  • 31. Data: 2016-10-18 11:21:02
    Temat: Re: Na razie zabawka
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik suryga napisał w wiadomości grup
    W dniu poniedziałek, 17 października 2016 12:55:38 UTC+2 użytkownik
    J.F. napisał:

    >Tak wg "Historii Anglii" Paula Johsona w XIX wieku Anglicy
    >zainwestowali ileś tam miliardów dolarów na całym świecie.
    >Lokalesi nauczyli się nowych rzeczy a następnie je unowocześniali.
    >A na wyspach pojawiła się stagnacja w rewolucji przemysłowej.
    >Efekt był taki że po x latach np maszyny tkackie poza Anglią miały
    >większą
    >wydajność bo myśl techniczna szła do przodu.

    Mam jakies watpliwosci. To gdzie oni tak zainwestowali, chocby w te
    maszyny tkackie ?
    I kto robil te ulepszone ?

    >Druga sprawa jak w życiu tak w przemyśle raz jest gorzej raz lepiej.
    >Rząd JKM miał to w dupie w przeciwieństwie do Bismarcka i następców
    >którzy dbali żeby przemysł się rozwijał.
    >Efekt po 100 latach widać

    Tylko o ile sie orientuje, to ten brytyjski przemysl mial sie calkiem
    dobrze do IIws. Upadek nastapil pozniej.

    >[...]W filmie chińczycy najpierw przejeli rynek a potem markę
    >rowerów.
    >Bohater pracuje w firmie sprzedajacej sprzęt do telekonferncji w 3D.
    >Jedzie do Arabów im ten system sprzedać.
    >Tylko że pojawiają się Chińczycy którzy zaoferowali
    >system tańszy i lepszy niż amerykanie.
    >I po kontrakcie.

    Ano tak jest. Zobacz na konsumencka elektronike - wszystko chinskie.

    >Ale my to już przerabialiśmy za PRL.
    >A i wersja soft z UE się powoli kończy.
    >Jakieś alternatywy?

    Na razie jedna - jak w Chinach troche sie dobrobyt wzrosnie, to moze
    przemysl wroci do Europy, w bedzie podobnie drogo.
    Wczoraj akurat jakis program ogladalem o upadku europejskiej
    socjaldemokracji - ludzie juz na nich nie glosuja, bo tez i socjal
    trzeba bylo znaczaco obciac.

    J.

  • 32. Data: 2016-10-19 02:58:31
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 18 października 2016 18:11:46 UTC+9 użytkownik J.F. napisał:

    > Ostatnio byl Arkus-Romet i chyba montowal.
    > Arkus - zdaje sie ze firma polska.

    > Dlugi splacili.

    > Co sie sprawdza w Danii nie musi sie sprawdzic w Polsce.
    > A trafic w dunski gust moze byc ciezko.

    W gusty się nie trafia, gusty się kreuje.

    > Ale to nie jest kwestia ceny kilograma, tylko zbytu i konkurencji.

    Jak musisz konkurować z producentami którzy robią samochody po cenie hamburgerów, to
    Ty też musisz się w takiej cenie zmieścić, inaczej nie będziesz miał żadnego zbytu i
    konkurencja Cię zje.

    > Wspolczesny samochod ma duze koszty projektowe/wdrozeniowe i a marze
    > ... roznie bywa.
    > RR prawdopodobnie mial za maly zbyt.
    > Volvo to zrozumialo i sprzedalo, Saab nie zrozumial i go juz chyba nie
    > ma.
    > Ale Porsche i Ferrari jakos sie trzymaja.

    Bo kreują gusty swoich klientów. Do nich przychodzi klient nie po samochód, a po
    przedmiot kultu. Równie dobrze Japończycy płacą majątek za pojedynczą czereśnię z
    określonego sadu.

    > Ale wiesz ... ich dobrobyt moze sie zle na nas odbic :-)

    Dobrobyt źle się nie odbije, ale ćwierćdobrobyt ochłapów okraszonych propagandą-
    owszem.

