    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Date: Tue, 18 Oct 2016 17:58:31 -0700 (PDT)
    Subject: Re: Na razie zabawka
    From: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 18 października 2016 18:11:46 UTC+9 użytkownik J.F. napisał:

    > Ostatnio byl Arkus-Romet i chyba montowal.
    > Arkus - zdaje sie ze firma polska.

    > Dlugi splacili.

    > Co sie sprawdza w Danii nie musi sie sprawdzic w Polsce.
    > A trafic w dunski gust moze byc ciezko.

    W gusty się nie trafia, gusty się kreuje.

    > Ale to nie jest kwestia ceny kilograma, tylko zbytu i konkurencji.

    Jak musisz konkurować z producentami którzy robią samochody po cenie hamburgerów, to
    Ty też musisz się w takiej cenie zmieścić, inaczej nie będziesz miał żadnego zbytu i
    konkurencja Cię zje.

    > Wspolczesny samochod ma duze koszty projektowe/wdrozeniowe i a marze
    > ... roznie bywa.
    > RR prawdopodobnie mial za maly zbyt.
    > Volvo to zrozumialo i sprzedalo, Saab nie zrozumial i go juz chyba nie
    > ma.
    > Ale Porsche i Ferrari jakos sie trzymaja.

    Bo kreują gusty swoich klientów. Do nich przychodzi klient nie po samochód, a po
    przedmiot kultu. Równie dobrze Japończycy płacą majątek za pojedynczą czereśnię z
    określonego sadu.

    > Ale wiesz ... ich dobrobyt moze sie zle na nas odbic :-)

    Dobrobyt źle się nie odbije, ale ćwierćdobrobyt ochłapów okraszonych propagandą-
    owszem.

    > Nie przesadzasz troche ? Bieda tam byla 60 lat temu, a potem ... cos
    > mi sie widzi, ze Amerykanie pomogli.

    20 lat temu było expo w Daejeon. Zbudowali to w polu: futurystyczne obiekty, a 100
    metrów dalej- syf. Korea wtedy ostro się rozwijała, czyli mogłeś dostać robotę na
    budowie albo w stoczni za głodową pensję, albo w rolnictwie, przy sadzeniu ryżu w
    skwarze i błocie. Koreańczycy- choć dumni z sukcesu kraju- jednak tamte czasy
    wspominają z ulgą że minęły. Teraz tak się przyzwyczaili do dobrobytu, że jak wzrost
    gospodarczy spadł do poziomu i tak wyższego od Europy, ale niższego niż to co
    widzieli przez wiele ostatnich lat, to liczba samobójstw wystrzeliła w statystykach w
    górę.

    > A pomogli z przyczyn politycznych ... no i z powodu taniej sily
    > roboczej.
    > I cos sie nie chce wierzyc w ten dobrobyt na Polnocy.

    Dobrobyt względny, nie spodziewasz się przecież powszechnej szczęśliwości zaraz po
    wojnie która nie zostawiła kamienia na kamieniu. Północ ma dużo lepsze warunki dla
    rolnictwa, Południe to prawie same góry. W warunkach kiedy miska ryżu jest najwyższym
    marzeniem, lepiej się żyje tam gdzie ten ryż rośnie.

    > W Poludniowej, czy w Polnocnej ?

    Południowej, oczywiście. Północna też dałaby radę finansować swoją armię (wcześniej
    dawała), gdyby nastawiła się na zarabianie pieniędzy, a nie terror.