko, ale z fabrycznym
    radiem PMR. To tak naprawdę kwestia skali. Nie mam problemu z tym, że ktoś
    zawoła żonę na jakimś kanale PMR z wielkiej góry na całą okolicę, problem
    jest wtedy, kiedy nie ma wolnego kanału, bo na wszystkich od rana do nocy
    siedzą dźwigi.

> [...]
    > radyjek i komercyjnej licencji na częstotliwość. Korporacje
    > taksówkarskie tak robią, to czemu firmy budowlane nie mogą?

    Zdecydowanie tak. Powinien być zakaz (czy jest -- nie wiem) i powinien być
    ścigany (nie jest).

> [...]
    > komercyjnych/państwowych z wiadomych przyczyn zaraz spotka się z
    > reakcją, a kto miałby pilnować porządku na PMR? ;)

    No właśnie... tu jest problem. Z drugiej strony, krótkofalowcy są bardziej
    świadomi, a przecież krótkofalowcy też nie rozmawiają tylko ze sobą. Nie
    raz zdarzało się dać komuś PMRa, jak gdzieś jechaliśmy i potrzebowaliśmy
    takiej łączności (ja też nadawałem wtedy z PMRa -- jestem w tym obszarze
    legalistą).

  • 149. Data: 2020-07-09 18:09:51
    Od: SW3 <s...@p...fm.invalid>

    W dniu 23.04.2020 o 14:07, Queequeg pisze:
    > problem
    > jest wtedy, kiedy nie ma wolnego kanału, bo na wszystkich od rana do nocy
    > siedzą dźwigi.

    Może trzeba właśnie używać tych kanałów - jak się zrobi tłok to może
    dźwigowi sami stwierdzą, że trzeba sobie wykupić własny kanał i mieć
    spokój :)

    --
    SW3

  • 150. Data: 2020-07-09 18:22:19
    Od: SW3 <s...@p...fm.invalid>

    > To już lepsze te gołębie z RFC 1149.

    Ale to gołębie trzeba by dezynfekować ;)

    --
    SW3