    > Nie przesadzasz troche ? Bieda tam byla 60 lat temu, a potem ... cos
    > mi sie widzi, ze Amerykanie pomogli.

    20 lat temu było expo w Daejeon. Zbudowali to w polu: futurystyczne obiekty, a 100
    metrów dalej- syf. Korea wtedy ostro się rozwijała, czyli mogłeś dostać robotę na
    budowie albo w stoczni za głodową pensję, albo w rolnictwie, przy sadzeniu ryżu w
    skwarze i błocie. Koreańczycy- choć dumni z sukcesu kraju- jednak tamte czasy
    wspominają z ulgą że minęły. Teraz tak się przyzwyczaili do dobrobytu, że jak wzrost
    gospodarczy spadł do poziomu i tak wyższego od Europy, ale niższego niż to co
    widzieli przez wiele ostatnich lat, to liczba samobójstw wystrzeliła w statystykach w
    górę.

    > A pomogli z przyczyn politycznych ... no i z powodu taniej sily
    > roboczej.
    > I cos sie nie chce wierzyc w ten dobrobyt na Polnocy.

    Dobrobyt względny, nie spodziewasz się przecież powszechnej szczęśliwości zaraz po
    wojnie która nie zostawiła kamienia na kamieniu. Północ ma dużo lepsze warunki dla
    rolnictwa, Południe to prawie same góry. W warunkach kiedy miska ryżu jest najwyższym
    marzeniem, lepiej się żyje tam gdzie ten ryż rośnie.

    > W Poludniowej, czy w Polnocnej ?

    Południowej, oczywiście. Północna też dałaby radę finansować swoją armię (wcześniej
    dawała), gdyby nastawiła się na zarabianie pieniędzy, a nie terror.

  • 33. Data: 2016-10-19 13:24:37
    Od: robot <r...@o...pl>

    W dniu 2016-10-13 o 12:05, s...@g...com pisze:
    > https://youtu.be/I8nMKH3y_1I
    >
    > Na razie jeden robot jeden człowiek
    > Za chwile 5 robotów jeden człowiek
    > Za kilka chwil same roboty w fabryce

    A który to robot?
    Ten czarny czy ten biały?

    Sorry, nie mogłem się powstrzymać.

  • 34. Data: 2016-10-19 15:24:08
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    napisał:

    >W gusty się nie trafia, gusty się kreuje.

    >Bo kreują gusty swoich klientów.
    >Do nich przychodzi klient nie po samochód, a po przedmiot kultu.

    A RR to nie jest przedmiot kultu ?
    A Volvo, Saab czy Jaguar nie byly ?

    Po prostu - jednym to kreowanie gustu wyszlo, a innym nie.

    Ty chwalisz tych ktorym wyszlo, zapominajac o tych, ktorzy
    zbanktutowali :-)

> [...]
    >sadzeniu ryżu w skwarze i błocie.
    >Koreańczycy- choć dumni z sukcesu kraju- jednak tamte czasy

    Mnie sie jednak wydaje, ze bieda to tam byla do 1950, potem byla
    wojna, a od 1953 byl juz wzrost.
    Od kiedy mozna uznac, ze zaczal sie dobrobyt to nie wiem ... ale w
    latach 90-tych przemysl elektroniczny mieli juz lepiej rozwiniety niz
    my, bo zarzucili nas odtwarzaczami i telewizorami.

    Jak mozna wyczytac - Samsung Electric powstal w 1969, Goldstar nawet w
    1958, Hyundai rozpoczal produkcje samochodow w 1968, KIA w 74 a
    ciezarowki to nawet 1962 - wiec rozwoj byl.
    Oczywiscie zap* 12h dziennie w fabryce telewizorow na eksport to
    niekoniecznie jest dobrobyt ... ale dzis chyba nadal trzeba zap*, bo
    za siedzenie w domu to ciagle nie placa. A jak sam piszesz - dzis
    sporo samobojstw, a nie dobrobyt.

    Owszem, mozna spojrzec np na GDP
    http://www.tradingeconomics.com/south-korea/gdp

    gdzie niby widac te biede przed 20 laty ... ale spojrz tu:
    http://www.tradingeconomics.com/germany/gdp

    U Niemcow tez byla bieda. A Koreance nadal biedniejsi niz Niemcy, choc
    po przeliczeniu na glowe, to juz im niewiele brakuje ... ale Niemcy
    narzekaja, ze im poziom zycia spadl.

    Warto tez pamietac, ze GDP to tak luzno powiazany z poziomem zycia
    jest.

    >Dobrobyt względny, nie spodziewasz się przecież powszechnej
    >szczęśliwości zaraz po wojnie która nie zostawiła kamienia na
    >kamieniu.

    Tam chyba i przed wojna malo bylo tych kamieni ustawionych na sobie.
    O to akurat sie Japonczycy starali.

    >Północ ma dużo lepsze warunki dla rolnictwa, Południe to prawie same
    >góry.
    >W warunkach kiedy miska ryżu jest najwyższym marzeniem, lepiej się
    >żyje tam gdzie ten ryż rośnie.

    Jesli zaczeli robic radia, telewizory, pralki, to mysle ze miska ryzu
    przestala byc problemem.

    >Południowej, oczywiście.

    Poludniowa wydaje 27 mld $ na wojsko, a my ponoc 11.
    Ale u nas to 1.95% GDP, a u nich 2.6%, wiec czy te zbrojenia takie
    "przesadne" ?
    Izrael wydaje 7% ... ale ciekawe ile by zostalo, jakby tak odjac
    amerykanska pomoc :-)

    >Północna też dałaby radę finansować swoją armię (wcześniej dawała),
    >gdyby nastawiła się na zarabianie pieniędzy, a nie
    terror.

    Oj nie wiem ... z jednej strony na pewno mogli by miec wiecej
    pieniedzy na wojsko, nawet znacznie wiecej, z drugiej - jak uczy
    doswiadczenie, chocby nasze, po likwidacji terroru koszta wojska
    gwaltownie rosna.
    Obywatele wcale nie maja ochoty do poboru stawiac, a dostawcy chca
    coraz wiecej zarabiac :-)

    No i ... po co taka armie utrzymywac, jak sie przestalo miec wrogow ?

    J.

  • 35. Data: 2016-10-21 04:51:05
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu środa, 19 października 2016 22:24:11 UTC+9 użytkownik J.F. napisał:
    > Użytkownik "Konrad Anikiel" napisał w wiadomości

    > A RR to nie jest przedmiot kultu ?
    > A Volvo, Saab czy Jaguar nie byly ?

    W znacznie mniejszym stopniu, więc właściciele tych marek zdecydowali (w porę lub
    nie), że lepiej jest robić rzeczy których ludzie potrzebują, niż te których chcą (ale
    nie potrzebują). Jaguar jest marką kultową w Indiach, a w UK jest symbolem obciachu,
    gruchotem dziadka Williama.

    > Po prostu - jednym to kreowanie gustu wyszlo, a innym nie.
    >
    > Ty chwalisz tych ktorym wyszlo, zapominajac o tych, ktorzy
    > zbanktutowali :-)

    Kiedy widzisz że to co robisz Ci nie wychodzi, to albo podejmujesz złą decyzję i
    kontynuujesz aż polegniesz próbując, albo podejmiesz dobrą decyzję i się poddajesz,
    szukając innego zajęcia w którym jesteś lepszy. Owszem, najlepsza droga to
    kontynuować dobrą robotę wciąż usprawniając wszystko aż się jest mistrzem świata, ale
    mistrz może być tylko jeden.

> [...]
    > latach 90-tych przemysl elektroniczny mieli juz lepiej rozwiniety niz
    > my, bo zarzucili nas odtwarzaczami i telewizorami.

    Ale to były czebole, czyli półniewolnicze latyfundia które rządziły całym miastem tak
    że płaciły ludziom tyle ile chciały a ci ludzie nie mieli alternatywy.

    > Jak mozna wyczytac - Samsung Electric powstal w 1969, Goldstar nawet w
    > 1958, Hyundai rozpoczal produkcje samochodow w 1968, KIA w 74 a
    > ciezarowki to nawet 1962 - wiec rozwoj byl.

    To był taki rozwój jak u nas podczas budowy COPu i Gdyni. W Gdyni był zwykły głód i
    bieda, znam opowieści z pierwszej ręki.

> [...]
    > niekoniecznie jest dobrobyt ... ale dzis chyba nadal trzeba zap*, bo
    > za siedzenie w domu to ciagle nie placa. A jak sam piszesz - dzis

    No, jak się ludzie przyzwyczaili do dwóch egzotycznych wycieczek w ciągu roku typu
    Seszele, Namibia itd, a teraz już ich stać tylko na jedną, to jest dla wielu dramat
    nie do zniesienia. Poważnie, jak facet musi powiedzieć żonie że zarobi mniej niż w
    zeszłym roku, to woli wyskoczyć z okna.

    > Owszem, mozna spojrzec np na GDP
    > http://www.tradingeconomics.com/south-korea/gdp
    >
    > gdzie niby widac te biede przed 20 laty ... ale spojrz tu:
> [...]

    Nie patrz na liczby absolutne, tylko na dystrybucję, czyli ile z tej pięknej liczby
    wpływa na konto przeciętnego Hansa Pipke, a ile na Dżonga Lee.

> [...]
    > narzekaja, ze im poziom zycia spadl.
    >
    > Warto tez pamietac, ze GDP to tak luzno powiazany z poziomem zycia

    Otóż to. W Niemczech państwo opiekuńcze jest praktycznie do dziś od pięćdziesięciu
    lat, w Korei dopiero od dwudziestu lat jest nadwyżka kasy do rozdawnia, ale jak się
    kończy nadwyżka to i rozdawać nie ma czego, więc to nie jest państwo opiekuńcze,
    tylko chwilowo bogate. Zasadnicza różnica, doskonale widoczna w swobodzie, nastroju,
    fantazji itd zwykłych ludzi.

    > Tam chyba i przed wojna malo bylo tych kamieni ustawionych na sobie.
    > O to akurat sie Japonczycy starali.

    Wiadomo, najechali nie po to żeby budować tylko żeby doić. Jak to w każdej kolonii.

    > Jesli zaczeli robic radia, telewizory, pralki, to mysle ze miska ryzu
    > przestala byc problemem.

    Ja pisałem o czasach po wojnie, a nie potem. Polska bez UNRR-y też by zdechła z głodu
    po 1944. A potem weź też pod uwagę bardzo długi okres niestabilności politycznej w
    Korei Południowej, popatrz ile było kolejnych republik, jedna po drugiej idących do
    kosza. Przez cały ten czas nikt nie był w stanie ograniczyć władzy czeboli, czyli,
    powiedzmy naszej magnaterii. Do dziś tu jest odpowiednik naszej 'komuny mentalnej',
    czyli sentymentu za silnym panem, który pilnuje porządku w interesach.

    > Poludniowa wydaje 27 mld $ na wojsko, a my ponoc 11.
    > Ale u nas to 1.95% GDP, a u nich 2.6%, wiec czy te zbrojenia takie
    > "przesadne" ?

    Każde zbrojenia są przesadne, ale to inny temat. Tak czy siak, różnie to można
    liczyć; nasze procenty GDP są inne niż ich, bo w Korei podatki są niższe. Oni wydają
    więcej z mniejszego (procentowo) budżetu.

> [...]
    > coraz wiecej zarabiac :-)
    >
    > No i ... po co taka armie utrzymywac, jak sie przestalo miec wrogow ?

    Wróg zawsze się znajdzie, nie martw się. Kimdzongun widzi wroga wszędzie wokół.

  • 36. Data: 2016-10-21 12:05:30
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    napisał:

> [...]

    >Owszem, najlepsza droga to kontynuować dobrą robotę wciąż
    >usprawniając wszystko aż się jest mistrzem świata, ale mistrz może

    A potem sie okazuje, ze klient wybiera taniego chinczyka niz drogi,
    mistrzowski wyrob :-)

    >Ale to były czebole, czyli półniewolnicze latyfundia które rządziły
    >całym miastem tak że płaciły ludziom tyle ile chciały a ci ludzie nie
    >mieli alternatywy.

    O ile wiem, te czebole, to raczej bylo przedsiebiorstwo/koncern
    wielobranzowy. Elektronika, AGD, stocznie, huty, samochody ...

    >To był taki rozwój jak u nas podczas budowy COPu i Gdyni. W Gdyni był
    >zwykły głód i bieda, znam opowieści z pierwszej ręki.

    Nie mowie nie ... ale te samochody i lodowki to robili na eksport, czy
    rynek wewnetrzny ?
    Bo kogos bylo na te samochody stac, komfort zycia sie podnosil
    (czlowiek mog szybciej dojechac a wiec dluzej zostac w pracy :-))

> [...]
    >wielu dramat nie do zniesienia. Poważnie, jak facet musi powiedzieć
    >żonie że zarobi mniej niż w zeszłym roku, to woli wyskoczyć z okna.

    A podobno te koreanskie zony to zahukane, siedza w domu, a facet to ma
    kochanke ... albo go nie stac :-)

    >Nie patrz na liczby absolutne, tylko na dystrybucję, czyli ile z tej
    >pięknej liczby wpływa na konto przeciętnego Hansa Pipke, a ile na
    >Dżonga Lee.

    Otoz to - masz takie dane ?
    Tylko ... nie zapominaj o wzroscie cen.
    W Polsce srednie zarobki 4000zl brutto - do reki bedzie 2800.
    W Niemczech bedzie tez 2800 - ale euro.
    U nas mieszkanie kosztuje powiedzmy 350 tys zl, u nich - tez 350 tys
    ... ale euro. (Monachium, bo bylym NRD mniej).

> [...]
    >czego, więc to nie jest państwo opiekuńcze, tylko chwilowo bogate.
    >Zasadnicza różnica, doskonale widoczna w swobodzie, nastroju,

    W Niemczech tez sie pogorszylo.

    >Wiadomo, najechali nie po to żeby budować tylko żeby doić. Jak to w
    >każdej kolonii.

    No wiesz - czasy sie zmienily. Dzis moglbys w kolonii fabryke
    zbudowac, zeby miescowi robili, bo tansi sa.
    Kiedys tego nie bylo.

    >Ja pisałem o czasach po wojnie, a nie potem.

    Jak widzales - te radia to robili juz w latach 60-tych.

    Miska pelna, praca jest, radio, telewizor, na samochod wkrotce sie
    odlozy - dobrobyt :-)

    >Polska bez UNRR-y też by zdechła z głodu po 1944.

    A masz jakies dane ?
    Wiki podaje, ze Polak dostal srednio 478$ ... jesli to dolary z 1945,
    to dzis warte ok 6 tys $ lub ~23 tys zl.

    Zywnosci za to mozna miec pelno ... ale tak w %, to ile stanowila
    zywnosc w Unry ?
    Bo pomijajac chwilowe trudnosci wojna spowodowane, to pamietaj, ze
    bylismy krajem rolniczym, i produkcja rolna byla spora, a odbudowac
    mogla sie dosc szybko.
    Choc juz w 1956 zrobily sie powazne trudnosci zaopatrzeniowe ... a
    moze tylo nieudolnosc wladzy, socjalistyczna ekonomia ... a moze i
    walki frakcyjne.

> [...]
    >to można liczyć; nasze procenty GDP są inne niż ich, bo w Korei
    >podatki są niższe. >Oni wydają więcej z mniejszego (procentowo)

    Co z drugiej strony oznacza, ze wiecej zostaje ludziom. Tylko
    pracownikom czy pracodawcom ? :-)

    >Wróg zawsze się znajdzie, nie martw się. Kimdzongun widzi wroga
    >wszędzie wokół.

    IMO - nie da sie pogodzic zarabiania pieniedzy z terrorem.

    No ale jak terror zluzujesz, a wroga nadal bedziesz dostrzegal
    wszedzie, to i koszta armii wzrosna.
    I nadal sie skonczy na paru % GDP.

    J.

  • 37. Data: 2016-10-22 23:15:02
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu czwartek, 13 października 2016 12:05:27 UTC+2 użytkownik s...@g...com
    napisał:
    > Za chwile 5 robotów jeden człowiek
    > Za kilka chwil same roboty w fabryce

    Roboty jak roboty, jest znacznie gorzej. Długi artykuł, ale warto poczytać:

    http://tinyurl.com/z9ux8j7

    L.

  • 38. Data: 2016-10-23 11:40:38
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2016-10-22 o 23:15, Lisciasty pisze:

    > Roboty jak roboty, jest znacznie gorzej. Długi artykuł, ale warto poczytać:
    >
    > http://tinyurl.com/z9ux8j7

    Warto przeczytać, ciekawe.

    To czego w tym artykule nie ma, to sprawa ewentualnego samodzielnego
    tworzenia irracjonalnych wartości (wymyślonych idei) przez AI.
    Dzięki tej umiejętności człowiek organizuje się w społeczności.

    Może należy trzymać AI z dala od takich umiejętności?
    Ponieważ są społeczności pozytywne, ale także destrukcyjne niestety.

    WM

  • 39. Data: 2016-10-23 19:56:22
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2016-10-22 o 23:15, Lisciasty pisze:

    > Roboty jak roboty, jest znacznie gorzej.

    Człowiek nie jest odporny na rozmaite iluzje rzeczywistości.
    Spostrzegamy świat w sposób tendencyjny np. tak:
    http://45.media.tumblr.com/tumblr_macjsqTA8p1qcg119o
    1_r3_400.gif
    Tam gdzie jeszcze sięgamy rozumem tam odrzucamy narzucające się
    spontanicznie ale błędne interpretacje.
    Tam gdzie rozum nie sięga tam widzimy świat jak ta żaba:
    https://youtu.be/LbNl3J8HXw4

    Co będzie, gdy AI będzie nas widziała tak jak my tą żabę?

    WM

  • 40. Data: 2016-10-24 09:42:34
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu piątek, 21 października 2016 19:05:31 UTC+9 użytkownik J.F. napisał:

    > A potem sie okazuje, ze klient wybiera taniego chinczyka niz drogi,
    > mistrzowski wyrob :-)

    W takich przypadkach widać że firma ma ludzi odpowiedzialnych za tworzenie marki,
    którzy nie powinni nimi być.

    > O ile wiem, te czebole, to raczej bylo przedsiebiorstwo/koncern
    > wielobranzowy. Elektronika, AGD, stocznie, huty, samochody ...

    O właśnie! Czyli cały biznes w danym mieście. Ile byś nie włożył wysiłku w
    niezrozumienie tego co ja piszę, w końcu i tak zatrybisz.

    > Nie mowie nie ... ale te samochody i lodowki to robili na eksport, czy
    > rynek wewnetrzny ?

    Na eksport. Do dzisiaj większość Koreańczyków wierzy w to, że nowe samochody wysyłane
    do Stanów albo Europy są lepiej wykonane niż te same sprzedawane w Korei. A w
    rzeczywistości jest odwrotnie. Koreańska wersja projektora który ostatnio kupiłem ma
    3D, a amerykańska i europejska nie ma. Koreańska jest droższa.

    > Bo kogos bylo na te samochody stac, komfort zycia sie podnosil
    > (czlowiek mog szybciej dojechac a wiec dluzej zostac w pracy :-))

    No ale zdecyduj się o czym chcesz pisać: o teraźniejszości, przeszłości, czy
    różnicach między jednym a drugim.

    > A podobno te koreanskie zony to zahukane, siedza w domu, a facet to ma
    > kochanke ... albo go nie stac :-)

    To nieprawda. Tradycyjny podział ról, rozumiany przez nas jako patriarchat, był
    elementem przystosowania się do warunków. Korea jest bardzo podobna do Polski pod
    względem położenia geopolitycznego, tyle że im nie roiły się w głowach jakieś
    romantyzmy i Chrystusy Narodów. W oporze przed ekspansjonizmem swych dwóch wielkich
    sąsiadów, zawsze byli do bólu pragmatyczni, a to wymuszało taki a nie inny podział
    ról.
    A dzisiaj, to Koreanki są bezczelne i pyskate.

    > Otoz to - masz takie dane ?

    Niewiele by dały, z wielu powodów. Jeśli chcesz policzyć ile pieniędzy zostaje w
    kieszeni po zapłaceniu za koszty życia, to Korea nie będzie różnić się od Europy,
    przynajmniej w takiej grupie w których ja jestem, znaczy inżynier.

> [...]
    > U nas mieszkanie kosztuje powiedzmy 350 tys zl, u nich - tez 350 tys
    > ... ale euro. (Monachium, bo bylym NRD mniej).

    Brawo, udowodniłeś że w Polsce ludzie mają się tak jak w Niemczech :-)
    To jeszcze wytłumacz skąd różnica w przypływie i odpływie migrantów.

    > W Niemczech tez sie pogorszylo.

    Wszędzie się pogorszyło, indeks Giniego na całym świecie się psuje.

    > No wiesz - czasy sie zmienily. Dzis moglbys w kolonii fabryke
    > zbudowac, zeby miescowi robili, bo tansi sa.
    > Kiedys tego nie bylo.

    A czego to dowodzi?
    Bo wiesz, na amerykańskiej giełdzie jest dużo kapitału chińskiego. Chiny głodne,
    ameryka syta. I co z tego?

    > Jak widzales - te radia to robili juz w latach 60-tych.

    Nie dla siebie.

    > Miska pelna, praca jest, radio, telewizor, na samochod wkrotce sie
    > odlozy - dobrobyt :-)

    Chcesz mi udowodnić że tak było w Korei w latach 60tych?
    To przyjedź i znajdź chociaż jeden egzeplarz klasycznego samochodu. Wszędzie na
    świecie największy szpan to odpicować starego gruchota i się nim bujać po mieście. W
    Korei nie ma starych gruchotów, bo stare koreańskie samochody już dawno zostały
    przetopione na żyletki w amerykańskich i europejskich hutach.

> [...]
    > to dzis warte ok 6 tys $ lub ~23 tys zl.
    >
    > Zywnosci za to mozna miec pelno ... ale tak w %, to ile stanowila

    W 1944 były duże obszary Polski gdzie to był jedyny ratunek od głodu. W 1945 też, aż
    komuniści to przerwali.

    > Bo pomijajac chwilowe trudnosci wojna spowodowane, to pamietaj, ze
    > bylismy krajem rolniczym, i produkcja rolna byla spora, a odbudowac
    > mogla sie dosc szybko.

    Mogła to nie znaczy odbudowała. Dość szybko to nie znaczy wystarczająco szybko.

> [...]
    > walki frakcyjne.

    > Co z drugiej strony oznacza, ze wiecej zostaje ludziom. Tylko

    Ty się głupawo nie uśmiechaj, tylko sam napisz.

    > IMO - nie da sie pogodzic zarabiania pieniedzy z terrorem.

    Rosja. Słyszałeś może? Taki kraj.